niet gezonder door vegan eten

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

niet gezonder door vegan eten

Bericht door Ananas »

Zijn er toevallig nog meer mensen die zich niet fysiek beter voelen sinds ze vegan eten? Het hele internet staat vol met de meest fantastische verhalen over wat het allemaal wel niet voor mensen heeft betekend qua gezondheid. Ik heb zelf echter nooit het kleinste verschil gemerkt in fitheid, mijn huid of minder ziek zijn. Integendeel, ik merk dat ik veel meer trek heb sinds ik vegan ben, ik eet meer en weeg zeker meer. Ik heb echt moeite om niet de hele dag door te eten. En al eet ik gezonde dingen, dan nog kom ik aan, omdat het al met al toch te veel is. Als ik minder eet voel ik me slap en krijg ik vaak migraine.

Ik ben niet op zoek naar dieettips (er is vrijwel niks wat ik nog niet heb geprobeerd), maar ben benieuwd naar andere verhalen. Het lijkt een beetje taboe (of ik ben gewoon echt de enige), maar zelf kom ik er ook liever niet voor uit in aanwezigheid van vleeseters.

sillygirl

Re: niet gezonder door vegan eten

Bericht door sillygirl »

geen ervaringsverhaal maar ik kwam deze laatst op FB tegen en vond het wel mooi gezegd:
TheVeganRD shared Victoria Moran's status. (29 December 2013)

Wise words from Victoria. Vegans can suffer with health problems and that doesn't diminish veganism in any way.
A alumna of Main Street Vegan Academy posted something on the private page about getting flack for being vegan in connection with a medical condition that developed well before she was vegan. I responded at length there and want to share some of what I said with you: "I just need to shout from the housetops that being vegan is a moral choice. We decide to be vegan; then we work to be as healthy as we can be, given past history and pre-existing conditions and genetics and all the rest. I agree with Ginny Messina and Jack Norris that we discredit veganism when we turn it into the greatest diet ever. Maybe it is. But whether it is or whether it isn't, putting it on that level cheapens it. Eating as a vegan with B12 and vitamin D supplemented can be 100% nutritionally adequate. It also leaves out cholesterol and extra sat fat as we so well know. But food isn't everything. It's horribly unfair that anytime we haven't just run a marathon or bench pressed 300 pounds we're told that our physical failings come from our diet. They don't. They come from living on earth and having genetics and experiences and interactions with people and germs and pollution and chemicals and stress and all the rest. It is a definite downside of veganism: we get to be humane, but we're not allowed to be human."

anoniem07

Bericht door anoniem07 »

Mooie quote, Sillygirl!

En nee hoor, Ananas, ik voel me ook niet per se gezonder. Ik denk dat het een groot verschil maakt wat je at als niet-veganist en wat je eet zodra je veganist wordt. Als je eerst leefde op milkshakes, hamburgers en bacon en je dan overschakelt naar een leefstijl die voornamelijk bestaat uit groente, fruit, noten en ander gezond eten, kan ik me voorstellen dat je veel verbetering merkt. Maar als de verandering minder extreem is, denk ik dat je ook minder extreme gezondheidseffecten zal merken. Maar gelukkig is gezondheid ook nooit de reden geweest voor mij om veganist te worden, dus ik zit er niet echt mee. :wink:

Mystique

Bericht door Mystique »

Ik heb hetzelfde hoor. Ben flink aangekomen, heb altijd honger zodra ik begin te eten. Als ik niet ontbijt kan ik een hele dag zonder voedsel doorgaan zonder honger te krijgen, maar zodra ik dan iets naar binnen werk heb ik na een kwartier alweer honger. Vooral na het avondeten, ik kan bomvol zitten, maar na een half uurtje alweer trek hebben.

En qua gezondheid is er niets veranderd, volgens mij. Ik ben altijd vaak moe geweest, dus dat komt niet door het vegan zijn. Ik heb altijd overgewicht gehad en ben niet ineens gewicht verloren.
Ik ben dan ook soms wel een beetje jaloers op die mensen die zoveel zijn afgevallen sinds ze een plantaardig dieet hebben aangenomen, maar tegelijkertijd weet ik dat er ook mensen zijn die té veel zijn afgevallen en juist weer moeite hebben met aankomen.

Dus tja, het is echt niet alleen rozengeur en maneschijn. :grin:

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra »

Ik eet niet helemaal vegan maar wil er toch iets over kwijt. Mijn Diabetes diëtiste houdt goed in de gaten hoeveel en wat ik eet en hoe ik mij daar bij voel.
Teveel gezonde dingen eten is ook niet goed (voor mij!), ik mag bijv. niet elke dag een avocado of twee handjes cashewnootjes eten, dan krijg ik teveel vet binnen (omdat ik nog steeds bezig ben met afvallen), ook van gezonde vetten kun je teveel binnen krijgen, zegt zij.

Wat ik heel goed merk is dat ik minder behoefte heb aan zoete dingen maar juist vaker "trek" heb in hartige dingen sinds ik de Vegan Challenge heb gedaan. Ik probeer verder over de gehele dag 3 hoofdmaaltijden te eten en 3 tussendoortjes en verder niets (is al veel I know!) en in elke maaltijd of tussendoortje zitten koolhydraten, dit zorgt ervoor dat ik geen trek heb verder tussendoor en dat mijn energie op peil blijft.

Ik val nog steeds af en dit komt omdat ik zo weinig mogelijk "ongezonde" snacks tussendoor eet en omdat ik veel beweeg. Misschien is het een idee om na te gaan of je sinds je vegan eet minder bent gaan bewegen (zomers eet je "lichter" (salade) en beweeg je meestal meer (wandelen, fietsen)??

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik heb de laatste tijd ook meer moeite met op gewicht blijven, maar ik denk dat dit vooral komt omdat mijn stofwisseling langzamer wordt nu ik richting de 30 ga (ben nu 28). Bovendien werk ik veel thuis, waardoor ik minder calorieën verbrand met naar mijn werk fietsen.

Voor mij werkt het goed om juist niet te veel koolhydraten te eten. Als ik bijvoorbeeld een salade met een stevige eiwitbron eet voor de lunch, houdt ik het veel langer vol dan als ik een paar boterhammen naar binnen werk.

Met andere aspecten van mijn gezondheid heb ik geen verschil gemerkt met toen ik nog niet vegan at.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

miepmans

Bericht door miepmans »

Ik heb er juist wel gezondheidsvoordelen uit gehaald. Ook ben ik afgevallen maar ik denk dat dat vooral komt omdat ik nu niet meer mee kan snacken met de wederhelft omdat hij dol is op de friteuse en paprikachips. Daarnaast ben ik bewuster bezig met: wanneer ben ik voldaan? Vroeger at ik omdat ik wilde eten of omdat mijn bord leeg moest of omdat ik het zo lekker vond. Dat doe ik nu een stuk minder. Ook heb ik minder last van sugardips maar dat kan dus ook komen omdat ik nu niet alles meer in mn mond ga stoppen en meestal "gezonde" tussendoortjes bij me heb.

Maar ik snap wel wat je bedoeld. Ieder lichaam is anders en reageert er ook weer anders op.

Ananas

Bericht door Ananas »

Hey dat is een fijn bericht Sillygirl! Thanks for sharing.

Sowieso goed om te horen dat ik toch niet de enige ben.

Ik zat er gisteravond nog eens over na te denken. Toen ik begon met vegan eten woog ik rond de 65 kg (voor mij heel laag, ik had dat niet met gezond gedrag bereikt - destijds was ik obsessief bezig met gezondheid). Dat is in een jaar of twee langzaam omhooggegaan tot ik bij 76 dacht 'genoeg!'. Viel met veel sporten en dieetrestrictie weer af naar onder de 70. Begon mijn bedrijf met vegan gebak en kwam weer 20 kilo aan in een paar maanden :roll: 2 jaar over gedaan om dat er weer af te krijgen. Vorige winter voor het eerst weer onder de 70. En nu loopt het weer langzaam op naar de 75.. Ik heb echt zo'n haat-liefdeverhouding met eten.

Maar hoe dan ook, back to the topic: op welk gewicht ik ook zat, ik heb me als vegan nooit gezonder gevoeld dan daarvoor.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Hmmm ik voel me wel gezonder..... maar ik at daarvoor gewoon ontzettend veel kaas en brie enzo en volgens mij slipten m'n aderen daarvan dicht...
In de weken dat ik veel groente en fruit nuttig heb ik ook echt het idee dat ik er lekker fris en gezond uit zie :)
Zodra ik wat ongezonder eet, zie ik wel verschil... Kan uiteraard ook inbeelding wezen ;)
Maar dat ik meer energie heb is zeker geen inbeelding.
Ik heb wel twee dingen tegelijk gedaan, stoppen met roken en veganist worden, ik weet niet zo goed wat van die twee me nou gezonder doet voelen.. wellicht allebei...

Ik heb ook niet meer honger... ik moet mezelf dwingen veel te eten in mijn ogen, want anders val ik af en ik vind mezelf zo goed op gewicht...

Brchj

Bericht door Brchj »

Voor ik vegan werd was ik 12,5 jaar vegetarier, maar toen at ik ook al zelden kaas en dronk ik nooit melk. Heel veel verandering was er voor mij niet toen ik vegan ging eten, en ook dus niet in hoe ik mij voel of mijn lichaam.

Ik ben ook iemand met relatief weinig energie, heb goede nachtrust heel erg nodig, altijd zo geweest en ik weet niet of dit ergens aan te wijten is. Ben 25 jaar, 1,58 m 'groot' en zit denk ik wel op mijn ideale gewicht, rond de 53 kilo.
Voor dit gewicht moet ik wel sporten, anders kom ik aan. Toen ik 8 maanden in Londen woonde had ik geen tijd om te sporten omdat ik alleen maar werkte, maar als ik op dezelfde manier eet, zonder te sporten, dan kom ik aan. Ik eet best veel chips, paar keer per week pure chocolade en mijn voeding zit gewoon vol koolhydraten en natuurlijke suikers. Ik vind koken heel leuk, en het eten ook. Als ik mijn eten lekker vind kan ik makkelijk een 2e portie pakken zonder echt 'honger' te hebben. Ik heb ook vaak honger hoor, eet echt wel de hele dag door vanalles. Op werk vaak kleine dingen en thuis ook wel flinke maaltijden, maar zolang ik het verbrand is er niks aan de hand lijkt me.. Wel let ik verder heel goed op mijn eten, ik voeg nooit ergens suikers aan toe, eet heel veel groenten, volkoren producten en fruit.
Toen ik vegan werd dacht ik wel dat ik af zou vallen, maar ik denk omdat het verschil in eetpatroon relatief klein was dat dat niet gebeurde. En qua gezondheid, ik merk niet echt verschil met van te voren. Ook heb ik chronisch eczeem, maar dat is eigenlijk al jaren beter dan vroeger, al reageer ik nog wel eens allergisch op mijn kat en in de winter is mijn huid wat slechter, maar ik ben gewoon gezond.
Lieve Nugget! <3
Clover

Ananas

Bericht door Ananas »

MBVegan31 schreef: Ik heb ook niet meer honger... ik moet mezelf dwingen veel te eten in mijn ogen, want anders val ik af en ik vind mezelf zo goed op gewicht...
Wow, deze zin moest ik echt 5x lezen voor ik hem begreep ;) ik heb dus exact het tegenovergestelde: continue zin om te eten. Moet mezelf de hele tijd inhouden.

Brchje, jouw verhaal is heel herkenbaar! Dank voor het delen.

Brent

Bericht door Brent »

Ik herken me daar niet in en ben me juist een stuk gezonder gaan voelen in allerlei opzichten, ook stopten allerlei chronische klachten waar ik jarenlang niet vanaf wist te komen.

Maar ik ben geen goede vergelijking omdat ik ook ben gestopt met alle complexe koolhydraatrijke voeding zoals brood, aardappelen en granen in het algemeen (simple-carbohydrate-diet).
Bovendien eet ik nu voor ongeveer de helft rauw-plantaardig.

Ik heb wel ook meer trek in eten dan voorheen, maar dat zie ik juist als een goed teken, het schijnt beter te zijn om veel trek te hebben tegen etenstijd, het eten smaakt me dan ook stukken beter dan voorheen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Bij mij is het heel dubbel.

Enerzijds enorm veel voordelen: afvallen (2 maten, maar inmiddels staat het stil en ben ik nog best zwaar), bijna van de longmedicatie af (zat er al 25 jaar aan), uitslag (soort eczeem) rond mijn mond en neus veel minder. Ik krijg van heel veel mensen de laatste tijd complimenten dat ik er goed uitzie.

Anderzijds is mijn energielevel nooit verbeterd. Ben altijd moe, ik heb heel veel slaap nodig en zware verkoudheden slaan mij niet over. Maar dit is dus allemaal in ieder geval niet erger geworden door plantaardig eten.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Wen

Bericht door Wen »

Deze is goed voor mensen met problemen:
http://bonzaiaphrodite.com/2013/01/faci ... egan-diet/

Unicorn

Bericht door Unicorn »

Je wordt niet gezonder door vegan te eten, je wordt gezonder door beter te eten en door te luisteren naar je lichaam. Vegan staat niet voor gezond of ongezond, dierlijke producten staan niet voor ongezond. Sterker nog, ik denk dat het meest optimale dieet ook vormen van dierlijke producten bevat, maar dat in de vegan movement vaak wordt gezocht naar studies die beweren dat dierlijke producten ongezond zijn, net zoals anti vegan movements studies zoeken die beweren dat je dierlijke producten nodig hebt.
Tegenwoordig hebben we zoveel keus uit voedingsmiddelen, dat je nooit kan zeggen dat een bepaald dieet gezonder is dan een andere. Waarom zijn er anders duizenden dieetboeken geschreven, die allemaal beweren het perfecte dieet te zijn. Het gaat erom dat je zelf de keuze hebt wat je eet en dat je die dingen moet eten die jou goed laten voelen, zowel lichaamelijk als geestelijk.
Een doos oreo koekjes of een pot speculoospasta wordt ook gezien als vegan voedsel, maar dat maakt mij waarschijnlijk ook niet gezonder.

Brent

Bericht door Brent »

Vegan is idd niet perse gezonder dan een dierlijk dieet.
Maar er zijn wel degelijk dieten die veel gezonder zijn dan veel andere.
Weinig dierlijke vetten, weinig verzadigde vetten, weinig suikerrijke voeding, weinig geconcentreerde eiwitten in je dieet, weinig verzurende voeding zijn allemaal gezondheidsbevorderende strategien die universeel geldig zijn.

Het is jammer dat die vrouw niet wilde zeggen wat ze precies voor dieet had tijdens die periode dat het slecht met haar ging.
Ze zoogde een kind, dan heb je sowieso extra rijke voeding nodig om melk mee aan te maken.
Niet menstrueren lijkt me ook ongezond voor een vrouw in de vruchtbare leeftijd.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Unicorn

Bericht door Unicorn »

Het is inderdaad jammer dat ze niet een voorbeeld aangaf van wat ze at, want de meeste mensen die overwegen weer dierlijke producten te eten komen van extreme eetgewoontes. Je ziet het veel bij 'high carb low fat vegan', waarbij mensen streven om max. 10% (sommige zelfs 5%) van hun dagelijkse voeding vet is. Dit lijkt me veel te weinig, vetten heb je nodig voor oa hormonale huishouding. Ik ben wel blij om te lezen dat haar problemen zijn verholpen en dat ze oplossingen heeft gevonden binnen het veganistische kader.

@rno

Bericht door @rno »

Ik heb weinig gemerkt van mijn overgang van vegetarisch (vrijwel geen melk of eieren) naar veganistisch. Alleen zes kilo afgevallen in een paar jaar, waarschijnlijk doordat ik het vele kaas eten niet meer doe.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Framboos

Bericht door Framboos »

Ik ben me veel fitter en gezonder gaan voelen, MAAR ik ben ook veel meer gaan sporten, gezonder gaan eten en ga vroeger naar bed. Denk niet dat dat per se aan veganisme ligt dus.

Ananas

Bericht door Ananas »

Hey Wen, dank voor het delen! Was interessant om te lezen. Herken wel iets daarin: ik voel me altijd fysiek beter als ik weinig koolhydraten en meer eiwit/vet eet. Maar dat kost veel meer tijd en moeite, en dat in combinatie met het vele commentaar wat er vaak (op internet) op gegeven wordt maakt dat ik het nooit lang volhoud. Momenteel raast er een ware 80/10/10 hype door vegan Nederland, een vorm van eten waarbij ik me continue hongerig en slap zou voelen. Met alle respect voor mensen die er wel bij varen.
Die blogster heeft een heel goed punt: luister naar je eigen lijf, elk lichaam heeft eigen behoeften. Ik zal nooit weten wat een ander voelt en vice versa.

Plaats reactie