Eetdagboek

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Stipp
Leefwijze: flexanist

Re: Eetdagboek

Bericht door Stipp » ma dec 22, 2014 21:05

Ontbijt
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-M7VNVWR3.jpg
Lunch, restje shepherd's pie van gisteren
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-HGL8FSTE.jpg
Avondeten
Soep
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-8DXWBLAU.jpg
Broodje met hummus, gebakken champignons en cherrytomaten
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-RINAXPH4.jpg
En een muffin om te testen :mrgreen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-WZVN343U.jpg
Groetjes Suzanne

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo jan 11, 2015 10:16

Lekker Hollands dagje gisteren

Ontbijt: muesli met sojamelk
Lunch: pannenkoeken! Om het een beetje interessant te houden, maakte ik ze met een deel kastanjemeel en een deel kikkererwtenmeel en bakte appelschijfjes mee.
Avondeten: pasta met tomatensaus, sojabrokjes en zelf geraspte Wilmersburger kaas
Toetje: chocolademousse van zijde tofu
Avondsnack: toastjes met zelfgemaakte cashewroomkaas
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Assie » zo jan 11, 2015 11:11

Waar koop je kastanjemeel? Dat lijkt me lekker door van alles :P

Framboos

Bericht door Framboos » zo jan 11, 2015 12:40

Ekoplaza. En volgens mij ook bij grote Jumbo's?

Luna

Bericht door Luna » zo jan 11, 2015 14:48

Gisteren:

Ontbijt: smoothie van boerenkool, havermelk, sinaasappelsap, banaan, avocado en een scheutje agavenectar
Lunch: 2 geroosterde speltboterhammen met hummus, 1 mandarijn, haver latte
Avond: 2 volkoren pitabroodjes besmeerd met puree van zoete aardappel & boerenkool vermengd met hummus en avocado (basis recept Lisette Kreischer maar aangepast naar wat ik in huis had), verder belegd met rucola, walnoten en cranberries; klein slaatje van veldsla, augurken, honingtomaatjes en pijnboompitten
Tussendoor: 2 blokjes vego-reep (oh my wat is dat duivels lekker), 2 oreo koekjes, 1 appel, glas fruitsmoothie

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jan 12, 2015 11:02

Lekker, maar was het niet weinig?

Ik eet weer eens tegen de klippen op momenteel.
Niet hoogstaand, meer maagvulling, zit nog in de verhuistroep.

Gisteren

Ontbijt: frambozen, geraspte appel, sojayoghurt en muesli, kruidenthee
Tussendoor: 4 kleine speltboterhammen zonder beleg, dubbele cappuccino met hazelnotenmelk
Lunch: 2 volkoren speltbroodjes met rozijnen, noten en pompoenpitten, kruidenthee
Tussendoor: 2 wortels, banaan, 2 handen cashewnoten, thee
Diner: pasta door vriend gemaakt, met tomatensaus, paprika en kruiden, glas water
Avond: thee

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jan 12, 2015 11:06

Framboos schreef:Ekoplaza. En volgens mij ook bij grote Jumbo's?
Bedankt!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jan 12, 2015 11:13

Ik hoop mijn kastanjemeel bij een Turkse toko/speciaalzaak hier in de buurt, maar die hebben veel maffe producten die je verder niet vaak bij zulke winkels tegenkomt.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jan 12, 2015 12:55

Oh ja, dat kan natuurlijk ook. Hier in het dorp hebben we dat niet, zal weer eens een dagje stad moeten doen.
Vier supermarkten verder nog geen kant en klaar burger kunnen vinden trouwens. Hoog tijd voor een plantaardige wind hier :wink:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jan 12, 2015 13:06

Vegan burgers zijn erg dungezaaid momenteel, zeker sinds die van Alpro weg zijn bij Jumbo. Hier in Zaandam kan ik eigenlijk alleen bij AH XL de linzen- en couscousburgers vinden, verder niks. Biowinkels zoals Ekoplaza hebben wel vanalles, maar de supermarkten niet. Overal zit ei in :(

Ik maak ze daarom weer vaker zelf, van bonen en glutenpoeder, en dan vries ik een voorraadje in.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jan 12, 2015 13:40

Ik maak normaal ook alles zelf, maar zo tijdens de verhuizing zou ik het fijn vinden om terug te kunnen vallen op kant en klaar. Zeker omdat ik nu ook geen werkende vaatwasser heb :roll:
In Frankrijk had ik de keuze uit 5 vegan burgers! En dat in die boter-kaas-vlees regio.

Bij de kleine natuurwinkel ben ik nog niet geweest, ik ga maar gewoon bulk koken inderdaad. De vriezer is toch leeg (zeer zeldzaam haha).

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jan 12, 2015 17:29

Nog even een update: ik ben naar een grotere AH gegaan en ze hadden de linzenburgers, couscousburgers en ik heb flink Alpro ingeslagen (4 pakken Mild & Creamy naturel en 2 bekers toetjes, bessen en perzik). En ze hebben mijn favoriete bliktomaten, Cirio. Ik ga gewoon eens in de zoveel tijd naar die AH, scheelt een hoop ergernis :P

Vandaag:

Ontbijt: frambozen, appel, yoghurt, muesli, kruidenthee
Tussendoor: dubbele cappo hazelnootmelk, speltbroodje rozijnen/noten/pitten
Lunch: zelfgebakken speltbrood met avocado, rucola, tomaatjes, citroensap en kruiden
Tussendoor: macchiato hazelnootmelk, boterham pindakaas, shake aardbeien/sinaasappel/banaan/lychee
Diner: ik denk rijst met groenten en een burger :mrgreen: en salade

Lunch:

http://i1206.photobucket.com/albums/bb4 ... 164504.jpg

Luna

Bericht door Luna » ma jan 12, 2015 18:34

Assie schreef:Lekker, maar was het niet weinig?

Ik eet weer eens tegen de klippen op momenteel.
Neu viel best mee. Ik was ook niet heel vroeg op, ontbijt rond half tien of zo dat scheelt ook. Bij mij wisselt het ook heel erg, periodes dat ik veel eet en dan weer weken minder...
Assie schreef:Nog even een update: ik ben naar een grotere AH gegaan en ze hadden de linzenburgers, couscousburgers en ik heb flink Alpro ingeslagen (4 pakken Mild & Creamy naturel en 2 bekers toetjes, bessen en perzik). En ze hebben mijn favoriete bliktomaten, Cirio.
Die linzenburgers ga ik ook eens zoeken. Heb nu burgers via veggiedeli besteld, ben benieuwd hoe die uitpakken. Grappig Assie, ik koop meestal ook Cirio als 't effe kan.

Ontbijt: boerenkoolsmoothie en een banaan
Lunch: zo'n pitabroodje van zaterdag, een wortel, glas sinaasappelsap
Avond: zelfgemaakte frietjes, groenten uit de wok, 2 loempia's van de vegetarische slager met zoetzure saus, glas mangosmoothie
Tussendoor: 2 kiwi's, plak appelcake, 2 oreo's, mandarijn

Straks nog een haverlatte en waarschijnlijk nog wel een plak cake. En een blokje Vego. :oops:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jan 12, 2015 20:27

Assie schreef:Nog even een update: ik ben naar een grotere AH gegaan en ze hadden de linzenburgers, couscousburgers en ik heb flink Alpro ingeslagen
Ja, AH is best fijn tegenwoordig. Ze hebben nog meer vegan vleesvervangers: teriyaki stukjes, 'groente' stukjes in de smaken kip, rund en spek, falafel, vegagehakt en die ouderwetse gekruide tofu reepjes. Allemaal makkelijk in een pan te gooien voor een snelle maaltijd. Op de bio afdeling hebben ze van Smaakt ook nog seitan en kant-en-klare soepen in potten.

Ik at vandaag:
Ontbijt: meusli met sojamelk
Lunch: snelle noodlesoep met doperwtjes en wortel
Avondeten: pitabroodjes met falafel, groente en knoflooksaus
Toetje: zijdetofu chocomousse
Tussendoor: cherimoya (exotisch vrucht van de toko) en rijstwafels met pindakaas en appelstroop

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jan 12, 2015 20:51

Bedankt voor de tips! "nepvlees" is niet aan mij besteed maar ik zal eens kijken naar de andere opties volgende keer. Ik ben nogal lastig, er mogen geen smaakversterkers inzitten en nog een aantal andere zaken eet ik ook liever niet of ben ik allergisch/voedselgevoelig voor.

Daar heb ik trouwens bij de burgers voor de verandering totaal niet op gelet :mrgreen:

jet
Moderator

Bericht door jet » ma jan 12, 2015 22:19

Ik gebruik ze niet vaak die voorgekookte burgers, maar ik vind het wel makkelijk om ze in huis te hebben voor een magere sla-maaltijd (en met mager bedoel ik dat ik te weinig sla of te weinig aardappeltjes/pasta/rijst in huis heb om het een volledige maaltijd te laten zijn zodat ik daarna niet ga snaaien :mrgreen: ).
Mijn eigen burgers vallen altijd uit elkaar en dan vind ik ze (ja ik weet het, erg suf) minder lekker.....
Ik zou het zelf wel prettig vinden als er één zo'n burger zoals die Alpro filets (liefst zonder de vulling) zou zijn ipv die linzen- en couscousgevallen.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di jan 13, 2015 10:31

Ik vind mijn eigen burgers en balletjes eigenlijk veel lekkerder, maar omdat ik in de verhuistroep zit en geen werkende vaatwasser heb vind ik het handig op voorraad te hebben.

Tip bij uit elkaar vallende burgers: (gemalen) havermout bindt goed, een deel pureren helpt ook en een half uurtje in de koelkast voor het bakken zorgt voor betere plak :mrgreen:
Ik had het vroeger ook, maar maak tegenwoordig met van alles en nog wat burgers die 99% van de tijd lukken.

Luna

Bericht door Luna » di jan 13, 2015 18:15

Assie schreef:Tip bij uit elkaar vallende burgers: (gemalen) havermout bindt goed, een deel pureren helpt ook en een half uurtje in de koelkast voor het bakken zorgt voor betere plak :mrgreen:
Ik had het vroeger ook, maar maak tegenwoordig met van alles en nog wat burgers die 99% van de tijd lukken.
Oh goeie tip thanks! Ga ik ook es proberen.

Ananas

Bericht door Ananas » di feb 17, 2015 21:49

Vandaag

Ontbijt: gierstepap met kokosmelk, banaan, blauwe bessen, pompoenpitten, verse munt, verse peterselie (ja echt), lijnzaad en wat dadelstroop, 1 soja latte
Tussendoor: 1 kiwi, 1 decafé soja latte
Lunch: Vanessa kabocha squash salad uit Salad Samurai (=rode koolsalade met Chinees gekruide pinda-kokosdressing)
Vroeg avondeten: 2 broodjes bietenburger met rucola, alfalfa, augurk, tomaat, mayo, ketchup en gesmolten wilmersburger cheddar
Post workout: choco protein smoothie met boerenkool, pindakaas en hazelnootmelk

Nu zit ik supersupervol, ik had de impact van de burgers of die van de workout onderschat.. maar ik moest die smoothie nog opdrinken want ik had hem al gemaakt, en anders is ie morgen niet lekker meer. Mehh

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di feb 17, 2015 22:46

Ik stapte vanmorgen vroeg in de trein naar Mannheim om naar een congres te gaan. Congresdagen zijn vaak rare dagen qua eten, zeker als de catering heeft aangegeven dat ze niks voor vegans doen...

Dus
Ontbijt: nog gewoon thuis een bakje geweekte muesli met sojamelk
Lunch: een flinke hoeveelheid crackers, twee Clif repen, worteltjes en cherrytomaatjes
Tussendoor: nog een Clif reep en wat gedroogde abrikozen
Avondeten: vlak voor sluitingstijdd nog snel bij café Vogelfrei hun laatste stuk pizza en een stukje taart gegeten (aanrader!)

Plaats reactie