Eetdagboek

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Eetdagboek

Bericht door Ananas »

Wow Martine, merk je zoveel verschil met anticonceptie? Ik ben laatst overgestapt van jaren prikpil naar koperspiraal, en merk nog geen verschil, maar het helpt ook niet dat ik sindsdien thuis zit met mn knieklachten natuurlijk. Ik kijk er wel naar uit om wat af te vallen, want ik voel me nu best wel opgeblazen/dik/lui. Niet dat ik dat echt ben, maar zo voel je je vanzelf na weken hangen denk ik.

Enfin, vandaag:

O: pot witte bonen in tomatensaus met pittige salsa
L: 2 soja lattes en vegan worstje
T: kommetje rabarbermoes
D: bloemkool-tabbouleh met tahinsausje (en rode wijn ^^)

Ik schipper een beetje tussen de koelkast/keukenkast leegeten en low carb eten om me weer wat fitter te voelen. Kan sinds maandag in elk geval weer (zonder krukken) lopen en fietsen, dus komt vast goed :D
Laatst gewijzigd door Ananas op wo aug 13, 2014 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja, ik merk duidelijk verschil. De omslag kwam wel pas een maandje of vier nadat ik mijn spiraal kreeg, blijkbaar duurt het even voor je hormonen weer helemaal hun eigen ding doen. In januari/februari moest ik nog stevig diëten om er drie kilo af te krijgen (broeken pasten niet meer) en goed opletten om het eraf te houden. Nu eet ik meer en ben ik onbedoeld weer bijna een kilo afgevallen. Het scheelt natuurlijk ook dat het zomer is en dat we ons best doen om veel te bewegen, maar zo dun ben ik met de nuvaring nooit geweest.

(andere dingen zijn trouwens ook een stuk leuker nu :grin: )
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Wat fijn dat je weer zonder krukken kan trouwens! Ik had echt met je te doen door die knie-ellende. :carro:

Ananas

Bericht door Ananas »

Oo dat is een goed vooruitzicht :mrgreen: het zal nog wel even duren voor de prikpil is uitgewert (6-18 maanden geloof ik... ben er nu 3 maanden vanaf) maar dat komt mooi uit in december ;-)

Vanochtend stond ik op de weegschaal en het lijkt erop dat ik op hetzelfde gewicht ben gebleven sinds de operatie. Eigenlijk wel bijzonder :-)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Ik heb 2 jaar de prikpil gebruikt en was het was binnen 2 maanden uitgewerkt. Verschilt heel erg.
Fijn, dat je niet bent aangekomen van dat stilzitten en heerlijk dat je nu weer kan bewegen Ananas :P

Sandraak

Bericht door Sandraak »

Een paar niet-inspirerende eetdagen gehad. Ik heb sinds woensdag twee kittens en heb niet de rust/zin te koken. Veel leuker om met de katjes bezig te zijn. Dus geleefd op rijstwafels met pindakaas, fruit, een diepvriessoepje en wat gesnack hier en daar. Kennen jullie dit? Ik woon alleen en dan is het denk ik makkelijker om te verzanden in dit soort eetgedrag. Vandaag wil ik weer eens iets fatsoenlijks maken.

Fijne zondag!

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Tuurlijk kennen we dat! Ik woon samen met mijn vriend en wij hebben ook dit soort dagen hoor. Niks mis mee vind ik. :)

Pindakaas, fruit en soep zijn alsnog gewoon goed eten hoor. Het hoeft niet altijd blog-waardig te zijn.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Gisteren:

Ontbijt: muesli met sojamelk'
Lunch: eenvoudige salade van kikkererwten, ijsbergsla en tomaat met een kruidige yoghurt-mayo dressing
Tussendoor: handje gedroogde abrikozen, rijstwafel met pindakaas, twee rijstwafels met ajvar

's Avonds gingen we eten bij een vegan/vegetarisch gezin hier in de buurt. Ze hadden lekker gekookt en het was super gezellig!

Avondeten: stokbroodjes met tapenade en lasagne uit De Vegarevolutie
Later op de avond nog nog nootjes en chocola
Laatst gewijzigd door Martine op zo aug 17, 2014 9:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Ik heb ook dat soort dagen Sandraak, heel "normaal" af en toe hoor. Als het maar geen dagelijkse kost wordt.

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp »

Ontbijt Smoothie van banaan, sinaasappelsap, aardbeien en spinazie.
Lunch
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-KJBHVQPC.jpg

Avondeten
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-6S7S83XN.jpg
Groetjes Suzanne

Sandraak

Bericht door Sandraak »

Gelukkig kennen jullie dat soort dagen ook Assie en Martine!
En wat leuk Martine, bij een vegangezin eten. Lijkt me ook weleens handig :-)

Vandaag (met vooruitziende blik)
O: Havermout uit de oven met amandelmelk, kaneel en rozijnen.
T: Banaan met wat gepofte Quinoa (vind ik niet supergeweldig, killie?) en stukje 85% chocolade
L: Salade van kropsla, tomaat, sperzieboontjes, adzukibonen en wat tahini als dressing
T: Kop courgette-zoete aardappelsoep - zojuist gebrouwen
en vanmiddag nog wel een appel of andere fruit
D: Groentenlasagne met lasagne'vellen' van courgette en aubergine
T: eens een keer niks vind ik, haha

Sandraak

Bericht door Sandraak »

O: Pap van rijst met amandelmelk, kaneel en rozijnen
T: banaan en 1 stukje 85%chocolade
L: Salade van sla, tomaat, komkommer, wat mungbonen en tofublokjes met een lepel tahin. Daarna nog twee gedroogde vijgen en twee gedroogde pruimen
T: Twee plakken banaanbrood (net gebakken) met pindakaas
D: De groentenlasagne die over is van gisteren of iets met broccoli
T: Een appel o.i.d. Hoop dat ik van het bananenbrood af kan blijven.. :-)

Overstand

Bericht door Overstand »

Leuk bananenbrood :) nooit gehad maar leuk dit zie ik me wel doen.

Vandaag ben ik de dag ook begonnen met een joint, (dat zou ik niet doen)

Daarna rookte ik nog 1 :s en dan is het eigenlijk gedaan, dan kook ik hele dag niks, heb ik geen zin in eten, rook ik alleen maar joints achter elkaar, en dan word je niet (meer) stoned omdat je maag leeg is, damn deze terugval van afgelopen 2-3 weken heeft me calorieën gekost.

Iig, na de 2e joint dacht ik nee. Op me fiets gestapt, moest er eerst voor douchen half uur heet water (wat een hypocriet) en toen gefietst naar supermarkten, heb sojamelk, ovenpistolet van ah (niet meer jumbo, is verpakking veranderd, staat geharde palmolie bij, maakt me twijfelen of die shit gewoon ook niet inzit in me ah pistolet, waar geen olie bijstaat), tartex kruidenpate, broccoli, bloemkool, tofu stukjes van Alpro licht gekruide, en shit gehaald. Heb nu bijna op:

broccoli licht gestoomd
4 pistolet ah met in rode palmolie gebakken tofusstukjes en courgettestukjes (als bodem tartex).

Ik ben bang dat ik zo als eerste weer de daglicht in het duisternis zal verstoppen. Zoiets, ik weet niet meer hoe ik dat vroeger precies zei.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Poeh he Overstand, jammer dat je weer zo in de put zit. Lekker blijven eten hoor (y)

Lisa

Bericht door Lisa »

Ontbijt: groene thee (was beetje laat)
Tussendoor: zelfgemaakte notenreep
Lunch: 2 spelt rozijnensneetjes met courgettespread, handje frambozen, handje bramen, groene thee
Tussendoor: appeltaart (mienie stukje) de andere helft van mijn dochters appelkanneel muffin
Avondeten: nasi, vega balletje (1) groente (wortel, ui knoflook champignons courgette) 2 borden opgeschept
Vla als toetje
Tussendoor: reepje chocola
(En nog 5 kopjes groene thee heer en daar verspreid over de dag)

Alleen het vega balketjes was niet vegan, mijn man pakt altijd maar gewoon een vleesvervanger.
Kijkt niet of er melk of ei producten inzitten. Vind het dan zonde om weg te gooien, zielig om niks te pakken dus dan maar 1.

Heb bij bio winkel een plak gerookte tofu met kruiden gekocht.
Moet nog even bedenken wat ik ermee ga doen want vind tofu echt ranzig, maar misschien is het gerookt en met kruiden wel lekker

Sandraak

Bericht door Sandraak »

Heej Lisa, ingewikkeld altijd met tofu he. Ik ben inmiddels gewend aan de structuur en smaak maar kan me voorstellen dat je het niks vindt. Een tip misschien is de tofu goed uit laten lekken ( bv een zwaar boek erop) dan in blokjes marineren met bv ketjap, wat agavesiroop, kruiden bv kerrie en peper en zout en roosteren in de oven tot de blokjes krokant zijn.
De gerookte versie vind ik persoonlijk niet veel meer smaak hebben. Had wel pas gemarineerde tamari-tofu uit de biowinkel. Die vond ik wel lekker.

Tot nu toe alleen nog maar mn ontbijt (pap van rijst) en tussendoortje op (mineola en handje aardbeien). Ik ben net terug van een uurtje spinnen in de sportschool dus douche-tijd. :-)

Overigens gisteren (test)bloed laten prikken omdat ik me had opgegeven als bloeddonor. Mijn ijzerwaarde werd ook geprikt; was 9,7 terwijl een vrouw gemiddeld tussen de 7,5 en 8,5 zit. Leuk! Ga ik voortaan eens aandragen als ik weer vragen krijg n.a.v mijn eetpatroon en ijzergebrek. :-))

Overstand

Bericht door Overstand »

wow Sandraak dat doe je goed! hoe lang ben je vegan eigelijk?

Martine ik heb vanmiddag 2 maiskolven, en zwartebonen met courgette en groene peper/parika in rode palmolie gebakken gekruid. Was lekker, en heb nu quionarijstwafeltjes ken je wel, daar smeer ik beetje groene kruiden pate en stukje sla op dubbelvouwen, is ook heel lekker

Martine ik zit niet in de put, ik voel me gewoon eventjes weird :)

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp »

Ontbijt 2 boterhammen met pindakaas en banaan en een groot glas verse jus.

Lunch stuk koude pizza met ananas, tomaat en zongedroogde tomaat. Erbij wat komkommer om er nog een beetje een gezond tintje aan te geven.

Vanavond hadden we een makkelijke maaltijd zo aan het begin van onze vakantie. Mexicaanse wokgroenten van de AH, gekruid met oregano, chilipeper, kurkuma en knoflookpoeder. Erbij guacamole (rare lichtgroene avocado), tomaat, tacosaus en blaadjes romaine sla in plaats van wraps.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-GDEZRNNM.jpg
Groetjes Suzanne

Lisa

Bericht door Lisa »

http://i1291.photobucket.com/albums/b55 ... 4c1af5.jpg

Oepss eet ik toch niet zo goed als dat ik dacht.
Alleen veel vet :cry:

Edit :shock: plaatje is groooooot, sorry weet niet hoe ik dat klein maak

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Oeh dat is niet zo'n goeie uitslag inderdaad. Probeer wat meer groene bladgroente (calcium en andere mineralen), sojamelk/yoghurt (calcium en eiwitten), peulvruchten (mineralen en eiwitten) granen (B vitamines, seleen, eiwitten en caloriën) en noten/zaden (eiwitten en mineralen) te eten. Behalve de groente bevatten al deze producten ook een aardige portie calorieën, dus daarvan krijg je dan vanzelf ook meer.

Plaats reactie