Eetdagboek

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Stipp
Leefwijze: flexanist

Re: Eetdagboek

Bericht door Stipp » wo mei 07, 2014 18:50

Vandaag:
Ontbijt smoothie van 3 bananen, 2 sinaasappels en aardbeien
Lunch Salade van allerlei restjes groenten met avocado, wat nachochips en wat tacosaus erbij.
Diner Lentil-A-Roni met maispasta en bloemkool
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-7R8BMVYP.jpg
Groetjes Suzanne

Stipp

Bericht door Stipp » wo mei 07, 2014 19:01

Recept van de gehaktburgertjes van de vorige pagina:

Recept Workshop Geen Eieren Voor Je Geld
1 gesnipperde ui
1 bakje vegetarisch gehakt of seitangehakt
½ tl paprikapoeder
Zwarte peper
1 a 2 tenen knoflook
1 el sambal oelek
1 cup paneermeel
2/3 cup geraspte nepkaas
2 el olie
Klein blikje tuinbonen (of andere peulvruchten zoals kidneybonen)
1/3 cup water

Fruit de ui met het paprikapoeder en de zwarte peper.

Doe (ondertussen) in de blender het gehakt, knoflook, paneermeel, kaas, olie, tuinbonen, water en het gebakken ui mengsel. Pureer dit tot een fijne mengsel en vorm er burgers van met je (natte) handen.

Doe (ruim) olie in een braadpan en laat deze heet worden. Bak de burgers aan beide kanten goudbruin.

Tips vanuit de workshop:
- De burgers zijn lastig om te bakken omdat ze makkelijk uit elkaar kunnen vallen. Schep ze dus voorzichtig om met een platte spatel tot ze goed dicht zijn geschroeid.
- Je kan ze ook in de oven bakken.
- Je kan (eindeloos) variëren met de kruiden.
- In plaats van paneermeel kun je ook ongekookte couscous gebruiken als bindmiddel. Voeg couscous toe tot je voelt dat het mengsel droog genoeg is om burgers van te vormen en te bakken.

Ik heb zowel couscous als extra paneermeel toegevoegd omdat het mengsel veel te plakkerig was om burgertjes te vormen. Door het mengsel heen heb ik extra sambal en wat harissa gedaan, lekker pittig.
Groetjes Suzanne

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Assie » wo mei 07, 2014 19:17

Ontbijt: frambozen, bessen, appel, sojayoghurt en muesli. Verveinethee
Tussendoor: dubbele cappo met amandelmelk
Lunch: kom bulghur met tuinbonen en spinazie van gisteren. Water
Tussendoor: kamillethee, groene thee
Diner: volkorenpasta, veel pittige linzen/paddestoelensaus, rucola, sla en tomaatjes
Avond: thee, evt. nog ananas

Luna

Bericht door Luna » vr mei 09, 2014 13:57

Ziet er weer heerlijk uit Stipp! En dank voor het recept van de burgertjes, ga ik zeker onthouden.

De linzenpannenkoekjes heb ik inmiddels gemaakt, maar ik kreeg geen mooie pannenkoekjes. Het beslag zal niet goed geweest zijn, de boel viel uit elkaar in de pan. Beetje scramble idee. Maar lekker was het wel, dus is nog wel een poging waard. ;)

Ontbijt: alpro mild & creamy met verse aardbeien en een verkruimeld haverkoekje
Lunch: gemengde salade met kerstomaatjes, olijven, walnoten en pistachenoten, mosterd/dille dressing, groot glas vers geperst sinaasappelsap
Avond: pasta met sojabrokjes en allerlei groenten in kruidige tomatensaus (ik heb paprika, wortel, courgette, venkel, zoete aardappel, artisjokbodems, maïs en nog iets van peulvruchten in de planning)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr mei 16, 2014 12:32

Gisteren weer een hele lange congresdag waar de catering geen rekening met mij kon/wilde houden, dus ik heb een beetje gesnaaid van wat er toevallig vegan was, aangevuld met een paar vegan energierepen van clif bar. Die dingen smaken lekker, zijn compact, heel vullend met relatief veel eiwit en ze zijn verrijkt met allerlei mineralen en vitamines, dus ik vind ze super handig om mee te nemen naar dit soort dagen waar het eten meestal crap is. Bij onverwachte meevallers van de catering kan ik ze ook gewoon bewaren voor een volgende keer, wat met een boterham met pindakaas bijvoorbeeld niet gaat.

Ontbijt thuis: sojamelk met havermout
Lunch: klein flesje sap, banaan, clif bar
Tussendoor: gedroogd fruitreepje en nog een clif bar
'Avondeten' tijdens de borrel (duurde tot half 10): stokbroodjes, japanse zoutjes, nootjes, olijven, sap en een flesje bier
Later op het station ter compensatie nog maar een bakje snoeptomaatjes gehaald bij de HEMA. Ik eet toch echt graag iedere dag verse groente.

Als bedankje voor mijn lezing kreeg ik net als de andere sprekers een bolletje kaas. Niemand had er blijkbaar over nagedacht dat ik daar niks mee kan. Ik vind mijn collega's heel lief, echt waar, maar rekening houden met dieetvoorkeuren is niet hun sterkste kant. Ik ben de dag prima doorgekomen en die kaas geef ik wel aan mijn moeder, dat is het probleem niet. Maar hun gebrek aan bewustzijn op dit punt (ondanks dat ik het wel regelmatig aangeef) is opvallend.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr mei 16, 2014 16:33

Wat vervelend dat ze nooit rekening met je houden, je bent zelfs een spreker. Jeetje zeg, wat onattent.

Ik had laatst een "cocktail-dejeuner": hapjes en drank ipv lunch bij een persbijeenkomst van een kasteel (voor genodigden). Je kon niets doorgeven wb wensen, dus er was dan ook niets te eten voor me. Allemaal mooi uitziende hapjes, met vlees, vis, room, kaas, boter, etc. Ik heb een aardbei en een tomaat opgegeten.
Niet eten is heel slecht voor mij dus ik kon het de volgende dag bekopen met een migraine aanval. Nooit meer dat ik onvoorbereid op pad ga.

Vandaag ook geen geweldige dag, druk en moet boodschappen doen.

Ontbijt: mueslibroodje en shake met bessen, sinaasappel en kiwi
Tussendoor: dubbele cappo havermelk, mueslibroodje
Lunch: 3 boterhammen pindakaas, thee
Tussendoor: water
Diner: weet nog niet, rest linzen van gister denk ik met rijst oid

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr mei 16, 2014 17:13

Ach ja, op dat congres waren zo'n 30 sprekers, dus ik snap op zich hoe zoiets gebeurt, maar een beetje teleurstellend is het inderdaad wel. Verder was het overigens een super inspirende dag. Ik heb heel veel leuke gesprekken gehad, contacten gelegd en fijne feedback gehad op mijn presentatie. Dat is toch het belangrijkste. Lekker eten doe ik thuis wel. ;)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za mei 17, 2014 7:57

Goede instelling :D

Zelf zal ik me beter voorbereiden volgende keer.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za mei 17, 2014 8:52

Herkenbaar, ik moet ook altijd goed eten anders krijg ik er last van. Vandaar dus die clif repen, maar het maakt niet zo veel uit wat je meeneemt, als je er maar een poosje op kunt teren.

Mystique

Bericht door Mystique » za mei 17, 2014 10:18

Maar waarom heb je de kaas dan wel aangenomen? Dan is het toch niet gek dat ze geen rekening met jouw dieetwensen houden? Op deze manier houd je hun illusies in stand toch? Of heb je er wel bij gezegd dat je het niet gebruikt? Ik begrijp best dat je niet ondankbaar over wilt komen, maar ik zeg zelf altijd dat mensen niet ervan kunnen leren als je het niet meldt.

Met Kerst kreeg ik van een klant een doosje chocolade. Ik heb gezegd dat ik het heel lief vond, maar dat ik het niet eet, omdat ik veganist ben, maar dat ik het wel zou uitdelen aan mijn leerlingen. Zo hoef je het niet te weigeren, maar geef je ze wel de kans om ervan te leren...

Overstand

Bericht door Overstand » za mei 17, 2014 10:33

Gaat goed met onze dagboekers!

Brent

Bericht door Brent » za mei 17, 2014 11:10

Vanmorgen een romige smoothie met avocado, verse spinazie van eigen balkon, chiazaad, komkommer, appels, cacaopoeder en limoen.

Gisteren overdag had ik twee punten groentecake (of zoiets) die erg lekker waren, maar helaas wel wat ei bevatten en een plak notentaart, gevonden in een natuurvoedingswinkel in de Jordaan.
De reden dat ik het at was omdat ik de hele dag ging varen met familie en ik geen brood eet.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za mei 17, 2014 22:41

Mystique schreef:Maar waarom heb je de kaas dan wel aangenomen? Dan is het toch niet gek dat ze geen rekening met jouw dieetwensen houden? Op deze manier houd je hun illusies in stand toch? Of heb je er wel bij gezegd dat je het niet gebruikt?
Ik heb een paar keer duidelijk gemaakt dat er niet zo veel te eten was voor mij, maar van die kaas heb ik niks gezegd. Ik vond het geen goed moment, zo voorin de zaal waar de presentjes werden uitgereikt terwijl het publiek toekeek. En later kwam er niet meer van, want er gebeurt zo veel op zo'n dag.

Ik heb eigenlijk ook niet zo veel zin om er een punt van te maken. Je hebt wel gelijk dat er daardoor ook niet zo snel iets zal veranderen, maar ik wil me op mijn werk niet profileren als 'de veganist'. Bovendien worden die congressen iedere keer weer door een andere groep georganiseerd, dus hoe dan ook komt dit steeds opnieuw terug.

Overstand

Bericht door Overstand » ma mei 19, 2014 12:32

Martine schreef:
Ik heb eigenlijk ook niet zo veel zin om er een punt van te maken. Je hebt wel gelijk dat er daardoor ook niet zo snel iets zal veranderen, maar ik wil me op mijn werk niet profileren als 'de veganist'. Bovendien worden die congressen iedere keer weer door een andere groep georganiseerd, dus hoe dan ook komt dit steeds opnieuw terug.
ja joh dikke schijt, gewoon annemen omdat ik weet wat you mean Martine ;) Is beter.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma mei 19, 2014 12:56

Gisteren een rare rommelige dag (druk met werk).

Ontbijt: frambozen, sojayoghurt nature, muesli met noten en kokos (bah), kruidenthee
Tussendoor: dubbele cappo met havermelk, 3 vijgenboterhammetjes zonder beleg
Lunch: 2 vijgenboterhammetjes met jam, kruidenthee
Tussendoor: een kwart van een hele grote watermeloen, glas water, hand hazelnoten, kruidenthee
"Diner": linzen met groenten in tomatensaus (restje), restje courgettesoep, 2 perzikjes, water

Stipp

Bericht door Stipp » ma mei 19, 2014 19:35

Ontbijt/Tussendoor 1 hele galiameloen
Lunch smoothie van 3 bananen, 3 sinaasappels en 6 dadels
Avondeten 2 kommen Red Lentil Thai Chili
Groetjes Suzanne

foppe

Bericht door foppe » vr mei 23, 2014 7:55

Assie schreef:
Assie schreef:Vandaag :)

Ontbijt: pot thee, shake van frambozen, gojibessen, grapefruit en banaan, broodje met noten en gedroogde abrikozen.
Tussendoor: cappuccino met amandelmelk, nog zo'n broodje
Lunch: 4 kleine boterhammen met een ruige soep (tomaten, linzen, boerenkool, paprika en veel kruiden)
Tussendoor: thee, water, handje cashewnoten
Diner: witte bonen in tomatensaus, rösti en salade van zoete paprika en radijsjes (allemaal zelf gemaakt :wink: )
's Avonds: thee
Ik heb dit eens ingevuld op de eetmeter, ik heb 1688 calorien binnengekregen. Dat is te weinig, ik doe het beter op minimaal 2000 (zeker omdat ik het nu heel druk heb). Verder te weinig calcium, maar met de aanbeveling melk, kaas en melkproducten daarbij vind ik dat niet erg geloofwaardig. Meer eten dus :P
broccoli in de soep? ;)

Luna

Bericht door Luna » zo mei 25, 2014 12:12

Gisteren
Ontbijt: maanzaadbroodje met cashewnotenkaas, italiaanse kruiden & honingtomaatjes
Lunch: wokschotel van tofublokjes, wortel, paprika, champignons & taugé in zwartebonensaus, glas vers sinaasappelsap
Avond: 2 bruine boterhammen: 1 met kersenjam en 1 met appelstroop, glas sojamelk
Tussendoor: nectarine, groot glas mango/passievruchtsmoothie, bolletje soja-ijs met warme bosvruchten

We waren gisteravond bij mijn ouders en daar zijn de opties beperkt qua vegan eten, vandaar dat ik 's middags warm geluncht heb. Mijn lijf is het niet zo gewend, dus vanmorgen werd ik wakker met HONGER. Gisteravond had ik gek genoeg helemaal geen honger...

Skyclad

Bericht door Skyclad » ma mei 26, 2014 6:06

Oh wat geinig...

Vandaag:
500g linzen (droog)/1 kg aardappelen/500g tomaten/3 wortels/250g tomatenpuree (troep in blik heb je minder van nodig...dit is verse...gekocht van oud vrouwtje met snor)/hand vol verse peterselie/1 grote ui/halve tot hele geroosterde knoflook/2 theelepels verse komijnzaadjes/theelepel zwarte peper

Hopelijk heb je al geroosterde knoflook, anders knoflook in een schaal met aluminiumfolie erover in de oven. Duurt iets van 3 kwartier. Kan prima zonder olie, alleen wel oppassen dat ze niet verbranden. Kan ook vervangen met 1 eetlepel knoflook poeder
Linzen opzetten (paar snufjes dieetzout (2/3 kalium en 1/3 sodium)
aardappelen in blokjes snijden, daarna bij de linzen doen.
Ui in "bij de haring" stukjes snijden, daarna bij de linzen en aardappelen doen
Wortels snijden, dan ook in de pan
tomaten in blokjes snijden
Koken tot linzen bijna goed zijn (iets van 10 min van te voren) en dan tomaten erbij.
Peterselie in pieterpeuterige stukjes hakken (shit wat een kutwerk)
Koken tot linzen/aardappelen/wortel goed zijn.
Meeste water afgieten (meer houden als je puree uit blik gebruikt). Veel roeren, als de boel nog nog amper in het water zit (zodat de boel niet verbrandt)
Tomaten puree, knoflook of knoflook poeder, peterselie, peper en komijnzaadjes erbij, even minuutje koken en flink roeren en klaar! 2500+ kcal vol met pret!

Verder nog...
2 kilo biologische kersen gegeten (gekregen van een vriendin), 30g ofzo walnoten. Straks misschien nog wat gedroogde vijgen (zijn veredelde rozijnen, hoor. Alleen heel wat gezonder). Heb nog een koelkast vol met bieten, zucchini, wortel, radijs (allemaal gekregen...:o). Misschien nog wat borsch maken :D. Oh en nog 2 kilo biologische appels die ook op moeten...ook gekregen trouwens...

Stipp

Bericht door Stipp » ma mei 26, 2014 6:55

Gisteren een rare eetdag gehad. Verjaardag dus huis en tuin op orde maken en 3 appeltaarten bakken = vergeten om te eten.
Om 3 uur paar nachochips met dip en wat wortels en druiven van tafel gesnoept.

Avondeten was bbq voor de rest en voor mij (en mijn moeder) 2 broodjes met groentesticks sla, komkommerrauwkost, tomaat, augurk en gebakken ui.
toetje wat een perenijsje.

Vervolgen toen de visite weg was nog een puntje appeltaart.
Groetjes Suzanne

Plaats reactie