Eetdagboek

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Eetdagboek

Bericht door Assie »

Ik zit helemaal niet in mijn normale ritme. Ik eet nu vaak boterhammen pindakaas (eentje gevonden met alleen pinda's en zout), jam of pure hagelslag voor ontbijt en lunch, met fruitsalade 's ochtends.

's Avonds eten we dan met mijn schoonouders (blijven nog 2 weken), die willen AGV en als ik iets anders maak wordt het 9 van de 10 keer met lange tanden opgegeten... mijn schoonmoeder heeft de afgelopen 3 dagen gekookt, ik ga vanavond wel weer iets proberen. Bonenstoofpotje met rijst en sla.
MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Nou ik ben een vrouw Framboos :) Haha en ik had overdag niets anders gedaan als op de bank achter m'n laptop zitten ;) Dus veel meer heb ik dan niet nodig...
Ananas

Bericht door Ananas »

Gister

Ontbijt: 2 van de eerdergenoemde pancakes met chai-perencompote, 2 soja lattes
Lunch: 1 pancake met chai-peer, 2 soja lattes
Tussendoor: 1 banaan, paar wal- & paranoten
Diner: lasagna met tvp gehakt & daiya kaas
's Avonds laat thuis: nog 1 banaan
jojo

Bericht door jojo »

Laat ik ook es een duit in het zakje doen :) Gisteren:
Ontbijt: boekweitpannenkoek van rijstmelk met daarop miso, witte amandelpasta, rode pepersaus, witlof, winterpostelein en alfalfa. 1 mandarijn als toetje.
Lunch: Salade van halve acocado, witlof, rode kool, rozijntje, handje walnoten, komkommer,beetje hennepzaad, geraspte courgette in een dressing van rijstazijn met lijnzaadolie en kruiden.
Tussendoor: 1 banaan en 1 mandarijn.
Avondeten: Gesmoorde witte kool met wortel en zuurkool en pittige kruiden, een mengsel van bruine rijst, linzen en tuinbonen en groene peper, 2 energiemedaillons van het merk Soto (die zijn mjammie!) lekker knapperig gebakken en een salade van winterpostelein, komkommer, een gesnipperd uitje, witlof en appel, in een dressing van lijnzaadolie, wijnazijn en meer lekkers. :)
Als drinken: De hele dag kruidenthee, water en vlak voor het koken een heerlijk speciaal biertje nomnomnom
jojo

Bericht door jojo »

niet één rozijntje..... maar hand vol haha!
Ananas

Bericht door Ananas »

O my, Jojo... Is er een product op de groenteafdeling wat je niét hebt gegeten gisteren? :D

Vandaag
Ontbijt: yofu met lijn- en sesamzaad, zonnebloempit en hennepzaad, 2 soja lattes
Lunch: sla 'wraps' met roti vulling (tempeh, pompoen & sperzieboon), 1 soja latte
Tussendoor: bakje amandelen/walnoten/paranoten
Diner: lasagna
's Avonds: 1 banaan
Laatst gewijzigd door Ananas op di jan 21, 2014 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Ontbijt: 2 Italiaanse sloffen, 1 met hummus en 1 met tahin, beiden met kiemen nl. preischeuten, alfalfa en chinese rose
Lunch: 2 hamburgerbuns met balletjes van seitan met kidneybonen en ketchup, 1 sinaasappel, 1 maiswafel met hummus en kiemen
Avondeten: zwarte bonenburger, eddo's met bloemkool en een kerriesausje, schaaltje Alpro als toetje
Snack: halve zak pistache nootjes
Framboos

Bericht door Framboos »

MBVegan31 schreef:Ontbijt: 2 Italiaanse sloffen, 1 met hummus en 1 met tahin, beiden met kiemen nl. preischeuten, alfalfa en chinese rose
Lunch: 2 hamburgerbuns met balletjes van seitan met kidneybonen en ketchup, 1 sinaasappel, 1 maiswafel met hummus en kiemen
Avondeten: zwarte bonenburger, eddo's met bloemkool en een kerriesausje, schaaltje Alpro als toetje
Snack: halve zak pistache nootjes
Dit ziet er meer uit als iets waarop ik het een dag zou uithouden. :grin:

Zelfs als ik een hele dag alleen op de bank zit heb ik meer nodig dan je bij je vorige mail beschreef. Ok, toegegeven: ik word daar juist lethargisch van en ga dan zelfs nog meer eten dan als ik mijn normale dag met veel beweging heb.
Unicorn

Bericht door Unicorn »

Ontbijt: 3 bananen, 7 dadels, mango, pindakaas en hazelnoten
Lunch: courgette, 2 tomaten, halve avocado en lente ui
Avondeten: rode kool en aardappels uit de oven met marmite
Brent

Bericht door Brent »

Ontbijt: smoothie van bleekselderij, komkommer, banaan, appel, limoen, cacaopoeder, chiazaad
Diner: winterpeen, knolselderij, witlof, trostomaat, tomatenpuree, asafoetida, avocado, kokoscreme, olijfolie
Tussendoortjes: banaan
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx
Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim »

Ontbijt/lunch: maispannekoeken (erg eenvoudig te maken door maismeel te vermengen met water en wat zeezout, eventueel cayennepoeder) belegd met voornamelijk pindakaas, maar zijn lekker met velerlei soorten beleg.
Snack: Enkele handjesvol rozijnen. Shake van appeldiksap met gemalen hennep en een scheutje olijfolie aangevuld met water.
Avondeten: Rijst met blokjes koolraap, rode bieten en bleekselderij gebakken in tamari met een groot arsenaal aan kruiden erdoor.
:govegan:
Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Gister (nog steeds niet ideaal)

Ontbijt: 2 geroosterde volkoren boterhammen met pindakaas, shake van grapefruit, mandarijnen, lychee en banaan
Tussendoor: Café au lait des amandes, zelfgebakken mueslibroodje
Lunch: Mueslibroodje, volkoren boterham pindakaas, volkoren boterham met appelstroop, roggebrood met appelstroop, mandarijntje
Tussendoor: ongeroosterde gemengde noten
Diner (bij schoonouders): gekookte aardappels, salade met diverse groenten en door mij gemaakte bonenballetjes
Tussendoor: kruiden- en vruchtenthee
Marianne

Bericht door Marianne »

Als ik dit zo allemaal lees... Wat hebben we het dan toch goed!
Marianne

Bericht door Marianne »

Oeps, het was niet mijn bedoeling iemand een schuldgevoel te bezorgen, het was een enkele constatering die mij en hopelijk ook jullie, tot tevredenheid stemt.

Ik zal vertellen wat ik zelf doorgaans eet op een dag:
Ontbijt met een dubbele boterham (zonnepittenbrood) pindakaas, sojamelk.
Koffie (zwart)
Op werkdagen in de loop van de ochtend nog worteltjes, tomaat of iets dergelijks met hummus.
lunch een dubbele boterham seitanworst, en soms nog een rijstwafel of broodkapje met hummus
Avondeten stamppot of graan: (meestal) volkoren zilvervliesrijst, met heel veel groenten, en peulvruchten, seitan, tvp, of tofu, of een groentenquiche van tofu (zie de website van Martine). Meestal eet ik twee flinke borden.
verder overdag tussendoor dagelijks een banaan en nog iets van fruit (appel, peer, sinaasappel, drie mandarijnen en als het er is, zomerfruit). 's avonds thee en soms een paar nootjes. Soms een chocolaatje na het eten.
Mystique

Bericht door Mystique »

Marianne schreef:Oeps, het was niet mijn bedoeling iemand een schuldgevoel te bezorgen, het was een enkele constatering die mij en hopelijk ook jullie, tot tevredenheid stemt.
Huh? :| Dat leidde ik er ook enkel vanaf hoor. Waarom schuldig voelen als je een vegan dieet hebt? Ik zie trouwens ook geen reacties dat iemand zich schuldig zou voelen?

Niets aan de hand toch?
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ben je benieuwd wat een vegan diëtist eet? Ginny Messina heeft een eetdagboek op haar website gepost.

http://www.theveganrd.com/2014/01/what- ... n-eat.html

Ik vind het grappig dat ze blijkbaar van makkelijke maaltijden houdt. Ze kookt één keer in de week grote hoeveelheden rijst, peulvruchten en groente, en daarmee flanst ze dan gedurende de week maaltijden in elkaar.

En ze neemt verschillende supplementen, inclusief calcium, voor de zekerheid. Ze eet liever bonen dan granen en liever groente dan fruit.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Luna

Bericht door Luna »

Ontbijt: glas versgeperst sinaasappelsap, krokante muesli gedroogde vruchten en noten met sojamelk
Lunch: 2 bruine boterhammen met cashewpasta, 2 toastjes met bieslook spread, 1 bakje sla met wortel, witte kool en pijnboompitjes, beker sojamelk
Avond: 3 taco's gevuld met sojabrokjes, zwarte bonen, gele paprika & gekruide tomatensaus, "salsa" van 1 trostomaat en 'n halve avocado met dressing van balsamico-azijn
Tussendoor: appel, mandarijn, 2 spelt/cranberry koekjes van billy's farm (zooo lekker), grote pot groene thee en ongeveer een liter water

Misschien nog een toetje. :grin:
Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Gister een vreemde dag. Ontbijt voor gasten gemaakt, maar die aten nauwelijks. Dus mijn dag:

Ontbijt: frambozen, sojasun naturel 2x en nep special K met rode vruchten. Shake met aardbeien, bloedsinasappel en banaan. Thee.

Tussendoor: koffie met amandelmelk met vanille-zwarte bessencake
Nog een glas shake

Lunch: bruin broodje met appelstroop, wit broodje jam en 2 stukjes cake

Tussendoor: een appel, nog een stukje cake (te lekker)

Diner: aardappelballetjes en bloemkool, linzenburgertje

Avond: Thee
Fruitig

Bericht door Fruitig »

Een aantal maanden at ik `s ochtends: lijnzaad/hennepzaad/zonnebloem- pompoenpitten en chaizaadjes met amandelmelk. Ik kreeg daar enkel last van mijn maag van, sindsdien eet ik `s ochtends fruit en havermout.

Ik vind het toch bijzonder dat ik van ontbijt 1 last kreeg.
vegan with an edge!
Brent

Bericht door Brent »

Hmm, ik vind al dat ik onverstandig bezig ben als ik teveel lepels chiazaad (meer dan 3) toevoeg aan mijn smoothie, laat staan dat ik mijn ontbijt voornamelijk zou laten bestaan uit pitten, noten en/of zaden.
De hoofdmoot van een vers, "levend" ontbijt bestaat uit fruit en/of groenten, eventueel aangevuld met wat havermout.

Zaden, pitten en noten zijn vet en eiwitrijk en kunnen beter met mate gegeten worden anders krijg je problemen met je darmen en op den duur ook met je nieren en/of lever.
Bovendien werken ze verzurend, waar fruit en groenten juist basisch uitwerken en verzuring tegengaan.
Verzuring van je bloed en je cellen is op den duur schadelijk voor je gezondheid.
Ze zijn wel een goede bron van essentiele aminozuren en vetzuren, maar daarvan heb je dagelijks niet zo heel veel nodig.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx
Plaats reactie