Veganistisch ontbijt/lunch, vaak creatiever?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
sillygirl
Leefwijze: veganist

Veganistisch ontbijt/lunch, vaak creatiever?

Bericht door sillygirl » wo dec 11, 2013 14:28

Ik heb de zoekfunctie wel gebruikt maar kon niet echt een antwoord op mijn vraag vinden.

Van vegan boeken, websites etc. krijg ik de indruk dat veganisten heel veel creatief en afwisselend eten, met veel lunchsalades vol groente, bonen en granen en ontbijtgranen in allerlei combinaties. Heel gezond en lekker natuurlijk maar het lijkt me best veel werk, vergeleken met de gemiddelde Nederlander die een boterhammetje smeert en klaar. Ik bak wel af en toe tempeh met champignons voor mijn lunchbroodje maar dat vind ik dan eigenlijk al veel werk, vaak grijp ik gewoon naar de pindakaas en appelstroop en een paar snacktomaatjes als aanvulling... In het boek 'vegan for life' wordt eerst uitgelegd dat je als vegan, met een klein beetje planning (wat voor iedereen in feite geldt) prima aan je eiwit e.d. kunt komen, maar vervolgens schrik ik toch een beetje terug van de maaltijdvoorbeelden met allerlei combinaties van groenten, fruit en bonen in salades e.d.

Kan je ook als veganist gezond blijven als je minder gevarieerd eet, bv. elke dag alleen brood als lunch en (bijna) elke ochtend muesli met sojamelk of -yoghurt? Staan de boeken en websites vol met salades omdat dat wordt aangeraden of meer omdat ze het gewoon leuk vinden om ook met een origineel recept te komen?
Hoe ziet jullie ontbijt en lunch eruit in de praktijk, is dus eigenlijk mijn vraag?

Ik hou voorlopig wel van een simpele routine en zie mezelf nog niet zoveel in de keuken staan om elke keer weer andere salades te gaan maken :-) Ook ben ik 's ochtends echt een zoetekauw dus om dan al hartig te gaan eten met bonen of groente gaat mij te ver. :P

Sandra
Leefwijze: flexanist

Re: Veganistisch ontbijt/lunch, vaak creatiever?

Bericht door Sandra » wo dec 11, 2013 16:12

Hoe ziet jullie ontbijt en lunch eruit in de praktijk, is dus eigenlijk mijn vraag?
Ik eet fulltime Vegetarisch en parttime Vegan.

Mijn Vegan ontbijtjes:
brinta met sojamelk
havermout met sojamelk
als ik een gekke bui heb dan gooi ik er nog fruit bij (banaan, frambozen)
2 boterhammen met appelstroop of jam
soja yoghurt (niet te vaak, ik vind dit niet lekker) met All brain fruit n fibre, evt gezoet met appelstroop

Mijn vegan lunch:
Ik eet altijd 2 boterhammen tijdens de lunch, ik wissel af met zoet (appelstroop, jam) of hartig beleg (zonnepit pasta, pindakaas of vegetarisch broodbeleg of ik gebruik hummus.

Voordat ik vegetarisch / vegan ging eten, at ik bijna exact hetzelfde, alleen at ik toen vaker kaas op brood.

Voor de rest wil ik savonds echt niet langer dan 20 minuten in de keuken staan. Martine van Vegetus heeft fijne en snelle recepten: http://vegetus.nl/ en op Plantaardigheidjes http://plantaardigheidjes.blogspot.nl/ staan ook fijne en snelle recepten.

Tijdens het koken wil ik nog wel eens hummus maken (als ik toch sta te wachten haha), heerlijk voor op brood of als dip :)

Marianne

Bericht door Marianne » wo dec 11, 2013 17:01

Ha Sillygirl,

Ik vind brood gewoon erg lekker, dus heb het bij ontbijt en lunch. Maar ik heb wel een voorraadje broodbeleg in de vriezer: Inderdaad van Vegetus.nl de Italiaanse worst en de boterhamworst, en de chorizoworst uit Vegan Brunch van Isa Chandra Moskowitz. Gewoon af en toe in grote hoeveelheden maken. En verder koop ik kant en klare hummus en een potje pindakaas natuurlijk.
Op de website van EVA (de Belgische zusterorganisatie van de NVV) staat ook veel broodbeleg, maar ik weet niet of je dat al te bewerkelijk vindt.

Luna

Bericht door Luna » wo dec 11, 2013 18:38

Hoi Sillygirl! Je verhaal klink heel herkenbaar, ik ben ook niet van het lang in de keuken staan. Niet voor de lunch en zeker niet voor het ontbijt. 's Ochtends eet ik één van deze twee opties:

Havermoutpap met sojamelk en een handje gebroken lijnzaad
Cruesli/muesli met sojamelk, soms met wat gedroogd fruit of noten er bij

In het weekend wil ik nog wel eens wat anders eten of extra doen, maar meestal blijft het hier wel bij. Voor de lunch eet ik 5 tot 6 dagen per week brood met één of ander beleg, zoveel mogelijk vegan. Maar maandagavond had ik bijvoorbeeld hotdogs met vegetarische knakworsten, en daarvan bleven er twee over. Gisteravond bleven er ook een paar pitabroodjes over. Met een restantje sla, wortel en tomaat gingen dus de knakworstjes in de broodjes voor de lunch vanmiddag. Ik probeer daar praktisch in te zijn en zoveel mogelijk restjes op te maken. Ook probeer ik 1 keer per week geen brood mee te nemen voor de lunch maar een salade of soep. En dat lukt aardig... Daarnaast let ik er ook op dat ik minimaal een keer of twee/drie per week peulvruchten eet bij het avondeten (of in de lunchsalade). De hummus die ik nu en dan op brood smeer tel ik niet mee, dat is "extra". :wink: Ik heb overigens wel gemerkt dat ik meer honger heb sinds ik vegan eet, in plaats van 2 neem ik tegenwoordig 3 tot 4 boterhammen mee. Waar dat aan ligt... geen flauw benul.

Ik vind niet dat ik erg creatief lunch, maar mijn collega's denken daar nog wel eens anders over. :grin:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 11, 2013 19:18

Ik ben al jaren uitgekeken op brood met beleg, dus wissel nu af. Hangt ook van de tijd en energie af. Mijn zelfgebakken brood blijft gelukkig wel lekker :P

Ik heb altijd enorme honger en dorst als ik opsta.

Ontbijt: altijd een fruitshake, wel elke dag anders. Incidenteel ipv fruitshake, sap uit sapcentrifuge. Thee.

Daarbij
- mueslibroodje zelfgebakken
- mueslicrackers AH
- alpro mild & creamy met frambozen, appel en noten
- boterham met notenpasta
- pannekoekjes met bessen
- alpro mild & creamy met blauwe bessen, zaden en pitten

Tussendoor: cappuccino met amandelmelk en mueslibroodje of heel incidenteel een cakeje oid (moet vullen, weer honger)

Lunch, bereiding vaak niet langer dan 15 minuten (honger :mrgreen: ):

- brood met notenpasta
- bulghur , couscous of rijst met groenten en evt noten/pitten
- soep van vorige dag, bv minestrone of linzen
- verse makkelijke soep, bv courgette of broccoli, evt. met broodjes of rijst oid erin (maak ik voor 2 dagen)
- geroosterd brood met knoflook en tomaten (bruschetta)
- pasta met makkelijke saus (evt. van vorige dag)
- simpele aardappelrosti met wat rauwe groente
- boterham met bonenburger en tomaat

Toen ik nog naar het werk ging, nam ik vaak iets mee van het vorige diner, of een salade met dressing en brood apart.

Nu het kouder is, vind ik warme gerechten bij de lunch lekkerder. 's Zomers eet ik vaker een salade.

Sandra

Bericht door Sandra » wo dec 11, 2013 19:57

Wat klinken jouw lunches heerlijk Assie!!

Haha ik heb hetzelfde als ik opsta, scheurende honger en dorst ;-)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo dec 11, 2013 20:05

Hoi! Mijn ontbijt is vaak havermout (of gerstevlokken of roggevlokken) met sojamelk (ongezoet met toegevoegde B12 en calcium), wat rozijntjes en soms wat fruit er doorheen. Mijn lunch vaak een paar sneetjes brood (met stroop, pindakaas, hummus, soms rozebotteljam of een notenpasta) alhoewel ik ook vaak overgebleven soepjes/salades van de dag ervoor eet. Best wel basic dus en niet heel erg creatief.

Mijn inschatting is, dat je niet enorm hoeft te kokkerellen voor je ontbijt en lunch als veganist om gezond te blijven. Tarwe en andere granen staan tegenwoordig vaak in een slecht daglicht, het zou ongezond zijn en alleen maar loze vulling, maar dit is echt niet onderbouwd met gedegen feiten. In bruinbrood zitten best veel mineralen en eiwitten, en alhoewel afwisseling vast een gezond idee is, hoef je je denk ik niet zo snel zorgen te maken.

Als je je niet heel creatief wil uitsloven voor ontbijt en lunch en toch gezonde keuzes wil maken:
(y) Wissel tarwe eens af met andere soorten granen (haver, gerst, rogge, etc.)
(y) Kies altijd voor 100% volkorenbrood.
(y) Sojamelk bevat veel eiwitten t.o.v. andere plantaardige melk, en je kunt het kopen met toegevoegde B12 en calcium (raad ik aan).
(y) Als snacks/aanvulling fruit, nootjes, gedroogde vruchten, of een paar worteltjes met hummus als dipsaus.
(y) Het meest nuttige zoete beleg is wellicht appelstroop (maar dan wel, zoals de meeste varianten, met veel beetwortelsap als basis want daar komt nu juist het ijzer erin vandaan) en rozebotteljam (vanwege de vitamine C).

Er zijn ook enorm veel voorverpakte 'groentesmeerseltjes' verkrijgbaar bij reform/biowinkels! Zowel in het koelvak als in conservenpotjes bij het broodbeleg in het schap.

Verder is het denk ik niet de hoeveelheid eiwitten waar je je zorgen over hoeft te maken; dit is een beetje een mythe. Te weinig eiwitten binnenkrijgen is welhaast onmogelijk in een normale situatie (ook als je vegan eet). Alle essentiële aminozuren (de bouwstenen van eiwitten) binnenkrijgen gaat ook zo goed als vanzelf. Ik zou voornamelijk letten op je B12 en je calcium.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 11, 2013 20:10

Ik haak hier even op in als het mag: is sojamelk dan veel beter dan (ongezoete) amandelmelk Renee? Ik vind sojamelk namelijk totaal niet lekker. Zie op de amandelmelk dat er ook B12 en Calcium aan toegevoegd is.

Tweede vraag aan allemaal: ik heb nog een pak Brinta staan, zou dat lekker zijn met amandelmelk?

Dank je Sandra :P Op mijn blog staan veel makkelijke dingen, vega en vegan.

sillygirl

Bericht door sillygirl » wo dec 11, 2013 20:14

leuke en inspirerende reacties allemaal, thanks! :D

Assie, Brinta met amandelmelk (van provamel) heb ik laatst ook gemaakt en was lekker. Soms voeg ik alsnog wat (kokend) water toe als de textuur me te dik/klonterig wordt, of lijnzaad als ik het te dun heb gemaakt. Met sojamelk en amandelmelk vind ik het erg lekker! Alleen met hazelnootmelk (van provamel) werd de textuur van de pap heel raar, onegaal ofzo, dat zag er niet lekker uit. gelukkig had ik er fruit doorheen waardoor het minder opviel.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 11, 2013 20:15

Ik heb gemerkt dat notenmelk schift als het te warm wordt (ik schuim het op voor in de koffie), misschien was dat het? Ik ga morgen Brinta proberen, thanks.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo dec 11, 2013 22:26

Assie schreef:Ik haak hier even op in als het mag: is sojamelk dan veel beter dan (ongezoete) amandelmelk Renee? Ik vind sojamelk namelijk totaal niet lekker. Zie op de amandelmelk dat er ook B12 en Calcium aan toegevoegd is.
Het ligt er een beetje aan. Het is moeilijk om echt véél te weinig eiwitten binnen te krijgen, maar dat gezegd hebbende, is soja-eiwit een relatief hoogwaardig eiwit en draagt sojamelk dus wel op een goede manier bij aan je eiwitinname. Amandelmelk bevat veel minder eiwit. However, als je verder denkt dat je genoeg eiwit eet*, denk ik dat je er weinig aan mist! (zeker als er ook calcium en B12 in zit)

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn keuze voor sojamelk ook deels gebaseerd is op financiële redenen :P maar amandelmelk is inderdaad errug lekker :P

* Goede bronnen van eiwit voor vegans zijn peulvruchten (incl. sojaproducten),seitan,quinoa,zaden,noten,linzen,pinda's, en granen in het algemeen zijn redelijke eiwitbronnen. Voor meer in-depth informatie: http://www.veganhealth.org/articles/protein
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 11, 2013 22:32

Ja het is goedkoper maar ik krijg het gewoon niet weg, jakkes.
Gelukkig die alpro yoghurt wel, al is die ook weer duur.

Ik eet voldoende eiwitten denk ik en slik vitamines bij.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 11, 2013 22:57

Nog een paar lunchtips: broodje met spread (bv humus, pesto, notenpasta, etc) en groenten
http://i1206.photobucket.com/albums/bb4 ... AG0001.jpg

Maispannekoekjes met spinazie en tomatensaus
http://i1206.photobucket.com/albums/bb4 ... AG0357.jpg

Weekend: volkorenpizza
http://i1206.photobucket.com/albums/bb4 ... AG0310.jpg

Verschillende broden, bv tomatenbroodjes (midden) zijn weer eens iets anders
http://i1206.photobucket.com/albums/bb4 ... AG0017.jpg

Probeer eens No Knead brood, jammie!
http://i1206.photobucket.com/albums/bb4 ... eetjes.jpg

Bruschetta
http://i1206.photobucket.com/albums/bb4 ... tomaat.jpg

Gaat het al leven :grin:

Ananas

Bericht door Ananas » vr dec 13, 2013 7:49

Ik vind het altijd zo bizar om te lezen dat mensen als lunch 2 boterhammen eten en toch het einde van de dag halen! :shock:

Zelf eet ik geen/zo min mogelijk brood omdat ik na 10 boterhammen nog niet vol zit... het verzadigt mij niet. Alleen als ik niks in huis heb of echt heel weinig tijd/geld heb eet ik roggebrood. 's Ochtends vaak havermout, yofu of groene smoothie en ik maak 1x in de week een grote bak salade om als lunch mee te nemen. Als ik thuis lunch vaak kliekjes van het avondeten. Zo is het niet veel werk.

Maar het hoeft natuurlijk niet zo, als je je er wel prettig bij voelt om brood te eten! Ik denk dat er wel relatief veel broodvermijders zitten tussen de vegans, dus vandaar misschien het vertekende beeld. Maar het zal er ook mee te maken hebben dat het niet zo interessant is om de hele tijd over belegde boterhammen te bloggen :mrgreen:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr dec 13, 2013 9:21

Ik heb dat ook met supermarktbrood. Verdwijnt in mijn holle kies. Sinds ik zelf brood bak (echt volkoren, woudkorn e.d. van de molen) eet ik minder brood omdat ik sneller vol zit.

Twee boterhammen met de lunch haal ik trouwens ook niet, dan rammel ik een uur later weer.
Trouwens hetzelfde met salade, alleen groenten vullen niet genoeg voor mij.

Framboos

Bericht door Framboos » vr dec 13, 2013 10:25

Ik eet dikke natuurwinkelboterhammen en een salade als lunch. En dan een middagsnack. En als ik dan thuiskom uit mijn werk heb ik ontzettende honger.

Ik heb twee van deze saladebakjes: http://sistemaplastics.com/products/to- ... alad-to-go
Ideaal. Ik vul ze meestal tijdens het koken 's avonds, zodat ik ze 's ochtends alleen maar uit de koelkast hoef te pakken. Ik heb er ook twee, zodat ik er twee tegelijkertijd kan vullen, als ik toch alles op het aanrecht heb staan. Door die aparte compartimenten blijft alles in goede staat. Te koop bij de V&D.

Deze heb ik ook: http://sistemaplastics.com/products/to- ... fast-to-go
Zo kan ik yoghurt + fruit en muesli meenemen zonder dat de muesli zompig wordt.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr dec 13, 2013 10:30

Ik het het laatst ook met een paar mensen over honger icm met werk.
Kantoorwerk maakt mij nog hongeriger dan normaal. Makelaardij/catering niet, dan was ik continue op pad/bezig met veel dingen.
Mensen met verschillende beroepen herkenden dat, een baan met strak ritme maakte je hongeriger dan een van alles wat baan.

Wetenschappelijk totaal niet onderbouwd :mrgreen:

Handige bakjes!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr dec 13, 2013 11:03

Nederlanders zijn echte brood-eters. In de VS waar Vegan for Life is geschreven, is brood meer iets wat je bij je maaltijd eet, eventueel als toast 's ochtends, of als goed gevulde sandwiches. De PBJ (peanut butter & jelly sandwich) is wel populair, maar verder ze niet zo vaak 'boterhammen' als maaltijd zoals wij dat gewend zijn.

Zoals hierboven al door meerdere mensen gezegd is, is brood niet per se ongezond, zeker niet als je er voedzaam beleg op doet. Calcium is een beetje een knelpunt in het vegan dieet, dus het is zeker een goed idee om verrijkte plantaardige zuivel te gebruiken als je niet veel maaltijden met groene bladgroentes eet.

Ik houd zelf niet zo van brood, dus mijn maaltijdpatroon lijkt meer op het Amerikaanse.
Ontbijt: sojayoghurt met zaden en fruit, havermoutpap met pindakaas en rozijnen, rijstwafels met notenpasta
Lunch: restjes van het avondeten, maaltijdsoep met peulvruchten, soms boterhammen met pindakaas of hummus (in de zomer soms een salade, maar nu niet)
Avondeten: stoofpotten, curries, roerbakgerechten, pasta, soms aardappels-groente-vleesvervanger
Tussendoortjes: crackers, noten, (gedroogd) fruit

Op zich hoeft dit niet veel tijd te kosten. Als je grotere hoeveelheden in één keer kookt kun je daar meerdere maaltijden uithalen die je later opwarmt. Een flinke pan linzensoep is zo gemaakt en daar kun je dan de hele week van eten. Dat wordt na een paar dagen een beetje saai, dus vaak vries ik een deel in zodat ik kan afwisselen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Brent

Bericht door Brent » vr dec 13, 2013 11:15

sillygirl schreef:Ik hou voorlopig wel van een simpele routine en zie mezelf nog niet zoveel in de keuken staan om elke keer weer andere salades te gaan maken :-) Ook ben ik 's ochtends echt een zoetekauw dus om dan al hartig te gaan eten met bonen of groente gaat mij te ver. :P
Ik ben een hele simpele eter en hou niet van steeds iets nieuws te moeten bedenken.
Ook ben ik in de ochtend een zoetekauw.

Bij mij is het ontbijt dan ook standaard een smoothie met steeds hetzelfde fruit (appel en banaan), altijd een avocado, soms wat chiazaad erbij, altijd een halve komkommer en halve limoen, dan weer wat eikebladsla en dan weer wat bleekselderij erbij. Meestal met cacaopoeder of kaneel.
Het kost me niet veel meer tijd om te maken dan boterhammen klaarmaken.

Mijn lunch gebruik ik vrij laat omdat ik niet meer dineer.
Die is ook vrij standaard.
Winterpeen met nog een knolgewas erbij, spinazie of witlof met tomaat, soms andijvie, tomatenpasta, avacado, beetje olijfolie, kruiden en een rijpe avocado toevoegen na het koken.
Zo'n groenteprut is snel klaar te maken, maar het is wel een beetje uitkienen om geen van de ingredienten te lang te laten garen. Hoe korter, hoe lekkerder.

Het verveelt me nooit, al varieer ik wel regelmatig ietwat op deze thema's.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Brchj

Bericht door Brchj » vr dec 13, 2013 12:20

Assie schreef:Ik heb dat ook met supermarktbrood. Verdwijnt in mijn holle kies. Sinds ik zelf brood bak (echt volkoren, woudkorn e.d. van de molen) eet ik minder brood omdat ik sneller vol zit.
Klopt, zelf gebakken of echt kwaliteitsbrood vult veel beter, en is lekkerder! Ik eet ook graag leftovers van de dag daarvoor, in een bakje en mee naar werk. En spreads zijn zo snel en makkelijk te maken! Avocado, rucola, tomaatjes en je hebt een prachtig belegd broodje dat goed vult. En tussendoor handje noten eten, ook goed!
Lieve Nugget! <3
Clover

Plaats reactie