Vegan en suikervrij

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Joyce
Leefwijze: veganist

Vegan en suikervrij

Bericht door Joyce » di dec 10, 2013 16:34

Hoi!

Ik heb wel wat oude berichten hierover gevonden maar niets van de laatste tijd.
Ik ben in het veganistisch eten "gerold" doordat ik in eerste instantie voor mijn gezondheid een dieet ging volgen. Omdat ik MS heb, zijn er verschillende dingen die aan- en afgeraden worden.
Dat begon met geen vlees, wel vis, alleen maar magere melkproducten en olijfolie.
Toen ben ik de zuivel gaan schrappen en vervolgens ook de vis.
Het begon allemaal voor mijn gezondheid maar toen ik er meer over ging lezen op internet en daar ook verschillend films, in het bijzonder Earthlings, tegenkwam wist ik dat ik nooit meer een dierlijk product zou willen eten/drinken.
Nu loop ik al een paar jaar met buikklachten en kreeg ik vorige week een nieuwsbrief van de MS vereniging waarin ze aanraden om te stoppen met suiker. Het zou namelijk de symptomen verergeren.
Toen ik ging nakijken wanneer ik de laatste weken precies buikpijn heb gehad, kon ik de link wel leggen met veel frisdrank, kruidnoten en vegan cake. De buikpijn is overigens geen MS klacht hoor maar ik vond het wel erg toevallig.
Nu ben ik dus sinds vorige week donderdag gestopt met suiker (en zoetstoffen). Op zich valt het me mee maar het beperkt natuurlijk wel nog meer dan alleen maar veganistisch eten.
Zijn er meer hier die geen suiker en zoetstoffen gebruiken?

Groetjes,
Joyce

Renee1137

Re: Vegan en suikervrij

Bericht door Renee1137 » di dec 10, 2013 17:02

Hoi Joyce! Goed je verhaal te horen. Ik mijd zelf suiker niet 100%, maar ik eet het wel bewust en onbewust erg weinig. Ik denk dat ik zelfs minder suiker eet als veel mensen die 'suikervrij' eten, maar daar kom ik hieronder wel even op terug :P

Ik heb een paar tips/ideeën. De eerste is, dat er (als je het niet erg vindt dat het in het engels is) superveel blogs te vinden zijn van mensen die vegan + suikervrij eten, met heel veel recepten en tips. Wellicht een aanrader zodat je er ook vooral op een positieve manier mee bezig kan zijn (al is het natuurlijk vooral positief als je gezondheidsklachten verminderen).

Ten tweede, is het zo dat veel aanhangers (ik noem ze maar even zo) van een suikervrij dieet een scheiding maken tussen riet- en bietsuiker en suikers die óók geraffineerd zijn (dus niet nog in het plantje zitten) maar toch gezien worden als beter voor je gezondheid. Veel gebruikt zijn agavestroop, rijststroop, moutstroop, et cetera. Het idee hierachter is denk ik dat ze net ietsje minder geraffineerd zijn, d.w.z. dat er nog net iets meer andere dingen in zitten dan suikers (mineralen), en in sommige gevallen dat de verhouding tussen de soorten suikers anders is.

Er zijn echter geen objectieve aanwijzingen dat dit vervangen van bijv. kristalsuiker door rijststroop of agavestroop verschil maakt voor je gezondheid. Geraffineerde suiker blijft suiker*, voor je maag, je darmen, je bloedbaan... De hoeveelheid mineralen die er wellicht, in sommige gevallen, méér in zit is zo nihiel dat het geen voordeel oplevert. Dan kun je beter een halve lepel broccoli per maand meer eten, bij wijze van spreke, zo weinig is het. Sommige 'suikeralternatieven' hebben wel een andere verhouding tussen de suikers glucose en fructose waaruit ook kristalsuiker bestaat. Het is nog niet erg duidelijk of we nu juist méér glucose of méér fructose zouden moeten willen eten. Glucose veroorzaakt bloedsuikerpieken en dat is vooral voor diabetici niet okee. Fructose veroorzaakt geen bloedsuikerpieken maar veroorzaakt op den duur wél insulineresistentie - en dus diabetes! Maar, voor fructose heb je een kleinere hoeveelheid nodig om iets zoet te maken. Heft dat het nadeel op? Niemand weet het. Het is allebei niet ideaal.

Ik zou dus vooral aanraden om, als je suikervrij wilt eten, álle geraffineerde suikers te mijden. Ook de zoetmiddelen die zogenaamd wél goed voor je zijn, want daar is geen bewijs voor. Wat als je dan wel trek hebt in iets zoets?
(y) Werk met zoete vruchten. Maak bijvoorbeeld bananenbrood, een cake geheel gezoet door banaan. Of gebruik dadels, vijgen, rozijnen... Doordat je zo náást de suikers in deze producten meteen een hoop vezels binnenkrijgt (die vertragen de opname van suikers) en vitamines en mineralen, is het nadeel van deze suikers veel kleiner. Natuurlijk zou ik alsnog niet 10 bananen per dag naar binnen werken, dat is moeilijk suikervrij te noemen. Bij mensen die verder niet specifiek last hebben van suiker is 5 stuks fruit per dag ongeveer het maximum, daarna heb je alle mineralen en vitamines wel binnen en begin je de negatieve effecten van de suikers (en de calorieën op zich) wel te ervaren. Bij jou is het wellicht minder.
(y) Stevia is een zoetmiddel dat geen suikers bevat. Het is een natuurlijk product uit een plantje dat een molecuul bevat dat op zo'n manier je tong prikkelt dat je tong dénkt dat het suiker is. Wonderlijk! Let echter wel op dat je pure stevia koopt en niet stevia vermengt met andere (al dan niet synthetische) zoetstoffen, zoals zeer vaak wordt verkocht.
(y) Je smaak past zich vanzelf aan aan minder zoetheid. Als je bijvoorbeeld de hoeveelheid suiker in je koffie langzaam zou afbouwen, zou je niet eens merken dat de koffie minder zoet werd. Je lichaam wordt simpelweg gevoeliger voor de suikers die er wel zijn. Dus ook als het je in het begin zwaar valt; het wordt vast beter :D

Succes!

*Ook agavestroop is hevig geraffineerd: het komt niet zo uit het plantje lopen, het wordt omgezet uit het zetmeel in de kern. Je zou dus kunnen stellen dat het juist meer geraffineerd is dan bietsuiker.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » di dec 10, 2013 17:48

Hoi Joyce, welkom!

Wat enorm vervelend dat jij MS hebt!
Ik eet bijna geen suiker, of producten waar geraffineerde suikers in zitten. Ik heb sinds dit jaar Diabetes type 2, ik gebruik geen medicatie hiervoor maar probeer het te regelen (mijn alvleesklier werkt wel maar met ups and downs) met mijn voeding.
Zodra ik iets eet waar geraffineerde suikers in zitten (of als ik extreem veel fructose (1 banaan, 1 appel en manderijn in een smoothie bijv) of andere koolhydraten eet) dan voel ik dit, ik voel dat mijn bloedsuiker omhoog schiet en daarna weer omlaag "valt". Voor mij een reden om zo min mogelijk geraffineerde suikers te eten. Geraffineerde suikers voelen voor mijn lijf als gif.

Ik eet volledig vegetarisch en "part time" vegan, het komt er in de praktijk op neer dat ik met name tijdens mijn ontbijt en lunch vegan eet en tijdens mijn avondmaaltijden soms net niet vegan eet (doordat er kippeneiwit in de groenteburger zit). Het is voor mij niet moeilijker om dan ook nog suikervrij te eten, het beperkt mij zeer zeker niet. Het is even zoeken naar wat je fijn vindt en wat niet maar zeker tijdens het bereiden van maaltijden is suikervrij eten eenvoudig. Daarnaast kun je ook hele lekkere suikervrije snacks maken. Wat Renee al zegt, bananen zijn een fijn zoetmiddel in cake en muffins, eigen gemaakte appelmoes ook.

Succes!!
Ik eet en drink zo min mogelijk zoetstoffen, helemaal nadat ik Skinny Bitch gelezen heb, daarnaast hebben sommige zoetstoffen invloed op mijn bloedsuiker (voor mij een no go, deze zoetstoffen gebruik ik dus niet). Ik drink nog steeds koffie met zoetstof maar ik bouw dit af.

Joyce

Bericht door Joyce » di dec 10, 2013 18:43

Wow, wat een uitgebreide reacties!
Dank jullie wel (y)

Ik vermijd nu alle suikers dus neem ook geen rietsuiker of iets dergelijks.
Bij het normale eten, merk ik er eigenlijk niet zoveel van omdat ik toch alles vers eet dus eigenlijk niets hoef te schrappen.
Het enige waar ik aan dacht, waren de "lekkere dingen" die ik gevonden had waarvan ik heel blij was dat ze vegan waren maar die ik nu voor de suikers dus toch laat liggen.
Zoetstoffen was ook een belangrijk punt voor mij want ik ben al 15 jaar verslaafd aan kauwgom, of wás verslaafd moet ik zeggen want ik ben er al een week of 3 vanaf :D
Ik bedoel ook echt verslaafd hoor, ik at ongeveer 4 a 5 pakjes (!) op een dag.

Tot nu toe gaat het heel goed.
Ik kom er nog verder op terug want ik moet nu snel naar de kapper! :grin:

avossy

Bericht door avossy » di dec 10, 2013 20:18

Sinds een week of vijf gebruik ik helemaal geen suiker en andere zoetstoffen meer. En daarnaast ben ik veganist. Ik vind het eigenlijk niet moeilijk. Ik weet alleen nog niet wat ik met de oliebollen ga doen. Dat is echt zo'n traditie waar ik gek op ben. Oliebollen met poedersuiker. Ik denk dat ik die dit jaar ook maar over ga slaan. :?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di dec 10, 2013 23:33

Hier een blog met suikervrij lekkers http://voedzo.nl/tag/suikervrij/

Ze hebben ook zuivelvrije, vegan en nog veel meer keuzes.

Joyce

Bericht door Joyce » wo dec 11, 2013 6:22

Dank jullie wel voor de goede tips!
Ik heb al wat zitten lezen op voedzo.nl en ik heb het boek 100% Suikervrij besteld.
Ik had er al was over zitten lezen. Nu jij aangaf dat het een interessant boek is om te lezen, heb ik het maar meteen besteld.
Gisteren meteen een leuk gesprek erover gehad bij de kapper.
Mijn kapster woont bij mij om de hoek en weet dat ik vegan eet en dat ik pas suikervrij ben gegaan.
Ze vroeg ernaar en ik zat meteen in het midden van een vragenuurtje, vooral over het veganistisch eten.
Maar melk is toch helemaal niet zielig? Je kan toch ook biologisch vlees kopen? Etc, etc.
Wel leuk om te zien dat je mensen aan het denken zet als je alles uitlegt (y)

Ananas

Bericht door Ananas » wo dec 11, 2013 8:24

Veel vegans eten suikervrij... op facebook vaak klachten als iets gepost wordt wat niet suikervrij is. Dat vind ik dan weer erg jammer, want suiker is wel gewoon vegan en ik denk dat de grote massa niet bereikt zal worden met suikervrij veganisme (in eerste instantie).

Dat gezegd hebbende denk ik wel dat het goed is om zo min mogelijk suiker (en zoet) te eten, Renee maakt een paar goede punten. Maar af en toe een taartje of wat lekkers hoort er wel bij vind ik. Toen ik helemaal suikervrij at was ik niet happy door het mentale aspect van nergens meer aan mee doen, al was ik wel gezonder/slanker. Kan ook aan mij liggen natuurlijk ;-)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 11, 2013 10:17

Ik heb een maand suikervrij gegeten (zoektocht waar mijn hoofdpijn vandaan kwam). Zelfs bananen en druiven mochten niet. Daar ben ik van terug gekomen. Ik eet niet overdreven veel zoete dingen, maar een cakeje oid mag in mijn ogen best met suiker. Soms gebruik ik bv agavestroop oid.

Bij mij heeft het misschien meer te maken dat ik al teveel beperkingen voel.
Ik kies ervoor vega(n) te eten, maar ook bv rauwe ui, prei, knoflook kan niet, e-nummers (MSG) sluit ik uit dus moet veel zelf maken. Koken is wel mijn hobby, maar klakkeloos iets kant en klaars eten bij drukke tijden is onmogelijk geworden.

Dus ik geniet van 2 of 3 cakejes met suiker en de rest gaat in de diepvries.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo dec 11, 2013 13:26

Ananas & Assie, dat is ook mijn filosofie. Ik krijg geen specifieke fysieke problemen van suiker en voor zover ik weet zal het in de mate waarin ik het eet daarom niet slecht zijn ofzo. Suiker heb je niet nodig, maar je lichaam kan er wel tegen als het maar beperkt blijft. Ik voel me dan juist erg schuldgevoel-loos als ik dan wel een vegan taartje voorgeschoteld krijg omdat ik het normaal niet vaak eet :P

Maar ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen gezondheidsproblemen hebben die specifiek aangewakkerd worden door suiker, en die mensen moeten misschien strikter voor zichzelf zijn om die problemen te voorkomen!

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Framboos

Bericht door Framboos » wo dec 11, 2013 17:57

ARTHUR schreef:Ik heb van de uitgeverij en de Groene Meisjes dit boek gekregen: 100% Suikervrij. Fraai vormgegeven, boordevol informatie zonder vaag gedoe en vooral veel ideeën en adviezen!
hoe wetenschappelijk verantwoord is dat boek? zag het gister liggen bij de ekoplaza maar een snelle doorblader gaf mij niet heel veel vertrouwen... had ik t mis?

Edit: o, ik zie op de site dit staan:
Hoe suiker de verbinding met je ware zelf vertroebelt
Niets ten nadele van de auteur of voor de mensen voor wie dit wel wat is, maar dat is gewoon niet helemaal aan mij besteed.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo dec 11, 2013 20:13

Haha, Framboos, je legt me de woorden in de mond. Idem met alle standpunten over suiker waar het woord 'gif' in voorkomt. Waarom moet het allemaal toch weer zo gehyped worden? "Suiker is gif!" "Van brood ga je dood!"

...niet alles geloven wat ze je proberen te verkopen :)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 11, 2013 20:18

Je kan inderdaad over zo ongeveer ieder ingrediënt een het is "gif" of "evil" vinden :mrgreen:

Gewoon eten waar je je prettig bij voelt is mijn motto.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 11, 2013 20:25

Ik denk dat Renee doelde op de voedzo site?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 11, 2013 20:31

Oh sorry, ik moet ook niet voor een ander denken/praten.

Joyce

Bericht door Joyce » wo dec 11, 2013 21:47

Ik heb het boek nog niet binnen. Dat zal een paar dagen duren omdat het vanuit Duitsland verstuurd wordt.
Voor mij is inderdaad vooral de connectie met MS een groot punt.
Ik las op verschillende sites dat suiker het immuunsysteem in de war kan schoppen en kan zorgen voor onstekingsreacties. Dit zou dus zeker allebei interessant zijn voor mensen met MS.
Omdat de oorzaak van MS nog steeds niet bekend is, en er ook nog geen oplossing voor is, zou het toch geweldig zijn als het met zoiets "simpels" als voeding op te lossen zou zijn??? ;)
Zodra ik het boek binnen heb, zal ik laten weten wat ik ervan vind.
En ik hou jullie op de hoogte van eventuele veranderingen..... als jullie dat op prijs stellen natuurlijk :lol:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 11, 2013 21:49

Ik hoop voor je dat je verandering merkt!

Vreemd he, dat er nog geen oorzaak gevonden is voor veel spierziekten.

Brchj

Bericht door Brchj » wo dec 11, 2013 23:20

Er zijn best wat vegan sites met suikervrije recepten. Mits je into zelf dingen maken bent. Ik leef niet 100% suikervrij, maar gooi nooit ergens zelf suiker door. In veel recepten gebruik ik bijvoorbeeld dadels en rozijntjes enzo om iets zoet te krijgen.
Lieve Nugget! <3
Clover

Joyce

Bericht door Joyce » do dec 12, 2013 6:53

Assie schreef:Ik hoop voor je dat je verandering merkt!

Vreemd he, dat er nog geen oorzaak gevonden is voor veel spierziekten.
Even een veel gehoord misverstand uit de wereld helpen. MS is geen spierziekte maar een ziekte aan het centraal zenuwstelsel.
Zelfs op het nieuws of in de krant staat het vaak verkeerd en daardoor denkt volgens mij 75% van de mensen dat het een spierziekte is. Dat is dus niet zo :wink:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do dec 12, 2013 9:31

Oh wat erg, sorry :oops: Ik ga meteen googlen.

Plaats reactie