granen zonder vit b12 toevoeging

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
jaapn
Leefwijze: veganist

granen zonder vit b12 toevoeging

Bericht door jaapn »

In Nederland wordt in tegenstelling tot Amerika aan ontbijtgranen zoals havermout geen vit B12 toegevoegd. Ik heb oa bij Quakers navraag gedaan waarom dit zo was met het onnozele antwoord dat de Nederlandse klant het liefst havermout natuurlijk eet zonder toevoegingen. Als aan alle verkochte granen vit B12 wordt toegevoegd zou dat toch een geweldige promotie voor het veganisme zijn.

Framboos

Re: granen zonder vit b12 toevoeging

Bericht door Framboos »

Hm, ik heb mijn havermout liever zo havermouterig mogelijk, ik zie het voordeel niet als daar B12 aan toegevoegd wordt.

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine »

Van mij hoeft dat ook niet. Ik koop liever de pure producten. Dan kan ik zelf wel de beslissing nemen of ik er wel of niet iets bij ga slikken aan supplementen.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Maar waarom zou je het toevoegen aan iets dat niks met B12 te maken heeft?
Het is logisch dat het wordt toegevoegd aan producten die een vervanging zijn voor producten die normaal B12 bevatten, dus dat je het aan 'vleesvervangers' toevoegt omdat vlees B12 bevat, het aan plantmelken toevoegt omdat dierenmelk B12 bevat, etc. Ik zeg niet dat er geen redenen zijn om niks te verrijken, dat is zeker ook een optie, maar op zich zijn deze dingen wel een logische keuze om te verrijken, je zorgt ermee dat het een volwaardige vervanger wordt, zodat vlees ed. inwisselbaar worden voor vleesvervangers ed.
Maar bij ontbijtgranen is die logica er niet. Ontbijtgranen zijn immers geen vervangers van iets dierlijks. Bij vleesvervangers is het voor de meeste mensen zo dat als ze die eten, ze dan in plaats daarvan minder vlees eten; als mensen plantmelken drinken, drinken ze meestal daarom minder echte melk. Maar het is niet zo dat mensen ontbijtgranen eten en daarom minder vlees of zuivel of ei gebruiken, het wordt eerder gegeten in plaats van brood (dat geen B12 bevat).
Naast dat het niet nodig is omdat je niks met B12 vervangt, krijg je hiermee ook het risico op stapeling, dat mensen tevéél van een bepaalde stof binnenkrijgen wanneer het aan verschillende dingen wordt toegevoegd.
Bij B12 is er geen bovengrens vastgesteld, dus dat is niet direct een probleem, maar waarom zou je zoveel mensen die al voldoende B12 binnenkrijgen extra B12 geven?

jaapn

Bericht door jaapn »

Sorry, ik ben een echte veganist en ik vind de reacties hier knap waardeloos. De logica van een part time veganist is mij totaal vreemd, het is namelijk zo logisch als wat dat je op granen kunt leven en als daar vit b12 aan toegevoegd zou worden zou dat het mooiste en beste van de wereld zijn. :govegan:

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Nou ja zeg, je mag ook wel op een aardige manier zeggen dat je het ergens niet mee eens bent.
Als mensen de moeite nemen om op jouw voorstel te reageren, vind ik het behoorlijk onbeleefd om dan te zeggen dat onze antwoorden waardeloos zijn.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Wil de echte veganist opstaan...

Je kunt ook zonder verrijkte ontbijtgranen gewoon overleven als vegan, geen enkel probleem. Waarom zou dat toegevoegd moeten worden?
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Framboos

Bericht door Framboos »

jaapn schreef:Sorry, ik ben een echte veganist en ik vind de reacties hier knap waardeloos. De logica van een part time veganist is mij totaal vreemd, het is namelijk zo logisch als wat dat je op granen kunt leven en als daar vit b12 aan toegevoegd zou worden zou dat het mooiste en beste van de wereld zijn. :govegan:
Pfff. Doe eens even normaal tegen Fynnya zeg. In haar post zit meer logica dan in de jouwe, die van een ECHTE veganist. Overigens ben ik ook een ECHTE, en ik reageerde ook dat ik de toegevoegde waarde niet zie.

Brent

Bericht door Brent »

Sybine schreef:Van mij hoeft dat ook niet. Ik koop liever de pure producten. Dan kan ik zelf wel de beslissing nemen of ik er wel of niet iets bij ga slikken aan supplementen.
Idd, bewerkte producten zijn sowieso een stuk ongezonder dan de verse producten.
Die toevoegingen staan alleen op de verpakking vermeld als een extra koopprikkel.
Al die praatjes dat het gezond zou zijn om bepaalde "verrijkte" dieetmargarines of jams met nauwelijks suiker te eten zijn alleen goed voor de portmonnaie van de ondernemers, het zijn commerciele spelletjes die met mensen gespeeld wordt.
Voor mijn b12 zou ik nooit en te nimmer zo'n bewerkt product gaan kopen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Framboos

Bericht door Framboos »

Brent schreef:Voor mijn b12 zou ik nooit en te nimmer zo'n bewerkt product gaan kopen.
Bovendien koop ik liever een betrouwbare pil zodat ik weet dat ik de juiste vorm en hoeveelheid binnenkrijg dan dat ik erop vertrouw dat ik het uit random producten haal.

jaapn

Bericht door jaapn »

Ik snap het niet meer en wat die mensen die de reacties gegeven op dit forum te zoeken hebben voor mij is het :offtopic: en wel als echte veganist die ook voor puur onbewerkte voeding is maar dan wel verrijkt met vit B12

Framboos

Bericht door Framboos »

Als mensen het niet met je eens zijn is het :offtopic: , terwijl je geen inhoudelijke argumenten geeft voor je standpunt? Goh.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Fynnya schreef:Maar bij ontbijtgranen is die logica er niet.
Even voor de duidelijkheid, ik bedoel dat ik er geen logica in zie voor fabrikanten om dit te doen, of om als vegan community erop aan te dringen dat dat de standaard wordt.
Ik bedoelde niet dat ik het onlogisch vind dat sommige mensen het graag zouden willen, dat snap ik best, iedereen heeft natuurlijk allerlei persoonlijke voorkeuren, ik kan me goed voorstellen dat het voor sommige mensen heel fijn zou zijn als aan ontbijtgranen (of welk product die persoon dan ook graag eet) B12 wordt toegevoegd.

Ik weet niet of je nu (deels) zo boos reageert omdat je je bekritiseerd voelde door wat ik zei, want dat was echt niet mijn bedoeling hoor, ik gaf alleen aan waarom ik persoonlijk er niet zoveel in zie. Het is toch niet erg als we het niet met elkaar eens zijn? Wat mij betreft is het prima mogelijk om het op sommige vlakken helemaal niet met elkaar eens te zijn, en nog steeds op een leuke (of op z'n minst neutrale) manier met elkaar om te gaan.
En ik krijg een beetje de indruk dat je mensen die niet volledig veganist zijn niet serieus neemt. Ik zal van niemand vragen om het eens te zijn met mijn keuze om niet volledig veganistisch te leven, maar als je iemands geschiedenis niet kent en er dan maar automatisch vanuit gaat dat iemand die zich parttime veganist noemt wel niet veel zal weten van veganisme of weinig hart ervoor heeft, kan je je sterk vergissen.

jaapn

Bericht door jaapn »

Omdat de laatste reactie nog enigszins genuanceerd overkwam reageer ik toch maar. Ik ben 26 jaar veganist en had in het begin maar weing over het gevaar van een vit B12 tekort gehoord. Ik moest helemaal naar Arnhem voor voorlichting en de informatie van de NVV was erg beperkt over vit B12. Toen ik een tijdje op weg was met veganisme ( streng oa geen sojaprodukten) merkte ik dat het niet goed met me ging. Ik overwoog vit b12 tabletten te slikken, maar die waren duur en moeilijk te krijgen , daarom liet ik het er maar bij zitten, met alle gevolgen voor mijn gezondheid. Tegenwoordig slik ik ze wel, ze zijn goedkoper en makkelijker te krijgen, door de
vele webshops. De commercialiteit stuit me echter tegen de borst, er is veel wildgroei in de kwaliteit van de tabletten. Door granen te verrijken met vit B12 ( het is smaakloos en je krijgt er nooit teveel van) sla je volgens mij twee vliegen in een klap. Het is veel goedkoper en overal te krijgen . Ook voor ontwikkelingslanden zie ik dit als een oplossing.

Brent

Bericht door Brent »

Dat het goedkoper is klopt niet. Voor zogenaamd "verrijkte" producten betaal je altijd een stuk meer dan bij de basisproducten, welke laatsten bovendien nog eens veel gezonder zijn.
Veganisten zijn het beste geïnformeerd over voeding van alle Nederlanders, dus die weten heus wel dat ze b12 bij moeten slikken.

Ik zie liever dat de supermarkten beter gaan nadenken over een ruimer veganistisch voedingsaanbod, zo vind ik het raar dat ze nog altijd geen vegan pizza verkopen en dat je nergens verse noten in de dop kunt kopen (behalve dan walnoten) en dat bijvoorbeeld chiazaad ontbreekt.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Framboos

Bericht door Framboos »

Brent schreef: dat je nergens verse noten in de dop kunt kopen (behalve dan walnoten)
Bij de Jumbo verkopen ze allerlei noten in dop.

Brent

Bericht door Brent »

Framboos schreef:
Brent schreef: dat je nergens verse noten in de dop kunt kopen (behalve dan walnoten)
Bij de Jumbo verkopen ze allerlei noten in dop.
:) Thanx voor de tip!

jet
Moderator

Bericht door jet »

De groentewinkels hier verkopen ook noten in de dop, en de "c'est bon" is een notenwinkel (die stiekem ook kaas verkoopt) en die staan hier ook op de markt (ik weet overigens niet of ze nog c'est bon heten, let er nooit zo op).
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Brent

Bericht door Brent »

Alweer een jaar of drie terug stond ik in een Amsterdamse notenwinkel en ik vroeg die man waarom hij geen enkele noot in de dop verkocht. Hij vertelde me dat dat nergens meer gedaan werd, dat ze allemaal vooraf gepeld werden omdat niemand ze meer in de dop hebben wilde.
Ik geloofde die man dat je dat nergens meer zou kunnen kopen als particulier.

Mij lijkt het dat noten buiten de dop sneller ranzig worden.
Je ziet het ook met die noten in studentenhaver, die zien er echt niet meer fris uit.

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

Framboos schreef:
Brent schreef:Voor mijn b12 zou ik nooit en te nimmer zo'n bewerkt product gaan kopen.
Bovendien koop ik liever een betrouwbare pil zodat ik weet dat ik de juiste vorm en hoeveelheid binnenkrijg dan dat ik erop vertrouw dat ik het uit random producten haal.
Ik ook, dan weet je tenminste zeker wat je binnen krijgt. Verder ben ik bang dat als er vit. B12 wordt toegevoegd aan ontbijtgranen, dat ze ook weer iets moeten toevoegen om de B12 te kunnen toevoegen, waardoor het niet meer puur is. Terwijl ik nu gewoon havermout koop, waar echt niets aan is toegevoegd.
Treat others how you would like to be treated.

Plaats reactie