Vitamine C van de Hema

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Brchj
Leefwijze: veganist

Vitamine C van de Hema

Bericht door Brchj »

Hoi,

Ik bekeek net de wiki om een vegan-approved vitamine C supplementje te halen. Ik zag dat de Hema er een aantal heeft dus ik naar de Hema want die zit hier dichtbij.

Maar nu staat er op de wiki hema Vitamine C-500 time released (wat bedoelen ze daar uberhaupt mee?) / 11.40.1010 maar dit is 11.40.0063

en in de ingrediënten zit bijvoorbeeld cellulose, en andere dingen, moet ik dadelijk als ik hem bij de hand heb even naar kijken, maar ik vraag me dus af in hoeverre dit vegan is?

Ik ben niet thuis in vegan voedingssupplementen en weet niet of ik dit moet vertrouwen.
Lieve Nugget! <3
Clover

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Vitamine C van de Hema

Bericht door Fynnya »

Die vitamine C van de Hema lijkt er al 2 jaar geleden (of nog langer geleden) in te zijn gezet.
Als de namen of nummers niet overeenkomen, verwacht ik dat dat komt doordat ze in de afgelopen jaren dat oude product hebben vervangen door een andere, of dat de samenstelling veranderd is oid.
Het kan dus inderdaad best zijn dat het nu niet meer veganistisch is.
Je zou het zelf bij de Hema kunnen navragen (al moet je vaak wel goed weten wat je allemaal moet vragen, omdat je anders onbetrouwbare informatie krijgt, en soms hebben zij de informatie die je nodig hebt ook gewoon niet). Of je kan een ander merk nemen, dat zelf op hun website of op de verpakking aangeeft dat een product veganistisch is, of eentje met een veganistisch keurmerk, als je het echt heel zeker wil weten.
Solgar heeft twee vitamine C's (500mg en 1000mg) die volgens hun website veganistisch zijn.
De Tuinen (het eigen merk van De Tuinen bedoel ik dus) ook.
En er zijn vast nog wel wat meer merken.

Time-released betekent dat het supplement niet in één keer de stof afgeeft, maar gedurende een wat langere tijd telkens een klein beetje. Bij sommige (of misschien wel alle?) voedingsstoffen zorgt dat dat je er meer van kan opnemen.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Oja,
AOV heeft er ook een van 1000mg die volgens hun website veganistisch is.
En het vegan merk Veganicity heeft er eentje met 500mg, oa. te koop bij Vega-life.

Brchj

Bericht door Brchj »

Hey dank je Fynnya!
Ja ik vertrouw het toch niet helemaal hoor, sowieso heb ik rare dingen gelezen over al die vulstoffen en glansmiddelen enzo die erin zitten, dus koop wel keer andere van beter merk :) Ga eens op vega life kijken!
Lieve Nugget! <3
Clover

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Brchj schreef:en in de ingrediënten zit bijvoorbeeld cellulose, en andere dingen, moet ik dadelijk als ik hem bij de hand heb even naar kijken, maar ik vraag me dus af in hoeverre dit vegan is?
Voor zover ik weet is cellulose veganistisch.

Ananas

Bericht door Ananas »

Bij vitamine C is time released enkel een marketing truc. Dit omdat het alleen aan het begin vh spijsverteringsstelsel wordt opgenomen, als het TR is wordt dus niet alles uit het tablet opgenomen.

Cellulose is overigens plantaardig, het is een koolhydraat. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Cellulose

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ananas schreef:Bij vitamine C is time released enkel een marketing truc. Dit omdat het alleen aan het begin vh spijsverteringsstelsel wordt opgenomen, als het TR is wordt dus niet alles uit het tablet opgenomen.
Goed om te weten... Zo zie je maar weer, altijd je eigen onderzoek blijven doen :D Thanks Ananas.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Brchj

Bericht door Brchj »

Precies, zulke informatie is altijd welkom :)
Lieve Nugget! <3
Clover

marjan

Bericht door marjan »

Toch vraag ik me nog wel af waarom je vitamine C bij zou willen slikken als veganist. Als ik iets volop binnenkrijg dan is het dat wel... Ik hoop toch dat dat voor de meeste veganisten geldt...?

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Inderdaad, vitamine c is wel het laatste waar ik aan denk om bij te slikken.

Mijn zorg zit vooral in B12, calcium en vitamine D. Voor de rest krijg ik alles ruimschoots binnen (tijdje bijgehouden).
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Dani schreef:Inderdaad, vitamine c is wel het laatste waar ik aan denk om bij te slikken.

Mijn zorg zit vooral in B12, calcium en vitamine D. Voor de rest krijg ik alles ruimschoots binnen (tijdje bijgehouden).
Hmm ja volgens mij komt dat ook overeen met wat diëtisten/onderzoekers e.d. zeggen. B12, calcium en D in de gaten houden, maar vitamine C... ik denk dat je er met wat fruit en kolen al beter voorstaat dan de gemiddelde Nederlander :D
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Wendy
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Ik maak regelmatig 'voedingsassessments' voor mensen die graag willen weten of ze wel alle vitaminen en mineralen binnen krijgen. Opvallend bij veganisten/bijna veganisten is dat ze inderdaad altijd B12 te kort komen (logisch, zit alleen in dierlijke producten). Verder komen ze eigenlijk nooit iets tekort dat met niet met een kleine aanpassing in de voeding verholpen kan worden. Vitamine C is zeker geen probleem! Tenzij je natuurlijk een veganist bent die op junk food leeft!

Verder denk ik dat iedere Nederlander vitamine D zou moeten suppleren, zeker in de winter.

Brchj

Bericht door Brchj »

marjan schreef:Toch vraag ik me nog wel af waarom je vitamine C bij zou willen slikken als veganist. Als ik iets volop binnenkrijg dan is het dat wel... Ik hoop toch dat dat voor de meeste veganisten geldt...?
Oh maar dat is ook absoluut zo hoor. Vitamine C krijg ik genoeg binnen voor, maar ik was een paar weken geleden heel erg verkouden, en dan kan je een vitamine C boost goed gebruiken. En in die tabletjes zitten dan meer vitamine C dan in een paar liter sap of ander fruit bijvoorbeeld.
Als je verkouden bent heb je echt 3x zoveel vitamine C nodig als normaal, en ik ga geen 6 liter sap of 20 sinaasappels ofzo op een dag binnen krijgen :grin:

Maar ik heb ze uiteindelijk niet gekocht, met al die vulmiddelen enzo. Maar misschien dat ik er dus bij Vega life ofzo een haal, voor de snotterige winterdagen.
Lieve Nugget! <3
Clover

Ananas

Bericht door Ananas »

Kiwi's, spruitjes, bloemkool en boerenkool eten dan maar? :)

Werkt volgens mij beter dan synthetische vitaminen...

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent »

Ik geloof er helemaal niets van, van dat sprookje dat extra vitamine C goed zou helpen bij verkoudheid.
Mijn neus wordt alleen lichtelijk verstopt in de ochtenduren als ik een teveel aan eiwitten heb genuttigd, wat sinds ik stopte met soya en melkproducten nog maar heel weinig voorkomt, verkouden ben ik feitelijk nooit meer.

Als vegan eet je vaak meer tomaat, groenten, noten, zaden en citrusfruit, waardoor je meer dan genoeg vitaminen binnen krijgt, behalve dan die vermaledijde B12 en D, die ik in pilvorm braaf iedere morgen onder mijn tong laat smelten voordat ik mijn glas water leegdrink.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Plaats reactie