Veganisme en eetproblematiek?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Veganisme en eetproblematiek?

Bericht door MrGreen »

Op de een of andere manier kom ik veganisme en eetstoornissen vaak als combi tegen. Althans, via-via.
Graatmagere mensen die veganist zijn maar - volgens anderen - stiekem 'gewoon' anorexia hebben.

Het idee dat veganisten mager zijn is best veelvoorkomend, en 'geregeld' lees/hoor ik dat mensen met eetstoornissen veganist of in elk geval vegetarier zijn. Daar wordt dan vaak aan toegevoegd dat dit als excuus gebruikt wordt om minder te hoeven eten.

Ook op sommige vega-forums lees je soms berichten van (veelal) jonge meisjes die nadrukkelijk vragen of je door veganist te worden snel veel afvalt.

Is it just me of is dit een bekend 'fenomeen'?

Gelukkig, trouwens, heb ik nog nooit gehoord dat veganisme een eetprobleem zou veroorzaken.
Martine
Moderator

Re: Veganisme en eetproblematiek?

Bericht door Martine »

Ginny Messina, een vegan dietist in de VS heeft hier een artikel over geschreven
women and girls who use vegetarianism as a way of reducing calories are more likely to experience disordered eating patterns compared to those who adopt vegetarian diets for other reasons. This shouldn’t come as much of a revelation: Risk factors for eating disorders include perceived pressure to be thin, body dissatisfaction, and dietary restraint. Weight loss itself can trigger an eating disorder. Since vegetarian, and especially vegan, diets are often promoted as a way to lose weight, it’s hardly surprising to see girls and women with eating disorders choosing to eliminate animal foods from their diet.
Obviously, though, many vegetarians and vegans are not “fixated” on calories. (Or even if they are, it’s not their primary reason for avoiding animal foods.)
Persoonlijk ken ik een paar mensen die vroeger een eetstoornis hebben gehad (sommige waren toen al vegetariër/veganist, andere niet), die tegenwoordig wel normaal eten en (nog steeds) veganist zijn. Op vegan forums zie ik heel af en toe wel eens iemand die een eetstoornis lijkt te hebben en dierlijke producten wil schrappen, maar niet zo vaak. Die mensen gaan misschien toch vooral naar dieet forums.

Ik hoor inderdaad wel van niet-vegans in mijn omgeving dat ze denken dat veganisten meestal/altijd mager zijn. Ik ben zelf redelijk dun, dus ik krijg soms opmerkingen dat ik eruit zie als een 'echte veganist'. Ook denken veel mensen nog steeds dat veganisme extreem is en dat je 'niks' meer kunt eten. Daar zal het idee vandaan komen, veganisten zijn dun en extreem, ze kunnen bijna niks eten, dus dan zullen ze wel vaak een eetstoornis hebben.

Edit: hier nog een eerder artikel van Messina over een andere studie: http://www.theveganrd.com/2011/11/veget ... rders.html
There were several interesting findings. First, the semi-vegetarians and flexitarians showed more restrained eating behavior compared to both the omnivores and the vegetarians. In fact, the vegetarians and pesco-vegetarians were not at any higher risk than the omnivores in this study. Not only that, but among the vegetarian and “vegetarian-oriented” women, the more restricted their diets—that is, the fewer animal products they ate—the less likely they were to show signs of disordered eating.
This gives us some important insight into the issue of veganism and eating disorders. When young girls and young women adopt a vegan ethic, and change their diet accordingly, there is no reason to think they are at any greater risk for an eating disorder. However, a focus on weight control—no matter how it’s achieved—may raise risk for restrained eating habits.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Wortel
Leefwijze: flexanist

Bericht door Wortel »

MrGreen schreef:Op de een of andere manier kom ik veganisme en eetstoornissen vaak als combi tegen. Althans, via-via.
Graatmagere mensen die veganist zijn maar - volgens anderen - stiekem 'gewoon' anorexia hebben.

Het idee dat veganisten mager zijn is best veelvoorkomend, en 'geregeld' lees/hoor ik dat mensen met eetstoornissen veganist of in elk geval vegetarier zijn. Daar wordt dan vaak aan toegevoegd dat dit als excuus gebruikt wordt om minder te hoeven eten.

Ook op sommige vega-forums lees je soms berichten van (veelal) jonge meisjes die nadrukkelijk vragen of je door veganist te worden snel veel afvalt.

Is it just me of is dit een bekend 'fenomeen'?

Gelukkig, trouwens, heb ik nog nooit gehoord dat veganisme een eetprobleem zou veroorzaken.
Ik denk dat mensen met een eetstoornis veel meer nadenken en research doen over eten en gezondheid.
Dan kom je er heel snel achter welke hell er achter dierlijke producten schuilt.
Ik vind het daarom ook niet gek dat mensen met een eetstoornis(verleden) bewust worden van dit feit en dan beslissen geen dierlijke producten te eten.

Ik denk echter wél dat het, wanneer iemand nog diep in een eetstoornis zit, een manier kan zijn om bepaalde voedingsmiddelen niet te eten. Dit is alleen zeker niet bij iedereen aan de orde.
Ik heb zelf een eetstoornis (gehad) en heb een veganistische én vegetarische eetstijl pas toegepast toen ik het gevoel had genezen te zijn. Ook weet ik zeker dat ik hiermee geen voedingsmiddelen vermijd (ik vervang alles) en ik eet ook niet minder (ik eet juist meer sinds ik veganistisch eet omdat ik meer zelf maak en alles gewoon lekkerder is haha :D)

Ik ben zelf nog wel een sprietje maar dit komt door een snel metabolisme en zou zelf graag een aantal kilo zwaarder willen zijn. Dat vind ik mooier dus ik probeer aan te komen maar dat gaat langzaam.
Sinds ik veganistisch eet ben ik trouwens niets afgevallen aangezien ik daar goed op let en zorg dat ik genoeg binnenkrijg. Ik denk wanneer iemand uit een eetstoornis is, ze veganisme niet meer als excuus om weinig te eten gebruiken. Als veganist hoef je namelijk helemaal niets te missen en je hoeft niets te kort te komen.

Ik denk persoonlijk wel dat het niet het slimste is om midden in een eetstoornis veganist te worden.
Dan kan je beter wachten totdat je wat sterker in je schoenen staat en (bijna) genezen bent.
Dan weet je zeker dat je keuzes maakt vanuit het goede oogpunt en niet vanwege angst of controle.
Wortel

Bericht door Wortel »

Daarbij is veganisme nou niet het meest calorie-arme dieet.
Een stuk meer koolhydraten en veel eiwitbronnen zijn calorierijker als dierlijke eiwitbronnen.
Eiwit, kip, biefstuk, magere kwark, melk zijn bijvoorbeeld allemaal low kcal producten met veel eiwit.
Als veganist heb je ook vaak niet de keuze om ergens voor een 'minder kcal-versie' te gaan zoals optimel en magere melk bijvoorbeeld. Noten zijn ook kcalrijk maar voor mij in een veganistisch dieet véél belangrijker als in een dierlijk dieet.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Wortel schreef:Eiwit, kip, biefstuk, magere kwark, melk zijn bijvoorbeeld allemaal low kcal producten met veel eiwit. Als veganist heb je ook vaak niet de keuze om ergens voor een 'minder kcal-versie' te gaan zoals optimel en magere melk bijvoorbeeld.
Denk je? Er zijn best veel vegan eiwitbronnen met relatief weinig cal zoals tofu, seitan en peulvruchten. Sojamelk en sojayoghurt zijn qua voedingswaarde eerder te vergelijken met magere en halfvolle melk dan met met vettere melkproducten. Ook vegan kaasvervangers bevatten meestal minder vet en cal dan kaas van dieren. Bovendien eet je als veganist snel meer groente dan omnivoren, en daar zit ook weinig energie in. Dat is waarschijnlijk ook waarom veel mensen afvallen als ze vegan gaan eten (ik zelf overigens niet, te veel lekkere dingen om te eten ;) )
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Wortel

Bericht door Wortel »

Martine schreef:
Wortel schreef:Eiwit, kip, biefstuk, magere kwark, melk zijn bijvoorbeeld allemaal low kcal producten met veel eiwit. Als veganist heb je ook vaak niet de keuze om ergens voor een 'minder kcal-versie' te gaan zoals optimel en magere melk bijvoorbeeld.
Denk je? Er zijn best veel vegan eiwitbronnen met relatief weinig cal zoals tofu, seitan en peulvruchten. Sojamelk en sojayoghurt zijn qua voedingswaarde eerder te vergelijken met magere en halfvolle melk dan met met vettere melkproducten. Ook vegan kaasvervangers bevatten meestal minder vet en cal dan kaas van dieren. Bovendien eet je als veganist snel meer groente dan omnivoren, en daar zit ook weinig energie in. Dat is waarschijnlijk ook waarom veel mensen afvallen als ze vegan gaan eten (ik zelf overigens niet, te veel lekkere dingen om te eten ;) )
In magere kwark zit meer eiwit als in sojayoghurt. Magere melk minder kcal en meer eiwit als sojamelk.
Magere kaas (slankietroep bijvoorbeeld blegh) minder kcal als vegan kaasvervanger (denk ik), misschien ook wel meer eiwit? Tofu is denk ik wel vergelijkbaar als met kip etc, maar volgens mij is 100 gram seitan/peulvruchten kcalrijker en als een 100 gram kip/magere biefstuk. Dit weet ik echter niet 100% zeker, misschien iemand anders?
Huttekase is trouwens weer zo'n voorbeeld van weinig kcal, veel eiwit.

Meer groenten is inderdaad waar! Maar ik denk ook meer peulvruchten/volle granen...
Ook word 'vlees' vaak wél vervangen door een ander producten, sommige mensen een veganburger/tofu, anderen peulvruchten etc. Er zijn zoveel mogelijkheden! Het is niet alleen maar sla en groenten :P

Ik denk dat veel mensen afvallen als ze vegan worden omdat ze bewuster gaan eten en niet overal maar even een 'kroketje uit de muur' kunnen halen. Niet zomaar een zak m&m's leegeten. Je moet toch meer zelf maken of beter zoeken in de winkel voor vegan varianten. En natuurlijk zullen ze meer groenten eten maar ik denk ook nog minstens dezelfde hoeveelheid volle granen en bijvoorbeeld een vleesvervanger. :D
Laatst gewijzigd door Wortel op do aug 29, 2013 7:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Wortel

Bericht door Wortel »

Dubbel.. :wink:
Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas »

Wat Wortel zei... zelf heb ik een eetstoornisverleden en dat was de reden dat ik het boek Skinny Bitch kocht - om vervolgens vegan te worden waarbij mijn eetstoornis als sneeuw voor de zon verdween (want eten kwam ineens in een heel ander daglicht te staan). Dus ik denk ook dat mensen met een eetstoornis wellicht eerder in veganisme zullen verdiepen dan mensen die achteloos alles naar binnen proppen. Maar ik denk niet dat onder de mensen die écht vegan zijn, nog veel eetstoornissen voorkomen.
MrGreen

Bericht door MrGreen »

Ananas schreef:Wat Wortel zei... zelf heb ik een eetstoornisverleden en dat was de reden dat ik het boek Skinny Bitch kocht - om vervolgens vegan te worden waarbij mijn eetstoornis als sneeuw voor de zon verdween (want eten kwam ineens in een heel ander daglicht te staan). Dus ik denk ook dat mensen met een eetstoornis wellicht eerder in veganisme zullen verdiepen dan mensen die achteloos alles naar binnen proppen. Maar ik denk niet dat onder de mensen die écht vegan zijn, nog veel eetstoornissen voorkomen.
Dat vind ik wel heel cool - veganisme als genezingsinstigator!!!

It makes a lot of sense wat jullie zeggen over het bewust met eten bezig zijn als je een eetstoornis hebt en beter nadenken over wat je in je mond stopt.

Eigenlijk, over de al dan niet grotere calorierijkheid van vega-eten, is het wel schandalig dat 'de calorie' op zo'n voetstuk staat. Een portie nootjes of een bak chips tussendoor (ik noem maar een willekeurg voorbeeld, bear with me als het niet klopt maar you get the point) - wat gezonder is is duidelijk, maar grote kans dat in de nootjes aardig meer calorieen zitten.
Ananas, hoe ging dat bij jou (als ik vragen mag)? Helemaal geen last van?
jojo

Bericht door jojo »

Ik hou mijn eetstoornis al jaaaaaren in bedwang.... Heb vroeger anorexia gehad, boulimia en obesitas.... Kan er nu prima mee leven, maar het gemene eetmonstertje zit er af en toe nog steeds.... Ga er niet meer tegen strijden...maar geef monstertje een plekje..een kleintje weliswaar, maar toch :)
Wortel

Bericht door Wortel »

MrGreen schreef:
Ananas schreef:Wat Wortel zei... zelf heb ik een eetstoornisverleden en dat was de reden dat ik het boek Skinny Bitch kocht - om vervolgens vegan te worden waarbij mijn eetstoornis als sneeuw voor de zon verdween (want eten kwam ineens in een heel ander daglicht te staan). Dus ik denk ook dat mensen met een eetstoornis wellicht eerder in veganisme zullen verdiepen dan mensen die achteloos alles naar binnen proppen. Maar ik denk niet dat onder de mensen die écht vegan zijn, nog veel eetstoornissen voorkomen.
Dat vind ik wel heel cool - veganisme als genezingsinstigator!!!

It makes a lot of sense wat jullie zeggen over het bewust met eten bezig zijn als je een eetstoornis hebt en beter nadenken over wat je in je mond stopt.

Eigenlijk, over de al dan niet grotere calorierijkheid van vega-eten, is het wel schandalig dat 'de calorie' op zo'n voetstuk staat. Een portie nootjes of een bak chips tussendoor (ik noem maar een willekeurg voorbeeld, bear with me als het niet klopt maar you get the point) - wat gezonder is is duidelijk, maar grote kans dat in de nootjes aardig meer calorieen zitten.
Ananas, hoe ging dat bij jou (als ik vragen mag)? Helemaal geen last van?
Ik ben Ananas niet maar heb hier wel heel veel ervaring mee.
Dus als je het niet erg vind wil ik je vraag ook beantwoorden :-)
Bij mij ging alles om calorieën. Ik at liever een ranzige magnetronmaaltijd met een gehaktbal en andijviestampot met jus dan een verse groentenlasagna als daar meer kcal in zou zitten. Nootjes waren uit den boze! Ik at liever een supermarkt koek dan een vers gemaakte, met liefde bereide, stukje bananenbrood. Zo kan ik nog wel 10000 voorbeelden noemen. Voor mij was kcal véél belangrijker als voedingswaarde/gezondheid. Tegenwoordig wil ik mijn lichaam zo goed en gezond mogelijk voeden omdat ik een tijd zo slecht voor mezelf heb gezorgd. Ik eet waar ik zin in heb nu, soms is dat gezond en soms wat minder gezond. Nu gaat het er voor mij om dat wat ik in mijn lichaam stop gezond is voor mijn lichaam én geest. :)
Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla »

Het zou me niet verbazen als ik een soort eetstoornis heb want ik ben vaak bang om ziek te worden van mijn eten, terwijl ik tegelijk wel bijna altijd trek heb. Komt door de gluten en waar die stiekem of per ongeluk in zitten.
Ik heb vroeger geneigd naar anorexia, maar had teveel eetlust om dit echt te ontwikkelen (gelukkig).
Het laatste jaar heb ik meer dierlijke producten gegeten en ben in gewicht gegroeid. Vast ook in combinatie met het herstel van mijn darmen en de leeftijd (richting overgang).
Ik heb de indruk dat plantaardig eten mijn lichaam op een normaal gewicht houdt. Dat is niet heel dun, maar ook niet zwaar. Dierlijke producten laten me sneller in gewicht aankomen, net als suiker en toevoegingen.
Nu ik meer hersteld lijk te zijn van de glutenschade ben ik weer vaker plantaardig aan het eten en het gaat nu een stuk beter.
Ik denk erover om het boek 'the starch solution' aan te schaffen of iig er meer over te gaan lezen.
Ananas

Bericht door Ananas »

Hoewel ik me nog steeds een beetje ervoor schaam, wil ik er best over vertellen want ik denk dat het wellicht leerzaam is voor mensen die nog met eetproblematiek worstelen. Ik had zelf orthorexia op mijn 17e/18e en was obsessief bezig met gezond eten. De hele dag door was ik aan het rekenen of ik wel genoeg gram en % eiwit, vet en kh binnenkreeg, genoeg vitaminen enz en dat alles voor maar 1200 kcal per dag. Het verschil tussen gezond leven en orthorexia is het dwangmatige: ik ging niet meer naar school en sprak niet meer met vrienden af, omdat ik moest en zou eten op vaste tijden, volgens de planning (die maakte ik meestal al een week van te voren) en daarnaast 4x per week sporten en 's ochtends thuis op de weegschaal enzo. Orthorexia is wel wezenlijk anders dan anorexia, de calorie stond bij mij niet op een voetstuk (ik at die walnoten ipv chips, al waren het er maar 2! Maar dan wel exact om 16:00 als tussendoortje. Of 20 gram afgewogen door het avondeten. etc etc)

Toen ik vegan werd, in februari 2008, wou ik allemaal nieuwe producten uit de bio winkel proberen, maar op de meeste dingen stonden geen voedingswaarden (is tegenwoordig wel meer maar toen werden vaak alleen de ingrediënten vernoemd). Ik besloot om binnen een normaal eetpatroon toch dit soort dingen uit te proberen, veganisme vond ik belangrijker dan mijn eetschema's. Een maand later ging ik met een vriendin op vakantie naar Budapest, waar we heel veel plezier hadden en ik veel vegan eten kon uitproberen in restaurantjes. Daarna heb ik de touwtjes losgelaten en zo is het overgegaan, ook door weer met vrienden af te spreken kwam ik uit mijn ongezonde gedrag.

Later kreeg ik last van eetbuien (emotie eten) en ben ik flink aangekomen. Dat kostte me meer moeite om vanaf te komen (de eetbuien bedoel ik dan hè, niet zozeer het gewicht), maar na hard werken ben ik daar zo goed als vanaf. Uiteindelijk ben ik nu ongeveer 3 kilo zwaarder dan destijds met orthorexia, ik weet het niet precies want mijn weegschaal is al heel lang stuk en dat vind ik ook wel best. M'n gewicht is nu stabiel en het leven draait immers niet om cijfertjes :)
Marla

Bericht door Marla »

Hier helaas ook ervaringsdeskundige, alleen had ik het wel echt ver voordat ik vegan werd. Ik werd wel vegetariër toen maar ik geloof niet dat het iets met elkaar te maken had. Ik had perioden van zeer streng diëten (max 300 kcal per dag) afgewisseld met perioden van vreetbuien en overgeven :(
Maud

Bericht door Maud »

Toch een hoop ervaringsdeskundigen al hier. Hier nog eentje helaas idd.

Ik werd rond mijn 12e veganist en rond die tijd kreeg ik ook een eetstoornis. Daar heb ik zo tot mijn 21e last van gehad.

Nu gaat het gelukkig alweer 8 jaar goed. Maar het is wel een belangrijke reden waarom ik mezelf nu flexanist noem ipv veganist, het is beter voor mij om wat losser met eten om te gaan en me niet teveel beperkingen op te leggen. E-nummers houd ik me bijv. weinig mee bezig.

Ik denk dat de het te maken heeft met bepaalde persoonlijkheidskenmerken die overeen kunnen komen tussen veganisten en mensen met een eetstoornis. Bijv. gevoeligheid, dingen op jezelf betrekken.
MrGreen

Bericht door MrGreen »

Met bewondering voor jullie openheid kan ik toch niet achterblijven (ik durf ook, ik durf ook! haha);

Ik heb momenteel een eetstoornis NAO meest te kenmerken als eetverslaving.

Naast alle andere redenen om voor veganisme te willen kiezen hoop ik dat het me zal helpen bij mijn herstel. Bewuster eten, me conscientieus goed voelen over wat ik eet, het gevoel hebben dat wat ik eet ter opbouw van een gezond lichaam is, creatief dus leuk met eten omgaan - enz.
Andersom staat de eetstoornis het veganist-worden helaas in de weg.

Het lijkt er wel wat op dat het een en ander geregeld samengaat. Maar voor niemand hier is het excuus gelukkig, zoals de veganist-af mensen met een eetstoornisverleden zeggen, of zoals zo snel gezegd wordt.

Ik vind het punt van de persoonlijkheidskenmerken en de bewust-bezig-zijn-met-eten-leidt-tot wel heel logische verklaringen. Nog psychologiestudenten die voor hun these een interessant onderwerp zoeken???!!!!
Grappig genoeg vertelde me gisteren op een ander forum iemand me dat ze vanuit haar eetstoornis vegetarisch was geworden maar zich er toen in verdiepte, en vervolgens niet vanuit haar eetstoornis maar vanuit de opgedane kennis veganist was geworden. Misschien een goed voorbeeld.

Heel tof dat jullie hier zo open durven vertellen!
IMS

Bericht door IMS »

Heftig om te merken dat er hier blijkbaar veel mensen zijn die wel iets van een eetprobleem hebben (gehad). En dat er soms dus toch een connectie lijkt te kunnen bestaan.
Ananas, wat goed dat je van je eetbuien bent afgekomen. Ikzelf heb nu therapie omdat ik problemen heb met eten. Het gaat nu al een tijd beter met eten, maar in mijn hoofd is het nog moeilijk. Hoe ben jij er van af gekomen?
jojo

Bericht door jojo »

Ik heet dan wel geen Ananas, maar weet er ook veel over. Heb veel met incestslachtoffers gewerkt en bijna allemaal hadden ze een eetverslaving ontwikkeld, die zich in meer of mindere mate ontwikkeld had. Mijn eetverslaving begon op mijn derde en dat is vroeg, maar de ellende begon ook vroeg en dit was het enige machtsmiddel dat ik nog had. Verder heb ik alle varianten mogen doorlopen, ben heel dik geweest en heel dun, met alle (kots) variaties ertussenin. Van een eetverslaving kom je nooit helemaal af; het zit in je systeem en als je keihard werkt en zuiver naar je eigen ziel leert kijken kom je een verschrikkelijk goed eind. Maar iedereen die ik ken heeft af en toe in het leven hierin een terugval, sommige vaak, anderen weinig. Dat is helemaal niet erg, als je hierin jezelf maar blijft koesteren en je het vertrouwen in jezelf blijft houden dat je er ook zo weer uit komt, want dat gebeurt.... hoe meer ervaring, hoe meer verwerkt, hoe meer het een plek in jou krijgt, die het verdient; des te minder je hoeft te vechten, radeloos of onmachtig te voelen en kan het al snel weer van je af glijden en kun je weer door. Snap je een beetje wat ik bedoel? Ik heb een ladekast, dat is mijn leven tot nu toe, in mij en in één van die laatjes zit de eetverslaving, zit daar meestal prima, tussen alle andere laatjes in... soms gaat ie open, soms heel makkelijk weer dicht en soms met iets meer inzet.... Dit is ook wie ik ben, maakt mij tot een volledig mens... ik hoef niet meer te strijden uit alle macht: zo ben ik goed en hierdoor neemt het de plek in die het verdient. We blijven voelen, dingen meemaken, soms dezelfde dingen als toen waardoor de verslaving is ontstaan, maar door er anders mee om te gaan, dat wat je hebt geleerd te gebruiken is het niet meer een probleem, maar een stuk wie jou en mij tot mooi mens maakt. Poeh!
IMS

Bericht door IMS »

Hoi Jojo,
Mooi omschreven. Dat het een ladekastje in jouw leven is. En lades kun je open en dichtdoen.
Ik snap denk ik ongeveer wel wat je bedoelt. Ik lees en hoor vaak: je moet ervoor vechten, je moet erachter komen wat eronder zit, maar ik denk soms: HOE?!
Het is een probleem dat er soms heel erg is en soms bijna niet. Waardoor het soms een groot probleem lijkt, en soms klein.
Een 'terugval' lijkt soms zo makkelijk, maar het is dan weer zo moeilijk om het daarna weer goed te doen. Goed en fout, misschien is dat ook wel het probleem.
Ook het idee dat je er nooit meer echt van af komt, geeft een beetje een uitzichtloos gevoel. Ook al kan het natuurlijk wel beter worden. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat het nooit meer in mijn hoofd zal zitten.

Wat naar om te lezen dat er vroeger bij jou (thuis) al veel ellende is geweest waardoor je dit zo jong al hebt ontwikkeld. En fijn dat je er nu zo goed mee om kunt gaan. (Tenminste, als dat het geval is :).)
Thaa

Bericht door Thaa »

Ik heb zelf een eetstoornis.
Wilden eerst daarom ook vleesproducten afschaffen totdat ik weer ontdekte dat kipfilet op brood minder kcal heeft dan bijvoorbeeld notenpasta op brood.
Heel vervelend nu heb ik boulimia en heb ik regelmatig eetbuien. Het advies is wel aan mij om 'gewoon' vlees te eten en pas als ik weer gezond ben vegan of vegetariër te worden anders ga ik meer dingen schrappen en zo. Zit te denken of ik dat ga doen. Ik bedoel ik ben tegen de milieuvervuiling die vleeseten met zich meebrengt en ik hou er niet zo heel veel van maar ik merk ook ben dat ik bang ben voor het vlees eten en dat soms mijn ideologische gedachten verliezen van mijn eetsgestoorde gedachten.
Ik zie het wel vaak in behandeling meiden die veganist of vegetariër of raw foodist zijn om af te vallen. Ze hebben niet alleen maar anorexia zijn vaak gewone meiden die een normaal figuur hebben en bang zijn voor vollemelk producten like me (maar ik ben ook lactose intolerant dus ik neem sowieso geen melk). Je geloofd dat jezelf meer kan toestaan met eten als je veganist of vegetariër wordt. Maar daar dat is ook niet helemaal zo want je mag bijvoorbeeld ook geen pure chocolade van je zelf. En je moet ook weer leren in de behandeling om mee te eten met vrienden en familie en met een veganisme leg je zelf weer een stigma op. Maar goed ik zie wel, ik heb me wel voorgenomen om de veganchallenge te doen als ik op kamers ga. En k mag op kamers als k wat beter in me vel zit dus tja...
Plaats reactie