Prikkelbare dikke darmsyndroom - wat is allergeen?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

indra
Leefwijze: veganist

Re: Prikkelbare dikke darmsyndroom - wat is allergeen?

Bericht door indra »

dank je, zeker intrssant!

Unicorn

Bericht door Unicorn »

Ik heb er ook last van en moet heel erg letten op het combineren van bepaalde soorten eten. Doe ik dat niet, dan zit ik vaak de hele dag met een op hol geslagen maag. Sinds ik vegan ben is het wel een stuk minder, maar ik merk nog wel dat ik heel vaak een vol gevoel heb in mijn buik of een op hol geslagen stelsel.
Fruit eet ik meestal alleen of gecombineerd met een slasoort, harde groentes stoom ik voordat ik ze eet (bijna alle kolen zijn echt een killer, bloemkool en rode kool vermijd ik sowieso). Groentes die ik echt moet stomen of in een pannetje opwarmen zijn boerenkool, paprika, wortels. Als ik bonen eet doe ik dat in hele kleine porties (rond 40-50 gram), ook niet teveel vet in een keer en ik neem ook geen soja. Oja, en paddenstoelen! Graanproducten ook in kleine hoeveelheden en ook niet teveel zetmeelhoudende producten als aardappels (met groot verdriet).

Fruitig

Bericht door Fruitig »

Kijk ook eens op deze site: http://www.histaminevrij.nl/. Ik heb gemerkt als ik voedsel eet wat histamine vrijmaakt mijn hooikoorts stukken erger word en ik ook krampen krijg in mijn darm.

Wie heeft er hier een lage histamine dieet?
Laatst gewijzigd door Fruitig op vr feb 28, 2014 8:24, 1 keer totaal gewijzigd.
vegan with an edge!

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Jullie zouden ook eens naar het FODMAP-dieet kunnen kijken. Hierbij volg je een eliminatie-dieet waarbij je onderzoekt welke koolhydraten je darm prikkelen. Het is geen makkelijk dieet voor vegans, omdat je (zeker in het begin) geen peulvruchten mag. Seitan en tofu mogen wel.

http://fodmap-dieet.nl/
http://stanfordhospital.org/digestivehe ... andout.pdf
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Ananas

Bericht door Ananas »

Oh ik wou net over het FODMAP dieet beginnen, mijn huisgenootje volgt dat voor haar PDS en heeft er veel baat bij! Lastig is het wel ja, we eten nooit meer samen eigenlijk.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent »

Martine schreef:Jullie zouden ook eens naar het FODMAP-dieet kunnen kijken. Hierbij volg je een eliminatie-dieet waarbij je onderzoekt welke koolhydraten je darm prikkelen. Het is geen makkelijk dieet voor vegans, omdat je (zeker in het begin) geen peulvruchten mag. Seitan en tofu mogen wel.

Het FODMAP-dieet ziet er minder streng uit dan het enkelvoudige koolhydraatdieet, maar lijkt er wel iets op.
Alleen voor wat betreft de vruchtensuikers is het dieet dan weer precies omgekeerd en ook voor wat betreft de soyaproducten.

Ik ben zelf ook wat gaan experimenteren rondom het zeer strenge SC-Dieet, maar het is mij niet gelukt dingen te kunnen eten die in hun lijstje "verboden" worden.
Zelfs bij zoiets als het toch glutenvrije quinoa kreeg ik na enkele dagen toch weer klachten, waarschijnlijk door de complexe koolhydraten die erin zitten.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

indra

Bericht door indra »

Martine schreef:Jullie zouden ook eens naar het FODMAP-dieet kunnen kijken. Hierbij volg je een eliminatie-dieet waarbij je onderzoekt welke koolhydraten je darm prikkelen. Het is geen makkelijk dieet voor vegans, omdat je (zeker in het begin) geen peulvruchten mag. Seitan en tofu mogen wel.

Ik heb juist de laatste tijd erg veel gegeten van de 'food to limit' lijst... a la appels, bietjes, soja producten, gedroogde abrikozen en vijgen... en ga zo maar door. Eens kijken of het gaat helpen hier dingen in aan te passen, moeilijk wordt het wel!

Unicorn

Bericht door Unicorn »

indra schreef:

Ik heb juist de laatste tijd erg veel gegeten van de 'food to limit' lijst... a la appels, bietjes, soja producten, gedroogde abrikozen en vijgen... en ga zo maar door. Eens kijken of het gaat helpen hier dingen in aan te passen, moeilijk wordt het wel!
Ik ken het gevoel! Ik kende dat lijstje van FODMAP nog niet, maar zo te zien vermijd ik ongeveer dezelfde dingen die ook in de lijst foods to avoid staan. Jammer genoeg staan daar nou net al mijn favoriete groentes en fruit tussen staan. Maar iets wat ik altijd in gedachte probeer te houden is 'eat the foods that love you back', ik weet dat sommige dingen mij heel oncomfortabel laten voelen en dat wil ik voorkomen.

indra

Bericht door indra »

heb je voorbeelden/tips van menu's?

edit: ik vond al wat... http://blog.katescarlata.com/wp-content ... y-2013.pdf

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Dit e-book schijnt heel vegan friendly te zijn: https://www.smashwords.com/books/view/170446
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

richarrd

Bericht door richarrd »

Ik had ook een aantal jaren last van PDS door teveel stress. Ik ben veel minder gaan krachttrainen en kwam toen langzaam tot rust en daarmee ging het ook weer goed met de stofwisseling. Soms heb ik er nog last van als ik veel stress heb maar ik neem sinds kort choline/inositol supplementen dat werkt net als valium en dan kom ik héél makkelijk tot rust en slaap ik veel beter en dan zijn mijn darmproblemen de volgende dag alweer over.

Choline komt te weinig voor in plantaardige produkten en het belang van choline wordt onderschat.

indra

Bericht door indra »

ik ben twee week op vakantie naar Italie geweest en het ging nagenoeg over, kijken hoe het nu weer gaat; met eetpatroon wat ik voor de vakantie had (zeg maar mijn 'gangbare') en de dagelijkse stress; de computer is weer aangweest dus stresspeil zit weer hoog.. hopen dat het nu goed blijft gaan. voor die tijd heb ik ook geprobeerd wat suggesties/aanbevelingen van het fodmap dieet te volgen, maar dat zette niet direct zoden aan de dijk naar mijn indruk.

indra

Bericht door indra »

Overigens.. even terug komend op eerder schrijven; tijdens mijn vakantie (intensief fietsen- daar niet van) kwam alles weer redelijk op gang op normale wijze. op dit moment verblijf ik een tijd in het buitenland voor werk (Duitsland, niet ver) maar ondanks dat de buik af en toe wat opgeblazen is, met stoelgang en rare dingen geen problemen meer. Heeeel fijn. Lijkt me dus (voor mij) een duidelijk signaal dat het mentale met het fysieke verband houdt.. (na een stressvolle periode in NL)

Brent

Bericht door Brent »

Unicorn schreef:Ik heb er ook last van en moet heel erg letten op het combineren van bepaalde soorten eten. Doe ik dat niet, dan zit ik vaak de hele dag met een op hol geslagen maag. Sinds ik vegan ben is het wel een stuk minder, maar ik merk nog wel dat ik heel vaak een vol gevoel heb in mijn buik of een op hol geslagen stelsel.
Fruit eet ik meestal alleen of gecombineerd met een slasoort, harde groentes stoom ik voordat ik ze eet (bijna alle kolen zijn echt een killer, bloemkool en rode kool vermijd ik sowieso). Groentes die ik echt moet stomen of in een pannetje opwarmen zijn boerenkool, paprika, wortels. Als ik bonen eet doe ik dat in hele kleine porties (rond 40-50 gram), ook niet teveel vet in een keer en ik neem ook geen soja. Oja, en paddenstoelen! Graanproducten ook in kleine hoeveelheden en ook niet teveel zetmeelhoudende producten als aardappels (met groot verdriet).
De dingen die jij hier noemt (vetgedrukt door mij) zijn precies ook in het SC-Dieet verboden en eet ik nooit meer.
Fruit eet ik altijd in een smoothie met een bladgroente en meestal komkommer erbij. Allen de zeer rijpe (spikkel-) bananen eet ik ook wel apart als ik trek krijg tussendoor.
Hoewel niet verboden ben ik ook niet snel geneigd dingen als linzen, sperciebonen of rode bieten te eten.
Teveel vet in 1 maaltijd (noten, chiazaad, olijfolie, avocado) geeft bij mij leverproblemen en die kan ik direct merken in mijn energieniveau en een ander probleem rond de darmuitgang. :P
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Wat zijn jullie klachten?

Ik heb al jaren ellende met mijn buik. Dagen geen ontlasting, en dan moet alles eruit, zit ik een half uur en krijg mega buikpijn. Dit is in periodes, soms gaat het maanden goed en is er niets aan de hand. Ik eet genoeg vezels en drink veel dus dat lijkt me het probleem niet. Ik heb ooit een darmonderzoek gehad (jakkes) maar daar kwam niets uit.

Enig idee wat ik er mee moet? Deze week was het 2 keer raak en fijn is anders.

Brent

Bericht door Brent »

Datzelfde had ik ook heel erg lang toen ik nog zuivel en granen at.
Vezels hielpen daarbij niet, want ik at al vanaf mijn twintigste enkel volkoren granen (zuurdezem, muesli, , bruine rijst, volkoren pasta etc.).

Pas toen ik overschakelde op alleen fruit, groente, wortelen, knollen, noten en zaden was die ellende voorgoed voorbij. Ik heb nu gemiddeld 2 stoelgangen per dag en nooit meer dun of hard of constipaties.

Het is blijkbaar een leverquestie, want toen ik 2 weken lang de hele tijd door de bergen fietste had ik geen enkel probleem met granen en zuivel of een onregelmatige stoelgang.
Ook bij het werken op een eco-boerderij had ik minder last.
Als je veel fysiek bezig bent gaat je lever ook beter werken omdat je stofwisseling veel sneller verloopt.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Hmmm. Ik eet geen zuivel. Ik heb een tijd geprobeerd of alleen speltbrood hielp, maar dat was niet zo.

De link naar fysiek hard bezig zijn kan kloppen, deze week was het twee keer na een dag 12 uur fysieke arbeid.

Brent

Bericht door Brent »

Je kunt het een keer een weekje uitproberen zonder granen.
Ik had ongeveer een half jaar nodig om mijn gehechtheid aan de granen kwijt te raken, ik bleef lange tijd nog elke week een pizza scoren en zelfs nu nog een heel enkele keer doe ik het toch lekker.
Geroosterde broodjes mmmmm, maar ik weet dat ik dan weer klachten ga krijgen, dus nee, toch maar niet meer.
Maar een lekker stuk appeltaart bij een sociale gelegendheid sla ik echt niet af. :mrgreen:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Tja, ik heb het er even moeilijk mee.
Mijn leven geen vlees, was als kind daarom apart.
Rauwe look: koppijn
Zuivel: astma-achtige klachten
Dan ook nog hypermobiel.

Nog een "iets" erbij zie ik even niet zitten, ik voel me al zo gammel soms :cry:

Ik heb jarenlang heftige migraines gehad, waarbij mijn darmen ook totaal op hol sloegen. Die migraines zijn eigenlijk, ik durf het nauwelijks te zeggen, weg :P Maar ik geloof dus zeker in een kortsluiting in de hersenen die de darmen verkeerd aansturen. Het kan stress zijn, of voeding, of ...

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Nou voorbariger kon ik niet zijn, ik heb en weer migraine gehad en mijn darmen zijn al een week compleet op hol terwijl ik deze week niet veel brood heb gegeten.

Ik denk dat ik nu een infectie heb of zou dit "gewoon" bij prikkelbare darmen horen?

Plaats reactie