Prikkelbare dikke darmsyndroom - wat is allergeen?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Yamcha
Leefwijze: veganist

Prikkelbare dikke darmsyndroom - wat is allergeen?

Bericht door Yamcha »

Ik heb een probleem, wat momenteel nogal opspeelt - daarom ook dit topic - ik heb een nogal prikkelbare dikke darm. Dat is echt een serieus probleem, want er zijn veel dingen die ik niet kan eten. Van zetmeel gaat ie sowieso steigeren. Voor ik vegan werd, vermeed ik eieren en melk al, want dat doet me echt geen goed, vlees eet ik natuurlijk ook niet meer, en sindsdien gaat het eigenlijk best.... zolang ik niet aan veggie-burgers begin. Want hoe lekker ik sommige ook vind, ik moet het altijd bekopen, blijkbaar.
Eergisteren worteltjes gesmoord met een melk-like sausje (en ik weet heus zeker dat er geen melk in zit, want zelf gemaakt met Alpro, bloem, margarine en kruiden), en guess what...... alweer ziek.

Ik baal als een stekker.
En vandaar ook mijn vraag: welke dingen zijn allergeen, wat vermijd ik beter? Quinoa kan ik eten, en vind ik ook heel lekker. Maar ik durf eigenlijk haast niks meer...... peulvruchten eet ik ook wel, paddestoelen, noten, maar ik wil ook veggie-dingen eten! Ik wil ook weleens quinoa en groenten en een burger hebben.

Sorry voor klaagtopic, was niet mijn bedoeling eigenlijk, maar ik voel me nu echt heel rot, want ik heb al best veel dingen van mijn menu geschrapt, en ik word een beetje wanhopig eigenlijk.

MBVegan31

Re: Prikkelbare dikke darmsyndroom - wat is allergeen?

Bericht door MBVegan31 »

Ik heb ook PDS, maar kan eigenlijk wel alles redelijk eten.
Zolang ik maar veel vezels eet iedere dag en minimaal 2 liter water drink elke dag.
Doe je dat?

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Zeker :)

maar ik kan niet alles eten helaas :(
en van sommige dingen zijn bekend dat ze heel allergeen zijn, dus dat wil ik graag weten.

Krijg wel nieuwe medicijnen weer :) wat fijn is :)

Marla

Bericht door Marla »

Ik heb ook pds en ik heb gemerkt dat het bij mij niet zozeer met eten te maken heeft maar meer met stress. Het probleem van PDS is dat het niet echt een aanwijsbare oorzaak heeft, dus het is voor iedereen anders. Je zou een voedingsdagboekje bij kunnen houden, precies opschrijven wat je eet en hoe je er op reageert. En dan dingen gaan schrappen om te kijken of dat resultaat geeft.

Marla

Bericht door Marla »

Yamcha schreef:Zeker :)

maar ik kan niet alles eten helaas :(
en van sommige dingen zijn bekend dat ze heel allergeen zijn, dus dat wil ik graag weten.

Krijg wel nieuwe medicijnen weer :) wat fijn is :)
Uien, bonen, knoflook, koffie, kool. Dat zijn wel de bekendste dingen waar darmen op reageren.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Ze zeggen dat de volgende zaken het wel erger kunnen maken:
•veel cafeïne, thee en frisdranken
•te veel suikers waardoor je bloedsuikerspiegel stijgt
•alcoholische dranken
•chocolade en snoepgoed
•tarwe, rogge, gerst (glutenvrij kan zeker helpen)
•zuivelproducten

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Wellicht een handige site voor je : http://www.optimalegezondheid.com/prikkelbare-darm

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Superbedankt!

Glutenvrij zal mij wel helpen denk ik :) ik wil dat sowieso gaan proberen :)
zuivelproducten deed ik toch al niet :mrgreen:
alcoholische dranken soms, maar ben geen zuiper, dus dat zal wel meevallen.
suikers kan ik wel naar kijken, daar moet toch nog wel meer in te schrappen zijn
koffie drink ik idd teveel, frisdrank nooit, ik maak altijd zelf sap of ik koop biologisch zonder toegevoegde zooi.
snoepen doe ik hoogst zelden, ik ben er niet dol op, en er is niet veel vegan snoep, dus blijft meestal bij chocolade.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Zure zaken op een (bijna) nuchtere maag is ook niet een handig plan, en dingen die scherp zijn ook niet....

Maar wat Marla zegt is eigenlijk het beste: 'gewoon' eten, en bijhouden waar je last van kreeg. Het is namelijk echt nooit precies hetzelfde voor iedereen (en zelfs voor jezelf kan het van dag tot dag verschillen, waar je de ene dag prima scherpe nasi kon eten kun je dat een dag later niet....)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Yamcha

Bericht door Yamcha »

ik ga gewoon wat proberen :) heb iig terug medicijnen, waar ik erg blij mee ben :)

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Yamcha schreef:Superbedankt!

Glutenvrij zal mij wel helpen denk ik :) ik wil dat sowieso gaan proberen :)
zuivelproducten deed ik toch al niet :mrgreen:
alcoholische dranken soms, maar ben geen zuiper, dus dat zal wel meevallen.
suikers kan ik wel naar kijken, daar moet toch nog wel meer in te schrappen zijn
koffie drink ik idd teveel, frisdrank nooit, ik maak altijd zelf sap of ik koop biologisch zonder toegevoegde zooi.
snoepen doe ik hoogst zelden, ik ben er niet dol op, en er is niet veel vegan snoep, dus blijft meestal bij chocolade.
Jij eet nog gluten? Dan zou het een idee kunnen zijn om je te laten testen op coeliakie. Veel mensen met de 'diagnose' PDS hebben coeliakie. Het onderzoek wordt meestal gedaan met eerst een bloedonderzoek. Dit kan vals negatief uitvallen bij zo'n 10 procent van de volwassenen. Met een dunne darmbiopt heb je een betere kans op een echte diagnose. Voordeel van een diagnose is dat je meteen meer onderzoek krijgt naar bv osteoporose.
Mocht je je nu niet willen laten controleren en glutenvrij gaan eten dan kun je niet gemakkelijk meer getest worden. Dan moet je eerst weer een lange tijd gluten eten. En kun je niet tegen gluten dan is die periode echt heel zwaar.
Ik heb ook geen echte diagnose, daarvoor was ik al te lang aan het experimenteren geweest en at ik tw weinig gluten. Na een negatieve bloedtest bij de huisarts ben ik weer gluten gaan eten om te zien wat er zou gebeuren.
Ik werd er goed ziek van en de reuma werd meteen een stuk erger.
Mocht bij jou gluten echt het probleem zijn dan is het belangrijk om je heel goed aan je dieet te houden, anders blijf je je darmvlokken beschadigen met alle nadelige gevolgen van dien.
Wij hebben hier apart broodbeleg, er wordt alleen glutenvrij gekookt, ik heb niewe keukenspullen aangeschaft zoals mixer, cakevormen etc, manlief krijgt geen zoen als hij net brood gegeten heeft, sociaal is het een heel lastig dieet. Alleen al daarom is het fijn als je een diagnose hebt, zodat je jezelf niet onnodig op een zo zwaar dieet hoeft te zetten.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Heel herkenbaar. Ik loop al paar maanden bij een dietist, alles opschrijven wat ik eet, en men weet het gewoon niet. Het lijkt geen gluten probleem te zijn, want ik heb niet alle dagen buikloop, wel zo'n 2-4 dagen p/w.
1,5 week zonder appel kiwi aardbei banaan, dat hielp niet. Nu maar een poosje zonder noten. Nog 1 dagje last gehad, so far so good.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Annikka-Ayla

Als je niet tegen gluten kunt hoef je niet perse buikloop te hebben. Je kunt er ook verstopt van raken en een opgezette buik van krijgen, of veel gerommel.
Als je darmen van slag zijn door gluten dan kan het zijn dat je op veel meer voedingsmiddelen reageert, terwijl je er op zich wel tegen kunt.
Ik hoop niet dat gluten bij jou het probleem is. Ik heb er in een vorige post nogal een verhaal van gemaakt omdat glutenproblemen/coeliakie vaak over het hoofd gezien worden. Helaas hebben veel artsen en medici er gewoon geen verstand van. Ze zetten iemand soms rustig op een glutenvrij dieet om ze na maanden nog eens te testen en dan kun je dus niet meer getest worden.
In Nederland duurt het gemiddeld 13 jaar voordat iemand met coeliakie de diagnose krijgt. Ben je vrouw en boven de 40 dan heb je de pech dat je nooit meer helemaal herstelt van de opgelopen schade.

Ik hoop dat je er snel achter komt waar bij jou het probleem ligt. Ben je trouwens al getest op mogelijke darmparasieten? Die kunnen ook dit soort verschijnselen geven. Vooral Gardia Lamblia.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Dat gerommel en opgezwollen heb ik naast buikloop ook. De dietist zei bij mij alleen dat het geen gluten konden zijn ook omdat mijn buik dan sochtends al heel opgezwollen zou zijn, terwijl het bij mij in de loop van de dag komt.

Heb jij gluten allergie Annikka, ik bedoel wat voor klachten had jij nog meer toen je gluten at dan?

Verder Yamcha, ik weet hoe je je voelt. Soms durf ik niet eens op kantoor te zitten omdat mijn darmen ZO tekeer gaan. Om het nog maar niet te hebben over de pijn en last etc.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Ik heb geen glutenallergie, daar ben ik zeker van, als mijn buik opzet, is het vooral na het eten van koolhydraatrijke producten, dingen met een hoge glycemische index, daar reageer ik sterk op. En op melk ook, maar da's gewoon lactose-intolerantie. Ik heb bij mijn moeder gedronken tot ik anderhalf was ofzo, en daarna nooit meer melk gehad. Weleens geprobeerd hoor, maar ik vind het niet lekker, tenzij het heel romig is en vet, en sinds ik vegan ben, eigenlijk niet meer, en ik verdraag het ook niet. Ik krijg er diarree van (in Oostenrijk noemen we dat "durchfall" en ik vind dat zo'n grappig woord :lol:

Maar het wisselt wel, en dat past goed bij PDS.
Iig met de dokter gepraat, die raadde me een vegan dieet aan ( :lol: ) heb maar gezegd dat ik al zo at. Denk dat de aardappels de boosdoener waren.
Maar goed, anyway, de komende tijd maar wat experimenteren met eten.

Annikka-Ayla

AnAnAN schreef:Dat gerommel en opgezwollen heb ik naast buikloop ook. De dietist zei bij mij alleen dat het geen gluten konden zijn ook omdat mijn buik dan sochtends al heel opgezwollen zou zijn, terwijl het bij mij in de loop van de dag komt.

Heb jij gluten allergie Annikka, ik bedoel wat voor klachten had jij nog meer toen je gluten at dan?

Verder Yamcha, ik weet hoe je je voelt. Soms durf ik niet eens op kantoor te zitten omdat mijn darmen ZO tekeer gaan. Om het nog maar niet te hebben over de pijn en last etc.
Ik verdraag geen gluten. Of ik coeliakie heb of glutensensitieven ben dat weet ik niet.
Mijn klachten waren: opgezette buik (vooral het opzetten was in de avond het ergst), chronische obstipatie, zeer gevoelige en pijnlijke buikwand, rommelende buik, zware vermoeidheid, pijn in de spieren (mijn huid jeukte en als ik erover heen wreef was het net alsof mijn lichaam een grote beurse en blauwe plek was), spierzwakte, hormonale problemen.

Ik ben nu ruim drie jaar op dieet en de klachten van mijn buik zijn verminderd. Ben nog wel chronisch vermoeid, maar minder dan dat ik was toen ik nog gluten at. Ik was 43 toen ik met het glutenvrije dieet begon en dat was een nadeel omdat ik daardoor al heel wat jaren schade aan mijn lijf heb opgelopen.
Daardoor ben ik niet volledig hersteld, al hoop,ik dat het nog beter wordt. Herstel kan jaren duren.
Een glutenfout maakt me nu heel,erg ziek. Ik word heel draaierig, krijg diarree, zware buikkramp en dagen doodmoe. Ik heb dan een buik van een vijf maanden zwangere vrouw.

De symptomen van het niet verdragen van gluten kunnen heel divers zijn. Soms is er allen sprake van bloedarmoede, maar vaak is er sprake van prikkelbare darmsyndroom en chronische vermoeidheid. Doordat symptomen wisselend zijn, wordt er bij klachten niet zo snel gedacht aan glutenproblemen.
Prikkelbare darmsyndroom is geen echte diagnose. Het betekent alleen dat je klachten hebt, maar dat de behandelaar niet weet wat de oorzaak is.
Ik krijg ook darmklachten van geraffineerde suiker en van lactose.

Annikka-Ayla

Hoe gaat het nu, Yamcha?

Brent

Bericht door Brent »

Yamcha schreef:En vandaar ook mijn vraag: welke dingen zijn allergeen, wat vermijd ik beter? Quinoa kan ik eten, en vind ik ook heel lekker. Maar ik durf eigenlijk haast niks meer...... peulvruchten eet ik ook wel, paddestoelen, noten, maar ik wil ook veggie-dingen eten! Ik wil ook weleens quinoa en groenten en een burger hebben.
Ik heb mijn prikkelbare darm alleen rustig weten te krijgen door alle voeding die rijk is aan complexe koolhydraten (waaronder zetmeel en fabriekssuiker) weg te laten.
Bovendien ben ik gekapt met bonen, linzen, koolsoorten en soya-producten.
Een lijst met verboden en toegestane voedingsmiddelen volgens mijn dieet is hier te vinden:
http://www.scdiet.nl/dutchdiet.php

Al laat ik ook look, vlees vis en zuivel weg uit dit dieet.

Het heeft me goed geholpen, heb bijna nooit meer buikpijn, constipatie, rugproblemen en ontstekingen en ik voel me veel fitter, positiever en sta redelijk moeiteloos vroeger op (zonder wekker).
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

indra

Bericht door indra »

Ik heb door onverklaarbare oorzaak ook last van een opgeblazen gevoel en obstipatie sinds een half jaar. In eerste instantie dacht ik dat mijn 'gereis' de oorzaak was, maar het komt nu zo nu en dan terug. Weer een keer medicatie tegen obstipatie gekregen van de huisarts, want soms sochtends al het gevoel na wat te drinken dat het allemaal tot aan mijn nek zit, terwijl ik dan nog niets gegeten heb. Enfin, het werd een prikkelbare darm, naar mijn idee een soort van paraplu een vergaarbak waaronder allerlei vage darmklachten gebracht worden. Haaandig..!! Nu, wat helpt? Vraag me af wat er over blijft als ik de rode lijst lees van Yamcha.. de een zegt zus, de ander zo. Hopeloos is t wel!

sillygirl

Bericht door sillygirl »

Zelf geen ervaring mee, maar wel gezien bij familieleden dat deze 'diagnose' werd opgeplakt als duur woord voor 'darmklachten zonder bekende oorzaak'. Dan is het logisch dat er niet echt ee nduidelijk advies uit volgt.

Is het misschien een idee (los van andere tips waarover ik dus niets kan oordelen als leek) om te kijken of je hoeveelheid vezel in je voeding dagelijks een beetje constant is? Ik heb vrij gezonde darmen, vzv ik weet, maar merk wel dat ik soms last krijg als die vezels te veel schommelen, zeker als ik per ongeluk te weinig drink erbij. Eet je bv. twee dagen (witte) rijst en daarna twee dagen volkoren pasta, zoals ik soms doe, dan maakt dat toch best veel verschil. Of uitschieten met de lijnzaad op een dag dat je óók al donkere granen of bonen eet. Of op vakantie als je ineens veel meer wit brood eet dan je normaal zou doen.
ik probeer het ongeveer constant te houden, en altijd genoeg te drinken bij en direct na een maaltijd met veel vezels (later inhalen is echt te laat merk ik). Hoop dat dit misschien nog een nuttige nieuwe invalshoek is, maar anders sorry. Er zijn vast meer mensen met tips.

Plaats reactie