welke vorm van vit. B12?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Mystique
Leefwijze: veganist

Re: welke vorm van vit. B12?

Bericht door Mystique » vr jul 12, 2013 14:40

Skyclad schreef:Zucht...

Ik heb het helemaal uitgelegd in de eerste post.
Kun je het niet nog één keertje uitleggen? Maar dan niet in grote mensen taal? :roll:

Skyclad

Bericht door Skyclad » vr jul 12, 2013 14:42

Heb ik toch net gedaan? Wat is er precies onduidelijk?

Mystique

Bericht door Mystique » vr jul 12, 2013 14:48

Skyclad schreef:De hema was ik ook langs geweest en ik kon alleen maar cyanocobalamin vinden.
Waarom zei je dit dan, als je aangeeft dat die cyanoblabla toch wel beter is dan die methylblabla?

Skyclad

Bericht door Skyclad » vr jul 12, 2013 14:58

Dat zei ik niet...

Lees het nog eens >_<. Ze zijn verschillend, Methylcobalamine is beter als je alles afweegt maar zoals de meeste dingen is het geen zwartwit verhaal.

Cornelia
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Cornelia » vr jul 12, 2013 18:05

nou, ik ben er eerst uit, ik heb de methyl B12 van Jarrow Formulas besteld, dank je Skyclad voor het zoeken.
Dus nu heb ik deze en ik heb de cyanocobalamine van Solgar ook 1000 mcg. Kan ik gewoon afwisselen, moet het zo eerst maar kunnen vind ik, je komt er toch niet echt uit, welke vorm beter is, ik denk dat allebei wel wat doet, zo te lezen. Wel weet ik dat Solgar een heel goed merk is, dus daar zit ik sowieso heel goed mee.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do aug 15, 2013 18:45

Ik luisterde vandaag een Australisch radioprogramma waarin een van de meest vooraanstaande Australische diëtisten geïnterviewd werd over de gezondheidsaspecten van een vegetarisch/vegan dieet. Ze zei onder andere dat het, mits welgepland, prima geschikt was voor mensen en kinderen van alle leeftijden, en toen de presentatrice haar vroeg over B12 zei ze (geparafraseerd):

"B12 is inderdaad de enige voedingsstof die je normaal alleen door dierlijke producten binnenkrijgt, dus het is belangrijk dat je een supplement neemt als je geheel plantaardig eet. Als je vegetariër bent hoeft dat eigenlijk niet. B12 is een vitamine die je maar in extreem kleine hoeveelheden nodig hebt en we weten uit onderzoek dat je lichaam het net zo makkelijk opneemt uit een supplement als uit dierlijk voedsel. Als je in het wild zou leven zou je er waarschijnlijk toch wel genoeg van binnen krijgen door 'grubs and dirt', maar in onze samenleving is alles zo steriel dat je naar niet op kunt rekenen."

Ik vond het gewoon wel even tof om dit te horen van een mainstream diëtist (die niet eens vegetariër is overigens). Ik bedoel, het is haast alsof ze de 'onnatuurlijkheid' van veganisme ook nog even probeert te weerleggen door te zeggen dat je 'in het wild' waarschijnlijk ook genoeg zonder dierlijke producten zou kunnen binnenkrijgen. En als een professioneel diëtist zonder ethische agenda (sorry mede-veganisten ;) ) dit al zo stellig zegt, dan heb ik er wel erg vertrouwen in... :P

Note ook dat ze het over B12-supplementen in het algemeen had toen ze zei dat ze makkelijk op te nemen zijn!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Wen

Bericht door Wen » vr aug 16, 2013 12:46

Leuk!

Cornelia
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Cornelia » vr aug 16, 2013 14:02

Fijn om te lezen!!!

richarrd

Bericht door richarrd » ma dec 09, 2013 10:38

Hier heb ik ook nog wat informatie. Op www.nutritionfacts/2011/08/30/3964/ . Waar 250mcg. cobalamine per dag wordt geadviseerd.

richarrd

Bericht door richarrd » ma dec 09, 2013 10:41

richarrd schreef:Hier heb ik ook nog wat informatie. Op http://www.nutritionfacts/2011/08/30/3964/ . Waar 250mcg. cobalamine per dag wordt geadviseerd.
250mcg. cyanocobalamine per dag of 2500mcg. per week. De link doet het niet. Hier is de goede wel als het goed is. www.nutritionfacts.org/2011/08/30/3964/

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma dec 09, 2013 19:15

Ter aanvulling op Skyclad: Je lichaam zet de cyanocobalamine zelf om in de juiste vorm B12. Het lichaam van sommige mensen heeft moeite met dit proces en dit kan bij deze mensen tot een tekort leiden, dat dan theoretisch weer kan worden opgelost door wél de methyl-variant te nemen. Het gaat echter om een heel kleine groep mensen; de meeste mensen zetten de cyano-variant prima om in de juiste vorm en voor hen is het dus weggegooid geld en moeite om dan de methyl-variant te nemen.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

richarrd

Bericht door richarrd » vr dec 20, 2013 17:58

richarrd schreef:
richarrd schreef:Hier heb ik ook nog wat informatie. Op http://www.nutritionfacts/2011/08/30/3964/ . Waar 250mcg. cobalamine per dag wordt geadviseerd.
250mcg. cyanocobalamine per dag of 2500mcg. per week. De link doet het niet. Hier is de goede wel als het goed is. http://www.nutritionfacts.org/2011/08/30/3964/
Update: Ik wordt doodmoe wanneer ik 250mcg. per dag neem. 250mcg. is naar mijn mening veel te veel b12. Ik wordt er ziek van in ieder geval.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za dec 21, 2013 0:06

richarrd schreef:Ik wordt doodmoe wanneer ik 250mcg. per dag neem. 250mcg. is naar mijn mening veel te veel b12. Ik wordt er ziek van in ieder geval.
Vanwaar de overtuiging dat B12 de oorzaak is? Wellicht bevatten de tabletten een stof die een allergische reactie te weeg brengt. Overtollige B12 wordt via de urine uitgescheiden en zou niet tot problemen moeten leiden.
:govegan:

Wen

Bericht door Wen » za dec 21, 2013 9:22

Ja, teveel b12 kan wel degelijk symptomen geven bij een minderheid van mensen.
Ik zou dan gewoon een kleinere dosis proberen.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za dec 21, 2013 12:30

250mcg. is naar mijn mening veel te veel b12
Let wel dat vitamine B12 = methylcobalamine. Om van cyanocobalamine vitamine B12 te maken moet het lichaam eerst de cyanidegroep afsplitsen en vervangen door een methylgroep. Dit proces kost het lichaam energie en methylgroepen afkomstig van eigen aminozuren. Daarbij kost het uitscheiden van (het giftige, doch in lage concentraties aanwezige) cyanide voor de een meer moeite dan voor de ander, afhankelijk van onder meer lever en nieren.

Misschien is het dus een goed idee eens methylcobalamine te proberen. Methylcobalamine heeft overigens meer voordelen, zie bijvoorbeeld hier: http://www.dadamo.com/B2blogs/blogs/ind ... in?blog=27 . Opmerkelijke verschillen zijn waarneembaar in de invloed op de kwaliteit van nachtrust en het accomoderend vermogen van de ogen. Met beide heb ik weleens last, dus ga ik ook maar eens op zoek naar een goed methylcobalamine supplement.
:govegan:

Arjan
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Arjan » do dec 26, 2013 3:12

Ohww, dat is wel een heel erg interessante link rorrim, nice find.

Daar zitten mogelijk wel een stuk of 5 voordeeltjes in voor mij alleen, very nice.
En ook excact het soort fine tunen wat ik bedoel voor een 100% overstap.

- Arterosclerose missie heeft weer een nieuwe zij weg :)
- Heb al melatonine maar werkt niet goed genoeg, een niewe manier van dag/nacht kunnen sturen ook nice :)
- Ieder stukje hulp bij regulering cortisol, super nice :)
- Gemoedstoestand problemen geeft ook zicht scherpheids problemen problemen bij me, hulp welkom daarbij. :)
- En m'n zenuwstelsel kan alle hulp gebruiken die het kan krijgen, :D

Dit gaat gestart worden nog voor de vlees vrij overstap denk ik.
FF alles dubbel checken uit andere bronnen en lets go zou ik zeggen met die 3000mcg (y)

PS: Update, word geen vlees meer gekocht vanaf heden hooguit nog een paar keer vis per week.

richarrd

Bericht door richarrd » do jan 09, 2014 10:03

Rorrim schreef:
richarrd schreef:Ik wordt doodmoe wanneer ik 250mcg. per dag neem. 250mcg. is naar mijn mening veel te veel b12. Ik wordt er ziek van in ieder geval.
Vanwaar de overtuiging dat B12 de oorzaak is? Wellicht bevatten de tabletten een stof die een allergische reactie te weeg brengt. Overtollige B12 wordt via de urine uitgescheiden en zou niet tot problemen moeten leiden.
Nee hoor, ik heb het al zo vaak geprobeerd maar keer op keer wordt ik, na een aantal dagen achtereen een hoge dosis te hebben gebruikt, doodziek en doodmoe. Zo moe dat ik helemaal niets meer kan, zelfs tv kijken wordt op een gegeven moment te zwaar. Ik krijg dan ook wallen onder de ogen ondanks dat ik goed slaap en als ik stop met de b12 wordt ik wel weer beter maar de wallen blijven dus ik denk zelfs dat het schadelijk is om hoge dosis b12 te nemen. Zoek maar eens op in het Engels op Google onder: Too much b12 en dan vindt je genoeg informatie.

sillygirl

Bericht door sillygirl » do jan 09, 2014 10:09

Hier in Wiki staat dat er geen indicaties zijn voor side effects anders dan jeuk/eczeem: http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_b_complex

Hier staat vervolgens wel iets: http://en.wikipedia.org/wiki/Cyanocobal ... de_effects
The oral use of cyanocobalamin may lead to several allergic reactions such as hives; difficult breathing; swelling of the face, lips, tongue, or throat. Less-serious side effects may include headache, nausea, stomach upset, diarrhea, joint pain, itching, or rash.[9]

In the treatment of some forms of anemia (e.g., megaloblastic anemia), the use of cyanocobalamin can lead to severe hypokalemia, sometimes fatal, due to intracellular potassium shift upon anemia resolution (but this same effect should be observed with any B12 vitamer, not just cyanocobalamin).
Als jouw klachten passen bij dat hypokalemia-beeld ( zo klinkt het voor mij wel een beetje, met die extreme vermoeidheid) lijkt het me wel belangrijk om met een arts naar te kijken, want anemia resolution is nou juist wel wenselijk.
maar misschien heeft het te maken met het cyano-gedeelte en hoe je lichaam dat omzet, en werkt een andere vorm van B12 voor jou dan beter...
Laatst gewijzigd door sillygirl op do jan 09, 2014 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Brchj

Bericht door Brchj » do jan 09, 2014 11:48

Even heel het topic terug gelezen en ik vind het best moeilijke stof. Sommigen van jullie hebben er zo te zien echt verstand van. Ik heb van Erica kruiderijen een potje van 1000 mcg, weet alleen niet welke variant, maar die moet ik dus 2x per week nemen. Ik zal er eens consequent op gaan letten of ik verschil merk bij mezelf in vermoeidheid en dat soort dingen.
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo feb 12, 2014 13:49

Ik kom de laatste tijd zo veel vragen en misinformatie over B12 tegen dat ik op Vegetus maar eens een samenvattend artikel heb geschreven op basis van de adviezen van Jack Norris en Ginny Messina. Hopelijk is het leesbaar en correct (feedback welkom!) :oops:

http://vegetus.nl/overige-schrijfsels/v ... eganisten/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie