Glutenvrij, suikervrij en vegan, hoe combineer je dat?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

jojo
Leefwijze: veganist

Re: Glutenvrij, suikervrij en vegan, hoe combineer je dat?

Bericht door jojo » zo feb 02, 2014 13:35

Ja dat is leuk gezegd, maar ik kan niet sporten door een lichamelijke beperking. Kan nu maximaal 10 minuutjes lopen. Krijg binnenkort een nieuwe heup. Dus ik kan niet veel bewegen en heb ook niet genoeg geld om dat te kunnen eten wat ik zou willen. Moet ook steeds meer niet-biologische meuk in huis halen door alle bezuinigingen die ze chronisch zieken opleggen. Dat vind ik echt heel erg. Ik eet al behoorlijk gezond, eet bijna geen suiker en tussendoortjes, maar toch val ik niet af. 's Ochtends eet ik tegenwoordig meestal havermoutpap met appel en rozijnen en kaneel, 's middags ongeveer 3 plakjes brood of een paar rijstwafels met hartig beleg en groenten (of een restje van het avondeten van de vorige dag) en 's avonds een flink bord groenten, granen en iets eiwitrijks als tofu of bonen. Tussendoor soms nog wat fruit. Probeer na het avondeten niet meer iets anders te eten. Als ik veel minder eet heb ik constant honger. Ik doe toch niks geks?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo feb 02, 2014 13:36

Ja dat is leuk gezegd, maar ik kan niet sporten door een lichamelijke beperking. Kan nu maximaal 10 minuutjes lopen. Krijg binnenkort een nieuwe heup. Dus ik kan niet veel bewegen en heb ook niet genoeg geld om dat te kunnen eten wat ik zou willen. Moet ook steeds meer niet-biologische meuk in huis halen door alle bezuinigingen die ze chronisch zieken opleggen. Dat vind ik echt heel erg. Ik eet al behoorlijk gezond, eet bijna geen suiker en tussendoortjes, maar toch val ik niet af. 's Ochtends eet ik tegenwoordig meestal havermoutpap met appel en rozijnen en kaneel, 's middags ongeveer 3 plakjes brood of een paar rijstwafels met hartig beleg en groenten (of een restje van het avondeten van de vorige dag) en 's avonds een flink bord groenten, granen en iets eiwitrijks als tofu of bonen. Tussendoor soms nog wat fruit. Probeer na het avondeten niet meer iets anders te eten. Als ik veel minder eet heb ik constant honger. Ik doe toch niks geks?

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » zo feb 02, 2014 13:49

Huh? 2 dezelfde berichten door 2 verschillende mensen??

Veggie93

Bericht door Veggie93 » zo feb 02, 2014 14:30

Misschien komt het door je metabolisme Jasmijn? Misschien helpt het als je meer tussendoortjes of kleine maaltijden gaat eten elke twee/ drie uur, zodat je spijsvertering door blijft gaan en je geen pieken en dalen er meer in hebt. Dat kan al helpen met het versnellen van je metabolisme, waardoor je gaat afvallen.
Ook helpt het als je tussen de acht tot tien glazen water per dag drinkt, zodat je metabolisme door blijft werken. (Ik weet niet hoeveel je nu drinkt per dag?)
Laatst gewijzigd door Veggie93 op ma feb 03, 2014 12:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Treat others how you would like to be treated.

Veggie93

Bericht door Veggie93 » zo feb 02, 2014 14:31

MBVegan31 schreef:Huh? 2 dezelfde berichten door 2 verschillende mensen??
Misschien verkeerde Quote?
Treat others how you would like to be treated.

Fruitig

Bericht door Fruitig » ma feb 03, 2014 8:21

Het gaat er ook niet om dat je minder gaat eten! Het gaat om het aanpassen van je eten naar glutenvrij/veganistisch. Ik ben begonnen met glutenvrij en al snel volgde veganistisch. Ik ben toen behoorlijk afgevallen. Met enkel sporten viel ik praktisch niet af.
vegan with an edge!

jojo

Bericht door jojo » ma feb 03, 2014 11:09

Jasmijn was gisteren bij mij op bezoek en heeft blijkbaar niet goed ingelogd op haar eigen account, vandaar ..... die eerste is dus NIET van mij..... ook al heb ik ook een lichamelijke beperking.... :)

Ananas

Bericht door Ananas » ma feb 03, 2014 12:31

Hee Jasmijn, ik herken me erg in je verhaal (afgezien van het chronisch ziek zijn, wat lijkt dat me naar :( ).
Ik zou eens proberen om in plaats van havermoutpap en brood als lunch te kijken of het werkt voor jou om minder koolhydraten te eten en meer eiwitten. Dan voel je je meer verzadigd! En je eet geen suiker en ook veel minder gluten. Op Vegetus staan goede recepten die best betaalbaar zijn, zoals deze ontbijtpap: http://vegetus.nl/ontbijtmix-met-noten-en-zemelen/

Sas

Bericht door Sas » wo feb 05, 2014 12:44

Er zijn veganisten/vegetariers die dikker lijken te worden... ik denk zelf dat dit komt omdat ze ook vet uit hun dieet verwijderen. Je lichaam heeft vet nodig, minimaal 30 gram per dag en maximaal 80 gram per dag. Ja, dat is heel veel en je moet heel wat eten om dit binnen te krijgen als je alleen planten eet... Maar zodra je vet weglaat krijg je meteen honger, waardoor je gaat snacken, je kunt dan naar suikers en meer eten gaan verlangen die het gevoel weer tijdelijk stoppen.

Op zich is het ook logisch; vet is essentieel, het lichaam kan niet zonder. Eigenlijk is het lichaam erop gemaakt om vetten te verwerken, dus al het vet wat je eet zal of worden gebruikt als energie of het zal worden bewaard als reserve, als je er teveel van eet. Niks gaat verloren van vet. Als je te weinig vetten eet, zullen de koolhydraten, -de suikers- deels worden opgeslagen als vetten omdat het lichaam denkt dat er geen vetten meer binnen gaan komen, en gaat dus in survival modus totdat er weer genoeg vetten binnenkomen om te verbranden. Daarom is dat jojoën met een vetarm dieet nutteloos, en zul je alleen maar dikker worden.

Overstand

Bericht door Overstand » wo feb 05, 2014 13:48

ik ben niet zo goed met grammen, maar ik weet wel dat wat je zegt, native in mij tegenwerkte en ik zoiets van yeah whatever wanneer ik sommige YouTube vegans zag, die zeiden dat ik olie uit me dieet moet bannen. Op sommige zwakke momenten wanneer ik fuckedup ben, heb ik zoiets van: Ik ga alles bannen,

maar normaal geloof ik dat olijfolie je zelfs wel 2 et in je grote salade kunt doen, en dagelijks persoonlijk eet ik bij elkaar opgeteld wel misschien 3 lepes olie (olijf, koolzaad, saffloer, palm, kokos) en daarbij weggelaten elke dag zowat avocado, lijn- chia- hennepzaad en shit.

endopleeg
Leefwijze: pescotarier

Bericht door endopleeg » ma jun 02, 2014 10:48

Gluten en suikervrij en vegan? Dan kun je beter stoppen met eten volgens mij want dan blijft er niet veel meer over..... Suc6
Groetjes van Miranda!
Leefwijze: ovo-pescotariër
( wel vis en wel eieren, verder niets dierlijks)

jet
Moderator

Bericht door jet » ma jun 02, 2014 11:01

:roll:
Je klinkt nu een beetje als de meeste vleeseters als je de eerste keer vertelt dat je vegan eet :wink:
Zo van 'wat mag je dan nog wel?' en 'dan kun je toch niks meer eten' :mrgreen:
En ik neem aan dat je het niet zo negatief bedoelde toch?
Ik heb jarenlang glutenvrij en vegan gegeten. Het is opletten, maar het kan prima. Met name als je tijd hebt. Suikervrij er ook nog bij zou ik nog wel zien zitten, maar dan kun je alleen de bewerkte producten (dus pakjes, zakjes etc) niet meer gebruiken (en heb je dus de tijd nodig om dingen zelf te maken). Maar ja, als je veganist bent dan doe je dat toch al heel vaak niet, en als je glutenvrij moet eten al helemaal niet meer (in voorbewerkte producten zit veel suiker en gluten).
Ik weet dat ik toen wel een 'probleem' was voor mijn werk, want glutenvrij en vegan gebak dat is schijnt heel moeilijk te zijn voor mensen die alles 'wel mogen'.
Het is dus maar net hoe je het bekijkt. En dan kun je het ook bekijken van het standpunt 'het is een uitdaging' :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

endopleeg

Bericht door endopleeg » ma jun 02, 2014 11:09

Als ovo-pescotariër vind ik het knap dat veganisten geen eieren eten. Geen zuivel lukt mij prima, maar geen eieren? Geen koekjes taart pasta snoep en dan al die producten waar eiwit aan toe gevoegd is? Mijn hemel! Respect! Dus nee het was zeer zeker niet negatief bedoeld, ik had er een smiley bij moeten zetten! :D
Groetjes van Miranda!

endopleeg

Bericht door endopleeg » ma jun 02, 2014 11:12

Weet je wat de meest domme opmerking is die ik regelmatig van vleeseters krijg? 'Planten leven toch ook??' Met dan zo'n grijns erbij. Of ' eet je wel vleestomaten?' Vreselijk!
Groetjes van Miranda!

jet
Moderator

Bericht door jet » ma jun 02, 2014 11:20

Dus nee het was zeer zeker niet negatief bedoeld, ik had er een smiley bij moeten zetten!
Doe maar!
Als je dingen schrijft komen ze vaak anders over dan je ze bedoelde, en die smileys helpen in elk geval :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Brchj

Bericht door Brchj » ma jun 02, 2014 12:51

endopleeg schreef:Weet je wat de meest domme opmerking is die ik regelmatig van vleeseters krijg? 'Planten leven toch ook??' Met dan zo'n grijns erbij. Of ' eet je wel vleestomaten?' Vreselijk!
Zucht ja! En de 'wat als...' :roll:
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jun 02, 2014 12:52

Er bestaat ook glutenvrije vegan pasta, en je kunt prima koekjes en cake bakken zonder ei, melk, gluten en geraffineerde suiker. Je moet alleen een goed recept hebben. Zie hier wat voorbeelden van vegan glutenvrije recepten: http://vegetus.nl/tag/glutenvrij/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jun 02, 2014 23:03

De ergste vind ik zelf "vandaar je migraine" en "nou gezellig zeg" :(

Maar inhakend op geen ei: je kunt ook stoppen met voorverwerkt spul eten. Dan kies je zelf wat je wel en niet kan maken en eet.

Ik eet allerlei soorten pasta: glutenvrije maïspasta van Lidl, quinoa-pasta van bio afdeling en volkorenpasta, allen zonder ei.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di jun 03, 2014 10:25

endopleeg schreef:Als ovo-pescotariër vind ik het knap dat veganisten geen eieren eten. Geen zuivel lukt mij prima, maar geen eieren? Geen koekjes taart pasta snoep en dan al die producten waar eiwit aan toe gevoegd is? Mijn hemel! Respect! Dus nee het was zeer zeker niet negatief bedoeld, ik had er een smiley bij moeten zetten! :D
Dat ligt wellicht ook aan de redenen waarom iemand veganist wordt... jij bent ovo-pescotarier vanuit gezondheidsoogpunt las ik volgens mij?
Ik ben veganist vanwege het dierenmisbruik. Ik krijg geen ei of koekje met ei door mijn keel wetende dat daar een industrie met levend vermalen haantjes achter zit...

Overigens als je veel vers kookt is dit best te doen.
Ik probeer aardig te minderen met het nuttigen van gluten en ben onwijs blij met de glutenvrije pasta's bij de Jumbo, weet zo even niet het merk, maar goed te betalen en nog lekker ook!

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di jun 03, 2014 10:26

endopleeg schreef:Weet je wat de meest domme opmerking is die ik regelmatig van vleeseters krijg? 'Planten leven toch ook??' Met dan zo'n grijns erbij. Of ' eet je wel vleestomaten?' Vreselijk!
O vleestomaten rrrrrr die hoor ik echt zooo vaak
Assie schreef:
Ik eet allerlei soorten pasta: glutenvrije maïspasta van Lidl
Ja weer een reden om naar de Lidl te gaan, daar is ie vast goedkoper nog! :mrgreen:

Plaats reactie