Te veel peulvruchten?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Te veel peulvruchten?

Bericht door Assie » do jun 06, 2013 8:53

Kun je te veel peulvruchten eten?

Ik hou van allerlei soorten linzen en bonen en kan er iedere dag iets anders mee maken. Vind bijvoorbeeld een curry van gele linzen en spinazie met rijst heerlijk en de volgende dag een totaal anders smakende pastasaus met tomaten, paprika en berglinzen, dag erna een soep met bonen/granenmix en allerlei stevige groenten en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Lunch is meestal iets van soep of salade met brood(jes). Ontbijten doe ik met een fruitshake en soms een broodje. Tussendoor 's ochtends een mueslibroodje en 's middags bv. gedroogde mango of een wortel oid.

Martine
Moderator

Re: Te veel peulvruchten?

Bericht door Martine » do jun 06, 2013 9:33

Peulvruchten zitten vol belangrijke mineralen en gezonde eiwitten en vezels dus volgens mij is het juist wel goed om er veel van te eten. Ik heb regelmatig zowel voor het avondeten als de lunch iets met peulvruchten (restje curry, hummus op brood etc.). Dat geeft dan soms wat extra winderigheid :oops: , maar verder voel ik me er prima bij. Lekker gevuld en vol energie.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do jun 06, 2013 13:50

Ik heb laatst gelezen dat gedroogde bonen/linzen geen winden opleveren en uit blik wel door een of ander stofje :wink:

Ik eet al mijn hele leven veel peulvruchten (bijna niet uit blik/pot) en heb daar ook geen last van :P
Dat ze gezond zijn weet ik, maar vroeg me af of ik niet overdrijf :mrgreen:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jun 06, 2013 14:40

Assie schreef:Ik heb laatst gelezen dat gedroogde bonen/linzen geen winden opleveren en uit blik wel door een of ander stofje :wink:
Ik merk geen verschil tussen zelf gekookt en uit blik. Een beetje extra gas hoort er denk ik gewoon bij als je van bonen houdt/vegan bent...

Overstand

Bericht door Overstand » do jun 06, 2013 17:18

gister de groene, vandaag de bruine, morgen de oranje, kennen jullie ook die zwarte, die druit ziet als kaviaar omg

ik geloof niet dat je teveel kunt eten

alleen bij sommige soorten moet je het water waarin je ze kookt, uitgieten, wegens fytinezuur.

bij oranje hoeft dat niet, bij groen bruin dupois etc wel weer

Overstand

Bericht door Overstand » do jun 06, 2013 17:46

btw uit blik, kijk goed naar of er staat of het pa-vrij is,

anders is het giftig

:D

op lange termijn ..

niet goed om teveel peulvruchten te eten.

Overstand

Bericht door Overstand » do jun 06, 2013 17:47

persoonlijk zou ik blik helemaal langsheen gaan

omdat zelfs die bio blikken voor zover ik weet niet deugen :P

dus indirect is dan teveel peulvruchten eten niet goed

ik ben niet :offtopic:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr jun 07, 2013 8:33

Linzen uit blik heb ik nog nooit op :wink:
Bonen alleen toen ik lichamelijk uitgeschakeld was.

Nu kook ik meestal een dubbele portie in de snelkookpan en doe de rest in de diepvries.
Of ik maak het hele gerecht in dubbele hoeveelheid en vries de helft in.

Ik vind gedroogde bonen ook lekkerder, die blijven steviger. Bonen uit blik zijn vaak papperig.

Dus mijn vraag is: kan je teveel (gedroogde, geweekte, gekookte) peulvruchten eten? :mrgreen:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr jun 07, 2013 8:36

Overstand schreef:gister de groene, vandaag de bruine, morgen de oranje, kennen jullie ook die zwarte, die druit ziet als kaviaar omg
Berglinzen, dan wel uit Umbrië (Italië) ? Jammie!!
Of Du Puy (Frankrijk)? Eveneens jammie :lol:

Overstand

Bericht door Overstand » vr jun 07, 2013 10:05

Assie schreef:Dus mijn vraag is: kan je teveel (gedroogde, geweekte, gekookte) peulvruchten eten? :mrgreen:
Nee :)

Overstand

Bericht door Overstand » vr jun 07, 2013 10:06

en Beluga linzen! 8)

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » vr jun 07, 2013 10:22

Wat moet je doen als je bonen echt vies vindt?
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Mystique

Bericht door Mystique » vr jun 07, 2013 10:34

Ik zou eerst kijken naar wat je specifiek vies vindt aan bonen. Ik houd niet geweldig van bonen met gekookte aardappels, maar door een chili bijvoorbeeld vind ik ze wel lekker.

Je kunt ze ook zacht koken, pureren en door een soep doen.

Is het echt de smaak die je vies vindt of de textuur? Naar mijn mening hebben bonen niet geweldig veel smaak, dus kan ik me niet zo goed voorstellen dat je bonen echt heel erg vies zou vinden.
Maar goed, ik ben dan ook alles behalve een kieskauwer. :mrgreen: Ik kreeg vroeger alleen maar kapot gekookte en uit potjes afkomstige groenten met gekookte aardappelen voorgeschoteld en dacht daardoor dat ik geen bloemkool, bonen, bietjes e.d. lustte, maar nu ik het op mijn eigen manier bereid vind ik deze groenten juist lekker. :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jun 07, 2013 11:02

Ja, goed op smaak brengen helpt een hoop. Als ik zelf bonen kook doe ik tegenwoordig vaak één of twee in stukken gesneden uien en een paar teentjes knoflook in het kookwater, daar worden de bonen echt véél lekkerder van. Ik gebruik ze net als Mystique vaak in chili's en curries, zodat er dus een smaakvolle saus bij zit.

Er is ook best veel verschil in smaak tussen bijvoorbeeld kikkererwten, linzen, witte bonen en kidneybonen. Vooral kikkererwten vind ik erg lekker, die eet ik zo los als snack, de andere soorten moet ik wat meer bewerken met kruiden.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » vr jun 07, 2013 11:10

Mystique schreef:Ik zou eerst kijken naar wat je specifiek vies vindt aan bonen. Ik houd niet geweldig van bonen met gekookte aardappels, maar door een chili bijvoorbeeld vind ik ze wel lekker.

Je kunt ze ook zacht koken, pureren en door een soep doen.

Is het echt de smaak die je vies vindt of de textuur? Naar mijn mening hebben bonen niet geweldig veel smaak, dus kan ik me niet zo goed voorstellen dat je bonen echt heel erg vies zou vinden.
Maar goed, ik ben dan ook alles behalve een kieskauwer. :mrgreen: Ik kreeg vroeger alleen maar kapot gekookte en uit potjes afkomstige groenten met gekookte aardappelen voorgeschoteld en dacht daardoor dat ik geen bloemkool, bonen, bietjes e.d. lustte, maar nu ik het op mijn eigen manier bereid vind ik deze groenten juist lekker. :)
De textuur. Maar misschien zou ik ze moeten prakken ^_^

Niet netjes eigenlijk, om mijn vraag hier te zetten (bedacht me ineens: bonen zijn belangrijk als vegan, en ik mijd ze nog steeds), dus sorry.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za jun 08, 2013 9:25

Geeft niets hoor die bonenvraag.

Heb je wel eens allerlei linzen geprobeerd?
Rode/oranje koken stuk dus die smaken al heel anders dan bijvoorbeeld een reuzenboon.
Je kunt er ook verschillende kruiden bij doen.

Een linzensoep met paprika, tomaten, rode linzen en kerrie smaakt weer anders dan eentje met bv bleekselderij, wortel, linzen en rozemarijn.

Ook lekker: ui, knoflook en/of prei bakken in wat olie, paprika, tomaten en evt nog andere groenten er door. Roerbakken tot alles gaar is. Borlotto- of witte bonen en een pakje gezeefde tomaten erbij en alles pureren. Nu heb je een romige saus voor over pasta. Afmaken met zout, peper, verse peterselie of basilicum.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za jun 08, 2013 9:27

Gare kikkererwten met scherp paprikapoeder en olie roosteren in de oven zodat ze knapperig worden is ook heel lekker :mrgreen:

Skyclad

Bericht door Skyclad » wo jun 12, 2013 22:29

Er zitten een aantal stoffen in die absorptie van voedingsstoffen tegengaan. Goed weken (liefst 24 uur, lauw water, paar keer verversen) is essentieel.

Zolang je dat doet is het lastig echt teveel te eten. Ik zou als eerste problemen moeten krijgen, krijg inmiddels 4000 kcal aan alleen al bonen binnen per dag

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do jun 13, 2013 9:16

Ik week ze ook wel eens een uur in kokend water en kook ze daarna gaar in de snelkookpan, zou dat slechter zijn? Of gaat het om de gaarheid? Na 8 uur koud water zijn de meeste bonen ook wel goed voor de pan merk ik :lol:

Linzen (bruin, grijs, groen, rood, geel) week ik nooit, kook ik alleen gaar in het gerecht zoals een soep of curry.

Skyclad

Bericht door Skyclad » do jun 13, 2013 10:58

Het heeft te maken met de stoffen die binden met bijv calcium ed. Deze krijg je niet weg met koken, alleen met weken en het water een aantal keer verversen omdat bij koken de linzen doodgaan. De stoffen worden bij het kiemen afgebroken, als je linzen goed zijn zie je vaak allemaal kleine plantjes eruit komen. Dit is niet hetzelfde als echt kiemen (dan zijn de plantjes al 5mm minimaal) maar je ziet wel duidelijk dat er plantjes uitkomen bij goed weken. Rode/gele linzen zijn gepeld en sowieso dood (geloof ik, probeer ze maar een keertje te kiemen, gaat toch snel met linzen) en de stoffen zitten voornamelijk in de schil, dus deze hoeven toch niet geweekt te worden (wel omgespoeld).

Je gaat er niet dood aan ofzo, en als je vergeet om ze te weken (gebeurd mij ook zoveel) dan kan je wel bonen eten, maar het beste is om bij het klaarmaken een nieuwe pan te weken voor de volgende dag zodat je het niet vergeet en dat ze zo rond de 24 uur weken. Je krijgt nooit alles eruit, en bij korter weken blijft er meer achter. Het enige wat je kan doen om ze echt voor 99% weg te krijgen is de dingen te kiemen tot de plantjes 3-4 cm zijn, maar dan zijn het qua voedingsstoffen geen bonen meer maar groenten. Wel een goedkope manier om groenten te krijgen, trouwens.

Plaats reactie