voetschimmel

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

voetschimmel

Bericht door jet »

Sinds ik vegan ben heb ik vaker last van voetschimmel (lees: voor het eerst, en 'blijvend').
Dat jeukt enorm, en is niet fijn (duh).
Hebben jullie dat ook?
En wat doe je er aan om het te voorkomen, en/of als je het hebt, hoe krijg je het weg??
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
jet
Moderator

Re: voetschimmel

Bericht door jet »

(en voor iemand gaat roepen dat ik mijn voeten beter moet afdrogen: die laat ik eerst bijna uren drogen voor ik ze in schoenen of andere dingen stop, dus dat is zeker niet de oplossing)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Overstand

Bericht door Overstand »

hoi Jet,

ga je sinds je vegan bent, vaker naar de zwembad?

zwemmersexceem misschien?
Overstand

Bericht door Overstand »

ik heb zwemmersexceem voet.

als je je voet wast met water (zonder zeep) verlicht het.

maar je krijgt het niet weg.
jet
Moderator

Bericht door jet »

Hahaha, nee, ik ben al in geen jaren naar het zwembad geweest.
Maar volgens mij kun je zwemmersexceem ook krijgen zonder zwembad....
Overstand

Bericht door Overstand »

ja ik lees ook net. van sporthallen enzo ook.

maar goed, beste is dan om toch langs de huisarts te gaan ;) kun je een middel voor krijgen.

haha als je zo leest word je wel bang :S dat het zich uitbreidt en zo.

maar dan krijgen we waarschijnlijk zo een niet plantaardige zalfje of zo.
Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Marcello »

Koop in je natuurwinkel "Myco Cure":
http://www.nagelnatuurlijk.nl/section/P ... /Myco_cure
Een natuurlijk middel met o.a. tea tree olie. Ik gebruik het met succes tegen een kalknagel (wat ook een schimmel is). Ik had eerst ook jeuk aan m'n voet, maar dat is ook over door dat spul.

Mijn huisarts heeft me dat spul aanbevolen.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik heb jaren geleden één keer heel ernstige voetschimmel gehad. Het vel tussen mijn tenen lag helemaal open. Ik heb toen een hele poos allerlei zalfjes van de huisarts gehad (eerst een zalfje om de huid dicht te laten groeien, en daarna een ander zalfje om de voetschimmel weg te krijgen).

De schimmel is daarna nooit meer teruggekomen op mijn voeten, maar ieder jaar krijg ik aan het begin van de zomer en soms ook in de herfst dezelfde uitslag op mijn vingers. Dat gaat meestal niet vanzelf weg, dus dan gebruik ik voetschimmelzalf. Dat kun je gewoon bij de drogist of apotheker kopen, zonder recept. Met een week of twee dagelijks smeren is het dan weer over. Ik me er nog niet in verdiept of er ook vegan varianten van die zalf zijn. Misschien dat je in ieder geval een huismerk variant zou kunnen nemen die niet direct op dieren is getest? Ik ga dat middeltje van Marcello misschien maar eens uitproberen als ik er binnenkort weer last van krijg, hoewel dat blijkbaar voor kalknagels is, en niet specifiek voor voetschimmel.

Als je al een hele poos voetschimmel hebt en zeker als de huid open ligt zou ik er even mee naar de huisarts gaan en niet zelf zomaar zalf smeren.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
jojo

Bericht door jojo »

Ik heb jaren lang behoorlijk veel last gehad van steeds terugkerende voetschimmel. De zalfjes van de dokter hielpen op een gegeven moment niet meer zo goed en ik wilde die rotzooi ook niet meer op mijn huid. Ben toen ook de Tea Tree gaan gebruiken; de eerste week 2keer daags puur een paar druppeltjes erop en daarna nog een hele lange tijd 2keer daags vermengd met een beetje sesamolie (bio). Ik heb er nu zo goed als geen last meer van en als het toch weer een beetje gaat jeuken, begin ik gelijk weer met de Tea Tree en dan is het ook na een paar weken weer helemaal weg, maar dat is 1 keer per anderhalf of twee jaar. Je moet dit spul wél veel langer achter elkaar blijven gebruiken dan het goedje van de dokter of wat je tegenwoordig ook zó bij het kruidvat ed kunt kopen. ps. Mijn kalknagel is er ook door genezen :)
Skyclad

Bericht door Skyclad »

Voeten in azijn met lavendel en tea tree essentiele olie.

Dood zo'n beetje elke schimmel, vaak in één keer weken, soms later nog een tweede keer. De azijn kan je wel met wat water mengen afhankelijk van hoe mild je het wil maken, ik zou zeker wel 50% azijn gebruiken met best veel olie (50 druppels/25 druppels in 2 liter ofzo) om er snel vanaf te zijn. Daarna kan je het met veel milder spul schoonhouden (5 druppels/2-3 druppels in 1,8 liter water/0,2 liter azijn).

Puur die druppels er op doen zou ik niet doen.
jojo

Bericht door jojo »

Goeie tip! Lavendel en tea tree zijn de énige etherische olieën die je puur mag gebruiken. tea tree niet te lang achter elkaar..... (heb ik geleerd bij Kruidencursus) :)
Marcello
Contacteer:

Bericht door Marcello »

Ik ben een groot tea tree fan! Gebruik het voor de raarste dingen / nare kwaaltjes en heb twee boekjes met toepassingen. Het is erg krachtig spul!
Precious

Bericht door Precious »

Ook een behandeling van binnenuit kan ondersteunen, schrap suiker uit je voeding en gist, zorg voor een goede darmflora, beterschap!
Overstand

Bericht door Overstand »

mijn zwemmersteentje oh man, soms word ik er gewoon gek van!

:) dankjewel guys,

ik heb net een doosje myco cure, 2 flessen azijn, en 1 fles sesamolie gescoord

ik weet nog niet precies hoe, maar ik ga kijken of ik jullie aanwijzingen kan volgen

groet
Overstand

Bericht door Overstand »

Precious schreef:Ook een behandeling van binnenuit kan ondersteunen, schrap suiker uit je voeding en gist, zorg voor een goede darmflora, beterschap!
haha :D

thanks!
Sybine

Bericht door Sybine »

Oke, ik heb azijn, water, lavendelolie en teatreeolie in een bakje gedaan en daar mijn zoon zijn voeten in laten weken. Dit heb ik drie dagen geleden gedaan.

Moet ik dit nu vaker doen? Moet ik nog druppelen met teatree olie?
En ik zie in dit draadje ook nog sesamolie genoemd, moet ik daar ook nog wat mee?
Marcello
Contacteer:

Bericht door Marcello »

Ik zou toch ff gaan voor die Myco Cure waar ik het over had.
Arjan
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Arjan »

Hey,

Zelf heb ik mijn hele leven voetschimmel gehad ex de 10 of wat keren dat ik ze behandeld heb en dan ook maar maximaal 2 weken vrij per behandeling.

Nu echter door geen granen meer te eten (behalve haver), is alles helemaal dicht en genezen in 4 weken.
Misschien kan je eens kijken of je ook een gevoeligheid hebt hiervoor.

Greetz, Arjan.
Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla »

Kokosolie wil ook goed werken tegen schimmelinfecties. Gewoon tussen je handen even opwarmen en op je voeten smeren.
Plaats reactie