Lani's avonturen in aankomen en spieren kweken!

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Re: Lani's avonturen in aankomen en spieren kweken!

Bericht door Marcello » za jan 19, 2013 11:25

@Lani, zorg er wel voor dat het een beetje leuk blijft er je er plezier in hebt en houdt! Het is goed om stappen te zetten in een richting die voor jou goed voelt.

Zelf zwem ik inmiddels 3x per week en dat doet me erg goed. Zwemmen is echt iets voor mij. Heb ook jaren in de Maas gezwommen. Ik begin wellicht ook nog met zwemlessen na de carnaval, want ik wil de crawl (borst en rug) graag goed leren.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

TonyJello
Leefwijze: veganist

Bericht door TonyJello » za jan 19, 2013 11:54

Jammer dat we (kom ik weer) niet wat dichter bij elkaar wonen. Ik kan je alle slagen leren, want ik ben oa zwemonderwijzer. Dat had me heel leuk geleken.

lani

Bericht door lani » za jan 19, 2013 16:19

bedankt voor de tip Tony <3 .. zal voorlopig waarschijnlijk niks aan zoiets doen, sowieso geen geld voor natuurlijk, misschien later wel :) heb wel ooit aan jiu-jitsu of iets dergelijks gedacht maar nooit iets mee gedaan natuurlijk .. gym lijkt me ook wel leuk om op te gaan maar zou dan eerder idd een oosters iets willen doen ..

zwemmen! omg zwemmen heb ik al jaren niet meer gedaan .. heb veel te veel moeite met m'n zelfbeeld daarvoor .. wil niet dat mensen me zien .. verder ga ik daar liever niet op in aangezien dit op het open forum gedeelte is natuurlijk =X .. maar ik hou wel heel veel van zwemmen .. heerlijk zwemmen in lekker warm water, of gewoon lekker in het water liggen aan de kant =D .. wil heel graag weer eens gaan zwemmen .. misschien dat ik het ooit weer kan doen ..

heb trouwens niet gesport vandaag :3 ..

TonyJello

Klik op de foto

Bericht door TonyJello » zo jan 20, 2013 21:19

Work Out Without a Gym... Just use your Mind!

http://i3.ytimg.com/vi/z_A8LFv4fVk/mqdefault.jpg

Dan heb je ook nooit last van blessures! :grin: En je laat niets op je tenen vallen...
Je hoeft ook niets te pakken of op te ruimen. Je maakt geen herrie. Ik zie het wel zitten!

Ik zit nu heerlijk te trainen achter mijn laptop.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » ma jan 21, 2013 9:22

Lani, in plaats van brood/crackers of gekookte rijst kun je ook rijstwafels eten. Die zijn veel makkelijker te beleggen dan losse rijst :P En bovendien erg goedkoop. De meeste merken zijn zooi-vrij, er is dan alleen een beetje zout aan toegevoegd. Rijstwafels met pindakaas, amandelpasta of jam zijn goddelijk lekker!
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

richarrd

Bericht door richarrd » wo jan 23, 2013 11:14

Ik wil ook nog iets kwijt over carnitine. Het schijnt dat een gemiddeld mens, dus een omnivoor, ongeveer 2/3 van de carnitinebehoefte uit voeding haalt zoals vlees, dat komt uit op 200 tot 500 mg per dag. Een veganist krijgt 1mg per dag binnen. Als je sport kan de carnitinebehoefte oplopen naar 1000 tot 1200mg per dag.

Carnitine is nodig om vetzuren om te zetten in energie en dit is tevens de belangrijkste energieleverancier van je lichaam, belangrijker dan koolhydraten. Wanneer je te weinig carnitine binnen krijgt worden vetzuren niet meer omgezet in energie en hopen zich dan op in je bloed en je lever. Deze vetzuren worden toxisch en je wordt doodmoe en je krijgt last van spierzwakte. Dat is dus heel erg ongezond.

Carnitine kun je kopen in synthetische vorm maar daar is een probleem bij want van deze carnitine wordt maar voor 12 tot 18% opgenomen door je lichaam dmv passieve diffusie en daar ben je daar dus meer van nodig. Acetyl-L-carnitine heeft een (iets) betere opneembaarheid. Je kunt carnitine het beste nemen samen met (bepaalde) koolhydraten voor een betere opneembaarheid.

richarrd

Bericht door richarrd » wo jan 23, 2013 11:29

Ik ben zelf al bijna 4 jaar veganist en ik doe ook aan sport maar ik ben wel (dood)ziek geworden. Nu ik carnitine neem wordt ik langzaam weer beter. Voor mij is het wel heel duidelijk dat veganisme in combinatie met sport en zonder de suppletie van carnitine (en andere supplementen) onmogelijk is en hartstikke slecht is voor je gezondheid. Ik ben blij dat ik gebruik kan maken van supplementen want zonder deze supplementen was ik allang dood geweest waarschijnlijk, zo slecht kan veganisme zijn.

Als je veganist bent moet je daar rekening mee houden, dat je afhankelijk van supplementen. Er zijn ook mensen die zeggen makkelijk zonder te kunnen maar die geloof ik niet en als het wel kan dan doen ze niet aan sport want zonder supplementen redt je het echt niet naar mijn mening.

richarrd

Bericht door richarrd » wo jan 23, 2013 12:25

Over de absorptie van van carnitine van 12 tot 18% twijfel ik heel sterk omdat ik me intens veel beter voel na ongeveer 3 dosis carnitine van 2gr. per keer in één dag. Ik denk dat de absorptie hoger ligt.

Mensen van 100 jaar die een duidelijke laag carnitine gehalte in het bloed hebben, hebben een hogere absorptie en komen in een aantal weken wel 4kg. aan spiermassa aan na suppletie van L-carnitine.

Zoals ik het zie zou het zo kunnen zijn dat mensen die geen tekorten hebben minder L-carnitine opnemen omdat ze al verzadigd zijn en dat de carnitine uitgescheiden wordt via de urine. Mensen met tekorten zouden weleens een betere opneembaarheid kunnen hebben maar dat weet ik niet zeker. Ik persoonlijk heb er een heel goed gevoel over in ieder geval en er zijn anderen die hetzelfde ervaren als ik met betrekking tot synthetische (-L-) carnitine.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jan 23, 2013 12:50

Carnitine... ik heb daar nog nooit van gehoord. (Maar dat zegt natuurlijk niets, want ik weet meer niet dan wel).

Maar ik weet nog heel goed dat Rik van Trigt (triatleet) er helemaal niets van begreep dat ik een actief sportende vegetariër was en dus nooit rood vlees at.

Hij stond écht zo te kijken: :shock:

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jan 23, 2013 12:53

Ik heb een heel lage spierspanning en ruimte in mijn gewrichten. Mijn schouder is twee keer uit de kom geweest en ik heb vele overbelastingsblessures. Zou dat door een tekort aan carnitine kunnen zijn, Richarrd?

-Edit-
Héé, er is daar een topic over!

:thanks: Wen!

richarrd

Bericht door richarrd » do jan 24, 2013 8:15

Ik heb die topic gelezen en er staat dat carnitine wordt aangemaakt in je lichaam met lysine en methionine. Dat klopt wel maar dat is maar een beperkte hoeveelheid. Als je bijvoorbeeld meer methionine zou nemen dan heeft dat geen enkele zin omdat er dus een limiet is voor de aanmaak van carnitine in je lichaam.

richarrd

Bericht door richarrd » do jan 24, 2013 8:58

TonyJello schreef:Ik heb een heel lage spierspanning en ruimte in mijn gewrichten. Mijn schouder is twee keer uit de kom geweest en ik heb vele overbelastingsblessures. Zou dat door een tekort aan carnitine kunnen zijn, Richarrd?

-Edit-
Héé, er is daar een topic over!

:thanks: Wen!
Nee, een zwakke spierspanning is niet te wijten aan enkel een te laag carnitine gehalte in je lichaam. Er zijn zeker meerdere factoren die meespelen, carnitine is wel heel belangrijk voor je spieren.

Als je sterkere spieren wilt dan moet je zeker ook creatine gebruiken. Ik zelf gebruik ook beta-alanine wat zorgt voor een hoger carnosinegehalte in je lichaam wat ook goed is voor je gewrichten en spieren. Daarnaast neem ik citrulline wat in je lichaam wordt omgezet in ornithine. Ornithine komt alleen voor in dierlijke produkten, een gemiddeld mens die dierlijke voeding neemt krijgt hier 7gr. per dag van binnen een veganist 0gr. Ook ornithine is belangrijk voor je lichaam.

Verder ben je natuurlijk voldoende vitaminen en mineralen nodig.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 24, 2013 9:00

Wat gek dat ik daar allemaal nog nooit van gehoord heb.

richarrd

Bericht door richarrd » do jan 24, 2013 9:38

TonyJello schreef:Wat gek dat ik daar allemaal nog nooit van gehoord heb.
Dat vond ik ook heel raar toen ik daar voor het eerst achter kwam maar ik heb een cursus Engels gekocht en ben Engels gaan leren. Over de hele wereld zijn er mensen bezig met onderzoeken naar veganistische voeding en gezondheid e.d. en dat wordt op het internet gepubliceerd maar dat is allemaal in het Engels. In de VS zijn ze er ook mee bezig en dat is dus ook in het Engels.

richarrd

Bericht door richarrd » do jan 24, 2013 9:41

Waarom er hier op veganisme.org nooit over dat soort dingen gesproken wordt dat begrijp ik ook niet.

richarrd

Bericht door richarrd » do jan 24, 2013 9:47

Bodybuilders weten wel veel van voedingsstoffen. Ze weten bijvoorbeeld ook dat creatine heel belangrijk is en dat dat één van de sterkste krachtsupplementen zijn die er zijn. Deze creatine zit ook enkel in dierlijke voeding en niet in plantaardige maar de creatine in supplementvorm is veel beter. Hetzelfde geldt voor beta-alanine. Met beta-alanine kun je je carnosinegehalte in je lichaam makkelijk met wel 80% verhogen maar met vlees lukt dat nooit. Je moet er maar eens iets over lezen want het is heel interessant.

lena

Bericht door lena » do jan 24, 2013 9:51

Dat is omdat het niet waar is. Je kunt echt niet zeggen "als je sterkere spieren wilt dan moet je een stapel supplementen gebruiken". Er zijn zat veganistische atleten die dat niet doen. Het kan natuurlijk wel helpen voor individuele personen (er zijn ook veel vleeseters die stapels supplementen nemen omdat ze vinden dat het ze helpt), maar de meeste veganisten (zeker degenen die gewoon gemiddeld sporten en geen bodybuilder-ambities hebben) doen het prima zonder al die dingen, dus je kunt die ervaringen van individuele personen niet generaliseren naar veganisten in het algemeen. Spieren worden sterker door ze te belasten (moet ook altijd denken aan Dr Willett's quote over melk: "als je sterkere botten wilt, neem dan je koe mee uit wandelen"). Maar daar weet jij als gymleraar meer van dan ik :)

Zie dit filmpje van Dr Fuhrman (toen hij 57 was). Ziet er toch niet uit als een zwak iemand zonder spieren, nietwaar? Ik vind dit veel inspirerender dan een bodybuilder die tig keer zijn lichaamsgewicht kan tillen.

Er zijn inderdaad wel veganisten die zich beter voelen met bepaalde supplementen. Ik lees vaker over taurine dan over carnitine. Je kunt het altijd even uitproberen, kijken hoe het voor jou werkt. Maar het is dus echt niet waar dat iedere veganist die sport allerlei supplementen zou moeten nemen. Ik zou zelf ook altijd eerst mijn voeding goed onder de loep nemen, voor ik naar supplementen ging kijken. Voor al dit soort dingen is genoeg eiwit bijvoorbeeld belangrijk. Dat is makkelijk te doen met vegan voeding, maar gaat ook weer niet helemaal automatisch. Je kunt op de website van "mijn voedingscentrum" invullen wat je eet, en kijken of je wat tekort komt.

richarrd

Bericht door richarrd » do jan 24, 2013 9:53

Ik heb trouwens nooit last van m'n gewrichten. Vroeger toen ik nog geen veganist was had ik altijd (8 jaar aaneengesloten) last van m'n knie en ik kon nauwelijks fietsen of wandelen maar sinds ik veganist ben heb ik daar helemaal geen last meer van, waarschijnlijk omdat ik de (bodybuilding)voedingssupplementen heb ontdekt door het veganisme. Ik ben nu 4 jaar veganist en heb al 3 jaar geen problemen meer met m'n gewrichten en ik weet ook dat ik er nu geen last meer van ga krijgen ook want met m'n gewrichten is helemaal niets mis meer.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 24, 2013 10:00

lena schreef:"als je sterkere botten wilt, neem dan je koe mee uit wandelen"
:lol: Ja, zo is dat!

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 24, 2013 10:03

lena schreef:Zie dit filmpje van Dr Fuhrman (toen hij 57 was).
Ziet er toch niet uit als een zwak iemand zonder spieren, nietwaar?
Mooi!

Plaats reactie