Lani's avonturen in aankomen en spieren kweken!

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Lani's avonturen in aankomen en spieren kweken!

Bericht door TonyJello » vr jan 11, 2013 22:47

Het klinkt al heel erg lekker.

En :broco: of spruitjes. Beiden heel gezond.

lani

Bericht door lani » za jan 12, 2013 9:46

zal wel ff rondkijken in de winkel wat voor goedkope groente ik nog allemaal kan vinden, brocolli is meestal beetje duur :(

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jan 12, 2013 9:57

Is er bij jou in de buurt geen Aldi of Lidl?

lani

Bericht door lani » za jan 12, 2013 10:15

nee niet echt in de buurt, jumbo zit om de hoek :P ..

lani

Bericht door lani » za jan 12, 2013 14:00

weer ff een update op wat ik vandaag zoal eet;

M'n ontbijt was havermout (met chia-seeds, sesam zaad, amandelvlokken), een banaan, multivitamine pil, water, thee. Zoals gewoonlijk :)

Rond 12 uur heb ik 8 scheppen rijst met 2 scheppen hummus opgebakt in de pan, beetje gekruid, was niet geweldig van smaak, maar na een tijdje wende het opzich wel.

Nu zit ik weer aan gebakken rijst, gekruid met pikante paprika poeder, bonenkruid en wat peper, best lekker, ik hou wel van die 'zware' smaak van bonenkruid.

ergens vanmiddag moet ik nog wat verzinnen om te eten, vanavond als avondeten hebben we boerenkool stampot, morgen middag zal die stampot een heeeeeel stuk beter smaken nadat ik het heb opgebakken in de koekenpan met een laag sambal erover heen! wat ik vanavond nog meer moet eten weet ik niet.. er is niet veel bijzonders in huis, zal sowieso 2 crackers met amandel pasta nemen voordat ik naar bed ga.

heb nog wel genoeg rijst in de koelkast staan voor vandaag en morgen dus zal wel veel rijst eten..

lani

Bericht door lani » zo jan 13, 2013 16:00

eventjes een soort update;

na er wat over gepraat te hebben met m'n vriend zie ik ervan af om supergroot strongman-like te worden zegmaar, in plaats daarvan wil ik me gaan focussen om zo fit mogelijk te worden all-round. Kracht, agility (sorry ben het nederlandse woord ff kwijt), uithoudingsvermogen, snelheid, noem maar op :) .. dit is ook minder lastig, minder 'wasteful' (ook ff t nederlandse woord kwijt) want ik hoef niet voor 5 man te eten :mrgreen: , enz enz..

plus ik wil alleen maar enorm groot worden omdat ik zo onzeker over mezelf ben.. vind mezelf mager en zwak.. najah kan beter dan ervoor zorgen dat ik m'n lichaam helemaal super super super gezond maak, sterk, duurzaam, etc! .. er zijn veel meer voordelen aan superfit zijn dan supergroot&sterk :)

Ik ga vanaf morgen eens elke dag veel trainen, kijken hoe dat me bevalt, zal misschien ook therapeutisch werken en helpt me misschien meteen met depressie en andere problemen :grin: maar ik stop niet met gewichtheffen, want dat vind ik veel te leuk :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo jan 13, 2013 16:02

Dat klinkt goed allemaal! Go for it! (y)

lena

Bericht door lena » ma jan 14, 2013 12:14

lani schreef:ik heb geen keukenmachine ofzo, maar heb wel veel tijd opzich =D
Dat is super! Met veel tijd kun je alles :)
Hummus met de hand (dit is een basisrecept):
1 teentje knoflook (of meer naar smaak)
sap van 1/2 of 1 citroen (of 1/4 cup citroensap uit flesje van biowinkel)
2 eetlepels sesampasta (tahin)
1 blik kikkererwten, of 240 gram zelfgekookte kikkererwten (is veel goedkoper)
beetje water voor textuur
kruiden naar smaak (je houdt van koken toch? Dan vind je dat vast wel uit)

Roer met een vork de sesampasta met het citroensap tot het helemaal gemengd is. Het is dan een wittig sausje geworden. Roer de uitgeperste of geraspte knoflook erdoorheen (als je geen knoflookpers of rasp hebt dan de knoflook zo klein mogelijk snijden met een mes). Gebruik een vork om de kikkererwten te pureren en meng die er doorheen. Het hoeft niet helemaal superfijn. Voeg wat water toe (veel recepten gebruiken olie, maar omdat je specifiek op zoek bent naar gezonde recepten zou ik dat niet doen). Ontdek welke textuur je lekker vindt. Breng op smaak met peper, eventueel zout, en kruiden. Er zijn tig variaties, met olijven, zongedroogde tomaat, pepertjes, etc. Mjam! Voor extra lekkere hummus haal je eerst de velletjes van de kikkererwten af. Dat is wel erg veel werk, ik doe het nooit, maar als je het aan tijd hebt is het misschien de moeite waard.

lani

Bericht door lani » ma jan 14, 2013 14:03

wow super bedankt, ik zal het eens gaan uitproberen :grin:

richarrd

Bericht door richarrd » vr jan 18, 2013 13:03

Ik zelf ben als veganist 8kg aan spiermassa zwaarder geworden in korte tijd.

Ik gebruik wel eiwitpoeder zoals sojaeiwit en gele erwteneiwit van www.eiwittenxl.nl . Daarnaast eet ik brood en maal ik havervlokken in een koffiemolen en doe daar 2 flinke theelepels sojaeiwit en ook Waxy Maize Starch (WMS) van www.bodyenfitshop.nl voor meer spiermassa en voor de smaak.

Daarnaast gebruik ik combinaties van aminozuren die goed zijn voor het uithoudingsvermogen, kracht en massa toename, herstel en die in mindere mate voorkomen in plantaardige produkten. Denk hierbij aan arginine/ornithine (4gr)(te vervangen door citrulline omdat deze drie in elkaar omgezet kunnen worden door het lichaam) in combinatie met lysine(2gr) en glutamine(2gr). Ornithine komt niet voor in plantaardige produkten terwijl niet-veganisten 7gr. per dag binnen krijgen. Deze aminozuren worden N.O. boosters genoemd en zorgen voor meer zuurstof in je lichaam voor betere prestaties. Ik gebruik ook 5 gr. lysine (poeder want is goedkoper) per dag want daar zit ook heel weinig van in plantaardige produkten qua verhouding.

Daarnaast gebruik ik creatine, beta-alanine en taurine aangezien deze ook heel belangrijk zijn voor je uithoudingsvermogen, spiergroei, herstel etc. Beta alanine zorgt ervoor dat je carnosine in je lichaam omhoog gaat. Carnosine komt niet voor in plantaardige produkten maar alleen in dierlijke produkten. Mij kost het in totaal zo'n €25,- per maand maar ik heb het daar wel voor over omdat het zeker wel uit kan.

richarrd

Bericht door richarrd » vr jan 18, 2013 13:20

Als je aan krachttraining doet ben je ook meer zink en magnesium nodig en andere vitaminen en mineralen want tekorten van deze voedingsstoffen zijn geen uitzondering wanneer je aan intensieve sport doet zoals krachttraining.

richarrd

Bericht door richarrd » vr jan 18, 2013 13:25

Als je mager bent en meer spiermassa wilt krijgen zijn koolhydraten ook heel belangrijk. Koolhydraten zijn voor iedereen belangrijk maar voor magere mensen die aan krachttraining doen en spiermassa willen krijgen zijn ze nog belangrijker.

Mark

Bericht door Mark » vr jan 18, 2013 14:37

@Lani, hoe gaat het met het trainen? Ben zelf inmiddels ook weer begonnen met krachtsport en erg benieuwd naar de vooruitgangen.
richarrd schreef:Mij kost het in totaal zo'n €25,- per maand maar ik heb het daar wel voor over omdat het zeker wel uit kan.
Haha en ik denken dat mijn supplementen plank redelijk uitgebreid was :)
Is die 25 euro inclusief je proteïne supplement? Want per maand kost me dat alleen al zo'n 25 euro. 30 x 30 gr per dag en een kilo kost 25 euro.

lani

Bericht door lani » vr jan 18, 2013 20:02

rawr bedankt for de info ^__^ .. zal er eens wat meer in verdiepen morgen en m'n vriend zal het nog wel ff doorlezen voor de zekerheid zodat ik het snap xD

op het moment heb ik geen geld voor supplementen ofzo =3 .. jammer dat ik niet gewoon banaantjes kan eten :grin:

@mark: hai mark! :mrgreen: deze week beetje slacking.. voelde me vaak niet gemotiveerd, geen energie, of gewoon te down ervoor =( .. maar heb wel een paar keer beetje cardio enzo gedaan maar verder wast niet echt een goede sport week :roll: .. hoop wel vanaf morgen weer wat meer te doen ^_^ ..

wil op t moment gewoon 1 keer per week gewichtheffen, op een maandag of vrijdag en dan de rest van de week vooral veel cardio, zorgen dat ik meer uithoudingsvermogen krijg en leniger word enzo door veel stretchen en andere oefeningen ^__^ .. als het weer straks beter word ga ik in t bos ook beetje rennen en dan bomen klimmen yay!! :grin:

lena

Bericht door lena » vr jan 18, 2013 20:20

Je hebt al die bodybuildingsupplementen niet nodig hoor Lani! Spieren kweek je door ze te belasten. Ik geloof best dat die supplementen sommige mensen helpen om sneller betere prestaties te doen, maar zolang je geen wedstrijden hoeft te winnen en het je vooral over fitness gaat zou ik me er niet druk over maken. Gewoon lekker gezond eten en gezond sporten.

lani

Bericht door lani » vr jan 18, 2013 20:41

ik geef niks om competitie =P .. als er een winnaar is is er een verliezer en ik heb liever dat iedereen gelijk staat :grin: ofzoiets :oops:

maar ik heb een heel erg slcht beeld van mezelf en vaak vind ik mezelf lelijk, mager, vind ik dat ik er zwak uit zie en dan ben ik bang dat andere jongens me zien en dan denken dat ik een zwakke magere jongen ben ofzo.. dus ik wil sterker zijn en sterke armen hebben echt goed gespierde armen en ik wil heel goed uithoudingsvermogen krijgen en super super fit zijn ^___^ ... ofzo :3 .. :mrgreen:

lena

Bericht door lena » vr jan 18, 2013 22:23

Helemaal goed! Maar dat soort dingen doe je dus met sporten, niet met eten (zolang je genoeg eet natuurlijk).
Lose weight in the kitchen, gain muscle in the gym, zeggen de Amerikanen. Dus, hoe gaat het met sporten?

richarrd

Bericht door richarrd » za jan 19, 2013 9:12

@Mark, Nee, daar komt die eiwitshake nog bij, dat klopt maar je hoeft geen vlees meer te kopen natuurlijk dus uiteindelijk valt dat dus ook wel weer mee. Alhoewel melk en eieren goedkoper zijn dan de eiwitpoeder en dus ben je wel iets duurder uit maar als je aan krachttraining doet ben je sowieso duurder uit omdat je altijd meer voedingsstoffen nodig bent. Bodybuilding is een dure sport maar als je het goed uitkiend dan valt het wel mee.

lani

Bericht door lani » za jan 19, 2013 10:35

ik heb wel hemp-protein-powder :# .. najah mn vriend heeft die en ik gebruik die ook =D .. maar wil geen bodybuilder zijn xD wil gewoon gespierdere armen hebben zodat k me niet zo zwak meer hoef te voelen :oops: en wil super super super fit zijn =D like.. zo atletisch mogelijk enzo! daarom ga ik zoveel mogelijk stretchen en lenigheids oefeningen doen enzo en af en toe pull ups en af en toe rennen en nog veel meer ^^ maar voorlopig beetje simpel houden want ik ben nog niet echt op een niveau dat ik super veel kan sporten ofzo :|

vandaag ga ik weer aan de slag, waarschijnlijk rond 12 uur ofzo :) dan eet ik een stel bananen en kan ik wel ff een uurtje sporten :grin:

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jan 19, 2013 10:49

Lani, misschien kun je jezelf overwinnen en je aanmelden bij een aikidoclub. Daar word je lichamelijk én geestelijk sterker! De eerste keer is misschien wat moeilijk (en anders gaat David de eerste paar keer mee), maar je zal er vast en zeker tussen fijne mensen zijn en daarna ga je met plezier, nee dan kun je niet meer wachten om weer te gaan.

Dit is trouwens een heel leuk en leerzaam boek met aikido als thema.

http://img.literatuurplein.nl/blobs/B/468425/1/1.jpg
Wanneer Mike Westers op één dag baan en vriendin kwijtraakt, stort zijn wereld in. Proberend weer grip op zijn leven te krijgen, ontmoet hij Kim, een meester in aikido, die bereid is hem te helpen. Mike is opgelucht en verheugt zich op Kims wijze lessen. In plaats daarvan wordt hij continu op het verkeerde been gezet en vernederd. Meermalen staat Mike op het punt om woedend weg te lopen, maar toch merkt hij dat zijn leven stukje bij beetje zijn werkelijke vorm krijgt, en dat de 'waarheden' waaraan hij zich vastklampte, schijnzekerheden zijn, waar Kim moeiteloos doorheen prikt. En zo leert Mike zijn werkelijke kracht en zuiverheid kennen, die groter blijken te zijn dan hij ooit had durven dromen.

Plaats reactie