Lani's avonturen in aankomen en spieren kweken!

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Lani's avonturen in aankomen en spieren kweken!

Bericht door TonyJello » do jan 24, 2013 10:04

richarrd schreef:Ik heb trouwens nooit last van m'n gewrichten. Vroeger toen ik nog geen veganist was had ik altijd (8 jaar aaneengesloten) last van m'n knie en ik kon nauwelijks fietsen of wandelen maar sinds ik veganist ben heb ik daar helemaal geen last meer van, waarschijnlijk omdat ik de (bodybuilding)voedingssupplementen heb ontdekt door het veganisme. Ik ben nu 4 jaar veganist en heb al 3 jaar geen problemen meer met m'n gewrichten en ik weet ook dat ik er nu geen last meer van ga krijgen ook want met m'n gewrichten is helemaal niets mis meer.
Dat klinkt goed. Alsof je helemaal in balans bent. Heerlijk.
Laatst gewijzigd door TonyJello op do jan 24, 2013 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

richarrd

Bericht door richarrd » do jan 24, 2013 10:05

lena schreef:
TonyJello schreef:Wat gek dat ik daar allemaal nog nooit van gehoord heb.
Dat is omdat het niet waar is. Je kunt echt niet zeggen "als je sterkere spieren wilt dan moet je een stapel supplementen gebruiken". Er zijn zat veganistische atleten die dat niet doen. Het kan natuurlijk wel helpen voor individuele personen (er zijn ook veel vleeseters die stapels supplementen nemen omdat ze vinden dat het ze helpt), maar de meeste veganisten (zeker degenen die gewoon gemiddeld sporten en geen bodybuilder-ambities hebben) doen het prima zonder al die dingen, dus je kunt die ervaringen van individuele personen niet generaliseren naar veganisten in het algemeen. Spieren worden sterker door ze te belasten (moet ook altijd denken aan Dr Willett's quote over melk: "als je sterkere botten wilt, neem dan je koe mee uit wandelen"). Maar daar weet jij als gymleraar meer van dan ik :)

Zie dit filmpje van Dr Fuhrman (toen hij 57 was). Ziet er toch niet uit als een zwak iemand zonder spieren, nietwaar? Ik vind dit veel inspirerender dan een bodybuilder die tig keer zijn lichaamsgewicht kan tillen.

Er zijn inderdaad wel veganisten die zich beter voelen met bepaalde supplementen. Ik lees vaker over taurine dan over carnitine. Je kunt het altijd even uitproberen, kijken hoe het voor jou werkt. Maar het is dus echt niet waar dat iedere veganist die sport allerlei supplementen zou moeten nemen. Ik zou zelf ook altijd eerst mijn voeding goed onder de loep nemen, voor ik naar supplementen ging kijken. Voor al dit soort dingen is genoeg eiwit bijvoorbeeld belangrijk. Dat is makkelijk te doen met vegan voeding, maar gaat ook weer niet helemaal automatisch. Je kunt op de website van "mijn voedingscentrum" invullen wat je eet, en kijken of je wat tekort komt.
Bodybuilders weten trouwens wel heel veel van voeding. Maar hoeveel eet die dokter Fuhrman wel niet op één dag? En hoe lang is deze al veganist? En hoeveel sport deze dan? Dat deze man sport op gewoon wat plantaardige voeding daar geloof ik helemaal niets van. Net als de fruitariers in Amerika zeker die op een dag wel 30 kg aan bananen eten.

richarrd

Bericht door richarrd » do jan 24, 2013 10:08

Ik neem mensen zoals die dr. Fuhrman zeker niet als voorbeeld want ik heb het gevoel dat ze het hele verhaal niet vertellen. Ze vertellen helemaal niets als je het mij vraagt. Ze maken een pirouetje op een schaatsbaan en voor de rest doen ze vooral supervaag en moet je geweld gebruiken om er informatie van los te krijgen.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 24, 2013 10:13

Zo te zien was hij topschaatser en kan hij zo'n draai gewoon nog steeds. Hij springt niet.

richarrd

Bericht door richarrd » do jan 24, 2013 10:22

TonyJello schreef:Zo te zien was hij topschaatser en kan hij zo'n draai gewoon nog steeds. Hij springt niet.
Dat kan hij nog wel, dat is zeker maar ik denk dat we ook heel blij moeten zijn dat hij niet gesprongen heeft want dan was het filmpje op een heel andere manier geeindigd waarschijnlijk ;)

lena

Bericht door lena » do jan 24, 2013 10:39

richarrd schreef: Bodybuilders weten trouwens wel heel veel van voeding.
In de context van bodybuilding misschien. Hoe ze de beste prestaties kunnen krijgen. Maar niet over gezond oud worden in het algemeen. Over gewoon fit zijn en zo lang mogelijk gezond blijven.
daar geloof ik helemaal niets van.
Tsja, dan houdt het op.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 24, 2013 10:54

Bodybouilders zullen best heel gezond zijn, maar je kunt niet eeuwig bodybouilder blijven. Het is een piek van een heel aantal jaren. Goed afbouwen en dán gezond en fit blijven is heel belangrijk.

richarrd

Bericht door richarrd » do jan 24, 2013 12:24

Krachttraining kan voor iedereen wel goed zijn maar dan hoef je niet persé te bodybuilden maar daar hoef je niet zomaar bang voor te zijn dat je een bodybuilder wordt want daar komt wel wat bij kijken maar gezonde spieren en als je een beetje aan krachttraining doet dan is dat heel gezond.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 24, 2013 12:38

Ja, ik vind dat ook mooier.

richarrd

Bericht door richarrd » do jan 24, 2013 12:45

Het is niet alleen mooier maar het mooiste is dat je er sterker van wordt. Het is ook heel goed voor de gewrichten, althans sterke (krachttrainings-, dus witte spiervezels) spieren zijn goed voor de gewrichten. Maar dan moet je wel op de voedingsstoffen letten als je aan krachttraining doet. Een bodybuilder die geeft zo €150,- per maand extra uit aan extra voedingsstoffen maar die hebben wel veel meer spieren dus zoveel ben jij of ik niet nodig maar het is dus wel heel belangrijk dat je op de voedingsstoffen let als je aan krachttraining doet.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 24, 2013 12:54

Ja, ik heb vaker langere perioden krachttraining gedaan. (Ik was toen vegetariër zonder enig extra's aan vitaminen of wat dan ook). Ik merkte snel resultaat en ik voelde me er goed bij. Maar het kostte natuurlijk veel tijd en telkens stopte ik daarom weer.

Ik heb ook mijn woonkamer eens helemaal omgebouwd tot sportschool, met voor iets van 10.000 euro aan apparatuur. Tja, toen had ik nog geld... En ik woonde naast een fitnesswinkel...

Ik trainde toen zo goed als dagelijks. En ik was sowieso heel actief. Ik ging om 7 uur eerst een uur zwemmen en daarna met mijn hondenuitlaatservice op pad waarbij ik een kilometer of 10 wandelde. Dan kwam ik thuis om wat te eten en te rusten en dan fietste ik op mijn racefiets drie kwartier naar de sportvereniging die ik had opgericht om daar 2 uur sportleseen te geven aan kinderen en dan fietste ik terug en na het avondeten gaf ik nog twee uur skatelessen en reed ik tochten.

Nu heb ik geen aanleg voor snelle en flinke spiergroei, maar ik was lekker sterk en fit. Niet moe te krijgen.

richarrd

Bericht door richarrd » do jan 24, 2013 13:12

TonyJello schreef:Ja, ik heb vaker langere perioden krachttraining gedaan. (Ik was toen vegetariër zonder enig extra's aan vitaminen of wat dan ook). Ik merkte snel resultaat en ik voelde me er goed bij. Maar het kostte natuurlijk veel tijd en telkens stopte ik daarom weer.

Ik heb ook mijn woonkamer eens helemaal omgebouwd tot sportschool, met voor iets van 10.000 euro aan apparatuur. Tja, toen had ik nog geld... En ik woonde naast een fitnesswinkel...

Ik trainde toen zo goed als dagelijks. En ik was sowieso heel actief. Ik ging om 7 uur eerst een uur zwemmen en daarna met mijn hondenuitlaatservice op pad waarbij ik een kilometer of 10 wandelde. Dan kwam ik thuis om wat te eten en te rusten en dan fietste ik op mijn racefiets drie kwartier naar de sportvereniging die ik had opgericht om daar 2 uur sportleseen te geven aan kinderen en dan fietste ik terug en na het avondeten gaf ik nog twee uur skatelessen en reed ik tochten.

Nu heb ik geen aanleg voor snelle en flinke spiergroei, maar ik was lekker sterk en fit. Niet moe te krijgen.
Poeh poeh, dat is nogal wat, en nu doe je niets meer?

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 24, 2013 14:08

Nee, ik heb er geen plezier in om puur te trainen. (En mijn lichaam is hier en daar niet meer helemaal lekker).

Bewegen op zich vind ik heerlijk, zeker buiten, maar de omgeving hier leent zich voornamelijk om te wandelen en wat hardlopen. Dat is ook wel lekker, maar ik moet dan alleen gaan. Er is hier één hond, Bonny en zij is 13 jaar en kan niet meer wandelen anders zou ik af en toe nog wel met haar gaan.
Dat heb ik in het verleden wel gedaan en ook met haar dochte Suzy, maar Suzy is dood. Ik nam ze ook mee voor een rondje van 20 minuten hardlopen.

Een foto van een foto en daarom wazig, maar hier loop ik (een paar jaar geleden) met Suzy.

http://imageshack.us/a/img11/1979/foto0346u.jpg

Sinds gisteren heb ik toch weer serieuse verhuisplannen, want bijvoorbeeld in Castricum, waar ik al eens 8 maanden gewoond heb en weer heen wil, kan ik skaten en fietsen en door de duinen rennen en wandelen en naar het strand en even verderop kan ik kanoën. Dat vind ik heerlijk om te doen en dan natuurlijk het liefst met een maatje of een paar maatjes.

richarrd

Bericht door richarrd » vr jan 25, 2013 12:34

TonyJello schreef:Nee, ik heb er geen plezier in om puur te trainen. (En mijn lichaam is hier en daar niet meer helemaal lekker).

Bewegen op zich vind ik heerlijk, zeker buiten, maar de omgeving hier leent zich voornamelijk om te wandelen en wat hardlopen. Dat is ook wel lekker, maar ik moet dan alleen gaan. Er is hier één hond, Bonny en zij is 13 jaar en kan niet meer wandelen anders zou ik af en toe nog wel met haar gaan.
Dat heb ik in het verleden wel gedaan en ook met haar dochte Suzy, maar Suzy is dood. Ik nam ze ook mee voor een rondje van 20 minuten hardlopen.

Sinds gisteren heb ik toch weer serieuse verhuisplannen, want bijvoorbeeld in Castricum, waar ik al eens 8 maanden gewoond heb en weer heen wil, kan ik skaten en fietsen en door de duinen rennen en wandelen en naar het strand en even verderop kan ik kanoën. Dat vind ik heerlijk om te doen en dan natuurlijk het liefst met een maatje of een paar maatjes.
Dat kan ik me voorstellen, Castricum heeft een hele mooie omgeving, ik ben er nog nooit geweest maar ik heb het gezien op streetview. Ik heb vroeger een tijd in Emmen gewoond en woon nu in de stad Groningen en mis de natuur ook wel eens zo nu en dan want dat is hier ook niet echt en bij Emmen juist heel veel.

richarrd

Bericht door richarrd » vr jan 25, 2013 12:42

TonyJello schreef:Nee, ik heb er geen plezier in om puur te trainen. (En mijn lichaam is hier en daar niet meer helemaal lekker).
Je zou ook een citrulline kunnen proberen want dat is een goede N.O.booster (voor zuurstof). Citrulline kan door het lichaam omgezet worden in ornithine en arginine en visa versa maar als veganist krijg je geen ornithine meer binnen en dus heb je ook minder citrulline in je lichaam en dus minder zuurstof. Door de zuurstof krijg je meer energie. Dus door de creatine krijg je meer kracht maar door citrulline krijg je meer energie.

Ik zelf had de eerste jaren toen ik veganist was geworden altijd last van een blauwige huid en had veel minder energie en dat lijkt me een zuurstoftekort maar sinds ik citrulline gebruik heb ik daar geen last meer van en het wandelen en fietsen gaat een heel stuk beter en voel me veel lekkerder. Dus dat zou je ook kunnen proberen voor meer energie.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr jan 25, 2013 12:55

Ja, het klinkt allemaal goed, maar het is wel vreemd om zoveel nieuwe woorden te horen.
Wat ik al zei: ik zal me erin verdiepen en als het me echt aanstaat wat bestellen en testen.

richarrd

Bericht door richarrd » za jan 26, 2013 7:56

TonyJello schreef:Ja, het klinkt allemaal goed, maar het is wel vreemd om zoveel nieuwe woorden te horen.
Wat ik al zei: ik zal me erin verdiepen en als het me echt aanstaat wat bestellen en testen.
Okee, maar het is wel zo dat je moet oppassen dat je niet teveel supplementen gaat kopen want op die verkoopsites zijn ze wel heel goed in het aanprijzen van hun produkten. Op een gegeven moment ga je geloven dat je het hele assortiment nodig hebt puur om te overleven maar dat is bij lange na niet zo en als je alles zou kopen dan ben je binnen no-time bankroet dus daar moet je wel oppassen. Maar ik koop daar supplementen omdat ze relatief goedkoop zijn bij dat soort winkels. De informatie van de verkoopsites over de voedingsstoffen zelf die moet je niet als de enige echte waarheid gaan beschouwen maar die kun je beter elders van het internet halen want anders blijf je aan het kopen.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jan 26, 2013 8:55

Ja, precies. Dat weet ik.

Toen ik naast die fitness-apparatenwinkel woonde heb ik daar een keer een fatburner gekocht (pillen). Ik kreeg er een verhoogde hartslag van! Niet normaal! En ik heb al een hoge hartslag van nature... Ik dacht dat ik eraan dood zou gaan. In rust zelfs zat ik tegen de 200! En dat duurde tot drie dagen nadat ik gestopt was met slikken.

Ik ben wel voorzichtiger nu.

richarrd

Bericht door richarrd » za jan 26, 2013 9:28

Daar heb ik ook last van, van een hogere hartslag. Van carnitine wordt mijn hartslag een stuk rustiger. Ik voel me na het innemen helemaal een heel stuk rustiger en ik slaap beter maar dat jouw hartslag hoog is kan natuurlijk wel weer heel wat anders zijn dan dat wat ik heb en gaat jouw hartslag juist omhoog wanneer je carnitine neemt bijvoorbeeld, dat weet ik niet want ik ben geen dokter.

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » di feb 05, 2013 22:17

Marcello schreef:...Zelf zwem ik inmiddels 3x per week en dat doet me erg goed...
Ik merkte vandaag dat mijn conditie al duidelijk verbetert (y). Ik kon een uur flink door zwemmen zonder pauzes. Dat lukte me twee weken geleden in ieder geval nog niet ;). Lekker! en ook al 1,5 kilo afgevallen en mijn "buikje" wordt volgens mij ook al minder :P.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Plaats reactie