twijfels!

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: twijfels!

Bericht door Renee1137 »

Kokosolie, interessant, ik kreeg vorige week een potje en ben meteen op onderzoek uitgegaan. Het is best ingewikkeld. Aan de ene kant zit er enorm veel verzadigd vet in kokosolie. Aan de andere kant schijnt het een type verzadigd vet te zijn dat door je lever redelijk goed wordt afgebroken en dus niet heel slecht is. Daarnaast is het met verzadigd vet denk ik vooral, dat je er al snel te veel van binnenkrijgt, maar niet dat het evil op zich is. Men zegt wel dat het beter is om in te bakken omdat het heel stabiel onder hitte is. In principe klopt dit maar er is niet echt veel bewijs voor het feit dat bakken in het minder stabiele zonnebloemolie slecht voor je is.

Ik heb voor mezelf geconcludeerd dat ik wel blijf bakken in zonnebloemolie maar dat kokosolie voor de weinige keren dat ik margarine op brood gebruik, een goede vervanger is. Want margarine is zo bewerkt, gehydrogeniseerd en evt. met transvetten etc. = bad news.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Truus

Bericht door Truus »

Iejoor schreef:Overigens had ik gehoopt dat ik door meer fruit en groente juist een minder opgeblazen gevoel zou krijgen en daarmee een plattere buik.
Waarom wil je een platte buik? Voor de meeste mensen is plat niet de natuurlijke vorm van de buik. We hoeven er toch niet allemaal uit te zien als strijkplanken?

De suikers in de meeste fruit soorten lijken me juist niet geschikt tegen een opgeblazen gevoel. Maar iedereen moet natuurlijk doen waar hijzelf zich lekker mee voelt. Zelf eet ik zelden fruit, hoofdzakelijk wanneer ik ergens uitgenodigd word en de gastheer/vrouw wil me tracteren. Tenzij je zaken als tomaat, paprika en komkommer mee telt als fruit, die eet ik wel.

@Emiel- Wees alsjeblieft hypocriet. Iedereen doet wel eens iets twijfelachtig. Moeten we dan bewust slecht gaan leven om niet hypocriet te zijn?

Emiel

Bericht door Emiel »

Truus schreef:@Emiel- Wees alsjeblieft hypocriet. Iedereen doet wel eens iets twijfelachtig. Moeten we dan bewust slecht gaan leven om niet hypocriet te zijn?
Het is inderdaad onmogelijk om niet af en toe hypocriet te zijn en misschien ook wel niet zo erg. De hele tijd op je tenen te moeten lopen is ook niet fijn. Het is gewoon zoeken naar de juiste weg, als die al bestaat. Maar goed, ik ben ook pas een jaar of twee zo bewust met dingen bezig. De laatste tijd denk ik wel eens of je wel zo bewust moet leven. Niet dat je dan alles meteen laat vallen en weer terug gaat naar hoe je vroeger was, maar met dezelfde morele waarden iets minder bewust leven. Misschien dat het leven dan iets fijner en minder zwaar wordt? Maar ja, ik weet het ook allemaal niet hoor, ik lul soms ook maar wat :wink: .

Truus

Bericht door Truus »

Emiel schreef:Het is gewoon zoeken naar de juiste weg, als die al bestaat.
Gezien deze draad twijfels! heet ben ik ten minste on-topic wanneer ik stel dat je twijfels altijd blijft houden. Ik ben inmiddels ± drie-kwart eeuw bezig, en ik heb nog altijd regelmatig twijfels, maar tegelijkertijd ben ik gaandeweg me er bij neer gaan leggen dat perfectie niet te bereiken valt. En ook: ik heb net zo veel recht om er te zijn als dieren, ik hoef mezelf niet weg te cijferen voor de dieren.

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Truus schreef:
Iejoor schreef:Overigens had ik gehoopt dat ik door meer fruit en groente juist een minder opgeblazen gevoel zou krijgen en daarmee een plattere buik.
Waarom wil je een platte buik? Voor de meeste mensen is plat niet de natuurlijke vorm van de buik. We hoeven er toch niet allemaal uit te zien als strijkplanken?

De suikers in de meeste fruit soorten lijken me juist niet geschikt tegen een opgeblazen gevoel. Maar iedereen moet natuurlijk doen waar hijzelf zich lekker mee voelt. Zelf eet ik zelden fruit, hoofdzakelijk wanneer ik ergens uitgenodigd word en de gastheer/vrouw wil me tracteren. Tenzij je zaken als tomaat, paprika en komkommer mee telt als fruit, die eet ik wel.

@Emiel- Wees alsjeblieft hypocriet. Iedereen doet wel eens iets twijfelachtig. Moeten we dan bewust slecht gaan leven om niet hypocriet te zijn?
Nee, ik hoef ook geen strijkplank te worden, zal ik ook nooit worden want dan zal ik eerst anders moeten gaan sporten. En daar speciaal op moeten trainen ofzo. Geen idee eigenlijk. Ik vraag me altijd af hoe mensen dat doen, een sixpack kweken en dat je dan geen bolle buik hebt als je gegeten hebt.
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Emiel

Bericht door Emiel »

Truus schreef:En ook: ik heb net zo veel recht om er te zijn als dieren, ik hoef mezelf niet weg te cijferen voor de dieren.
Ja natuurlijk, we hebben allemaal recht hier te zijn, alle dieren, planten, mineralen, etc. Al voel ik het, sinds ik weet hoeveel leed mensen veroorzaken, soms wel wat anders.

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Ik snap het wel. Mensen zetten alles naar hun hand te koste van anderen.
Maar je kan geen stap zetten zonder dat je wellicht op een beestje gaat staan.
Ik snap het wel want als je ook maar iets doet, gaat dat ten koste van iets of iemand anders.
Maar goed, wat hou je dan nog over...
Elpida Shelter of Hope

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Iejoor schreef:Kokosolie zijn gezonde vetten. Ik deed ze eerder wel eens door mijn thee heen. Maar op de bus stond dat het ook door smoothies kon, vandaar. Het is niet onderbouwd.
Dat is die hele smoothie sowieso niet.
De chia doe ik er door als de boel geblenderd is, dan roer ik het er door heen. Ik laat ze niet wellen, ik ging er vanuit dat dat in mijn maag al wel gebeurd. Ik heb wel eens een lepel chia door water heen gedaan en dan laten staan en dan de kikkerdril opdrinken maar dat vond ik echt vies! Dus toen kwam het door de smoothie. En aangezien er wel veel in de blender achterbleef, roer ik ze nu maar door de drinkbeker heen zeg maar.

Ik doe mijn best om gezond te leven, maar er zijn grenzen. Of grenzen, soms vind ik het gewoon ook leuk om lekker thuis te zijn ipv bij de sportschool, of om te snoepen.
In chia zit ook al omega-3 op zich, dus volgens mij hoef je er niet per se kokosolie door te doen. Maar als je dat lekker vindt moet je dat gewoon doen natuurlijk, als het gewoon rauwe kokosolie is is het prima :)

Natuurlijk is thuis zijn ook wel eens leuk, maar beweging doet echt heel veel goeds voor lichaam en geest, dat was eigenlijk mijn punt. Dat betekent niet dat je nooit op de bank mag hangen om tv te kijken, dat is ook af en toe nodig.

'Snoepen' moet ook iedereen voor zich uitmaken natuurlijk. Ik merk dat nu ik geen geraffineerde suikers meer eet ik het ook helemaal niet mis. Dat kon ik me vroeger echt niet voorstellen, ik was een volledige suikerjunkie. Toen ik las over wat suiker doet met mijn lichaam, hoe het mijn alvleesklier aan het verzieken is en hoe verslavend het is, was de keuze voor mij makkelijk gemaakt. Ik ben nog steeds, net als veganisme, heel blij met die keuze :)
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel »

Iejoor schreef: Maar goed, wat hou je dan nog over...
Anarcho-primitivisme? Eigen eten verbouwen, garen spinnen, etc..

Truus

Bericht door Truus »

Iejoor schreef:ik hoef ook geen strijkplank te worden, zal ik ook nooit worden want dan zal ik eerst anders moeten gaan sporten.
Sporters hebben ook rondingen. En zijn bovendien niet persé gezonder of mooier dan jij.
Emiel schreef:Anarcho-primitivisme? Eigen eten verbouwen, garen spinnen, etc..
Inderdaad denk ik dat het veganisme een behoefte is van de moderne mens, omdat ook het veroorzaken van ongekend groot leed aan dieren met de moderne technologie is gekomen.

lani

Bericht door lani »

Bodybuilders zijn ook niet altijd heel erg mooi, leuk voorbeeldje =P Maar dat is een kwestie van smaak I guess ^^

Wat meer on-topic; Ik heb bijna nooit echte twijfels, alleen maak ik me soms wel zorgen of ik wel genoeg vitamines, mineralen, et cetera, binnen krijg, maar met een beetje goed opletten zit ik vaak wel goed ^^ .. Het is meer de verleiding van smaak (wat eigenlijk ook maar gewenning is denk ik) waar ik last van heb in plaats van twijfels =P

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Op de website van het voedingscentrum kan je de eetmeter invullen, zie je zo of je genoeg binnen krijgt.

Maar dat van smaak herken ik wel. Ik heb dan zin in iets hartigs en dan was een broodje kaas wel erg lekker, gisteren een broodje geroosterd en daar zelfgemaakte kruidenboter op, mjam wat was dat lekker. Stonk wel behoorlijk, maar super!!

Verder voelt het eigenlijk als iets dat ik al veeeeeeel eerder had moeten doen.
Elpida Shelter of Hope

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Iejoor schreef:...Verder voelt het eigenlijk als iets dat ik al veeeeeeel eerder had moeten doen.
:dansbanana:

lani

Bericht door lani »

M'n vriend maakt ook weleens zelf kruidenboter =) gewoon met soya boter, wat sambal, beetje olie, knoflook en wat kruiden geloof ik. Vind het zelf niet heeeel erg geweldig ofzo maar af en toe is het wel lekker ^^

En ja ik zou ook wel willen dat ik al veeeeeel eerder vegan was :3 .. was wel vegetariër vanaf m'n 13de ongeveer, en af en toe terug gegaan naar vlees eten voor een tijdje, dus aan en uit zegmaar. Nu weet ik gelukkig wel beter =D

jet
Moderator

Bericht door jet »

Ik heb in Duitsland een paar jaar geleden een grote zak kruidenboterkruiden gekocht. Die is nog lang niet op, en ik vind dat inderdaad met wat 'boter' op een broodje erg lekker voor de hartige hap (tofutti vind ik ook erg lekker, maar dat is zo verschrikkelijk duur, en kan ik maar op 1 plek krijgen).
Twijfels heb ik altijd wel. Soms is het een twijfel of het product dat ik in mijn handen heb wel vegan is. Soms is het of ik bij een sociale aangelegenheid het veganisme harder moet doordrijven (bij zo ongeveer alles waar je twijfel over hebt zeggen van 'nee, dit eet ik niet want ik ben veganist' en dat vind ik ook niks... ). Soms twijfel ik aan alles, en andere dagen twijfel ik nergens aan (en heb ik toevallig ook geen twijfel-situaties)....
Ik denk in elk geval wel dat dit soort twijfels menselijk zijn....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Emiel

Bericht door Emiel »

Twijfels zijn zeker menselijk.

Ik zei eerder dat ik twijfelde of ik met bv. wijn wel zover wilde gaan. Gisteren ging ik met mijn vader nog even snel een flesje wijn halen bij C1000. Hij naar binnen, ik buiten wachten met Lucky. Komt hij nota bene terug met een fles wijn van Stellar (ik had niets gezegd en hij wist ook niet dat die vegan was). Voor mij was dat een teken en ik voelde me ook meteen weer gesterkt om óók dáár op te blijven letten en niet te verslappen.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Fijn zo!

Ik heb geen twijfels over het leed van dieren, dus heb ik ook geen twijfels over producten.

Twijfel is mijn hulp, want zoals ik al eerder zei: als ik twijfel over of iets wel of niet vegan is, al is het een E-nummer, dan neem ik het simpelweg niet.

Wat anderen voor keuzes maken vind ik prima hoor, twijfel daar niet over, maar kwa voedsel zit mijn mond op slot.

Wen

Bericht door Wen »

Heel mooi van je! En super dat je begrijpt dat het niet voor iedereen zo simpel is!

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ja, dat begrijp ik goed, hoor.
:)
Zelf ben ik in veel dingen nogal zwart-wit. Ook lastig soms.

Emiel

Bericht door Emiel »

Ik neig er toch steeds meer naar (vooral in gedachten) om een middenweg te vinden. Ik wil namelijk geen fundamentalistische veganist zijn die mensen wegjaagt. Het moet voor mij geen geloof worden, maar vooral pragmatisch blijven. Ik denk toch dat dat voor mij de beste manier is om met veganisme om te gaan.
Als ik namelijk té zwart-wit ben, dan merk ik dat ik daar niet gelukkig van wordt en andere mensen om mij heen ook niet. Dit wil niet zeggen dat ik dus maar dierlijke producten ga eten, of flexanist wordt. Ik blijf zoveel mogelijk alles wat dierlijk is vermijden in alle producten die ik gebruik.

Plaats reactie