twijfels!

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: twijfels!

Bericht door TonyJello »

Hoe dan wel?

Hoe ziet die middenweg er in de praktijk uit?

Emiel

Bericht door Emiel »

TonyJello schreef:Hoe dan wel?

Hoe ziet die middenweg er in de praktijk uit?
Weet ik nog niet :wink: .

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Wel veganist zijn, maar zowat undercover? Dus het er niet over hebben?
Ik snap wel wat je bedoelt met zwart wit. Maar wat is dan precies de middenweg. Als ik me stil hou (met name op fb) bekruipt me nl het gevoel dat ik dingen verzwijg. Dat als ik het niet roep/plaats, dat er dan dieren doodgaan omdat ik mensen niet laat zien hoe het anders kan en hoe het echt gaat.
Klinkt waarschijnlijk stom hoor..
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Zo zie je maar weer dat ook veganisten allemaal verschillend zijn.

Nogmaals jammer dat wij zo'n eind uitelkaar wonen, Lejoor. Ik ga aanstaande zaterdag voor het eerst in mijn uppie flyeren in een dorp of stad mij mij in de buurt. Ik ben beniewd hoe ik me dan voel. Ik had het graag samen gedaan.

Emiel

Bericht door Emiel »

Iejoor schreef:Wel veganist zijn, maar zowat undercover? Dus het er niet over hebben?
Ik snap wel wat je bedoelt met zwart wit. Maar wat is dan precies de middenweg. Als ik me stil hou (met name op fb) bekruipt me nl het gevoel dat ik dingen verzwijg. Dat als ik het niet roep/plaats, dat er dan dieren doodgaan omdat ik mensen niet laat zien hoe het anders kan en hoe het echt gaat.
Klinkt waarschijnlijk stom hoor..
Ik vind dat het voor jezelf werkbaar moet zijn. Wat jij zegt (undercover) is misschien wel een beetje zoals ik het bedoel ja. Ik ben geen activist en misschien is het dus niet zozeer dat ik flexibeler met veganisme wil omgaan, als wel dat ik zelf wat meer ingetogen wil zijn. Ik ben namelijk al introvert en met het actief uitdragen van veganisme trek je natuurlijk wel een hoop (negatieve) aandacht naar je toe. Gewoon veganist zijn, maar dat alleen te laten merken aan de dingen die je (niet) eet en (niet) draagt of gebruikt, ipv mensen willen bekeren, ik denk dat dat mij beter ligt.

Truus

Bericht door Truus »

Emiel schreef:Gewoon veganist zijn, maar dat alleen te laten merken aan de dingen die je (niet) eet en (niet) draagt of gebruikt, ipv mensen willen bekeren, ik denk dat dat mij beter ligt.
Zo doe ik het ook. Niemand laat zich bekeren. Je bent zelf vast ook niet bekeerd. Je hebt er gewoon zelf over nagedacht.

Met bekeringspogingen stoot je mensen alleen maar af. Ze worden defensief en gaan je stomme verwijten maken zoals 'Jij doet die zielige plantje's die je eet ook pijn.' In onze moderne maatschappij is de beste manier een goed voorbeeld geven.

Wanneer iemand mij vraagt waarom ik iets niet eet zeg ik eenvoudig 'ik ben veganist' en als 'ie vraagt waarom ik veganist ben zeg ik 'ik kan niet genieten van iets waar een dier voor geleden heeft' o.i.d., zonder kritiek te suggereren op de ander.

Wen

Bericht door Wen »

Ze moeten er beide zijn. De rustige gematigde en de steeds verkondigde strenge! Ik zou niet gelukkig kunnen zijn als de tweede :D Maar ik vinde ze wel geweldig :D

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Truus schreef:
Emiel schreef:Gewoon veganist zijn, maar dat alleen te laten merken aan de dingen die je (niet) eet en (niet) draagt of gebruikt, ipv mensen willen bekeren, ik denk dat dat mij beter ligt.
Zo doe ik het ook. Niemand laat zich bekeren. Je bent zelf vast ook niet bekeerd. Je hebt er gewoon zelf over nagedacht.
Zo ben ik ook. Mensen die er niks van willen weten reageren toch alleen maar defensief, en mensen die het wel interessant vinden zullen er meestal zelf meer over vragen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed als je het op een effectieve manier bij mensen kunt aankaarten en dat dan ook doet. Dat heeft superveel positief effect. Maar ik ben daar voor mijn gevoel niet zo goed in/niet de juiste persoon voor.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel »

Renee1137 schreef:Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed als je het op een effectieve manier bij mensen kunt aankaarten en dat dan ook doet. Dat heeft superveel positief effect. Maar ik ben daar voor mijn gevoel niet zo goed in/niet de juiste persoon voor.
Same here :wink: . Ik ben verbaal toch al niet zo sterk en ook discussies zijn niet aan mij besteed.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Renee, dat moet je natuurlijk zelf weten, maar ik vind jouw stukjes geschreven tekst altijd heel helder, logisch en redelijk. :) Ik denk dat je dat beter zou kunnen dan je zelf denkt. Maar goed, als jij je er niet fijn bij voelt houdt het natuurlijk op.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Appelmoes schreef:Renee, dat moet je natuurlijk zelf weten, maar ik vind jouw stukjes geschreven tekst altijd heel helder, logisch en redelijk. :) Ik denk dat je dat beter zou kunnen dan je zelf denkt. Maar goed, als jij je er niet fijn bij voelt houdt het natuurlijk op.
Met typen/schrijven gaat het wel, maar in real life heb ik als ik niet op m'n gemak ben het gevoel dat ik niet uit m'n woorden kom en niet zeg wat ik eigenlijk wil zeggen. Vooral achteraf. Als ik met iemand praat die er als aanvallende discussie over begint omdat ze het (al dan niet verkapt) stom vinden, dan sta ik echt zo met mijn bek vol tanden - en dan denk ik achteraf, sh*t, nu denken ze dat ik inderdaad gewoon naïef ben ofzo. :P

Alsnog raak ik soms wel in discussie met dat soort mensen hoor, laatst met de vriend van mijn schoonzusje weer. Dat is echt zo'n 'ik begrijp mensen die anders zijn dan mij écht écht écht niet' figuur. Dus toen zei ik, makkelijk praten, je weet niet eens wat mijn redenen zijn. Dus toen vroeg ie ernaar. Dus toen zei ik (en dit is mijn ingestudeerde zinnetje om op terug te vallen) dat ik onder andere geen onnodig lijden wil veroorzaken. Dat is wel handig, als je het van te voren voor jezelf verwoordt hebt. En het klinkt al meteen logisch, natuurlijk wil je geen onnodig lijden veroorzaken, wie wel. Dus dan gaat het verder op
a) het is niet onnodig, we hebben vlees nodig. En dat is makkelijk te ontkrachten want ze weten er naar alle waarschijnlijk minder van. Dus dat hoef ik alleen maar aan te stippen.
b) het is geen lijden. Waarbij ik kan aanvoeren dat zelfs het kleinste beetje lijden (zeg, een geweldig leven met eindigend in een paniekaanval in het slachthuis) al niet in verhouding staat met wat het oplevert (iets kunnen eten terwijl je ook iets anders kan eten).

Dus in dit geval liet hij doorschemeren dat het wel ongezond zou zijn, dus ik vroeg 'm hoe ie dat zo wist. Of ie zich erin verdiept had. Relevante wetenschappelijke literatuur erover had nageslagen. Nee? Ik dus wel. En ik kan je vertellen dat de consensus onder experts niet overeenkomt met jouw mening. Bam! Kunnen ze geen kant meer op :P

Maar achteraf heb ik dan alsnog een rotgevoel erover :? heel stom hoor. Mijn vriend houdt vol dat ik alsnog heel logisch en redelijk en scherp overkom in dat soort gevallen, dus zo erg zal het dan wel niet zijn :P Het is vooral dat ik denk dat ik het niet goed genoeg gezegd heb.

En, ja, ik geloof gewoon niet zo in harde confrontatie ook.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Truus

Bericht door Truus »

Renee1137 schreef:Met typen/schrijven gaat het wel, maar in real life
Ook ik ben zo-iemand die zich beter schriftelijk dan mondeling uitdrukt. Vooral wanneer ik me aangevallen voel, kan ik het gesprek niet meer in goede banen leiden. En ik bedenk altijd overal het perfecte antwoord op, maar helaas pas 24 uur later. Discussie niet aangaan werkt voor mij het beste.

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Herkenbaar hoor, ik weet achteraf altijd precies te vertellen wat ik had moeten zeggen. Typen gaat me ook wel aardig af en op zich kan ik het wel formuleren en ik weet zelf ook wel waarom ik iets doe of niet doe, maar sommige mensen :roll:
Wat me wel opvalt is dat als je als vegetarier ergens komt en je eet geen vlees, okee, dat kan nog. As je het over veganisme hebt, dan wordt je gescand zo van check, geen leren riem, check, geen leren schoenen enz... Even kijken of je je daar dan wel aan houdt.
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Truus schreef:En ik bedenk altijd overal het perfecte antwoord op, maar helaas pas 24 uur later.
Hahaha... heel herkenbaar... maar dat geldt ook voor andere situaties die niks met veganisme te maken hebben.

Ik merk dat ieder mens weer anders reageert op mijn redenen waarom ik veganistisch eet.... Als iemand open-minded genoeg is dan respecteert ie mij en regelmatig zeggen ze zelfs:' ik vind het knap en goed dat je dat kan'. Andere mensen reageren soms kort af en zeggen: 'ik eet gewoon alles hoor, ik vind het niet zielig'. En dan kijken ze mij nog even stom aan :-) Ik was één keer heel verbaasd toen de grootste dierenvriend van Brabant tegen me zei: 'ik geef er niks om.. ik eet gewoon vlees hoor!'
Maar ach, ik schat meestal in op het moment zelf of het zin heeft om er veel of weinig over te zeggen. Ik heb immers zelf de 1e 27 jaar van mijn leven vlees enzo gegeten. Er moet bij mensen zelf een knop omgaan... je kan die niet voor hen omdraaien. Maar soms wat vertellen zodat iemand er misschien even over nadenkt is nooit erg, toch?

Waar ik wel feller op kan reageren is op mensen die zelf super ongezond zijn (eten geen groenten/fruit... veel bewerkt voedsel enz) en dan heel veel commentaar hebben op bijv. zo'n Francis en Tom.... Grrrrr, dat reageer ik vaak best geirriteerd!

jet
Moderator

Bericht door jet »

Oh ja, heerlijk. De zeikerds! Die 'nooit' zeuren over iemand (althans, over niet-veganisten), maar wel over Folkert vdG, de Streaker, en nu inderdaad Tom en moeder..... Mensen die daarover beginnen, nou die lust ik dus rauw! :wink:
Zag op facebook een mooie Bingo voorbij komen (reacties als je zegt dat je vegetariër bent, met op de bingokaart de 'standaardantwoorden' en '-vragen'), heel herkenbaar haha
Ik merk dat als je zelf gewoon vriendelijk maar beslist blijft dat mensen toch vaak wel luisteren (ook al merk je dat later pas).
Overigens ben ik niet een super-actieve en vreselijk strenge veganist. Mensen die me lopen uit te dagen (zag nu weer een berichtje op facebook over 'azijnpissers die lui van de PvdD dat ze zeiken over die kamelenrit'....), sja, daar ga ik dus NIET op in. Je kunt die mensen toch niet van gezonder verstand voorzien, en dat vind ik jammer van de energie. Dat steek ik liever in mensen die er nog wel voor open kunnen gaan staan ooit (al doen ze het op dat moment misschien nog niet)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie