twijfels!

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

jannekevt
Leefwijze: veganist

Re: twijfels!

Bericht door jannekevt »

maagdarmproblemen?? Ik zou het wel vreemd vinden als ik daar nu opeens last van zou krijgen... nu ik super gezond eet.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Emiel schreef:
Truus schreef:@TonyJello, kom kom, niet zo extreem zijn. Er is altijd een spanningsveld tussen menselijke en dierlijke belangen. De grond waar je woning op staat, bijvoorbeeld, was daarvoor bewoond door allerlei diersoorten. Die zijn verjaagd zodat jij kunt wonen. Alles dat we eten komt van de landbouw, en daarvoor zijn ook de oorspronkelijke dierlijke bewoners van het veld verjaagd, enz. We moeten toch kunnen leven. Ieder mens bepaalt voor zichzelf waar hij de grens trekt. Een veganist legt de lat al erg hoog. Het heeft geen zin om Emiel schuldgevoelens aan te praten.
Ik snap het wel, die reactie van TonyJello. Alleen begin ik steeds meer te twijfelen of het allemaal wel zo zwart-wit is en moet zijn.

Begrijp me goed; ik wil echt nooit meer dieren of dierlijke producten eten, dragen of gebruiken. Ik let goed op dat ik geen spullen koop die op dieren zijn getest en ik heb eerbied voor alles wat leeft. Zelfs fruitvliegjes wil ik vangen en dan weer buiten vrijlaten. Maar... ik koop wel bandshirts die in Haiti zijn gemaakt en ik eet inderdaad wel groente waardoor dieren in het veld misschien omkomen. Als ik dus een fles wijn zie (biologisch, gerecycled glas, etc, etc.) en ik weet niet zeker of die vegan is, dan twijfel ik of ik hem moet kopen of niet. Mijn argument om het wél te doen is dat ik het ergens hypocriet vind om me hier wel druk om te maken en niet om die dieren die zijn gestorven zodat ik groente en fruit kan eten. Zelfde met tattoeages. De meeste inkt ís al volledig plantaardig, dus moet ik me dan echt druk gaan maken omdat er misschien een heel klein beetje dierlijke stoffen in de inkt zitten?

Maar goed, ik vind het een lastig iets en ik weet zeker dat er meer veganisten dit hebben. Waar trek je een grens en hoe bepaal je die grens? Natuurlijk is er een definitie van veganisme, maar die is er ook van homoseksualiteit, autisme of buddhisme. Ik zie het meer als een rechte lijn en niemand zit helemaal rechts of helemaal links, we bewegen een beetje op en neer (dat klinkt eigenlijk best grappig :P ). Ik ben niet 100% hetero, misschien geldt dat wel voor de meeste mensen. Ik ben ook geen boeddhist, al voel ik me er wel sterk tot aangetrokken. Ik zie mezelf wel als veganist, maar wie bepaalt hoe ik dat verder invul?
De definitie is belangrijk. Die is er niet voor niets. Maar ik begrijp jou ook wel, hoor. We doen het allemaal naar ons beste kunnen. Ik ben zelf nogal fanatiek en misschien moet ik wel oppassen dat ik niet overdrijf of doorsla, maar ik kan (wil) niet meer anders. Als ik over iets twijfel, dan neem ik het niet. Zo simpel.
Emiel schreef:De meeste inkt ís al volledig plantaardig, dus moet ik me dan echt druk gaan maken omdat er misschien een heel klein beetje dierlijke stoffen in de inkt zitten?
Dat kan dus niet. Het is óf volledig plantaardig, óf er zit een heel klein beetje dierlijke stoffen in.

(En grappg dat je zegt dat je niet 100% hetero bent. Dat ben ik ook niet. Een interessant onderwerp waar ik wel een boek over zou kunnen schrijven, maar dat terzijde. :D)

Wen

Bericht door Wen »

Ik zie mezelf wel als veganist, maar wie bepaalt hoe ik dat verder invul?
Jijzelf en niemand anders!!
Commentaar hebben mensen altijd. Gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

Emiel

Bericht door Emiel »

TonyJello schreef:
Emiel schreef:De meeste inkt ís al volledig plantaardig, dus moet ik me dan echt druk gaan maken omdat er misschien een heel klein beetje dierlijke stoffen in de inkt zitten?
Dat kan dus niet. Het is óf volledig plantaardig, óf er zit een heel klein beetje dierlijke stoffen in.
Nee zo bedoel ik het niet :wink: . Ik bedoel, stel dat je het niet zeker weet, maar je weet dat de meeste (of bijna alle) inkt plantaardig is, moet je je er dan druk om maken. Ik heb bij mijn 'vegan logo' tattoo wel gevraagd of het vegan inkt was en hij gebruikte een inkt met uitsluitend plantaardige stoffen, maar bij mijn laatste tattoeage (bij een andere shop) heb ik me er bijvoorbeeld weer niet druk om gemaakt.

Anyways, ik vind het een boeiend onderwerp. Ik denk gewoon dat je je altijd af moet blijven vragen waarom je iets doet en of dat wel het juiste is. Waar trek je jouw grens?

En nu ga ik mijn hond uitlaten :)

Emiel

Bericht door Emiel »

Wen schreef:
Ik zie mezelf wel als veganist, maar wie bepaalt hoe ik dat verder invul?
Jijzelf en niemand anders!!
Commentaar hebben mensen altijd. Gewoon doen waar jij je goed bij voelt.
Het was misschien een retorische vraag :wink: .

Bedankt voor je reactie, ik denk dat dat laatste inderdaad heel belangrijk is.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Emiel schreef:...Anyways, ik vind het een boeiend onderwerp. Ik denk gewoon dat je je altijd af moet blijven vragen waarom je iets doet en of dat wel het juiste is. Waar trek je jouw grens?
Tja, boeiend... ik vind het lastig, omdat 100% niet kan en ik dat wél wil. Maar ik rijd scooter en rijd weleens met mijn buurman mee in de auto en ook reis ik soms per trein. (Om naar een actie te gaan). Nog niet al het eten wat ik koop is biologisch, ik voer 3 katten supermarktvoer, ik stook op hout en zodra ik een insekt op het hout zie blaas ik die naar buiten, maar er zitten natuurlijk ook altijd nog wel kleine beestjes in het hout als ik het in het vuur gooi... Het houdt niet op. 100% is onmogelijk, voor mij en voor iedereen. Maar ik baal er wel van dat het niet kan. En als ik iemand zie schrijven dat die twijfelt of het echt wel nodig is om 100% je best te doen, dan zeg ik, ja, doe 100% je best.

Maar goed, genoeg geneuzel van mijn kant. Ik leg me er verder bij neer. Ik moet niet gaan zeuren. Na de kerst maar eens wat actievoeren en zien of ik enkele carnisten aan het denken kan zetten. Dat is veel belangrijker, dan dat ik hier een beetje zit te piepen.
:govegan:

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Martine schreef:
Butternutkin schreef:Zijn Belgische biertjes vegan? :scratch:
Ja. Kijk maar op Barnivore. Britse biertjes zijn meestal niet vegan, maar Belgische, Nederlandse en Duitse wel.
Ok, ik dacht de Belgische ook niet, danks! :)
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Butternutkin

Iejoor schreef:Ik herken het wel.
Volgens mij eet ik niet gek anders dan anders, maar het is net of versgemaakte pastasaus veel lichter verteerbaar is en ik daardoor al gauw loop te rammelen.
Mijn ontbijt (smoothie van rijstemelk met 3 scheppen omegamix/havervlokken mengsel, kokosolie, peer, kiwi en banaan en anderhalve schep chiazaad) is al tijden zo, maar waarom heb ik er nu niet genoeg aan?
Tussendoor een rijstewafel.
Lunch is twee boterhammen met pindakaas, plantaardige bouillon en een bak met worteltjes en cherrytomaatjes.
's Avonds macaroni met zelfgemaakte pastasaus met paprika, tomaat en ui en zelfgemaakte basilicumpesto.

Waarom rammel ik dan zo? Mijn buik rommelt en het is net of die zich aan moet passen, alsof ik twee weken geleden allemaal ei en melk producten at, wat absoluut niet zo is.
Ik ben op zoek naar iets met vulling.
Moet mijn lijf er nu zo aan wennen?
Groente en fruit gaan ook gewoon netjes door je lichaam heen, binnen een uur dacht ik. Over dierlijke eiwitten kan je lichaam dagen of zelfs weken/maanden/jaren doen, geen wonder dat je sneller honger hebt nu ;) Van groente en fruit mag je ook gewoon onbeperkt eten als je nog honger hebt. Je zou mijn borden salade eens moeten zien, er ligt echt een soort pyramide aan sla en kiemgroenten op.

Hou je van zoet? Ik eet tussen de maaltijden door fruit, vooral dadels (heerlijke dikke medjoul dadels!) en bananen, ik ben zo gek op zoet. Vroeger at ik dat dus altijd in de vorm van koekjes, chocolade, cake, enz. Die eet ik nu niet meer, maar ik heb er ook niet eens trek in, want ik ben gewoon voldaan wat betreft zoet.

Ik hoorde laatst dat glucose uit complexe koolhydraten 'hersenvoer' zijn. Mijn theorie is dus dat je hersenen gewoon zoet willen omdat je dat nodig hebt, maar niet in de vorm van geraffineerde suikers, dat zijn gewoon lege calorieën waar je lichaam niks aan heeft. Mensen die zich overeten aan koekjes e.d, (zoals ik eerst deed) proberen dus een honger te stillen met het verkeerde voedsel. Je zou het eens kunnen proberen om tussendoor meer (gedroogd) fruit te eten? Misschien voel je je dan ook minder hongerig?

Mijn ontbijt bestaat overigens ook uit 2-3 bananen, dan heb ik geen honger tot 12:00 en soms zelfs 14:00 uur. Ik eet me echt klem aan fruit en val alleen nog maar af.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Maar hoe zit het dan met suikers in fruit?
Hoeveel fruit 'mag' je eten? Ik vind fruit lekker, maar eet ik dan niet teveel fruit en daarmee dus suiker? Ik probeer wel op te letten dat ik ook sinaasappels eet omdat ik gelezen had dat citrusfruit dan wat gezonder is. Ik ben echt superblij met mijn blender want nu eet ik dus veel meer fruit.

Ik ben niet heel erg van de noten, zou wel beter zijn als ik dat wel was. Ik heb nu wel een bakje studentenhaver mee naar mijn werk. Heb een aantal jaren terug ooit eens een poging gedaan om mezelf dat te leren eten, maar mijn buik werkt niet mee. Ik krijg er last van.
Gedroogd fruit heb ik toen ook geprobeerd, maar dat vond ik dus niks.
Soja melk krijg ik trouwens ook last van, sojatoetjes dan weer niet, heel raar.
Nu is mijn snoep pure chocola. Heeeeeerlijk.
Maar ik heb me wel voorgenomen om dan een extra banaan te nemen als ik trek krijg.

Ik bedacht me ook dat ik misschien niet helemaal fit ben? Er gaat van alles rond en de een na de ander heeft er last van. Ik lig al een tijdje elke avond te laat in bed en dat breekt me ook op.
Maar goed, er zet niks echt door, maar helemaal fit voel ik me ook niet. Misschien een combinatie van factoren.

Vandaag heb ik brood met pindakaas en hagelslag mee, weer de bak wortels en cherrytomaatjes, mijn herbamare bouillonbasis en een bakje met studentenhaver. Eens zien hoe we de dag doorkomen.

Overigens had ik gehoopt dat ik door meer fruit en groente juist een minder opgeblazen gevoel zou krijgen en daarmee een plattere buik.

Wat tattoo's en honden betreft. Ik heb een hele grote tattoo op mijn rug, maar nog nooit bij nagedacht wat er in de inkt zit, misschien niet zo slim, maar goed. En mijn honden eten ook vlees.
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Krijg je misschien te weinig eiwitten binnen? Om een lekker gevuld gevoel te hebben probeer ik bij de lunch en het avondeten altijd een goede eiwitbron te eten en als het lukt ook bij het ontbijt. Dat kunnen tofu, tempeh, peulvruchten, seitan, noten, zaden of notenpasta zijn. Ook een beetje vet, bijvoorbeeld uit noten, in je eten kan goed helpen om wat langer verzadigd te blijven.

Over suiker uit fruit zijn de meningen verdeeld. Ik denk zelf dat het niet heel goed is om veel fruit te eten en ik neem dus meestal niet meer dan 3-4 stuks fruit per dag (vaak ook veel minder). Van fruit krijg ik ook geen vol gevoel, alleen maar meer trek. Er zijn ook mensen die juist zweren bij een dieet met veel fruit. Ik zou zeggen, gewoon proberen wat voor jou werkt en goed voelt.

Als je ineens heel veel meer vezels binnenkrijgt dan hiervoor kun je daar inderdaad behoorlijk winderig/opgeblazen van voelen. Dat wordt waarschijnlijk wel beter als je lichaam er een beetje aan gewend is geraakt. Ik heb er inmiddels bijna nooit meer echt last van, maar ik heb het idee dat ik nog steeds wel wat meer gas produceer dan toen ik nog niet zoveel bonen en groente at. Mijn spijsvertering is ook sneller geworden met al die vezels. Binnen 12 à 24 uur heeft mijn lichaam bijna alles wat ik eet verteerd en uitgepoept.

Het zou ook nog kunnen dat je ergens allergisch voor bent en daarom zo snel een opgeblazen gevoel krijgt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Ik denk dat het niet zozeer is dat ik ineens meer vezels binnen krijg.
Ik ben niet ineens heel erg anders gaan eten, alleen heb ik nu officieel de kaas en de eieren geschrapt zeg maar (zooo jammer van het wekelijkse broodje gezond van de bakker).
Ik denk dat het de verse groenten zijn waardoor mijn buik anders reageert en de spijvertering zal sneller gaan nu. Het is minder bewerkt dan spul uit een potje en dat zal het hem zijn.
En als ik trek krijg, krijg ik acuut beelden van een wit bolletje met oude kaas in mijn hoofd.
Echt, ik had er zo'n zin in gisteren. Niet gedaan uiteraard (is wel te koop in personeelsrestaurant).
En toen ik 's middags met de honden liep dacht ik aan de mozzarella pizza die nog in de vriezer ligt. En toen aten we roerbakspruitjes met broccoli. Wat trouwens erg lekker was.
Het is ook een kwetsie van 'afkicken' van niet gezond eten, we aten wel wekelijks pizza. Al dan niet zelfgemaakt.

Ik ben laatst voor het eerst met een blok tofu in de weer geweest. Ik weet niet zo goed hoe ik tofu, tempeh, peulvruchten, seitan in mijn eten erbij moet doen en of ik het hier kan kopen. Ja de tofu dan wel. Tofu is wel bij het avondeten.
Ik denk dat we zaterdag maar eens naar de notenkraam op de markt moeten gaan.
Elpida Shelter of Hope

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Als je zo'n zin hebt in al die dingen moet je misschien wat meer vervangers gaan zoeken. Je mag echt nog wel af en toe een wit broodje eten als je daar zin in hebt (zorg wel dat er geen dierlijke ingredienten inzitten dan), maar doe er dan bijvoorbeeld hummus of tapenade op. Wij eten ook iedere week een keer pizza. Die maak ik vaak wel helemaal zelf, met een half volkoren bodem, cashewkaas en groente erop.

Peulvruchten eet ik graag in curries, stoofschotels, als soep (bijvoorbeeld linzen- of erwtensoep), of verwerkt tot burgertjes. Mijn peulvrucht recepten staan hier: http://vegetus.nl/tag/peulvruchten/

Tempeh en seitan gebruik ik net zoals je vlees zou gebruiken: kruiden, bakken en dan bij de maaltijd serveren of erin verwerken (zoals bij een roerbakgerecht).

Tofu eet ik meestal als kaas- of eivervanger: met smaakmaker marineren (bijvoorbeeld zout, kruiden en gistvlokken) en dan ongebakken over mijn gerecht strooien of verwerken in een quiche of lasagne.

Noten en zaden eet ik los, of ik strooi ze oven een salade of roerbakgerecht. Notenpasta's kun je op brood eten, maar je kunt er ook sauzen en dressings mee maken.

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Ik heb op jouw site al een recept voor kikkererwtburgers ontdekt.Nu nog op zoek naar tarwegluten.
Alleen manlief lijkt het heel erg niet lekker. Hij heeft helaas de foto niet gezien en vindt bonen en linzen en erwten helemaal niks. Ik heb laatst bij de reformwinkel wel een potje seitan gezien. Ik moet gewoon even uitvogelen wat ik nu kan gaan koken en maken. Ik wil gewoon andere dingen leren koken en daar gaat natuurlijk wat tijd over heen. En waar ik het het beste kan kopen. Zal wel op webwinkels uitdraaien, ik woon in Hoogeveen, daar is bij mijn weten niet zoveel.
Elpida Shelter of Hope

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja, ik heb ook opnieuw leren koken toen we plantaardig gingen eten. Inmiddels zijn we twee jaar verder en heb ik eindelijk het gevoel dat ik voor alles wat we graag eten een smakelijk plantaardig alternatief heb gevonden. Voor een deel komt dat omdat ik nieuwe dingen ben gaan maken en voor een deel heeft onze smaak zich ook enorm aangepast. In het begin klaagde mijn vriend dat al ons eten naar bonen smaakte, maar tegenwoordig eten we zeker vier à vijf dagen per week één of ander soort bonen en ik hoor hem er nooit meer over. Hij eet nog steeds wel heel graag seitan en andere vleesvervangers met een stevige beet.

Tarwegluten moet je waarschijnlijk online bestellen inderdaad, tenzij je in de buurt van een molenwinkel woont waar ze het verkopen. Zelfgemaakte seitan vind ik heel lekker, die uit een potje wat minder.

Je kunt ook bonenburgers maken zonder gluten. Dan kun je er wat bloem of maizena ofzo door doen om het te binden. Bonenburgers worden veel lekkerder als je er flink wat kruiden, sojasaus en dergelijke doormengt. Die kikkererwtenburgers op onze website hebben een behoorlijk hartige smaak, heel anders dan kale kikkererwten. Serveren met een lekkere saus of jus kan ook heel veel helpen.

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Dan ga ik eens een poging doen om die burgers zonder gluten te maken!!
Elpida Shelter of Hope

TonyJello

Bericht door TonyJello »

En broodje gezond kun je ook makkelijk zelf maken.

Butternutkin

Iejoor schreef:Maar hoe zit het dan met suikers in fruit?
Hoeveel fruit 'mag' je eten? Ik vind fruit lekker, maar eet ik dan niet teveel fruit en daarmee dus suiker? Ik probeer wel op te letten dat ik ook sinaasappels eet omdat ik gelezen had dat citrusfruit dan wat gezonder is. Ik ben echt superblij met mijn blender want nu eet ik dus veel meer fruit.

Ik ben niet heel erg van de noten, zou wel beter zijn als ik dat wel was. Ik heb nu wel een bakje studentenhaver mee naar mijn werk. Heb een aantal jaren terug ooit eens een poging gedaan om mezelf dat te leren eten, maar mijn buik werkt niet mee. Ik krijg er last van.
Gedroogd fruit heb ik toen ook geprobeerd, maar dat vond ik dus niks.
Soja melk krijg ik trouwens ook last van, sojatoetjes dan weer niet, heel raar.
Nu is mijn snoep pure chocola. Heeeeeerlijk.
Maar ik heb me wel voorgenomen om dan een extra banaan te nemen als ik trek krijg.

Ik bedacht me ook dat ik misschien niet helemaal fit ben? Er gaat van alles rond en de een na de ander heeft er last van. Ik lig al een tijdje elke avond te laat in bed en dat breekt me ook op.
Maar goed, er zet niks echt door, maar helemaal fit voel ik me ook niet. Misschien een combinatie van factoren.

Vandaag heb ik brood met pindakaas en hagelslag mee, weer de bak wortels en cherrytomaatjes, mijn herbamare bouillonbasis en een bakje met studentenhaver. Eens zien hoe we de dag doorkomen.

Overigens had ik gehoopt dat ik door meer fruit en groente juist een minder opgeblazen gevoel zou krijgen en daarmee een plattere buik.

Wat tattoo's en honden betreft. Ik heb een hele grote tattoo op mijn rug, maar nog nooit bij nagedacht wat er in de inkt zit, misschien niet zo slim, maar goed. En mijn honden eten ook vlees.
De suikers in fruit worden langzaam losgelaten in je lichaam en gaan netjes naar je celletjes, je krijgt geen piek in je bloedsuikerspiegel (zoals je wel van sojatoetjes en chocolade krijgt :) ). Tenzij je fruit combineert met veel vet, dan wordt het niet goed opgenomen. Als je sterk reageert op sojamelk zou ik persoonlijk de soja zoveel mogelijk achterwegen laten.

Hetzelfde geldt voor noten, ga niet tegen je lichaam in. Noten zijn voor mensen wat moeilijker te verteren, helemaal als ze gebrand zijn. Als je noten eet doe dat dan rauw (en ongezouten) en laat ze het liefst een nachtje weken in een bakje water in de koelkast (dan smaken ze ook beter, geloof me). Als het dan nog niet goed gaat zou ik zaden proberen in plaats van noten. Pas wel op met rauwe pijnboompitten, daar kan iets mis mee gaan waardoor je smaakpapillen van slag raken. Ik heb een week lang een bittere smaak in mijn mond gehad, wat ik ook at, dat wens ik niemand toe ;)

Er zijn heeeel veel verschillende soorten gedroogd fruit. Ga op zoek naar ongezoet en zonder zwavel. Mijn favorieten zijn dus dadels en mangostrips. Maar als je het niks vindt is dat geen ramp. Gedroogd fruit, uitgerekend pruimen, zijn wel heel goed voor de spijsvertering.

Je krijgt nooit een opgezette buik van groente en fruit, tenzij je het combineert met vetten en granen. Maak er een gewoonte van om eerst je fruit/groente te eten en daarna pas de rest, ik weet bijna zeker dat dat uitmaakt omdat die gewoon sneller verteren. Vezels = platte buik.

Ik ben geen juffrouw, en je mag zelf alles gewoon weten, maar van boterhammen met pindakaas en hagelslag krijg je geen platte buik. Er is niks mis met biologische pindakaas, maar sinds ik zelf alle geraffineerde suiker eruit gekickt heb voel ik me wel echt stukken beter. Het is gewoon verslavende zooi, geen voedsel. Suiker is als een sigaret of een glas alcohol. Je krijgt een piek waardoor je je lekker voelt, dan kak je in.

Waarschijnlijk weet je het al, maar voor een goede spijsvertering is het belangrijk dat je elke dag beweegt (minstens een half uur) en goed slaapt (minstens 8 uur). Met een half uur bewegen bedoel ik dus niet een beetje wandelen, maar flink doorstappen, joggen, fitnessen, roeien etc. Dit is echt belangrijk, voor je geestelijke en mentale welzijn. Misschien heb je niet elke dag zin, maar je voelt je achteraf echt beter. Het lukt mij ook niet om elke dag naar de sportschool te gaan, maar ik ga wel minimaal 4 keer per week. Ik heb er nooit spijt van want achteraf voel ik me altijd heel lekker. Mijn humeur is ook aanzienlijk verbeterd sinds ik dat ben gaan doen.

Blijf ook water drinken. 8 glazen per dag is geen overbodige luxe. Ik drink zelf heel veel lichte kruidenthee, dat vind ik makkelijker.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Linda mcCartney

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Dankjewel!
Noten gaan we gewoon voorzichtig aan proberen evenals gedroogd fruit.
Toch naar die notenkraam dus.

Bewegen doe ik wel. We hebben twee hondjes waar mee gelopen moet worden, al gaat dat niet altijd even snel. Op mijn werk loop ik ook altijd een pauzerondje. Sporten was ik goed mee bezig maar op dit moment moet ik het weer even opbouwen, het lag echt op z'n gat na vakantie en Griekenland en nog weer vakantie.
Ik vind Bodypump hartstikke leuk, maar moet mezelf weer even heen slepen, ik weet ook wel dat het beter is, maar soms is het gewoon best wel heel erg verleidelijk om met een hondje op schoot, een pot thee en een goed boek (en de chocola) op de bank te zitten...
Maar als ik dan wel ga, voelt het inderdaad wel weer goed. Zondagmorgen is weer bodypump tijd.

Ik drink thee (rooibos, kruiden, groene, oplos) en water en soms roosvicee. Heel soms anijsmelk van rijstemelk.

Maar is mijn ontbijtsmoothie dan een verkeerde combinatie? Rijstemelk, havervlokken/omegamix schep kokosolie, peer, banaan en kiwi en chiazaad.
Elpida Shelter of Hope

Butternutkin

Je ontbijt lijkt me prima, ik snap alleen niet helemaal waarom kokosolie? Chia zaadjes zijn super, wel ook weer even laten weken van te voren (maar misschien wist je dat al). Omdat het een soort gel wordt spoelen ze je darmen soort van schoon en nemen ze schadelijke stoffen weer mee naar buiten. Ik at zelf vroeger altijd havermout/speltvlokken met fruit voor het ontbijt, maar ik krijg buikkramp van die granen. Nu begin ik de dag met een kop heet water met citroensap (zuivert je lichaam) en zodra ik honger heb begin ik aan de bananen.

Mijn dieet is trouwens geen heilig moeten je? Luister gewoon goed naar je eigen lichaam. Als jij de hele dag met een rommelende buik loopt, of je niet lekker voelt, dan moet je iets veranderen. Wat je zou kunnen proberen zijn veganistische probiotica op de nuchtere maag, wie weet moet je darmflora gewoon hersteld worden?

Ik las laatst een boek waarin werd gesteld dat je gezondheid gewoon altijd je eerste prioriteit moet zijn, dus dat je gewoon tijd moet maken voor sport. Het is bij mij ook iets dat er makkelijk tussendoor glipt, aan de andere kant heb ik bijvoorbeeld wel tijd om op dit forum te posten, dus dat rijmt niet helemaal. Daarom is mijn uitgangspunt om elke dag naar de sportschool te gaan. Als dat een dagje niet lukt is dat dan niet zo erg. Hondjes zijn natuurlijk perfect voor lichaamsbeweging, dan moet je wel een paar keer per dag lopen (dat is ook goed voor de hondjes zelf :) )
Linda mcCartney

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Kokosolie zijn gezonde vetten. Ik deed ze eerder wel eens door mijn thee heen. Maar op de bus stond dat het ook door smoothies kon, vandaar. Het is niet onderbouwd.
Dat is die hele smoothie sowieso niet.
De chia doe ik er door als de boel geblenderd is, dan roer ik het er door heen. Ik laat ze niet wellen, ik ging er vanuit dat dat in mijn maag al wel gebeurd. Ik heb wel eens een lepel chia door water heen gedaan en dan laten staan en dan de kikkerdril opdrinken maar dat vond ik echt vies! Dus toen kwam het door de smoothie. En aangezien er wel veel in de blender achterbleef, roer ik ze nu maar door de drinkbeker heen zeg maar.

Ik doe mijn best om gezond te leven, maar er zijn grenzen. Of grenzen, soms vind ik het gewoon ook leuk om lekker thuis te zijn ipv bij de sportschool, of om te snoepen.
Elpida Shelter of Hope

Plaats reactie