twijfels!

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Eef
Leefwijze: veganist

Re: twijfels!

Bericht door Eef »

Ik kan me voorstellen dat je moe bent als je zoveel werkt en sport.
Misschien heb je daardoor meer eiwit nodig om je spieren te onderhouden en meer koolhydraten om je energie op peil te houden.

Ik zou - zoals al gezegd is- inderdaad een tijdje gaan bijhouden wat je precies eet en hoeveel calorieen, vet, eiwit, koolhydraten je daarmee binnenkrijgt. 1300/1400 calorieen is echt wel te weinig. Je lichaam heeft al meer calorieen nodig om uberhaupt te kunnen functioneren, dat is dus zonder dat je ook maar iets doet.

Je kunt ook moe zijn van de vele maaltijden die je moet verteren, helemaal als het zware maaltijden zijn zoals stamppot of bonen etc. dan gaat al het bloed naar de maag en heeft de rest van je lichaam minder energie.
Het is een kwestie van proberen wat bij jou het beste valt. Misschien kun je eens opletten of je na het eten van bepaalde maaltijden moe wordt.

En ik zou vitamine B complex nemen voor meer energie. Het is sowieso beter voor de opname om de B vitamines samen te nemen, dus ik zou de B12 vervangen voor B complex.

Ik vind (volkoren) zuurdesembrood niet ongezond hoor. Veel gezonder dan gistbrood. En zo lang je het maximaal 1x per dag eet lijkt me dat geen probleem.

Ik merkte van de week dat ik heel lang kan teren op een groene smoothie als ontbijt.
Er zaten voor 2 personen 3 sinaasappels, 1 appel, en verschillende bladgroenten in, samen met hennepzaad en wat lijnzaadolie. Ik had ongeveer 350ml en kreeg pas om 15.00 uur trek.

En je bent inderdaad wel wat streng voor jezelf, relax!! ;)

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Ten 1e: iedereen bedankt voor al de reacties en het advies! Ik vind het super fijn om dat hier allemaal te lezen en het kan me zeker helpen bij dingen.
Butternutkin schreef:Calorieën en BMI zijn ook een beetje achterhaald. Zorg gewoon dat je eet waarbij je je goed voelt (dus na een maaltijd ben je verzadigd, maar niet propvol). Neem een tussendoortje als je er trek in hebt en zorg dat je voldoende gezonde vetten binnenkrijgt in de vorm van koudgeperste oliën, zaden en noten. Als je niet broodmager of tonnetje rond bent, en je bent zelf tevreden met je gewicht (heel belangrijk) dan zou ik me nergens zorgen over maken.
Ja, ik ben ook niet echt een persoon die veel kijkt naar gewicht (zolang ik niet te veel aankom of afval natuurlijk).... Ik let ook niet perse veel op calorieen. Alleen omdat ik dus soms honger heb, vroeg ik me af of ik niet te weinig binnen krijg. Maar goed, eigenlijk is het simpel... zolang ik niet ineens veel afval of aankom weet ik dus dat ik niet te weinig of te veel binnenkrijg.
Butternutkin schreef:EDIT: nog even over de aardappelen, we kunnen gewoon van mening verschillen natuurlijk en daar is niks mis mee, maar ze staan echt overal in het rijtje 'witte' koolhydraten. Zomaar een random bron:

"Er zijn de zogenaamde 'snelle' koolhydraten. Wanneer die worden geconsumeerd, komt er in het bloed ogenblikkelijk een grote hoeveelheid bloedsuiker vrij. Daarop reageert het lichaam door snel insuline aan te maken om de brandstof naar de spieren te transporteren. Daardoor daalt de bloedsuikerspiegel weer snel. Het gevolg is een soort jojoën van zowel glucose als insuline. Er komen steeds meer wetenschappelijke bewijzen dat deze snelle veranderingen ongezond zijn, dat ze een negatieve invloed hebben op de vetsamenstelling van het bloed en daardoor op hart- en vaatziekten plus diabetes ( suikerziekte).

Waar zitten die 'snelle' koolhydraten in? Vanzelfsprekend in taarten en gebak, maar ook in wit brood, witte rijst, aardappelen en snacks. " bron: http://www.warriorsforhealth.com/snelle ... raten.html

Ik ben het hier mee eens omdat ik het ook voel. Aardappelen hebben echt dat 'junkie' effect op me, ik kan ze wel blijven eten. Het maakt echt niet uit in welke vorm (gebakken, gekookt, gepureerd). Ik wil niet zeggen dat je nooit aardappelen mag eten, maar 4-5 keer per week zijn een hoop insulinestoten! Als ik ze wel eet laat ik het velletje overigens zitten (tenzij ze echt oud zijn), maar die boen ik wel eerst netjes schoon als het nodig is :)
Ik denk dat we dan idd van mening verschillen over die aardappelen :) Ik heb gelezen wat die Dr. McDougall erover te zeggen heeft en dat klinkt me eigenlijk best logisch in de oren. Ook vooral omdat het een natuurlijk product is uit de grond en het is niet bewerkt..... Maar goed, het is wat Renee 1137 zegt: voor de één werkt het wel en voor de ander niet.
Ik ga de komende tijd wel even extra opletten hoe mijn lichaam 'reageert' na een maaltijd met aardappelen.
vegangirl schreef:hej janneke! dat klinkt als een beginnend veganist! tenminste.. ik had die vragen of ik het wel goed deed en striktheid voor mezelf in het begin ook , langzaam ging ik wennen en werd het meer een deel van mezelf, kreeg ik meer energie en was er minder mee bezig! misschien helpt het ook om van een veganvriendelijke dietist tips te krijgen en veel te snuffelen op dit forum natuurlijk! twijfels over of je gezond bezig bent zijn logisch omdat je dat ook nog wel eens te horen krijgt en er in het begin veel te leren valt over alternatieven. zodra je lichaam gewend is en je merkt dat je al zooo lang vegan bent, nooit ziek bent in vergelijking met ervoor en bovenal blijft weten waarom je het doet en je goed kunt verantwoorden tegenover jezelf groeit dat vertrouwen ook, tenminste bij mij! succes (y) :govegan: :hippy:
Fijn dat je het herkent! Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk al nooit ziek was... en had vooral de laatste 2 jaar veel energie (ik eet al 2 jaar geen vlees meer).... Het kan goed zijn dat ik vooral ging twijfelen/me onzeker voelde door juist het gebrek aan energie nu af en toe.
Renee1137 schreef:Hoi Janneke, je menu ziet er wel gevarieerd en gezond uit hoor! Maar ik ben het niet helemaal eens met wat sommige mensen zeggen, dat je je geen zorgen hoeft te maken en dat je er zorgen over maken slechter is als te weinig binnen krijgen. Zo lang je niet gaat piekeren is het denk ik heel gezond om je af te vragen hoe het met je eten en je lichaam gaat, en of er nog verbeterpuntjes zijn. Zelf vind ik het juist fijn en geruststellend om meer te weten te komen over hoe dat allemaal werkt.

Als je soms te weinig energie hebt, zou ik in ieder geval niet te veel beknibbelen op zaken waarvan je twijfelt of ze echt súpergezond zijn. Zoals brood en aardappelen... Die leveren nou eenmaal calorieën, en dus energie. Het is een mythe dat te veel zetmeelrijk voedsel (dat dus wordt omgezet in suiker) tot diabetes et cetera leidt, de waarheid is veel gecompliceerder dan dat. Voor sommige mensen werkt bepaald voedsel niet, maar voor anderen is het geen probleem. Als je je niet slecht voelt na het eten van brood of aardappelen zou ik zeker niet bang zijn dat je daar te veel van eet (als je overgewicht had of merkt dat je aankomt, is het natuurlijk een ander verhaal). Gewoon lekker blijven variëren.

Check ook van alle mineralen, vitamines etc. in welk plantaardig voedsel ze zitten en of je daar een beetje genoeg van binnenkrijgt. De Belgische EVA (Ethisch Vegetarisch Alternatief) heeft een hele mooie poster daarover, perfect voor op je keukendeur (ik heb m ook en kijk er vaak op). Denk ook aan B12. Vermoeidheid kan ook veroorzaakt worden door tekorten. Ga eventueel naar de huisarts voor een bloedtest.
Ik wil ook graag mijn voeding in de gaten (blijven) houden, maar het zou misschien wel helpen als ik er een tikkeltje relaxer over doe. Gewoon op blijven letten en niet té druk maken. Dat ga ik proberen :)
Die poster is een goeie! Ga ik denk ik ook maar aanschaffen. Lijkt me erg fijn! Enne, ik slik B12.

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Eef schreef:En je bent inderdaad wel wat streng voor jezelf, relax!! ;)
Yep, relaxen is wat ik dus ga proberen om te doen! :)

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Eten de meeste van jullie trouwens meerdere maaltijden op een dag (net als ik)? Of maar 2 of 3?

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ja het moet wel leuk blijven natuurlijk!

Ik eet in ieder geval ontbijt en avondeten, en daartussen... varieert het een beetje. Niet echt op één moment lunch eigenlijk, het is een beetje verspreid door de dag. Na het avondeten eet ik meestal niets meer, soms een stukje chocola. Ik eet heel veel met het avondeten dus ik krijg dan ook geen trek meer 's avonds :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Eef

Bericht door Eef »

Ik eet drie maaltijden per dag (momenteel 's ochtends groente/fruit smoothie met zaden, smiddags soja-yoghurt met kokosvezels of een maaltijdsalade (met noten pitten of zaden, lijnzaadolie etc.) en savonds een warme maaltijd met complete eiwitten en veel groente). Tussendoor eet ik wat pure chocola of een wortel etc. Of ik deel de yoghurt in twee porties en neem later op de dag daar nog wat van.

Eerder at ik smiddags ook wel havermoutpap, quinoapap of volkoren zuurdesembrood, maar yoghurt of een salade bevalt toch beter. Maar pap met stukjes appels, cranberries en kaneel is toch ook wel erg lekker! Maar meer geschikt als uitzondering voor mij. Ook nam ik voorheen tussendoor gedroogd fruit voor calcium, ijzer etc., maar daarin kan ik geen maat houden, dus dat kan ik ook beter niet doen, ik ben al niet de slankste 8)

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Drie maaltijden en dan nog 2-3 tussendoortjes (fruit, vers sap, rijstwafel met avocado etc.)

Ik snap het punt van aardappelen zijn onbewerkt en komen uit de grond helemaal en daar ben ik het mee eens hoor. Ik eet ze ook gewoon met mate.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Eef

Bericht door Eef »

Wij eten ook aardappels met mate, eigenlijk alleen omdat het zo lekker is, maximaal 2x per week in het seizoen en liever helemaal niet in de winter wanneer ze al een tijd liggen, dan zijn de meeste vitaminen wel verdwenen. We eten ze met schil.

Truus

Bericht door Truus »

Ik wil me graag aansluiten bij de pro-aardappelen fractie. Niet dat je niet prima gezond kunt zijn zonder aardappelen, maar ze hebben best wel voordelen. Voor degenen die zich er druk om maken, ze bevatten eiwitten, vitaminen, mineralen en vezels in overvloed. Bovendien zijn ze goedkoop en meestal lokaal geproduceerd.

Ik heb even gekeken op de Dr. McDougall site. Op het algemeen prikkelen dergelijke guru's mijn achterdocht. Maar ik ben wel met hem eens dat je beter aardappelen kunt eten dan in elkaar geknutselde vleesvervangers, waarmee ik niet wil suggereren dat je nooit vleesvervangers mag eten.

Mijn grootouders (geboren in de 19de eeuw) wisten niets van de voedingsleer. In de periode dat ik ze kende waren ze mollig. Ze aten vlees, gevogelte, eieren en kaas zonder rem. Hun brood werd dik besmeerd met boter, hun aardappelen dreven op vette vleesjus, hun groenten waren nauwelijks terug te vinden onder de mayonaise. Ze waren zeker niet vies van slagroomtaart en hun suikerpot moest constant bijgevuld. Ze zijn allebei rond de 100 geworden.

Hiermee zeg ik niet dat het geen zin heeft een gezond dieet te volgen, maar wel dat het geen zin heeft om er een obsessie van te maken, want de invloeden op onze gezondheid zijn zeker niet alleen wat we eten. O.a. komt er een hoop geluk/pech bij kijken waar we zelf geen invloed op hebben.

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Eef schreef:Ik eet drie maaltijden per dag (momenteel 's ochtends groente/fruit smoothie met zaden, smiddags soja-yoghurt met kokosvezels of een maaltijdsalade (met noten pitten of zaden, lijnzaadolie etc.) en savonds een warme maaltijd met complete eiwitten en veel groente). Tussendoor eet ik wat pure chocola of een wortel etc. Of ik deel de yoghurt in twee porties en neem later op de dag daar nog wat van.

Eerder at ik smiddags ook wel havermoutpap, quinoapap of volkoren zuurdesembrood, maar yoghurt of een salade bevalt toch beter. Maar pap met stukjes appels, cranberries en kaneel is toch ook wel erg lekker! Maar meer geschikt als uitzondering voor mij. Ook nam ik voorheen tussendoor gedroogd fruit voor calcium, ijzer etc., maar daarin kan ik geen maat houden, dus dat kan ik ook beter niet doen, ik ben al niet de slankste 8)
Whoh, lijkt alsof je weinig eet... Maar goed, ik ben dan ook meerdere maaltijden gewend haha. Eet je bij die avondmaaltijd wel iets van granen (rijst/quinoa/oid)?... Ik zou niet zonder kunnen!
Truus schreef:Ik heb even gekeken op de Dr. McDougall site. Op het algemeen prikkelen dergelijke guru's mijn achterdocht. Maar ik ben wel met hem eens dat je beter aardappelen kunt eten dan in elkaar geknutselde vleesvervangers, waarmee ik niet wil suggereren dat je nooit vleesvervangers mag eten.
Ik houd normaal gesproken ook helemaal niet van die 'guru's' :D Ik hoorde per toeval van hem en het enige wat hij doet is een plantaardig dieet onder de aandacht brengen. Alles wat ik zover van en over hem heb gelezen klinkt mij heel logisch in de oren en daarom bevalt het me wel. Binnenkort ga ik eens een boek van hem kopen en lezen wat ie nog meer allemaal te zeggen heeft. Ben benieuwd.
Truus schreef:Mijn grootouders (geboren in de 19de eeuw) wisten niets van de voedingsleer. In de periode dat ik ze kende waren ze mollig. Ze aten vlees, gevogelte, eieren en kaas zonder rem. Hun brood werd dik besmeerd met boter, hun aardappelen dreven op vette vleesjus, hun groenten waren nauwelijks terug te vinden onder de mayonaise. Ze waren zeker niet vies van slagroomtaart en hun suikerpot moest constant bijgevuld. Ze zijn allebei rond de 100 geworden.

Hiermee zeg ik niet dat het geen zin heeft een gezond dieet te volgen, maar wel dat het geen zin heeft om er een obsessie van te maken, want de invloeden op onze gezondheid zijn zeker niet alleen wat we eten. O.a. komt er een hoop geluk/pech bij kijken waar we zelf geen invloed op hebben.
Volgens mij zijn er wel meerdere gevallen bekend van ongezonde eters die toch oud zijn geworden. Maar er zijn nog meer gevallen bekend van ongezonde eters die niet oud zijn geworden. Er zijn de laatste jaren steeds meer mensen met ziektes (kanker, diabetes, enz) gekomen en ik ben ervan overtuigd dat dat met dieet te maken heeft. Met een gezond dieet sluit je idd niks uit, maar de kansen om ziek te worden zijn wel stukken kleiner.
Het moet idd geen obsessie worden (dus ik probeer er relaxed mee om te gaan :D ). Ik denk ook dat er andere invloeden zijn, zoals bijv. leefomgeving. Maar ik denk dat dieet wel de grootste invloed is.
Ik wil een plantaardig dieet volgen vooral voor de dieren en dat ik me fijner/energieker/gezonder voel. Ik hoop gezond ouder te worden, zodat ik nog op een fitte manier alles kan doen en meemaken. Ik doe dit niet perse om maar heel oud te worden, want ik kan toch niet in de toekomst kijken.... ik doe het meer voor het NU zeg maar. :)

TonyJello

Twijfels?

Bericht door TonyJello »

Stel je voor dat je wat je nu dagelijks eet aan een leeftijdsgenoot zou kunnen geven in één van de armste landen in Afrika. Zou die persoon zich dan zorgen maken of die wel voldoende voedingsstoffen binnen zou krijgen?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

jannekevt schreef:
Martine schreef:Uit je dagmenu is niet helemaal duidelijk hoeveel eiwit je binnenkrijgt. Misschien zou je nog wat vaker peulvruchten, vegagehakt of een andere vleesvervanger kunnen eten.
Ik probeer bijna elke dag iets van peulvruchten te eten (verschillende bonen, groene erwten en soms kikkererwten). Dan zou mijn eiwitinname genoeg moet zijn, toch?
Vegagehakt of vleesvervangers eet ik niet. Dit is voor mij teveel 'processed' (ben ff het NL-se woord kwijt).
Ik probeer trouwens een beetje te eten zoals Dr. McDougall. Kent iemand hem? Hij is een Amerikaanse dokter die een plantaardig dieet promoot. Alles wat hij zegt klinkt me logisch in de oren.
Ja, de meningen verschillen nogal over hoeveel eiwit je zou moeten eten. Zie hier voor de mening van Ginny Messina, een vegan dietiste.

Ik vind het zelf fijn om wat meer eiwit te eten, omdat je er een lekker verzadigd gevoel van krijgt, wat ik bij koolhydraatrijk voedsel zoals brood, pasta, aardappelen etc. minder heb. Ik heb heel snel last van een schommelende bloedsuikerspiegel. Voor jou is dat misschien anders, zeker omdat je ook veel meer beweegt dan ik (ik heb een kantoorbaan en sport niet echt, al wandel en fiets ik wel graag).

Ik maak me ook weinig zorgen over de mate waarin voedingsmiddelen 'processed'/bewerkt zijn. Zolang je alles met mate neemt en de dingen die echt bewezen ongezond zijn zoveel mogelijk mijdt (zoals transvetten en grote hoeveelheden toegevoegde suiker), dan zal het waarschijnlijk allemaal wel loslopen.

Ik ben niet zo'n fan van McDougal, omdat ik voorstander ben van een dieet met wat meer eiwit en vooral meer gezonde vetten en minder eenvoudige koolhydraten. Maar de meningen over goede gezonde voeding zijn heel erg verdeeld en het bewijs niet bepaald eenduidig, dus iedereen kan en moet daarin zijn eigen weg volgen. Discussies over dit soort onderwerpen lopen meestal nergens op uit, dus daar heb ik niet zo'n zin in.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Door de reacties van iedereen heb ik hier nu wel heb geleerd dat mijn manier van eten vooral bij MIJ moet passen. Zolang ik genoeg gezonde dingen eet en niet teveel ongezonde dingen is het prima. Mijn onzekerheid over mijn eetstijl is al iets minder.
Ik zal proberen iets minder streng voor mezelf te zijn... zeker omdat ik het eigenlijk al goed vind van mezelf dat ik veganistisch eet in een omgeving waar niemand dat doet.
Ik heb ook besloten dat ik een paar uur minder ga werken per week vanaf 1 januari.

Nog bedankt voor al de reacties! :thanks:

TonyJello

Minder twijfels!

Bericht door TonyJello »

Goed zo! :dansbanana: Het gaat prima! :cheerie:

Butternutkin

Als lid van een familie vol vleeseters en rokers (en lekker veel zout/suiker/vet) die allemaal na elkaar de diagnose diabetes en/of kanker krijgen ben ik er van overtuigd dat je bepaalde dingen wel kan voorkomen door een goed dieet te hebben. Je hebt misschien aanleg voor iets, maar er moet toch een aanleiding zijn om het te krijgen denk ik.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Truus

Bericht door Truus »

jannekevt schreef:Er zijn de laatste jaren steeds meer mensen met ziektes (kanker, diabetes, enz) gekomen
Daar ben ik niet zo zeker van. Het wordt aangedikt door de farmaceuten. Ondertussen wordt ook beweerd dat we langer dan ooit leven, en daarom de pensioengerechtigde leeftijd omhoog moet. De waarheid komen we nooit achter.
jannekevt schreef:en ik ben ervan overtuigd dat dat met dieet te maken heeft.
Ook daar ben ik niet zo zeker van, alsof eten het enige is dat de gezondheid beïnvloedt. Wat dacht je b.v. aan al dat plastic waar we aan blootgesteld worden? Of de diabetes-verwekkende pillen die door een kwart van de bevolking geslikt worden, en via het riool terecht komen in het drinkwater en de voedselketen?

Overigens wil ik je niet ontmoedigen van een gezond dieet. Ik zeg alleen dat m.i. het geen zin heeft het te laten oplopen tot een obsessie.

Eef

Bericht door Eef »

jannekevt schreef:
Eef schreef:Ik eet drie maaltijden per dag (momenteel 's ochtends groente/fruit smoothie met zaden, smiddags soja-yoghurt met kokosvezels of een maaltijdsalade (met noten pitten of zaden, lijnzaadolie etc.) en savonds een warme maaltijd met complete eiwitten en veel groente). Tussendoor eet ik wat pure chocola of een wortel etc. Of ik deel de yoghurt in twee porties en neem later op de dag daar nog wat van.

Whoh, lijkt alsof je weinig eet... Maar goed, ik ben dan ook meerdere maaltijden gewend haha. Eet je bij die avondmaaltijd wel iets van granen (rijst/quinoa/oid)?... Ik zou niet zonder kunnen!
Als ik meer eet dan kom ik al gauw aan, helaas.
Maar de salade's zijn wel echt maaltijdsalades, dus niet een paar blaadjes sla, maar compleet, met goede vetten en eiwitten uit oa avocado, tahin etc.

Ja, 's avonds eet ik bij de groente bijv. quinoa, seitan, tofu, rijst, volkoren pasta, noten, boekweitnoedels etc.
En dan minstens twee bronnen samen, zoals rijst met noten, of pasta met pitten.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Dan post ik ook nog even een menuutje, voor de variatie:

Wij ontbijten de laatste tijd met een paar (meestal 3) rijstwafels met notenpasta, tartex of ander beleg. 's Winters eet ik ook graag pap voor het ontbijt.

Tussen de middag eet ik meestal een salade, een goed gevulde soep of een restje van de vorige avond (ik kook 's avonds vaak extra, zodat ik dat later als lunch kan eten). Daar zit dan altijd iets van bonen, seitan of tofu bij, flink wat groente en vaak ook een paar lepels graan, maar niet altijd. Mijn vriend eet meestal zelfgebakken eiwitrijk brood met bovengenoemd beleg, soms ook salade of een restje avondeten.

De avondmaaldtijd bestaat ook uit veel groente met een eiwitbron en wat graan. Op verzoek van mijn vriend eten we één keer per week witte pasta met tomatensaus en één keer pizza (vaak eet hij dat als ik bij vrienden ga eten of een diner heb van mijn werk).

Het dessert is soms een suikervrij ijsje van diepvriesfruit uit de blender of een Alpro toetje. Meestal eten we een rijstwafel met chocopasta als toetje (beetje raar, ik weet het).

Als tussendoortjes nemen we 's ochtends en 's middags een handje noten en eventueel wat vers of gedroogd fruit. Ik bak ook regelmatig (suikervrije en/of eiwitrijke) cake of muffins die we dan als tussendoortje kunnen eten.

Voor het weekend kopen we bijna altijd een paar wat minder gezonde luxe producten, zoals een grote reep chocolade, een zakje (suikervrije) snoepjes, een paar Belgische biertjes en een zakje chips of cassave kroepoek.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Fijn om te lezen wat anderen eten... kan ik weer wat ideeen opdoen :)

Butternutkin

Zijn Belgische biertjes vegan? :scratch:
Linda mcCartney

Plaats reactie