twijfels!

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
jannekevt
Leefwijze: veganist

twijfels!

Bericht door jannekevt » do nov 15, 2012 21:19

Hey allemaal,

sinds 1 oktober eet ik voor 98-99% procent veganistisch (heb nog een keer mozzeralla gegeten bij het uiteten). Ik doe dat om diervriendelijker te zijn (hoofdreden), maar ook omdat ik heel gezond wil zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat de mens zichzelf voor een groot deel ziek maakt door al de rotzooi die ze eten. Daarom wil ik ook geen slechte dingen meer eten: geen dierlijke producten, maar dus ook geen koekjes, snoep, chips, friet, enz. Ik voel mezelf daardoor gezonder en fijner. Het gaat me best goed af. Ik heb er ook niet veel behoefte aan.

Maar nu ga ik even mijn twijfels omschrijven en hoop dat mensen dit herkennen of dat ze wat advies voor mij hebben.
Ik vraag me soms af of ik het allemaal wel goed doe. Ik vraag me dan af of ik wel genoeg calorieen binnenkrijg, of ik wel veelzijdig/afwisselend genoeg eet, enz.
Soms krijg ik heel erge honger (of trek ??) en eet ik 2 boterhammen (meestal zuurdesem).... en dan kan ik me druk gaan maken of dat brood wel gezond genoeg is. Ben ik te streng voor mezelf?? Want het enige "slechte" wat ik eet is soms teveel brood (denk aan 4 sneden op een dag). Ik heb sinds 1 oktober 2 koekjes, 2 kleine zakjes chips, paar stukjes pure chocolade en 1x wat frietjes op. Voor de rest alleen maar gezond...
Hier een voorbeeld van 2 dagen van mij:

7:00 banaan + kiwi + droge havermout eroverheen.
9:30 wortels + selderij + hummus
12:00 rijst + verschillende groenten + aardappels uit de oven
15:00 2 boterhammen met pindakaas en hummus + zonnebloempitten
18:30 boerenkoolstamppot

7:00 appel + kiwi + boterham met pindakaas
9:30 mandarijn + gedroogde abrikozen + pompoenpitten
12:00 quinoa + zwarte bonen + avocado + tomaten
15:00 klein bakje boerenkoolstamppot + snee notenbrood (zuurdesem)
18:30 volkoren pasta met tomaten en verse basilicum + salade

Soms voel ik me ook best wel moe.... Dan weet ik niet zeker hoe dat komt. Het rotte is dat ik precies op hetzelfde moment dat ik veganistisch ben gaan eten ik ook een druk werkschema heb gekregen. Ik ben van 4 dagen naar 6 dagen werken gegaan (2 banen). Daarnaast sport ik ook nog 3 x per week 1,5 half uur. Ik vind alles best leuk om te doen, maar het is wel druk. Soms ga ik al om 21:30 naar bed, terwijl ik dat eerst nooit deed! Ik denk zelf dat ik vaker moe ben door de drukte, maar het kan natuurlijk ook zijn dat ik iets fout doe met mijn etensstijl.

Ik zou graag jullie mening hierover willen hebben.... Ik ken verder niemand in mijn omgeving die zo eet, dus heb geen vergelijkingsmateriaal.

Hebben jullie aan het begin van jullie "veganistische leven" ook twijfels gehad of jullie het wel goed deden? Wat moet ik doen met die trek die ik soms voel: negeren of toch die boterham eten? Hoe streng zijn jullie voor jezelf? Hoe vinden jullie mijn eetschema?

Groetjes van een soms onzekere veganist.

Martine
Moderator

Re: twijfels!

Bericht door Martine » do nov 15, 2012 21:43

Ik vind dat je maaltijden er wel redelijk 'normaal' uitzien. Ik eet zelf wat minder fruit en meer noten en groente dan jij, maar dat zijn details.

Uit je dagmenu is niet helemaal duidelijk hoeveel eiwit je binnenkrijgt. Misschien zou je nog wat vaker peulvruchten, vegagehakt of een andere vleesvervanger kunnen eten. Of je genoeg calorieën binnenkrijgt hangt af van hoe groot de porties zijn die je eet. Als je zeker wilt weten of je genoeg binnenkrijgt kun je proberen om alles wat je eet eens een weekje bij te houden met een programma zoals de Eetmeter van het Voedingscentrum. Die vertelt je dan precies hoeveel eiwit, koolhydraten, vet, vitaminen en mineralen je binnenkrijgt. De lijst met voedingsmiddelen is behoorlijk uitgebreid, al staan sommige producten zoals quinoa er niet in.

Je werk/sport programma klinkt behoorlijk heftig. Daar zou ik ook moe van zijn hoor. Ook moet je niet onderschatten dat het uitvogelen van een nieuw voedingspatroon zoals jij nu doet ook energie kost.

Ik zou zeggen, probeer zo veel mogelijk lekker uit te rusten en houdt eventueel een weekje of twee bij wat je eet, zodat je weet of je nog iets kunt verbeteren aan je dieet als dat nodig is.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

TonyJello

Twijfels!

Bericht door TonyJello » do nov 15, 2012 21:47

Je zorgen maken over je eten en krampachtig doen is erger dan soms wat minder binnenkrijgen. En af en toe iets eten wat een beetje minder gezond is kan helemaal geen kwaad hoor!
:D
Je eet gezond, zo te zien. Goed variëren is belangrijk en eten wat je lekker vindt ook.

Je bent wel erg actief vind ik, daar kan je best moe van worden. Voldoende slaap is heel erg belangrijk.

jannekevt

Bericht door jannekevt » do nov 15, 2012 22:23

Martine schreef:Uit je dagmenu is niet helemaal duidelijk hoeveel eiwit je binnenkrijgt. Misschien zou je nog wat vaker peulvruchten, vegagehakt of een andere vleesvervanger kunnen eten. Of je genoeg calorieën binnenkrijgt hangt af van hoe groot de porties zijn die je eet. Als je zeker wilt weten of je genoeg binnenkrijgt kun je proberen om alles wat je eet eens een weekje bij te houden met een programma zoals de Eetmeter van het Voedingscentrum. Die vertelt je dan precies hoeveel eiwit, koolhydraten, vet, vitaminen en mineralen je binnenkrijgt. De lijst met voedingsmiddelen is behoorlijk uitgebreid, al staan sommige producten zoals quinoa er niet in.

Je werk/sport programma klinkt behoorlijk heftig. Daar zou ik ook moe van zijn hoor. Ook moet je niet onderschatten dat het uitvogelen van een nieuw voedingspatroon zoals jij nu doet ook energie kost.
Ik probeer bijna elke dag iets van peulvruchten te eten (verschillende bonen, groene erwten en soms kikkererwten). Dan zou mijn eiwitinname genoeg moet zijn, toch?
Vegagehakt of vleesvervangers eet ik niet. Dit is voor mij teveel 'processed' (ben ff het NL-se woord kwijt).
Ik probeer trouwens een beetje te eten zoals Dr. McDougall. Kent iemand hem? Hij is een Amerikaanse dokter die een plantaardig dieet promoot. Alles wat hij zegt klinkt me logisch in de oren. Hij zegt dat je vooral veel groenten, wat fruit, bonen(peulvruchten) en starches (granen en aardappels) moet eten. Dit alles aangevuld met noten en zaden. Hij zegt dat je moet oppassen met vetten en eiwitten (hiervan eet een mens vaak te veel). Ik probeer veel uit te vogelen via zijn website, maar zoals jullie konden lezen zit ik toch nog wel met wat vragen/twijfels.

Het uitvogelen van een nieuw voedingspatroon zal idd wel extra energie kosten. Ik ben veel aan het lezen/uitzoeken en sta regelmatig 's ochtends in de keuken te koken (en sta daar ook eerder voor op).
Misschien moet ik mezelf gewoon iets meer de tijd gunnen om overal aan te wennen.

TonyJello schreef:Je zorgen maken over je eten en krampachtig doen is erger dan soms wat minder binnenkrijgen.

Je bent wel erg actief vind ik, daar kan je best moe van worden. Voldoende slaap is heel erg belangrijk.

Ja ik kan daar soms best moeilijk over doen... dan ga ik stressen en dat is idd niet goed voor mijn mentale toestand :D
Ik let er goed op dat ik genoeg slaap!

Ik denk dat het voor mij al veel scheelt als ik wat bevestiging krijg dat ik het goed doe.... Nu probeer ik het goed te doen en hoop ik dat dat klopt. Maar omdat ik me soms moe voel (terwijl ik een energyboost verwachtte :D ) en niemand in mijn omgeving eet zoals ik, heb ik zo mijn twijfels.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do nov 15, 2012 22:25

Als je gezond eet dan kun je af en toe best wel wat 'slechts' eten hoor, zolang je dat maar niet dagelijks doet. Als je het idee hebt dat je moe wordt van brood zou je daarin kunnen minderen en het vervangen door wat anders.

Zo snel heeft een mens geen tekort aan eiwitten geloof ik, die zitten zelfs in alle groenten.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » do nov 15, 2012 23:25

Misschien ontbijt je te licht? Ik zelf hou wel van een stevig ontbijt en lunch, 's avonds probeer ik vaak wat lichter te eten. Havermout zou ik eerst koken of goed weken. Zelf maak ik er pap van met noten, gedroogd fruit en banaan. Ik at een tijd geleden vaak ongekookte en -geweekte muesli 's ochtends, maar daar kreeg ik last van.

Ook neem ik allereerst in de ochtend een glas warm (gekookt, niet uit de kraan!) water met vers citroensap (1/2 citroen), dat is goed voor je weerstand, lever en voelt ook prettig aan.

Drink je koffie, ga dan over op chichorei of granenkoffie. Van koffie kun je ook erg moe worden, net als van alcohol.

Emiel

Bericht door Emiel » do nov 15, 2012 23:26

Butternutkin schreef:Als je gezond eet dan kun je af en toe best wel wat 'slechts' eten hoor
Gelukkig wel, want wat zou ik anders met mijn chocoladeverslaving moeten :wink:

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » vr nov 16, 2012 6:31

Ziet er prima uit hoor! Het is eigenlijk precies hoe ik mijn eigen 'ideale dieet' samen zou stellen, als ik er de tijd, het geld en de motivatie voor had :lol: Ik zou me dus niet teveel zorgen maken. Over of brood nou wel of niet gezond is kunnen we hele discussies houden, ik denk dat je op dat punt maar gewoon moet luisteren naar hoe je je voelt. Als je je beter voelt zonder brood, kun je het weglaten, maar ik denk persoonlijk dat 2 of zelfs 4 sneetjes per dag - zeker het brood dat jij eet en met houmous/pindakaas/groentes als beleg - weinig kwaad kunnen. :) Dat kun je imo rustig eten. Af en toe een koekje, zakje chips of frietje kan ook geen kwaad. Je kunt koek, chips en dergelijke natuurlijk ook zelf maken, dan weet je precies wat erin gaat, wellicht stelt dat je wat meer gerust. Pas wel op dat je niet doorslaat en geobsedeerd raakt door gezond eten, want daar word je niet gelukkiger van.

Vroeg naar bed gaan hoeft geen probleem te zijn, maar het is niet de bedoeling dat je de hele dag als een zombie rondloopt. Misschien even bloedwaardes laten testen om te kijken of je tekorten hebt? Dat zou voor iedereen, veganist of niet, wel een goed idee zijn.

Succes!
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

JesseL

Bericht door JesseL » vr nov 16, 2012 10:04

Volgens mij eet je niet te weinig. Je eet 2 maaltijden meer dan ik en ik ben toch niet ondervoed als man met 82kg op 1,90. :grin:

Ik ontbijt maar 1x en heb ook dat 1500uurtje niet.

Ook ziet het er allemaal erg gezond en gebalanceerd uit.

Maar wat slik je nog aan supplementen? Neem je wel B12? En eventueel meer dingen die je nou eenmaal minder snel binnenkrijgt als veganist? Denk aan een VEG1 of extra vitamine D.

jannekevt

Bericht door jannekevt » vr nov 16, 2012 12:28

Emiel, ik houd niet van havermoutpap. IEW! Heb ik weleens geprobeerd, maar vind het alleen droog lekker. Zover ik weet krijg ik nergens last van als ik dat eet.
Ik drink geen koffie... nooit gedaan ook. Ik drink water en thee (groen en rooibos). 's Ochtends warm water drinken met citroen heb ik ook weleens gedaan ja... misschien zal ik dat eens wat vaker doen.

Appelmoes, chips maak ik weleens zelf. Alles van aardappel vind ik super lekker... dus gewoon schijfjes aardappel in de oven en als ze krokant zijn lekker opeten. Alleen een nadeel dat het maken ervan lang duurt.
Ik ben er soms misschien idd teveel mee bezig, met al dat 'gezond moeten eten'..... Maar tegelijkertijd gaan ook veel dingen vanzelf. Ik zal toch eens gaan proberen om iets minder streng te zijn voor mezelf en me niet druk te maken als ik eens een keer 1 of 2 extra boterhammen eet. :D
Bloedwaardes wil ik begin 2013 eens laten checken.

JesseL, ik slik B12 en ook vitamine D. Ik krijg namelijk weinig uurtjes zon/daglicht te zien op het moment.
Omdat ik soms zo'n trek kan krijgen vroeg ik mezelf af of ik te weinig calorieen binnen krijg. Ik ben zelf 1.80m, weeg zo'n 67 kilo en heb dus een actief leven. En sinds ik veganistisch eet eet ik veel meer producten met weinig calorieen. Maar dan zal het wel goed zijn wat ik eet.

Ik denk dat ik dan maar gewoon een beetje op dezelfde manier door moet gaan. :)

TonyJello

Twijfels!

Bericht door TonyJello » vr nov 16, 2012 12:44

Vanmorgen begon ik met een kop thee en toen twee bananen en een appel met wat jus 'd orange, chiazaad, lijnzaad, hennepzaad en kokosschaafsel uit de blender. Daarna een avocado en daar had ik het voorlopig bij moeten laten, maar ik zat net Expeditie Robinson te kijken (uitzending gemist) en ik nam er lekker een beker granenkoffie bij en werkte nog eens zes sneeën brood weg met pindakaas en hagelsag! :mrgreen:

Oeps... dat was een beetje te veel van het goede, maar Janneke, njente problem. Ik doe het niet iedere dag.
Ik wacht nu met eten totdat ik echt honger heb en dan eet ik wortels, snijbonen, paprika, kidneybonen en wat rijst. :D

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr nov 16, 2012 18:01

jannekevt schreef:Alles van aardappel vind ik super lekker... dus gewoon schijfjes aardappel in de oven en als ze krokant zijn lekker opeten. Alleen een nadeel dat het maken ervan lang duurt.
Ik ben er soms misschien idd teveel mee bezig, met al dat 'gezond moeten eten'..... Maar tegelijkertijd gaan ook veel dingen vanzelf. Ik zal toch eens gaan proberen om iets minder streng te zijn voor mezelf en me niet druk te maken als ik eens een keer 1 of 2 extra boterhammen eet. :D

Hihi, aardappels zijn ook superlekker! Weet je waarom? Aardappels zijn eigenlijk een soort suiker, net als "witte" koolhydraten. Je bloedsuikerwaarden vliegen sky high, maar vullen doet het je niet. Je kan er dus van blijven eten, hele zakken chips, jammie! Op zich wel goed om dit een beetje met mate te doen dus :mrgreen:
Wij eten hier 1x in de twee weken ofzo patatjes uit de oven, voor de rest alles volkoren.

Als je te streng bent word je, zoals Appelmoes al zegt, niet heel blij uiteindelijk. Op het moment eet ik zelf geen suiker omdat ik het niet wil, ik weet nu wat suiker doet met mijn lichaam, dus hoe lekker het er ook uitziet, ik denk niet dat ik er blij van word als ik een koekje ofzo eet (of 6). Als ik echter heel graag iets wil en ik heb er een goed gevoel bij dan ga ik het gewoon eten. Een boterham met pindakaas (zonder suiker en met zo min mogelijk zout) kan niet zoveel kwaad, tenzij je er 10 eet.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » vr nov 16, 2012 19:04

jannekevt schreef:Emiel, ik houd niet van havermoutpap. IEW! Heb ik weleens geprobeerd, maar vind het alleen droog lekker. Zover ik weet krijg ik nergens last van als ik dat eet.
Echt niet? Ik vind mijn ontbijt echt het hoogtepunt van de dag door die pap. Zeker nu ik dadelstroop heb ontdekt. Shit, wat is dat lekker!

Maar goed, misschien moet je wel gewoon wat meer eten. Aan je gewicht en lengte te zien ben je niet echt te dik of zo :wink:

jannekevt

Bericht door jannekevt » vr nov 16, 2012 22:15

TonyJello schreef:Vanmorgen begon ik met een kop thee en toen twee bananen en een appel met wat jus 'd orange, chiazaad, lijnzaad, hennepzaad en kokosschaafsel uit de blender. Daarna een avocado en daar had ik het voorlopig bij moeten laten, maar ik zat net Expeditie Robinson te kijken (uitzending gemist) en ik nam er lekker een beker granenkoffie bij en werkte nog eens zes sneeën brood weg met pindakaas en hagelsag! :mrgreen:

Oeps... dat was een beetje te veel van het goede, maar Janneke, njente problem. Ik doe het niet iedere dag.
Ik wacht nu met eten totdat ik echt honger heb en dan eet ik wortels, snijbonen, paprika, kidneybonen en wat rijst. :D
Oeps.... onze houding over die 6 boterhammen verschilt echt!! Ik zou er van balen als ik dat zou eten haha... Jij gaat daar gelukkig relaxer mee om :) Maar via dit forum leer ik zo nog wat dingen.... les 1: Relax and don't worry :D
Butternutkin schreef:Hihi, aardappels zijn ook superlekker! Weet je waarom? Aardappels zijn eigenlijk een soort suiker, net als "witte" koolhydraten. Je bloedsuikerwaarden vliegen sky high, maar vullen doet het je niet. Je kan er dus van blijven eten, hele zakken chips, jammie! Op zich wel goed om dit een beetje met mate te doen dus :mrgreen:
Wij eten hier 1x in de twee weken ofzo patatjes uit de oven, voor de rest alles volkoren.
Ik ben van mening dat aardappels niet zo slecht zijn. Zolang de aardappels niet bewerkt zijn (friet of zo), zitten er super veel gezonde dingen in. Zoals ik al eerder benoemd heb volg ik Dr. McDougall (http://www.drmcdougall.com) en volgens hem zou je elke dag aardappels mogen eten (allerlei soorten). Hij heeft 30 jaar ervaring en promoot een plantaardig dieet.
Ik denk dat ik zo'n 4/5 dagen per week aardappels eet. De ene keer een stamppot, dan gewoon gekookt met verschillende groente en dan weer uit de oven. Bij mij vult het wel (ik eet nooit alleen aardappels, altijd in combinatie met iets anders)..... alleen zal ik eens opletten hoe lang ik na het eten van een maaltijd met aardappels weer honger krijg.
Emiel schreef:Echt niet? Ik vind mijn ontbijt echt het hoogtepunt van de dag door die pap. Zeker nu ik dadelstroop heb ontdekt. Shit, wat is dat lekker!
:D

Raynak

Bericht door Raynak » vr nov 16, 2012 22:24

jannekevt schreef:Omdat ik soms zo'n trek kan krijgen vroeg ik mezelf af of ik te weinig calorieen binnen krijg.
Heb je al eens opgeteld/uitgerekend wat je op een gemiddelde dag aan kcal binnenkrijgt dan?

jannekevt

Bericht door jannekevt » vr nov 16, 2012 22:56

Ja heb ik weleens gedaan begin oktober.... toen zat ik soms rond 1300/1400 calorieen..... dus veel te weinig. Ik zorgde er daarna voor dat ik iets meer rijst, andere graansoorten of brood at... Heb het daarna niet meer na gerekend... Vind het soms ook moeilijk in te schatten hoeveel ik mag eten. Toen ik dat een keer uitrekende stond er dat ik 3200 calorieen per dag mocht eten. Dat had te maken met mijn lengte, gewicht, drukke baan in de kinderopvang en mijn sporten. Maar ik vond dit wel erg veel!

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za nov 17, 2012 0:10

Calorieën en BMI zijn ook een beetje achterhaald. Zorg gewoon dat je eet waarbij je je goed voelt (dus na een maaltijd ben je verzadigd, maar niet propvol). Neem een tussendoortje als je er trek in hebt en zorg dat je voldoende gezonde vetten binnenkrijgt in de vorm van koudgeperste oliën, zaden en noten. Als je niet broodmager of tonnetje rond bent, en je bent zelf tevreden met je gewicht (heel belangrijk) dan zou ik me nergens zorgen over maken.

EDIT: nog even over de aardappelen, we kunnen gewoon van mening verschillen natuurlijk en daar is niks mis mee, maar ze staan echt overal in het rijtje 'witte' koolhydraten. Zomaar een random bron:

"Er zijn de zogenaamde 'snelle' koolhydraten. Wanneer die worden geconsumeerd, komt er in het bloed ogenblikkelijk een grote hoeveelheid bloedsuiker vrij. Daarop reageert het lichaam door snel insuline aan te maken om de brandstof naar de spieren te transporteren. Daardoor daalt de bloedsuikerspiegel weer snel. Het gevolg is een soort jojoën van zowel glucose als insuline. Er komen steeds meer wetenschappelijke bewijzen dat deze snelle veranderingen ongezond zijn, dat ze een negatieve invloed hebben op de vetsamenstelling van het bloed en daardoor op hart- en vaatziekten plus diabetes ( suikerziekte).

Waar zitten die 'snelle' koolhydraten in? Vanzelfsprekend in taarten en gebak, maar ook in wit brood, witte rijst, aardappelen en snacks. " bron: http://www.warriorsforhealth.com/snelle ... raten.html

Ik ben het hier mee eens omdat ik het ook voel. Aardappelen hebben echt dat 'junkie' effect op me, ik kan ze wel blijven eten. Het maakt echt niet uit in welke vorm (gebakken, gekookt, gepureerd). Ik wil niet zeggen dat je nooit aardappelen mag eten, maar 4-5 keer per week zijn een hoop insulinestoten! Als ik ze wel eet laat ik het velletje overigens zitten (tenzij ze echt oud zijn), maar die boen ik wel eerst netjes schoon als het nodig is :)
Linda mcCartney

vegangirl

Bericht door vegangirl » za nov 17, 2012 18:28

hej janneke! dat klinkt als een beginnend veganist! tenminste.. ik had die vragen of ik het wel goed deed en striktheid voor mezelf in het begin ook , langzaam ging ik wennen en werd het meer een deel van mezelf, kreeg ik meer energie en was er minder mee bezig! misschien helpt het ook om van een veganvriendelijke dietist tips te krijgen en veel te snuffelen op dit forum natuurlijk! twijfels over of je gezond bezig bent zijn logisch omdat je dat ook nog wel eens te horen krijgt en er in het begin veel te leren valt over alternatieven. zodra je lichaam gewend is en je merkt dat je al zooo lang vegan bent, nooit ziek bent in vergelijking met ervoor en bovenal blijft weten waarom je het doet en je goed kunt verantwoorden tegenover jezelf groeit dat vertrouwen ook, tenminste bij mij! succes (y) :govegan: :hippy:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za nov 17, 2012 19:55

Hoi Janneke, je menu ziet er wel gevarieerd en gezond uit hoor! Maar ik ben het niet helemaal eens met wat sommige mensen zeggen, dat je je geen zorgen hoeft te maken en dat je er zorgen over maken slechter is als te weinig binnen krijgen. Zo lang je niet gaat piekeren is het denk ik heel gezond om je af te vragen hoe het met je eten en je lichaam gaat, en of er nog verbeterpuntjes zijn. Zelf vind ik het juist fijn en geruststellend om meer te weten te komen over hoe dat allemaal werkt.

Als je soms te weinig energie hebt, zou ik in ieder geval niet te veel beknibbelen op zaken waarvan je twijfelt of ze echt súpergezond zijn. Zoals brood en aardappelen... Die leveren nou eenmaal calorieën, en dus energie. Het is een mythe dat te veel zetmeelrijk voedsel (dat dus wordt omgezet in suiker) tot diabetes et cetera leidt, de waarheid is veel gecompliceerder dan dat. Voor sommige mensen werkt bepaald voedsel niet, maar voor anderen is het geen probleem. Als je je niet slecht voelt na het eten van brood of aardappelen zou ik zeker niet bang zijn dat je daar te veel van eet (als je overgewicht had of merkt dat je aankomt, is het natuurlijk een ander verhaal). Gewoon lekker blijven variëren.

Check ook van alle mineralen, vitamines etc. in welk plantaardig voedsel ze zitten en of je daar een beetje genoeg van binnenkrijgt. De Belgische EVA (Ethisch Vegetarisch Alternatief) heeft een hele mooie poster daarover, perfect voor op je keukendeur (ik heb m ook en kijk er vaak op). Denk ook aan B12. Vermoeidheid kan ook veroorzaakt worden door tekorten. Ga eventueel naar de huisarts voor een bloedtest.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Twijfels!

Bericht door TonyJello » za nov 17, 2012 20:07

Als veganist eet je sowieso al veel gezonder dan de meeste carnisten. Als ik zie wat collega's op mijn werk naar binnen werken! Ze eten en drinken uit de automaat: Cola of Redbull met Kitkat of Snickers... (En dat is nóg duurder dan biologisch voedsel ook!)

Plaats reactie