Boodschappen

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Appelmoes
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Boodschappen

Bericht door Appelmoes »

Even wat vraagjes voor mijn fellow vegans: hoeveel geld zijn jullie kwijt aan boodschappen? Waar doen jullie boodschappen? Wat zijn producten die jullie eigenlijk altijd in huis hebben?
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Butternutkin

Re: Boodschappen

Bericht door Butternutkin »

Wij gooien voor 2 personen 100 euro per week in de boodschappenportemonnaie. Daarmee gaan we naar EkoPlaza, AH en Bas van der Heijden. Deze maand hadden we aan het eind nog wat over.

Wij hebben altijd in huis:

- koudgeperste plantaardige olie (sesam, lijnzaad of olijf etc.)
- Volkorenspeltmeel
- bladgroentes
- fruit
- sojayoghurt
- blik/gedroogde kikkererwten/bonen
- gedroogde linzen (ik wissel in soort :D)
- kruidenthee in alle soorten en maten
- tahin
- pindakaas
- noten en/of zaden
- gedroogde kruiden

Niet altijd maar vaak:
- tofu
- kiemgroentes
- raw bites/rijstwafels voor mij en vegan chocolade en vieze energydrinks (bah) voor vriendlief

We wisselen dus poepieduur en spotgoedkoop met elkaar af qua supermarkt en inkopen.

Zo, nu jij :mrgreen:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Ik geef voor één persoon rond de 30 euro per week uit. Dan tel ik drank niet mee. :P
Ik ga voor de reguliere boodschappen naar de Jumbo, voor snelle dingen naar de Jan Linders (vreselijke winkel, maar helaas is het mijn buurtsuper) en als ik tot laat college heb naar de AH XL.

Altijd in huis:
- noedels.

Meestal in huis:
- groentes (vooral sla, paprika, komkommer - ja goed, die laatste twee zijn geen groenten)
- fruit (vooral mandarijnen, appels en peren)
- amandelmelk
- sojayoghurt
- rijst
- beschuit (of rijstwafels)
- ketchup
- bonen in blik
- jam
- houmous
- peperkoek :oops:
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik weet niet precies hoeveel we uitgeven, maar ik denk zo'n 150 euro p.p.p.maand. Eigenlijk bijna alles biologisch (behalve de sojamelk). Groente en fruit kopen we bij boeren zelf, de rest vooral bij de Ekoplaza. Wat we altijd in huis hebben (in onze flinke voorraadkast):

- Zo'n beetje het gehele assortiment granen en pseudo-granen van de Ekoplaza
- Heel veel blikjes met alle soorten bonen, waar we dan o.a. zelf hummus van maken (dus ook met andere bonen behalve kikkererwten)
- Tarwe- en roggemeel (voor brood bakken)
- Vlokken van verschillende granen (voor 'overnight oats') en havermout
- Volkorenpasta
- Blikjes tomaat voor pastasaus en pizzasaus maken
- Olieën en kruiden
- Potten seitan en pakjes notengehakt
- Pakken ongezoete sojamelk van Alpro. Waarom dit geen bio? Ik wil een ongezoete sojamelk met calcium én B12 toegevoegd. En die combi kan ik niet bio vinden :(

M.a.w. ik probeer alles wat houdbaar is altijd in huis te hebben, zodat ik nooit misgrijp :P en dan werk ik qua eten maken eigenlijk altijd vanuit de groente :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Mijn vriend en ik zijn niet 100% vegan, maar binnenshuis wel zo goed als. Per week geven we voor ons tweeën ongeveer 80 euro aan boodschappen uit. We halen de meeste dingen bij de supermarkt, behalve onze groentetas en speciale producten die niet in de supermarkt te krijgen zijn. Ongeveer één keer in de 3 maanden bestellen we een grote hoeveelheid noten en meel online, dat is ook verrekend in die 80 euro. We hebben meestal een behoorlijk grote voorraad.

Altijd in huis (dit varieert een beetje, maar dit is van de afgelopen maand):
- groente (van groentepakket en verder uit supermarkt)
- 40 à 50 verschillende kruiden en specerijen, inclusief gistvlokken
- verschillende soorten olie, azijn en wat sauzen zoals sojasaus
- noten en zaden (amandelen, paranoten, hazelnoten, walnoten, cashews, zonnebloempitten, pompoenpitten, lijnzaad)
- meel (bloem, volkoren/gebuild meel, sojameel, kikkererwtenmeel, zemelen, tarwegluten)
- granen (zilvervliesrijst, quinoa, gerst)
- verschillende droge peulvruchten zoals linzen, kikkererwten en kidneybonen, en gekookte bonen in de vriezer
- grote en kleine sojabrokjes/TVP
- zelfgemaakte en ook wat gekochte vleesvervangers (seitan, worstjes en burgers) in de vriezer
- zelfgemaakte en gekochte vegan kaas in de vriezer
- rijstwafels
- (meestal zelfgebakken) brood in de vriezer
- koffie en thee
- calorie-arm zoetmiddel en suikervrije siroop

Vaak in huis:
- zelfgemaakte en gekochte notenpasta, tartexpasta, jam/appelstroop, soja choco-hazelnootpasta
- gedroogd, vers of ingevroren fruit
- sojamelk (ik maak ook regelmatig zelf notenmelk)
- pasta/noodles, witte rijst en aparte granen zoals gierst
- augurkjes, tomaat in blik, maïs in blik
- zelfgemaakte veganaise/knoflooksaus
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Butternutkin

Ah ja, ik vergat de soja/rijst/amandelmelk.

Maar hallo hey, wat geven jullie weinig uit aan zulke dure producten. Weet je het zeker? Als ik een klein boodschapje doe bij EkoPlaza ben ik al rond de 20-30 euries kwijt, en dan koop ik van bijna alles hun huismerk waar mogelijk :shock:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja, ik heb 3 maanden alles bijgehouden wat wij uitgeven, en af en toe is het misschien een keer 90 per week, maar echt niet meer dan dat. Kwestie van slim/groot inkopen, veel zelf maken en weinig 'luxe' producten kopen. Van te voren de maaltijden plannen en zodoende niet onnodig extra bezoekjes aan winkels afleggen helpt ook een hoop.

Butternutkin

Dat doen wij ook hoor, maar ik blijf het een vreemd verhaal vinden. Ik gooi ook echt zelden voedsel/restanten weg. Eten wij nou zo veel of zitten jullie op een houtje te bijten? :lol:

Ik maak wel bijna dagelijks vers sap, misschien zit het 'm daar gewoon in.
Linda mcCartney

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik denk dat mijn vriend en ik gemiddeld grote eters zijn. We hebben allebei kantoorwerk, dus we hoeven niet heel veel energie binnen te krijgen, maar we eten allebei wel heel graag.

Wij ontbijten de laatste tijd met een paar rijstwafels met notenpasta, tartex of ander beleg. 's Winters eet ik ook graag pap voor het ontbijt.

Tussen de middag eet ik meestal een eenvoudige salade, een goed gevulde soep of een restje van de vorige avond (ik kook 's avonds vaak extra, zodat ik dat later als lunch kan eten). Mijn vriend eet meestal zelfgebakken brood met bovengenoemd beleg, soms ook salade of een restje avondeten.

De avondmaaldtijd bestaat uit veel groente met een eiwitbron (meestal bonen, sojabrokjes of zelfgemaakte seitan) en wat graan. Op verzoek van mijn vriend eten we één keer per week witte pasta met tomatensaus en één keer pizza.

Het dessert is soms een ijsje van diepvriesfruit uit de blender of een Alpro toetje. Meestal eten we een rijstwafel met chocopasta als toetje(beetje raar, ik weet het, maar wij houden dus erg van rijstwafels).

Als tussendoortje nemen we 's ochtends en 's middags een handje noten en wat fruit als dat er is. Ik bak ook regelmatig een cake of muffins die we dan als tussendoortje kunnen eten.

In het weekend kopen we bijna altijd een paar luxe producten, zoals een reep chocolade, een zakje snoepjes een paar Belgische biertjes en een kleine zak chips.

Butternutkin

Ik denk dat wij er gemiddeld gewoon een hoop groente en vooral fruit doorwerken per week. Dat is gewoon wel een prijzige zaak. Nee, dan is het duidelijk :) Ik vind jouw dagmenu best meevallen hoor, Martine, niet hele grote eters. De grote eters die ik ken die zijn echt de hele dag een beetje aan het 'grazen' zeg maar :lol:
Linda mcCartney

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ik zit denk rond de 50 a 75 euro per week. Ligt een beetje aan hoe ik boodschappen doe. Meestal veel biologisch en luxeproducten toch wel. Maar ik denk dat het wel goedkoper nog kan.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Wij (2 volwassenen, 2 kinderen en 1 baby) geven ongeveer €80 per week uit aan boodschappen. Ik doe de boodschappen bij de AH, Deen, Lidl, natuurwinkel en op de markt. Soms voor aanbiedingen naar C1000, Boni of Plus. Wij kopen meestal bij goede aanbiedingen groots in en hebben dan ook een flinke voorraad in huis. Sommige dingen koop ik biologisch, maar het is helaas te duur om alles wat ik zou willen biologisch te kopen.

Wat we altijd in huis hebben (en vast nog wel meer dan wat ik nu kan bedenken:
- sojamelk
- rijst/pasta/couscous/bulgur verschillende soorten
- meel verschillende soorten
- blikjes bonen, kikkererwten, mais
- potjes groente (rode kool, rode bieten, spinazie, worteltjes)
- edelgist
- appelciderazijn
- brood
- zoetbeleg
- koffiebonen

In ieder geval genoeg dat we een tijd geen boodschappen zouden hoeven te doen als het zo uitkomt.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Ananas

Bericht door Ananas »

Hey Appelmoes, een hele tijd geleden heb ik zo'n topic gestart: http://veganisme.org/forum/viewtopic.ph ... nisme+duur

Anyway, voor de actualiteit: tegenwoordig geef ik meer uit dan destijds, want ik heb meer te besteden. Vroeger kocht ik voor rond de 10 euro per week veul groente en fruit op de Haagse Markt. Nu heb ik een bio groente- en fruitpakket en daaraan ben ik zo'n 18 euro per week kwijt.

Ik ontbijt meestal met havermoutpap van rijstmelk, haver, appelstroop, zonnebloempitten, lijnzaad, goji bessen en wat kruiden.

Lunch en avondeten doe ik warm en dat is meestal niet echt duur, omdat ik van koken hou en veel zelf maak. Ik koop ook vaak grote verpakkingen (tamari, quinoa, kruiden) waardoor het goedkoper is. Als iets in de aanbieding is sla ik in, zo heb ik momenteel een flinke flinke stash rijst- en sojamelk in de kelder staan van de Vivera aanbieding laatst bij Hoogvliet.

Als tussendoortje eet ik fruit en/of noten, of ik drink soja latte of een andere warme melkdrank (anijsmelk, chai thee, chocomelk) dit alles maak ik zelf van losse ingrediënten zodat er geen suiker in zit (en het is goedkoper).

In het weekend brunch ik wel uitgebreider: scrambled tofu, tofu omeletjes, tofu omelet burgers, zelf broodjes bakken, dat soort dingen. Nog steeds niet echt duur als je het zelf maakt.

Al met al schat ik dat ik rond de 40 euro per week zit, maar ik hou het niet zo goed bij tegenwoordig. En ik koop toch ook wel vaker luxe producten erbij zoals No Muh melty cheese om te fondueën, vegan wijn, wat lekkers bij Vegan Wonderland...

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

JudithK schreef:Wij (2 volwassenen, 2 kinderen en 1 baby) geven ongeveer €80 per week uit aan boodschappen.
Knap hoor. Wil je vertellen wat jullie en de kinderen dan eten gedurende de dag?

Toen ik student was zat ik meestal tussen de 20 en 30 euro per week voor mijn boodschappen. Toen at ik wel veel kaas. Dat heb ik nu vervangen door noten. Verder was er niet zo veel verschil met hoe we nu eten, behalve dat we wat makkelijker zijn met dure groentes en luxe producten. We kopen ook meer fair trade. Mijn vriend is wat minder budged-minded dan ik, dus dat zorgt er ook voor dat we nu met z'n tweeën wat meer uitgeven dan ik een paar jaar geleden voor mezelf nodig had.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Wij eten in totaal ongeveer per dag:

Ontbijt:
10 boterhammen met pindakaas/hagelslag/cashewnotenpasta/notenpasta e.d.
2 kleine bekers, 1 normale beker sojamelk en 1 beker cappuccino

Lunch:
10 boterhammen met hummus, vegan kaas/worst, tofusalade/avocado e.d., tomaat/komkommer/alfalfa/sprouty's e.d.
2 kleine bekers, 1 normale beker sojamelk

Avondeten (enkele voorbeelden):
- 1 kilo aardappels (bio Nicola's van de markt voor €1/kg of bio krieltjes van de markt voor €2/kg), 1 grote bloemkool/2 struiken broccoli/400 gram sperziebonen e.d., vegan burger (vaak afgeprijsd van de natuurwinkel)
- 250 gram pasta met champignons, courgette, ui, soya gehakt of soya stukjes (die je moet weken)
- 8 wraps met soya stukjes, tomaat, komkommer, kidneybonen, mais e.d.
- pannenkoeken (1 pak pannenkoekenmix)
- 2 pizza's (bodems van AH), belegd met champignons, ui, olijven, pizzakaas, rucola, pesto
Toetje: appelmoes, soya yoghurt (als het in de aanbieding is of afgeprijsd in de natuurwinkel), soya vla (als het in de aanbieding is), zelf gemaakte bananenijs. Met een beker soya yoghurt doen we twee keer met zijn vieren.

Tussendoor: fruit, limonade (voor de meisjes), paar bekers cappuccino voor Jesse en 's avonds een koekje en soms wat lekkers (chocolade of chips)
Op schooldagen neemt Meilan een pakje sojamelk mee naar school. Deze hebben we in grote hoeveelheid in de aanbieding gekocht. Eigenlijk kopen we alle houdbare dingen in grote hoeveelheden in de aanbieding. En niet houdbare dingen kopen we in de aanbieding of afgeprijsd.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Marla

Bericht door Marla »

Ik eet samen met mijn vriend al 250 pasta op :oops:

TonyJello

Boodschappen

Bericht door TonyJello »

Wat ik in huis heb is heel erg veel, want ik heb ook een noodvoorraad gemaakt. Die noodvoorraad bestaat uit potten en blikken met allerlei groenten, bonen en een beetje fruit, tomatenpuree, zuurkool, rijst, macaronie, sojamelk, olie, granenkoffie, rietsuiker, katten-, kippen- en hondenvoer en natuurlijk water en wc papier en verder alles wat in een noodvoorraad hoort zoals een radio, zaklamp, batterijen, tandpasta, zeep, noem maar op. Hier pak ik ook dagelijkse dingen uit en dan vul ik het weer aan. Fifo.
:mrgreen:
En verder heb ik bloem, volkorenmeel, couscous, quinoa, spliterwten, linzen, pofmaïs, chiazaad, lijnzaad, hennepzaad, sesamzaad, brinta, aardappelen, diverse soorten thee, kokosschaafsel, hagelslag, pindakaas, stroop, agavesiroop, gembersiroop, diverse kruiden, zout, mosterd, bakpoeder, azijn, zeewier, zonnebloempitten, pompoenpitten, walnoten, cashewnoten en andere noten, mueseli, bananen, appels, kiwi, avocado, komkommer, tomaten, broccoli, spinazie, wortels, boter, jus 'd orange, brood, jam, soms Alproyoghurt en chocola en wat ik nog vergeten ben.

Boodschappen doe ik bij de Aldi, Lidl, Plus en Jumbo waar bij allen steeds meer biologisch te vinden is en wat ik ook koop en ik kom steeds vaker bij natuurwinkels.

Voor alles bijelkaar (exl. honden- en kippenvoer, want die dieren zijn van de buurman) geef ik denk ik ongeveer 25 tot 35 euro per week uit (ik zal het eens precies gaan bijhouden) en buiten de katten om woon ik dus alleen en heb ik ook nooit bezoek, behalve de buurman die bijna dagelijks s' morgens koffie komt drinken.
(De walnoten, appels en aardappelen komen uit eigen tuin).

Butternutkin

Marla schreef:Ik eet samen met mijn vriend al 250 pasta op :oops:
Ik vind het ook best knap. Ik eet niet zoveel graanproducten maar als ik een salade maak is dat wel een groot bord enzo.
Linda mcCartney

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

JudithK schreef:Met een beker soya yoghurt doen we twee keer met zijn vieren.
Zo'n halve liter? Daar doe ik in mijn eentje één keer mee... :oops:

Butternutkin

Appelmoes schreef:
JudithK schreef:Met een beker soya yoghurt doen we twee keer met zijn vieren.
Zo'n halve liter? Daar doe ik in mijn eentje één keer mee... :oops:
Ja, ik haal daar ook maar 2 a 3 volwassen porties uit hoor. Misschien moet JudithK ons heropvoeden, want het lijkt me wel handig om minder te eten.
Linda mcCartney

Plaats reactie