'cravings' naar ei en zuivel

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
alexander
Leefwijze: vegetarier

'cravings' naar ei en zuivel

Bericht door alexander »

Hallo iedereen,

komende maand ga ik het weer 'proberen' (nee, doen): veganistisch eten.
De vorige keer merkte ik echter al heel snel dat ik Enorme behoefte kreeg aan eieren en zuivel - uiteindelijk heb ik daarom 'opgegeven.'
Klinkt mij in de oren als dat ik ergens tekort van had. Sojamelk e.d. is mij bekend (Alpro 'melk', yoghurt at ik wel), maar waarmee kan ik mijn eieren het beste vervangen???

THanks

Martine
Moderator

Re: 'cravings' naar ei en zuivel

Bericht door Martine »

Tofu? Lekker veel eiwit, en de structuur heeft wel wat weg van gekookt/gebakken ei. Probeer eens een tofu scramble

Tempeh, seitan, peulvruchten en andere vegan eiwitbronnen kunnen ook het eiwit uit eieren vervangen. Voor zover ik weet zit er verder niet zo veel bijzonders in ei waar je makkelijk een tekort van krijgt als je geen eieren eet. Behalve B12 natuurlijk, maar je weet hopelijk wel dat je daar een supplement voor moet innemen als je vegan eet.

Hoeveel eieren eet je nu nog per week?

Edit: mijn behoefte aan dierlijke producten wordt aanzienlijk minder als ik heel smaakvol kook, met veel kruiden etc. En dus een goede eiwitbron toevoegen aan je maaltijden.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Eet iets plantaardigs lekkers (snack) op het momenten dat je naar iets snakt.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Hoe eet je normaal je eieren? Gebakken? Gekookt? Probeer te bedenken wat de eigenschappen zijn van het ei waar je naar verlangt. Is het een beetje zout? Vet? Een volromige smaak? Probeer iets te zoeken wat daar (een beetje) op lijkt.

Ik denk dat je lichaam qua zeer basic zaken (vocht, voedsel in het algemeen, zout) tot op een bepaalde mate wel kan aangeven of je het nodig hebt of niet. Of dat ook voor specifieke nutriënten zo is weet ik nog zo net niet. Wat ik wel weet is dat je lichaam van micronutriënten (bijv. magnesium, selenium, vitamine B12) vaak wel een voorraadje heeft, die voor weken tot jaren genoeg kan zijn. Op het moment dat je bijv. structureel tekort B12 binnen zou krijgen kan het makkelijk 3 jaar duren voordat de voorraad in je eigen lichaam is uitgeput. Als het hypothetisch gezien zo is dat je lichaam onbewust aangeeft ergens te kort aan te hebben, binnen zo'n korte tijd, zou ik het dus zoeken bij de macronutriënten: Koolhydraten, eiwitten, of vetten.

Wat natuurlijk ook kan is dat je ei gewoon erg lekker vind, en dat je brein je lichaam aanzet tot klagen als ze het niet krijgt. Het verschil tussen mentale en fysieke verslaving (niet dat dit een 'verslaving' is hoor) kan soms niet heel duidelijk zijn. Maar ook als het mentaal is. maakt het het vegan eten natuurlijk lastiger om vol te houden. Ik kan niet anders zeggen als: Gewoon proberen en jezelf blijven motiveren! En veel nieuwe recepten uitproberen om nieuwe dingen te vinden die je ook écht heel lekker vindt :) !

Succes!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

jet
Moderator

Bericht door jet »

Heel soms betrapte ik mij erop dat ik langs het zuivelschap liep en dacht, hmmmm, lekker, een puddinkje.....
Vaak is dat gewoon alleen de gedachte eraan en niet zozeer het product zelf.
Als ik daarna 'iets anders' eventjes at, dan was 'de zin' in het oorspronkelijke vanzelf weg.

Soms als ik 'Engels' ontbijt maak, dan krijg ik nog wel eens zin in ei. Tegenwoordig los ik dat op door zwart zout (kala namak) door mijn tofu te gooien zodat het naar ei gaat ruiken.

Je neus bevat veel meer receptoren dan je tong, dus als je je neus 'bij de neus' neemt, dan gaat de tong vanzelf mee (als de textuur goed is) :mrgreen:
Misschien helpt het je?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Ananas

Bericht door Ananas »

Zo heb ik een chronisch tekort aan chocolade :mrgreen: altijd giga trek in haha!

Let erop dat je voldoende eet, bij elke maaltijd een eiwitbron (erwten/bonen/linzen, tofu, tempeh, seitan). Zeker als je veel werkt (dat was jij toch?) is het echt belangrijk dat je genoeg eet, en daar kan je je nogal eens in vergissen. Vegan food bevat meestal minder kilocaloriën dus zul je meer ervan moeten eten.

Verder kun je - zoals al gezegd - voor zeer veel producten een vega vervanger kopen of maken :) Smaak hoeft (in deze tijd) geen reden te zijn om nonvegan producten te eten.

Misschien is de webshop www.veggiedeli.nl wel wat voor jou. Daar kun je allerlei makkelijke producten bestellen om tussendoor te eten of bij je maaltijd te doen. Ik vind van die worstjes en jerky's en snacknootjes makkelijk voor onderweg. Er zijn ook veel soorten energie repen.

JesseL

Bericht door JesseL »

Kaas blijft soms wel heel erg trekken... Verder kwamen we op vakantie in Hongarije om de 100 meter ene kraam met roomijs tegen. Veel Carte'Dor waarbij zelfs het sorbetijs melk bevat (hoe krijgen ze het voor elkaar). Als je dan aan een waterijsje zit te zuigen, mis ik dat heerlijke roomijs wel. Gelukkig had je ook één veganistische bakker met vegan roomijs, maar daar kwam ik niet iedere 100 meter langs helaas (zat op een onmogelijke plek).

Roomijs (vooral Ben and Jerry's) mis ik nog wel heel erg dus. Maar ik at dat dan vroeger ook elke dag (geen Ben en Jerry's, veel te duur, maar goedkoper roomijs).

alexander
Leefwijze: vegetarier

Bericht door alexander »

Bedankt iedereen, een warm welkom op de site dit :-D
Lijstje(s) tips deel 1, olee!

Charlotte80
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Bericht door Charlotte80 »

Hoi Alexander,

Ik denk inderdaad dat je cravings meer te maken hebben met 'verslaving' dan met tekorten, want tekorten doe je pas op de langere termijn op. Zuivel bevat het eiwit caseine, en dat is verslavend, het duurt een aantal dagen (weken? ik weet het niet meer precies) voordat die verslaging gebroken is. Daarnaast vind je het ongetwijfeld ook gewoon lekker, en dan blijf je er natuurlijk ook naar verlangen.

Vooral zuivel is ook erg calorierijk: kreeg je in je veganistische periodes wel genoeg calorieen binnen? Plantaardig voedsel heeft vaak een lagere calorie-dichtheid dan dierlijk, waardoor je met dezelfde hoeveelheid eten (in grammen) minder calorieen binnenkrijgt. Misschien heeft je lichaam gewoon behoefte aan meer energie.

Vervangers:
Ik ben zelf niet zo'n fan van tofu en dus ook niet van tofu 'roerei', dus in plaats van mijn vroegere weekend-eitje eet ik nu vaak gebakken paddestoelen (met bv ui, knoflook, verse koriander etc.) op toast - vervult mijn behoefte aan zout, vet (olijfolie) en warm eten, en in eieren heb ik dan helemaal geen trek. Als je niet van paddestoelen houdt, misschien iets als gekruide kikkererwten in een pitabroodje? Gewoon lekker experimenteren!

Ik vond kort geleden ook een echt briljant recept voor 'omelet': http://www.veganricha.com/2012/08/chick ... inach.html

De exotischer ingredienten (kikkererwtenmeel, kala namak etc.) kun je bij de toko vinden. Ik heb mijn 'omelet' gemaakt met rode paprika, ui, veel knoflook, bosui, en lekker veel verse koriander, was echt heel geslaagd! Ik ga binnenkort ook eens proberen of je van hetzelfde beslag ook 'roerei'kan maken.

Ik moet rennen om een trein te halen, later meer!

Brent

Bericht door Brent »

Ik heb ook lange tijd een "craving" gehouden naar zuivel, met ei had ik dat niet omdat het me geestelijk een onzuiver nagevoel gaf als het ergens doorheen zat.

Bij mij was het de romigheid van zuivel die me trok, maar nu vind ik een smoothie met banaan en avocado toch lekkerder dan zuivel omdat het een stuk lichter verteerbaar is en minstens even lekker.
En je krijgt niet die slijmvorming in neus en soms keel waar ik met zuivel altijd last van had.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Charlotte80
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Bericht door Charlotte80 »

Oeps, ik zie dat anderen voor mij al dezelfde mogelijke redenen voor je cravings hadden genoemd, sorry :-)

Eivervangers in andere dingen:

- als bindmiddel in burgers, pasteitjes e.d.: per ei 1 eetlepel lijnzaad, gestaafmixerd met 2 el water - geeft een heel eierige substantie
- in zoete baksels (cake etc.): 1 ei vervangen met 1 el. appelmoes, iets minder suiker gebruiken omdat je cake zoeter wordt door de appelmoes, en iets meer bakpoeder zodat het nog wel goed rijst.

Ik weet dat je specifiek naar eivervangers vroeg, maar heb je als kaasvervanger in bv. pasta's en risotto's al edelgist ontdekt? Het smaakt niet naar kaas, maar het is wel heeeeeel erg lekker in dingen waar je normaal parmezaanse kaas in/op zou doen. Nog lekkerder vind ik het gemengd met gemalen amandelen (ong. 2x zoveel edelgist als amandel), een beetje zout, uienpoeder en knoflookpoeder. Je koopt het in kartonnen bussen bij de natuurwinkel.

Alpro heeft ook verschillende zoete yoghurts, en provamel heeft een niet-zoete die ik wel eens bij hartige gerechten gebruik. Ik ben zelf niet zo'n fan van sojamelk (hou niet zo van de smaak), maar er zijn nog heeeeel veel andere soorten 'melk': rijstmelk, hazelnootmelk, amandelmelk, quinoamelk etc. Hier is wel vaak suiker aan toegevoegd, maar er zijn ook suikervrije varianten. Mijn favoriet is amandelmelk, maar de meeste merken die ik ken gaan schiften in koffie, dus meestal heb ik suikervrije havermelk in huis: die werkt goed in koffie, maar bijvoorbeeld ook in sodabrood.

Voor romige sauzen, maar ook in toetjes, kun je cashewnoten gebruiken: laat ongebrande, ongezouten cashewnoten 24 uur weken in water, en pureer ze dan met een beetje water in de blender of staafmixer: water toevoegen tot de saus zo dun is als je 'm wil hebben. Je kunt ze, als je 24 uur geleden nog niet wist dat je cashew-room wilde maken, ook overgieten met kokend water en korter laten weken (liefst toch wel een half uur). Ik krijg een gladdere saus als ik ze lang laat weken, maar ik heb dan ook niet zo'n goede mixer :)

Dit is een heerlijke cashew-"kaas" voor op ovenschotels e.d.: http://living-vegan.blogspot.nl/2007/04 ... heese.html
- yeast flakes = bovengenoemde edelgist
- red pepper: ik vind het het lekkerst met zelf geroosterde rode paprika
- voor 'braggs liquid aminos' gebruik ik gewoon zoute sojasaus, ketjap asin.
Deze cashewsaus verbrandt wel makkelijk, dus doe voorzichtig in de oven. Meestal voeg ik 'm pas in de laatste 10 minuten toe.

NB: geen van deze vervangers is precies zoals datgene wat je vervangt, dus begin er ook niet aan met die verwachting, want dan stelt het teleur. Ze zijn (vind ik) echter wel allemaal ook heel lekker!
Laatst gewijzigd door Charlotte80 op vr sep 07, 2012 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Ananas

Bericht door Ananas »

Hier heb ik trouwens nog een logje over hoe je ei kunt vervangen: http://blog.deplantaardigekeuken.nl/201 ... pasen.html

Framboos

Bericht door Framboos »

JesseL schreef:Kaas blijft soms wel heel erg trekken... Verder kwamen we op vakantie in Hongarije om de 100 meter ene kraam met roomijs tegen. Veel Carte'Dor waarbij zelfs het sorbetijs melk bevat (hoe krijgen ze het voor elkaar). Als je dan aan een waterijsje zit te zuigen, mis ik dat heerlijke roomijs wel. Gelukkig had je ook één veganistische bakker met vegan roomijs, maar daar kwam ik niet iedere 100 meter langs helaas (zat op een onmogelijke plek).

Roomijs (vooral Ben and Jerry's) mis ik nog wel heel erg dus. Maar ik at dat dan vroeger ook elke dag (geen Ben en Jerry's, veel te duur, maar goedkoper roomijs).

Maar bij niet-carte d'or (irritant idd) heb je vaak wel vegan fruitsmaken. Vooral in de zomer erg lekker.

Ik was vroeger ook dol op roomijs en B&J, maar sinds ik geen zuivel meer eet vind ik room stinken. Ik vind het idee van dat ijs heel lekker klinken, maar als ik het dan ruik... brrr. Wat een ranzige, weeë geur.

ik stel voor dat we dit bedrijf gaan aanschrijven om ook in Nl te verkopen: http://sodeliciousdairyfree.com/

Echt, heerlijk, heerlijk ijs. Vooral de turtle trails: A gooey non-dairy caramel sauce and chocolate-coated praline pecans swimming in a sea of creamy vanilla non-dairy frozen dessert.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Ik zag net dit op facebook, misschien is dat een optie :)

http://lagustasluscious.wordpress.com/2 ... like-eggs/
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

JesseL

Bericht door JesseL »

@Framboos

Vind je vegan "room" ijs (soja/cocos/rijstmelk) dan ook stinken? Of is het echt alleen bij koemelk-room?

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik bedacht me vandaag dat ik in het ruime jaar dat ik nu volledig vegan eet, als vanzelf een 'afkeer' heb ontwikkeld tegen dierlijke producten. Ik zet het woord tussen haakjes, want het is meer, een soort van automatische afwijzing waarbij ik het product niet meer hoef - ook al is het iets wat in principe heel lekker is en ook vegan had kunnen zijn (taart, koekjes, et cetera). Ik vind dit opvallend want ik heb nooit gewalgd van dierlijke producten. Het roept geen emotionele reactie bij me op, ik eet het niet omdat ik het ethisch niet kan verantwoorden maar ik denk niet 'gatver een stuk dood dier' ofzo. Toch merk ik nu dus, dat als ik een etiket lees van een potentieel lekker snackje in de winkel, mijn gedachten op het moment dat ik lees 'roomboter' of 'kippen-eiwit' o.i.d. meteen mijn trek verlies. Ik denk dat het een reflex is, omdat ik afgelopen jaar steeds ingrediënten heb gelezen en telkens bij het eerste voorkomen van zo'n ingrediënt het product heb 'afgedankt', het heb teruggezet in het schap. Waardoor mijn hersenen nu automatisch afwijzend reageren zonder maar een spoortje spijt.

Ik vroeg me af of anderen deze ervaring ook hebben, dat je dus zonder dat je daadwerkelijk 'walgt' van het idee bijv. ei of zuivel te eten, toch een soort van fysieke afwijzings-reactie lijkt te hebben als je het woord leest op de verpakking (of ben ik nou gewoon raar)?

I.i.g., voor de mensen met cravings naar ei en zuivel, misschien gebeurd dit naar verloop van tijd ook wel bij jullie en dan is het veel makkelijker nee zeggen tegen jezelf!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Yep! Ik herken dat. Ik vond Ben & Jerry's en swirls (ijs met fruit erdoor) altijd heel lekker maar ik denk nu niet van 'ahh wat jammer dat daar zuivel inzit'. Het is gewoon geen optie meer, het is in mijn beleving eigenlijk geen voedsel, zonder dat ik daar iets bij voel. Als ik boodschappen doe lees ik van nieuwe producten wel het label, de andere producten waarvan ik weet dat er dierlijke bestanddelen inzitten zie ik eigenlijk niet bewust meer. Ik doe gericht boodschappen ofzo.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

lena

Bericht door lena »

Ja, ik herken dat ook. Denk inderdaad dat dat zo groeit. Maar vandaag viel me wel op dat ik dat met leer/wol nog niet zo heb. Zie ik een pak crackers dat niet vegan blijkt dan zet ik dat zonder verdere irritatie of jammergevoel weer terug, dat is een soort non-food voor mij geworden. Maar ontdek ik dat een verder perfecte jas voor 10% uit wol bestaat, of een katoenen vest met een leren riem, dan baal ik nog steeds, daar heb ik die automatische afwijzing niet. Maar ik kijk natuurlijk veel minder vaak naar kleding dan naar eten, dus die verbindingen in mijn hersenen zijn een stuk minder sterk.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Wat betreft voedsel herken ik het heel erg! Er zit op de een of andere manier een automatisme nu in mij die gewoon geen "trek" meer heeft in dingen. Lijkt wel een soort beschermingsmechanisme om het mijzelf makkelijker te maken. Zo kon ik vroeger echt zo'n trek hebben in pindarotsjes, nu denk ik er niet eens meer aan :D

Ook qua schoenen zit het helemaal in mijn systeem, maar wat betreft wol heb ik nog een weg te gaan. Ik kan gerust thuis komen met een trui waar nog per ongeluk een deel wol in zit omdat ik er niet aan heb gedacht en het er ook niet op lijkt wol te bevatten. Maar een leer labeltje op een spijkerbroek, of zijde dat dan weer wel, daar let ik wel erg op en komt er niet in.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Ananas

Bericht door Ananas »

Dani, alvast mijn excuses aan je heupen, maar er zijn vegan pinda rotsjes.
De pure variant die bij de meeste supermarkten te koop is. Helaas niet fair trade, dat is t enige wat me ervan weerhoudt het te kopen :p

Plaats reactie