Wat nu?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Wat nu?

Bericht door Annikka-Ayla »

Een aantal weken geleden kwam ik erachter dat ik ook geen soja verdraag. Dus geen soja, gluten, suiker, spinazie, rode bieten, tarwezetmeel, glutenvrije haver, teff, e-nummers (een flink aantal).
Ik vind het nu best ingewikkeld worden. Helemaal omdat ik veel last heb van chronische vermoeidheid (en nog een aantal chronische aandoeningen heb) en dus al mijn eten zelf moet maken van basisproducten. Ik eet wel rijst/maiswafels maar geen glutenvrij brood. Teveel zetmeel/suiker/toevoegingen en te weinig voedingsstoffen.

Heb een aantal weken niet vegan gegeten en dat bevalt me niet. Ik lust wel dierlijke producten, maar wil het eigenlijk niet eten en ik voel me er ook niet lekker bij. Maar tis ondertussen een hele puzzel aan het worden.
Weet het dus ff niet meer hoe ik het leuk kan houden binnen mijn hoeveelheid energie en toch voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. Ik neem de multi van Veg1 en slik nog extra vitamine D (ivm astma, dan werkt de medicatie beter).
Moest het ff kwijt :(

Brent
Leefwijze: veganist

Re: Wat nu?

Bericht door Brent »

Ik eet ook geen soya [helemaal geen bonen], gluten [helemaal geen granen], suiker, stropen.
Ik slik alleen B12 en eet best gevarieerd qua groenten, avocado's, noten, fruit en taugé.

Raw-food veganisten redden het toch ook prima zonder brood, pasta, rijst of andere sh*t, dus mits je een beetje varieert met je voeding zal je alles wel binnen krijgen.
Van granen en brood word ik juist moe, terwijl fruit, smoothies en bladgroenten me juist energie geven.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

lena

Bericht door lena »

Ik zou eens kijken naar de boeken van auteurs die veganisme aanraden vanwege gezondheidsredenen. Je kunt prima Fuhrmannen zonder soja en gluten bijvoorbeeld, maar ook andere auteurs zoals Esselstyn en McDougall die focussen op een dieet met "whole foods" hebben vast veel nuttige info. En inderdaad, wat Brent zegt, kijk ook eens naar de raw-food beweging. Ik zou niet volledig raw gaan, maar je kunt er weer ideeen opdoen. En zie http://eatunprocessed.com/dietitian.html

Voorbeeld dagmenu:
ontbijt: green smoothie
lunch: grote salade met bonen (of bijvoorbeeld linzensoep)
avondeten: gekookte groente met peulvruchten en/of rijst/quinoa

of

ontbijt: quinoa met vruchten
lunch: hummus met rauwe groenten, fruit toe
avondeten: salade met maaltijdsoep, fruit toe

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Het is beter fruit te eten op een lege maag.

http://www.marktplaza.nl/images/1/19/Ee ... 914019.jpg

Een leven lang fit gaat uit van een aantal principes: zorg dat je voeding voldoende water bevat (fruit en verse groenten), gebruik de juiste combinaties van voedingsmiddelen, eet fruit niet vlak na een maaltijd én pas op voor zuurvormende voedingsmiddelen.

lena

Bericht door lena »

Fit for Life heeft leuke recepten, maar de voedingsinfo die daar in staat is niet gebaseerd op enige wetenschappelijke basis. Dat blijkt ook wel, want Marilyn Diamond eet nu allerlei dierlijke producten, dus haar dieet werkte blijkbaar ook niet voor haarzelf. Ze is nu zelfs anti-vegan: "I lived for the better part of 20 years on a plant protein and fat diet, and I almost died. Somebody has to speak out and I'm nominating myself." en "No meat, no dairy, no problem? Right! What about the fact that the countries in the world that have populations that eat most carbs, like India and China, are leading the world in diabetes...and guess who is #3 on this insane vegan agenda? THE USA...blindness, amputations, impotence...no meat, no dairy...GIVE ME A BREAK!" ( http://www.facebook.com/pages/Marilyn-D ... 2196511155 )

Annikka-Ayla

Bedankt voor de tips, links en nieuwe ideeën. Kan ik weer mee verder (y)
Raw food zou een idee zijn, maar ik ben heel veel kiezen kwijt (de rest is kronen) en kan niet zo goed kauwen. Verder kan ik mezelf niet goed warm houden in de koude maanden en rauwe voeding vraagt meer energie om te verteren.

Annikka-Ayla

Brent schreef:Ik eet ook geen soya [helemaal geen bonen], gluten [helemaal geen granen], suiker, stropen.
Ik slik alleen B12 en eet best gevarieerd qua groenten, avocado's, noten, fruit en taugé.
Gaat bij jou taugé wel goed? Mungboontjes zijn een soort sojabonen.

TonyJello

Bijna een leven lang fit...

Bericht door TonyJello »

lena schreef:Fit for Life heeft leuke recepten, maar de voedingsinfo die daar in staat is niet gebaseerd op enige wetenschappelijke basis. Dat blijkt ook wel, want Marilyn Diamond eet nu allerlei dierlijke producten, dus haar dieet werkte blijkbaar ook niet voor haarzelf. Ze is nu zelfs anti-vegan: "I lived for the better part of 20 years on a plant protein and fat diet, and I almost died. Somebody has to speak out and I'm nominating myself." en "No meat, no dairy, no problem? Right! What about the fact that the countries in the world that have populations that eat most carbs, like India and China, are leading the world in diabetes...and guess who is #3 on this insane vegan agenda? THE USA...blindness, amputations, impotence...no meat, no dairy...GIVE ME A BREAK!" ( http://www.facebook.com/pages/Marilyn-D ... 2196511155 )
Nou, nou, die is van der stokkie gevallen!

Maar fruit op een lege maag is toch het beste.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Annikka-Ayla schreef:Bedankt voor de tips, links en nieuwe ideeën. Kan ik weer mee verder (y)
Raw food zou een idee zijn, maar ik ben heel veel kiezen kwijt (de rest is kronen) en kan niet zo goed kauwen. Verder kan ik mezelf niet goed warm houden in de koude maanden en rauwe voeding vraagt meer energie om te verteren.
Met warm weer smoothies en met koud weer kort verwarmen.

Gisteren heb ik koude tomatensoep gemaakt (die je ook even kunt verwarmen) van tomatenpuree met daarin broccoli wat ik in de blender had gedaan en verder klein gesneden tomaat, courgette, komkommer en een paar olijven en als laatste taugée erop. Lekker, jammie!

Vanmorgen had ik een smoothie van een glas rood fruitsap (Bio+), twee bananen, een appel en twee kiwi's.
Straks maak ik weer een bananen milkshake van natuurlijk banaan en met bananen soyamelk en wat cocosstrooisel. Zo heb ik steeds verschillende smaken, structuren en temperaturen.

Brent

Bericht door Brent »

Annikka-Ayla schreef:
Brent schreef:Ik eet ook geen soya [helemaal geen bonen], gluten [helemaal geen granen], suiker, stropen.
Gaat bij jou taugé wel goed? Mungboontjes zijn een soort sojabonen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mung_bean

Ik dacht niet dat het soyabonen zijn die mungbonen.
Nooit enige last mee, ik stoof ze gaar in wat olijfolie en water op een laag pitje.
Ze heeft veel eiwitten, als je te lang wacht met consumeren begint het snel te rotten tot een bruinige massa.

Ik twijfel nog of ik het eens ga proberen helemaal raw.
In elk geval schijn je zelfs groentesmoothies beter langer te moeten "kauwen" om er voldoende spijsverteringssappen uit je speeksel bij te voegen.
Maar echt tanden en kiezen heb je daar dan niet voor nodig. :mrgreen:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

jet
Moderator

Bericht door jet »

Vervelend Annikka-Ayla! Steeds minder kunnen verdragen is niet fijn :(
Ik maak als 'milkshake' wel eens een rijstmelk-banaan-shake. Soms meng ik daar ook nog andere dingen in.
Eigenlijk eet ik ook niet zoveel soja. Het beetje dat ik at kwam van het brood dat ik at, maar omdat ik dat al tijden niet meer eet (of erg weinig eet....) valt dat mee.
Het nadeel van moeten nadenken over je voer, en niet meer 'makkelijk' even iets pakken is wel dat het veel tijd kost :?
In de winter vind ik het soms ook moeilijk mezelf warm te houden. Met name als ik al koude voeten of handen heb, dan wordt de rest gewoon niet meer warm. Meer stoken helpt helaas ook niet, dus dat doe ik ook niet meer. Bewegen helpt beter, want dan raakt de doorbloeding weer een beetje aan de gang. En eventueel masseren van de voeten/handen.
Tussen de middag probeer ik van alles uit. Quinoa met hummus, tomaatjes en falafel (dat vult tenminste ook nog). Of soms pastasalade met maispasta of rijstpasta. kHeb er niet altijd tijd voor, maar heb wel het goede voornemen om het dit (school)jaar beter te gaan doen.
Jij heel veel sterkte in elk geval toegewenst!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Wat vervelend Annikka-Ayla :( Maar zoals jet ook zegt, ik eet eigenlijk ook niet zo gek veel soja. Ik probeer wel veel noten en zaden te eten. Gelukkig is er rijstmelk, amandelmelk en kun je inderdaad heel veel met bonen, kiemgroenten en peulen.

Je zegt dat je moeite hebt je warm te houden, heb je ook zoiets? http://en.wikipedia.org/wiki/Raynaud%27s_phenomenon
Ik heb het zelf niet zo erg als op de plaatjes, maar vooral in de winter word ik er helemaal gek van. Het enige wat een beetje helpt bij mij is opstaan met een warme douche, dik aankleden, de hele dag grote mokken thee drinken, een warme douche voor het slapengaan en gelijk naar mijn bed rennen (anders zijn mijn voeten al weer afgekoeld en lig ik twee uur wakker tot ze weer enigszins warm zijn, hoewel mijn vriend een prima kruik is hehe). Sporten helpt ook wel een beetje.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Annikka-Ayla

Gelukkig heb ik niet dat wat er op wikipedia staat. Jij wel?
Je ziet aan mij niet dat ik het koud heb, ik voel ik warm aan. Net alsof ik een heel onrendabel kacheltje ben, maar helaas heb ik het dus wel koud. Koude rillingen net alsof ik griep krijg. Met een dik vest over twee truien, twee kruiken en een dikke deken duurt het soms een paar uur voordat ik warm ben en als ik warm ben dan heb ik het al snel veels te warm. In de zomer heb ik ook snel last van warmte.
Sinds ik glutenvrij eet is het gelukkig wel beter geworden. Ik zit nu in de winter op de bank met al die warme dingen om me heen. De jaren ervoor moest ik liggen.

Ik heb nog niet amandel of rijstmelk uit de winkel geprobeerd. Vroeger wel zelf amandelmelk gemaakt en daar kon ik niet goed tegen. Ik kreeg daar eczeem van. Jammer, want het is erg lekker.
Nu bevalt kokosmelk mij het best. En ik denk dat ik weer eens zelf rijstmelk ga maken.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Raynaud, dat heb ik ook! :mrgreen:
Hahaha, mijn huisarts had het zelf ook, en die herkende het direct (ik wist niet eens dat ik het had) bij mij.
Ik kan mezelf redelijk goed warmhouden als mijn extremiteiten (handen en voeten) maar warm zijn. Zodra die koud zijn, dan kan ik het verder ook vergeten....
In de zomer heb ik er 's avonds als het een pietsie afkoelt heel erg last van, en in de winter moet ik gewoon in beweging blijven. Zonder beweging blijf ik in de winter niet warm, en soms zelfs dan nog niet.
Voor de rest heb ik het inderdaad ook snel warm (overall gezien), maar ik heb zelf niet het idee dat dat anders is nu of anders was met gluten of zonder gluten....
Annikka-Ayla, wel fijn dat het bij jou is verbeterd met je glutenvrije-dieet!

Overigens hoorde ik van mijn collega dat die ook snel last kreeg van exceem (zij is ook coeliakie-patiënt) en zij gaf ook aan dat die combinatie vaker voorkomt bij mensen met coeliakie.
In sommige gevallen zit erbij voorbeeld in de shampoo die je gebruikt tarwe (en dat hoeft niet vermeld te worden bij de ingrediënten), en dan krijg je vervolgens jeuk en exceem op het hoofd..... :?

Annikka-Ayla

Zou tarwe ook in haargel kunnen zitten? Mijn jongste zoon krijgt een raar soort eczeem op zijn hoofd van sommige shampoos en van haargel.
Soms verdenk ik hem ervan dat hij ook niet tegen gluten kan. Hij heeft trouwens geen darmklachten, al is ook dat niet vreemd. Komt vaker voor. Hij heeft geen antistoffen in zijn bloed. Maar is er wel alert op dat als hij meer klachten krijgt hij zich laat onderzoeken mbv biopt.

Ik heb gemerkt dat in producten waarbij op de verpakking geen gluut te bekennen is, ik toch last kan krijgen. Zelfs van rijstwafels van Lidl krijg ik last. Eén gaat nog, maar meer krijg ik last van. Mogelijk had ik daar last van ipv soja. Heb een paar dagen geleden nasi gemaakt en heb daar wat glutenvrije ketjap door gedaan. Geen klachten gekregen.
Ik las dat alleen de biologische rijstwafels van AH echt glutenvrij zijn voor de supergevoeligen.

Butternutkin

Volgens mij zijn rijstwafels van de biologische supermarkt (EkoPlaza bijv.) ook goed. Ik had laatst maiswafels van hetzelfde idee, die waren echt heel lekker. Daar prak ik dan avocado op met een beetje alfalfa :P

Haha, Ja ik heb ook Raynaud's phenomenon, daar ben ik nog niet zo lang geleden achter gekomen. Ik had het boek Foods that Harm Foods that Heal op het toilet liggen in mijn vorige huis. Er staan daar namelijk allemaal kleine artikeltjes in over voedingsmiddelen (welke vitaminen en mineralen zitten er in, zijn ze gezond of niet) en over ziekten en allergieën en welke voedingsmiddelen daarbij helpen. 'Wat handig, dan kan ik bij elk toiletbezoek zo'n artikeltje lezen,' dacht ik :oops: (geen zorgen, ik leen dat boek nooit uit). Daar stond dus warempel de ziekte van Raynaud in, en toen begreep ik waar ik al mijn hele leven last van heb. Ik kan dus in de winter alleen met superdikke wanten heel eventjes naar buiten. Als ik ook maar een kwartier buiten ben met te dunne handschoenen of verkeerde schoenen -het hoeft dan niet eens te vriezen- dan moet ik echt huilen van de pijn in mijn handen en voeten. En ik ben echt geen pain-wimp! Soms worden ze zonder aanleiding helemaal wit en gevoelloos, dat ziet er echt vies uit :?
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Annikka-Ayla

Producten waar op staat dat ze glutenvrij zijn, zijn helaas niet altijd glutenvrij. Of de ene keer een beetje minder glutenvrij dan de andere keer. Dat vind ik zo lastig met glutenvrij eten. De meeste mensen die glutenvrij eten, hebben daar geen last van. Helaas zit ik bij de gevoeligen.
De rijstwafels van Lima gaan bv ook niet goed.

jet
Moderator

Bericht door jet »

In glutenvrij-heid zit inderdaad gradaties.
Vandaag van mijn collega een stapel broodjes gekregen, maar daar zit ei in :( Jammer want die dingen zijn altijd zo duur.....
Ik had vroeger zo'n lijst waarin ik dingen opzocht, maar tegenwoordig 'probeer' ik maar gewoon wat, en gelukkig heb ik er minder last van dan jij Annikke-Ayla!
In shampoos en gels kunnen ZEKER gluten zitten. Ik heb tijdenlang nog ergere exceem gehad dan ik nu heb op mijn hoofd. Andrélon geeft nog wel eens problemen, en vaak hele dure merken (die vaak toch al niet vegan en/of dierproefvrij zijn) ook..... Als je zoon er last van heeft zou ik gewoon een ander merk proberen, want hoewel ik tegen 'wegwerpen' ben gaat je gezondheid toch boven (vrijwel) alles!

Butternutkin

Je kan dat soort spullen altijd nog weggeven aan iemand die er wel tegen kan.

die van Lima ook, dat wist ik niet :(
Linda mcCartney

Annikka-Ayla

Ben je nu van je eczeem af Jet?
Is het soms ziekte van Dühring bij jou?
Jongste zoon is erachter gekomen dat hij vooral slecht reageert op geurstoffen in verzorgingsproducten. Met neutral gaat het wel en meestal wast hij zijn haar met alleen water.
Geen gel is een lastige. Hij heeft kokosolie geprobeerd voor een 'wet look' en dat beviel niet. Nu gebruikt hij heel af en toe brylcream. Niet vegan, maar daar is hij momenteel minder mee bezig.

Plaats reactie