Liever geen supplementen... Graag advies!

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: Liever geen supplementen... Graag advies!

Bericht door Renee1137 »

Truus schreef:
Renee1137 schreef:Hmm.. als het om mijn gezondheid gaat vertrouw ik liever op wetenschappelijk onderbouwde feiten dan meningen, persoonlijk.
Het zijn meningen van wetenschappers, hoor. Ik noemde het uitdrukkelijk 'mening' omdat ikzelf niet alles dat iedere wetenschapper stelt slik voor zoetekoek.
Dat zou ook geheel niet wetenschappelijk zijn, als je elke hypothese/tijdelijke conclusie/goed onderbouwde theorie van elke wetenschapper rucksichlos zou accepteren.

Het hele idee van de wetenschap is dat die conclusies nooit in steen gehakt staan, ze kunnen altijd weer gefalsificeerd worden, maar dat wil nog niet zeggen dat het nergens op slaat. Als één wetenschappelijk onderzoek tot een bepaalde conclusie komt is dat interessant, en zeker onderbouwd met werkelijke data, maar het kan eventueel best een verkeerde interpretatie zijn. Als een heel vakgebied echter vele onderzoeken publiceert die allemaal in dezelfde richting wijzen - in dit geval, jodium is een essentieel micronutriënt in onze voeding, waarvan je niet alleen genoeg binnen krijgt door de zilte zeewind eens in te snuiven, en waarvan sommige mensen een tekort oplopen of juist een teveel binnenkrijgen - dan mag je daar een zekere waarde aan hechten. Wetenschap is niet een perfecte manier van informatie verzamelen (dat zal ik nooit ontkennen) maar het is de beste manier die we hebben.

In geen geval zou ik de conclusies van een wetenschappelijk onderzoek afdoen als mening. Meningen associëren we in het dagelijks taalgebruik i.i.g. met subjectivieit, terwijl de hele doelstelling van wetenschappelijk onderzoek is dat je iets objectief te weten komt.

Wat ik dus eigenlijk wilde zeggen is, als ik dan toch op iets moet afgaan, dan ga ik het liefst af op informatie die vergaart is doordat een grote groep goed geïnformeerde mensen er jarenlang zo objectief mogelijk naar heeft proberen te kijken.
Jet schreef:....bovendien zijn er ook genoeg onderzoeken die gesponsord worden door bedrijven die er geld mee verdienen als het positief uitvalt. Die onderzoeken komen vaker in de media dan onderzoeken die minder aandacht krijgen van bedrijven.
Verder zijn er ook genoeg onderzoeken niet goed uitgevoerd een aantal jaren geleden. De resultaten daarvan zijn dus niet altijd veelzeggend, omdat ze statistisch niet onderbouwd zijn.
Voordat ik een onderzoek 'geloof' wil ik zelf ook de achtergrond gelezen hebben, met de hele rimram aan feiten, resultaten en gegevens erbij
Jet, ik ben het helemaal met je eens. Het is altijd belangrijk na te gaan of een bedrijf het onderzoek heeft gesponsord (onderzoekers moeten dit zowieso vermelden in hun onderzoek) en je af te vragen wie er baat bij kan hebben. Het grootste deel van de onderzoeken is echter objectief uitgevoerd, anders zou wetenschap als instituut gewoon helemaal niet werken. Soms zijn dan de interpretaties ietwat subjectief, maar de data zelf zijn altijd beschikbaar om voor anderen te bekijken en andere interpretaties uit te trekken. Het gevaar van subjectiviteit door sponsoring is in sommige vakgebieden ook groter dan in anderen. Als een onderzoek gaat over hoe goed of slecht vlees voor je is, bijvoorbeeld, dan is de uitkomst belangrijk voor een miljardenindustrie. Bij zoiets als jodiuminname zijn de belangen denk ik kleiner, maar niet per se afwezig. In een vakgebied zoals waar ik in werk (vertebratenpaleontologie oftewel 'fossielen-kunde') zijn er weinig belangen te bespeuren. Ons werk wordt eigenlijk nooit gesponsord door grote bedrijven want die hebben er niets aan dat we weten hoe een dino vroeger gelopen heeft of wat een schildpad vroeger gegeten heeft.

De media verstoort inderdaad het beeld, en weet soms zowieso niet eens goed uit te leggen waar het onderzoek over gaat. Als je daarna het onderzoek zelf leest blijkt soms dat de journalist er werkelijk niets van begrepen heeft :roll: . Ik denk dat het slim is dat je, zoals je zegt, dan beter het onderzoek en de achtergronden zelf leest. Wat ik altijd doe als ik wil weten wat de stand van de wetenschap op een bepaald onderwerp is, is zoeken met Google Scholar, dus gewoon direct alle onderzoeken zelf doorzoeken zonder bias. Niet alles is gratis beschikbaar voor iedereen, maar de samenvatting meestal wel. Zo krijg je een veel objectiever beeld als door de media. En op het internet zelf (websites, weblogs) wordt het meeste toch met een bepaalde achtergrond, een bepaalde gekleurde bril op, geschreven. Vaak is gelukkig wel duidelijk wélke bril, en dat helpt ook al.

In dit specifieke geval hadden we het over jodium en het idee dat het goed is als je daarvan een bepaalde hoeveelheid binnenkrijgt via je voeding. Op Google Scholar zouden we dan bijvoorbeeld kunnen zoeken op de zoekwoorden "nutrient iodine" of "iodine food" et cetera. Dan krijgen we al een goed beeld van het feit dat medische onderzoeken nogal eens ziekte t.g.v. jodiumtekort of jodiumoverschot vaststellen.

Als je daarnaast kijkt naar de recommendaties van bijv. de Vegan Society, dan zegt die dat jodium nog best wel een voedingsstof is waar je als vegan een beetje op mag letten. Het doel van de Vegan Society is echter veganisme te promoten, en je kan dus verwachten dat zij het liefst laten zien dat veganisme heel makkelijk gezond is uit te voeren. Vertellen dat het als vegan misschien wel goed is om jodiumsupplementen te nemen of expres meer zeewier te eten, is dan niet iets wat je verwacht dat ze gaan verzinnen. Als jodiumtekort (of teveel) nooit een probleem was dan zou je verwachten dat ze liever dát gezegd hadden.

Maar in ieder geval, dit is allemaal een beetje off-topic, laten we maar weer terugbewegen naar het topic (wil niet van een moderator op mijn kop krijgen :P).
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel »

Truus schreef:Wat ik niet deel is je houding wat betreft dat 'uitweg zoeken'. Ieder moet voor zichzelf prioriteiten stellen en afwegingen maken.
Oh, absoluut waar. Wat ik wilde zeggen is dat het wel of niet natuurlijk zijn van supplementen nooit een reden mag zijn om door te gaan met het gebruiken (of beter gezegd misbruiken) van dieren.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Annikka-Ayla schreef:Op het potje dat ik heb van de Hema staat niet dat ze timereleased zijn. Zal er eens op letten of ze dan meerdere soorten hebben staan met B12.
Ik neem de veg1 en geef de mannen de B12 van de Hema. Ik denk dat ik die van de Hema er een paar dagen in de week bij ga nemen. De veg1 blijf ik nemen omdat daar jodium in zit en dat is met glutenvrij eten een lastige.
Met vlagen eet ik veel zeewier, dan is het weer niet nodig. Hoog tijd voor een groentesoep met zeewier :wink:
Misschien overbodige informatie, maar misschien dat er hier ook wel veel veganisten zijn die het niet weten, maar sommige soorten zeewier kunnen zorgen dat je sneller een B12-tekort krijgt. Gedroogde nori heeft aangetoond dat effect, sommige soorten hebben aangetoond geen effect erop, en van andere is het nog onbekend. In ieder geval zou ik voor de zekerheid de hoeveelheid B12 uit supplementen/verrijkte voeding omhoog gooien als ik regelmatig zeewier zou eten.

Emiel

Bericht door Emiel »

ik eet vaak miso soep, maar daar zitten hele kleine hoeveelheden zeewier in, of zou dat ook al effect hebben?

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Zouden Japanners veel problemen hebben met de schildklier en met B12 tekort?
Heb weleens gelezen (geen idee waar en of het klopt) dat Japanners sneller een hoge bloeddruk hebben vanwege het hoge zoutgehalte in hun voeding.

Emiel

Bericht door Emiel »

Annikka-Ayla schreef:Heb weleens gelezen (geen idee waar en of het klopt) dat Japanners sneller een hoge bloeddruk hebben vanwege het hoge zoutgehalte in hun voeding.
Macriobiotiek (bijvoorbeeld) komt uit Japan en in dat voedingspatroon wordt ook een hoop zout gebruikt en dat zou nier- en hartproblemen veroorzaken. Japanners zouden een hogere tolerantie hebben voor zout, maar dat is niet bewezen.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Emiel schreef:ik eet vaak miso soep, maar daar zitten hele kleine hoeveelheden zeewier in, of zou dat ook al effect hebben?
Ik weet er niet zoveel vanaf hoor, maar op de site van VeganHealth staan miso, rijstmiso en gerstmiso in een lijst van voedingsmiddelen waarin geen B12-analogen (de stoffen die de opname van "echte" B12 tegenwerken) gevonden zijn, dus miso lijkt me geen probleem (al weet ik niet of alle miso hetzelfde is).

Qua hoeveelheden zou ik het sowieso ook echt niet weten.
De enige cijfers die ik weet (maar ik heb me daar nooit echt in verdiept) is dat uit een onderzoek bleek dat 6-9 dagen lang 40 gram gedroogde nori (20 blaadjes) per dag, zou leiden tot een 77% toename van MMA (de meest betrouwbare meter voor een B12-tekort, een te hoge waarde betekent een B12-tekort). 40 gram is natuurlijk een belachelijk grote hoeveelheid, maar het geeft wel ook een heel grote invloed op de MMA in slechts ongeveer een week. Dat impliceert wel dat elke dag een normale hoeveelheid ook al een belangrijke invloed zal hebben (maar dat is dus bij gedroogde nori, bij andere zeewieren kan het natuurlijk heel anders liggen).
Maar goed, dit is allemaal gespeculeer van mij hoor.

lena

Bericht door lena »

Renee1137 schreef: Als je daarnaast kijkt naar de recommendaties van bijv. de Vegan Society, dan zegt die dat jodium nog best wel een voedingsstof is waar je als vegan een beetje op mag letten.
Meestal zijn dit soort aanbevelingen echter wel specifiek voor bepaalde landen. In Nederland krijgen de meeste mensen te weinig jodium uit natuurlijke bronnen, daarom wordt brood ermee verrijkt. Veganisten lopen dus alleen een extra risico als ze geen of weinig gejodeerd brood eten.

Truus

Bericht door Truus »

lena schreef:
Renee1137 schreef: In Nederland krijgen de meeste mensen te weinig jodium uit natuurlijke bronnen
Waarom zou NL, dat áán zoniet ónder de zee ligt, te weinig jodium hebben? Bovendien welk percentage van wat we eten komt werkelijk uit NL?

Truus

Bericht door Truus »

Emiel schreef:Wat ik wilde zeggen is dat het wel of niet natuurlijk zijn van supplementen nooit een reden mag zijn om door te gaan met het gebruiken (of beter gezegd misbruiken) van dieren.
Dat heb je ook gezegd. Ik heb niet het idee dat Janneke, die deze draad is begonnen, dat suggereerde, maar ook al zou ze het wel doen, dan nog mag zij dat wél. Ik vind het juist zeer verstandig van Janneke dat zij verschillende aspecten van haar dieet tegen elkaar afweegt en haar eigen prioriteiten stelt.

Emiel

Bericht door Emiel »

Truus schreef:
Emiel schreef:Wat ik wilde zeggen is dat het wel of niet natuurlijk zijn van supplementen nooit een reden mag zijn om door te gaan met het gebruiken (of beter gezegd misbruiken) van dieren.
Dat heb je ook gezegd. Ik heb niet het idee dat Janneke, die deze draad is begonnen, dat suggereerde, maar ook al zou ze het wel doen, dan nog mag zij dat wél. Ik vind het juist zeer verstandig van Janneke dat zij verschillende aspecten van haar dieet tegen elkaar afweegt en haar eigen prioriteiten stelt.
Iedereen moet doen wat hij/zij het beste voor zichzelf en zijn/haar ongeving acht. Ik vind het persoonlijk gewoon vreemd als je (en dan heb ik het over iemand waarvan de oogkleppen, deels, af zijn en die de link heeft gelegd tussen eet/leefgewoonten en dieren/mensenleed) het (deels) doorgaan met eten van dieren zou verkiezen boven het nemen van een supplement. Dit is puur hypothetisch, ik wijs hiermee naar niemand.

lena

Bericht door lena »

Truus schreef:
lena schreef:In Nederland krijgen de meeste mensen te weinig jodium uit natuurlijke bronnen
Waarom zou NL, dat áán zoniet ónder de zee ligt, te weinig jodium hebben? ?
Geen idee waarom. Wat ik vooral bedoelde is dat volgens de instanties die daarover gaan de meeste Nederlanders te weinig jodium binnenkrijgen, niet specifiek vegans. Of je die instanties gelooft of niet is een tweede natuurlijk.

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Ik heb een potje gekocht bij De Tuinen.
Ik denk dat ik er zo'n 3 keer per week één ga slikken.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

jannekevt schreef:Ik heb een potje gekocht bij De Tuinen.
Ik denk dat ik er zo'n 3 keer per week één ga slikken.
Jippie! Voor Janneke! :cheerie:

Plaats reactie