Liever geen supplementen... Graag advies!

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Liever geen supplementen... Graag advies!

Bericht door Fynnya »

jet schreef:Tijdje terug had ik wel het idee dat ik vitamine B12 tekort kwam, maar het bloedwerk liet dat niet zien. Ik was toen erg moe. Uiteraard kan dat aan veel dingen liggen, maar ik heb toch het zekere voor het onzekere genomen en laten testen. Nu ben ik nog steeds regelmatig moe, maar ik verg ook veel van mezelf, en ik heb begrepen van een psycholoog dat ik nadat ik ben aangereden (dat was ergens in 2005 ofzo) ook wel eens last kon hebben van post-traumatische-weet-ik-veel-wat-voor-kul (sorry) en dat ik daardoor minder 'kan hebben', en minder 'belastbaar' ben. Waar of niet waar? Geen idee, maar feit blijft dat ik regelmatig moe ben en dat ik er geen verklaring voor heb..... En aangezien ik eigenlijk niet zo geloof in dat psycho-verhaal moet het dan wel fysiek zijn :mrgreen: :mrgreen: Maar dat leverde in elk geval qua vitB12 niks op, dus ik tast in het duister :wink:
Welke testen zijn er gedaan, en wat was de uitslag precies?
Er worden vaak mensen door de huisarts naar huis gestuurd met de mededeling dat hun B12 goed is, terwijl ze in feite een tekort hebben en daar ook al klachten door hebben.
De serumB12-test (ook wel sB12 genoemd) is de standaardtest voor B12, maar deze is niet voor alle veganisten betrouwbaar, omdat het geen onderscheid maakt tussen 'echte' B12 en B12-analogen. Dus als je producten gebruikt waarin B12-analogen zitten (bijv. zeewier(supplementen)) zegt deze test niks.
Het andere probleem is dat veel huisartsen weinig van B12 weten, en niet weten dat de normaalwaarden van de standaard B12-test níet een tekort kunnen uitsluiten (je kan er wel een tekort mee aantonen, maar niet mee uitsluiten), en dat als je binnen de normaalwaarden zit, je dus nog steeds een tekort kan hebben.
Daarom moet, als je in het onderste deel van de normaalwaarden zit, er nog andere tests gedaan worden, zoals methylmalonzuur en homocysteïne.

lena

Bericht door lena »

Bij langdurige vermoeidheid zou ik toch eens verder laten zoeken denk ik. In ieder geval om de "usual suspects" uit te sluiten. Omdat je ook glutenintolerant bent ben je wellicht ook extra gevoelig voor andere voedingsmiddelen, of ontwikkel je misschien sneller tekorten van het een of ander. Is je vitamine D en schildklier al eens onderzocht? Vooral vitamine D wil je liefst aan de hoge kant hebben, de normaalwaarden in Nederland zijn wat laag. En verder alles wat Fynnya zegt. B12 is overigens niet giftig, dus als je twijfelt over je B12 gehalte kun je ook 3 maanden ofzo iedere dag 1000mcg nemen, en kijken of je verschil ziet. Ik zou dat niet de rest van mijn leven doen zonder testen, maar een paar maanden kan zeker geen kwaad. Je zou ook eens naar taurine kunnen kijken. Sommige veganisten krijgen daar een tekort aan. Het is een goedkoop supplement, dus ook daar zou je eens mee kunnen experimenteren.

Over B12 tekort bij vegans: zie ook http://www.veganhealth.org/b12/cases Sommige van die casereports lijken op het eerste gezicht (ik heb de studies zelf er niet bijgepakt) wellicht niet per definitie vegan gerelateerd, maar als geheel geeft het wel aan dat B12 tekort bij veganisten niet iets is wat alleen in sprookjes voorkomt.

Truus
Leefwijze: veganist

Bericht door Truus »

jet schreef:Niet alles neem je op dezelfde manier op en scheiden we op dezelfde manier af. Ik bedoel maar: kijk naar je vitamine D, die maken we zelf aan door zonlicht (of we moeten verrijkte boter eten), maar vitamine C niet. Die plassen we wel weer uit als we er teveel van hebben, maar dat geldt weer niet voor D
Zoals je waarschijnlijk al weet heeft dat niet met opname in de darmen te maken, maar met opslag in het lichaam. D lost op in vet, dus wordt in het lichaam opgeslagen in vet. Vandaar dat boter, eigeel en lever er rijk aan zijn. C lost op in water dus vloeit snel weer weg. Maar zó simpel ligt het ook weer niet, want je kunt best enkele weken of zelfs maanden geen vit C consumeren zonder dat je meteen scheurbuik krijgt.
lena schreef:B12 is overigens niet giftig
Over de veiligheid van megadoseringen zijn de meningen verdeeld. Ik heb wel eens in medische tijdschriften gelezen dat het schadelijk kan zijn voor het zenuwstelsel, met name bij ongeboren kinderen. Tevens bevordert het celdeling, hetgeen voordelen en nadelen heeft. B12 wordt namelijk ook in verband gebracht met kanker. Probleem is dat wat je leest in medische tijdschriften niet meer betrouwbaar is dan wat je leest in dag- en roddelbladen.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Fynnya schreef: B12 in verrijkte voeding en supplementen komt níet uit dierlijke producten, want dat is veel te duur. Het wordt gemaakt door dezelfde micro-organismen, alleen worden deze gehouden in bakjes met meestal suiker dat als voeding voor hen dient.
Ik dacht dat het (meestal) synthetisch gemaakt werd, de cyano- variant tenminste? Of zit daar verschil in?
Zeewier (en zeewiersupplementen zoals Chlorella en Spirulina) zijn ook géén betrouwbare B12-bron. Er wordt door fabrikanten wel eens beweerd dat het B12 bevat, maar dit zijn zogenoemde B12-analogen, die nutteloos zijn voor je lichaam, én de opname van echte B12 mogelijk kunnen tegengaan, waardoor je nóg eerder een tekort krijgt.
En die anologen kunnen ook in een bloedtest gemeten worden als B12, waardoor het ook nog eens moeilijker wordt om te meten áls je een tekort hebt. Dan zegt je bloedtest "je hebt genoeg B12" maar kun je daar nooit zeker van zijn.

Nog een puntje: Zelfs in de veehouderij wordt met B12 (en vitamine D, omega, et cetera) supplementen gewerkt omdat de waarden van het eindproduct anders alsnog niet zo hoog zijn. Weet niet precies waarom dat in het jager-verzamelaarstijdperk niet nodig was, maar het zal misschien iets te maken hebben met B12-arme gronden en binnenstaand vee.

En nog een opmerking: B12 is zo'n voedingsstof waarvan je lichaam een reserve van jaren op aan kan bouwen. M.a.w. als je een paar keer je supplement vergeet ofzo, of de ene keer verrijkte sojamelk achterovertikt en de andere keer niet-verrijkte sojamelk, is dat dus helemaal niet erg. Als je gedurende, zeg, een geheel jaar, maar genoeg binnen krijgt. Wel is het zo dat méér kleinere hoeveelheden B12 beter werken dan minder grotere hoeveelheden, want je lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid per tijdseenheid opnemen.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Heb het nog steeds niet gekocht.... Ik was vandaag bij Ekoplaza, maar omdat daar veel dingen best duur zijn heb ik niet eens gezocht naar vitamine B12. Ik ga denk ik maar eens kijken bij De Tuinen.

Welk merk gebruiken jullie?

Truus

Bericht door Truus »

jannekevt schreef:Welk merk gebruiken jullie?
Zelf gebruik ik geen supplementen, maar ik ken Solgar als een merk dat veel produceert voor veganisten.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik heb b12 pillen van HEMA. Goedkoop en vegan.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

jannekevt schreef: Welk merk gebruiken jullie?
Ik ook de Hema. Er zit een paar duizend procent de ADH in (dat is goed want je neemt lang niet alles ervan op).

Ik was eerst overgestapt op Veg1, een veelgebruikt supplement in de vorm van een kauwtablet, omdat het zo zou zijn dat een deel van de B12 door het slijmvlies in je mond wordt opgenomen, direct in de bloedbaan en dus heel effectief, en dat een kauwtablet dus slimmer was dan een doorsliktablet. Later las ik echter in een wetenschappelijke publicatie dat opname van B12 via de mond niet effectiever bleek dan via het maag-darmstelsel. Gezien het feit dat Veg1 'maar' enkele honderden procenten van de ADH bevat ben ik toen voor de zekerheid toch maar weer teruggegaan naar de hogere dosering doorsliktabletten. Dat wil niet zeggen dat Veg1 te weinig B12 bevat hoor, het kan alsnog ruim genoeg zijn.

Voordeel aan de Hema tabletten is ook, dat ze time-released zijn (tenminste als dat op het potje staat). Je weet natuurlijk niet hoe goed dat in de praktijk werkt, maar in principe betekent het dat je lichaam meer tijd heeft om de B12 eruit op te nemen, wat goed is, aangezien je lichaam maar een beperkte hoeveelheid B12 per tijdseenheid kan opnemen.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Op het potje dat ik heb van de Hema staat niet dat ze timereleased zijn. Zal er eens op letten of ze dan meerdere soorten hebben staan met B12.
Ik neem de veg1 en geef de mannen de B12 van de Hema. Ik denk dat ik die van de Hema er een paar dagen in de week bij ga nemen. De veg1 blijf ik nemen omdat daar jodium in zit en dat is met glutenvrij eten een lastige.
Met vlagen eet ik veel zeewier, dan is het weer niet nodig. Hoog tijd voor een groentesoep met zeewier :wink:

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Annikka-Ayla schreef: Met vlagen eet ik veel zeewier, dan is het weer niet nodig. Hoog tijd voor een groentesoep met zeewier :wink:
Maar ook niet te veel hè! Jodium teveel, daar wordt je ook niet lekker van ..!

Annikka-Ayla

Dat heb ik gelezen, alleen wanneer is het teveel. Ik eet dus geen brood met gejodeerd zout. Ik doe wel gejodeerd zout door het eten. Mijn schildklier doet het gelukkig goed. Vorig jaar nog onderzocht.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Annikka-Ayla schreef:Dat heb ik gelezen, alleen wanneer is het teveel. Ik eet dus geen brood met gejodeerd zout. Ik doe wel gejodeerd zout door het eten. Mijn schildklier doet het gelukkig goed. Vorig jaar nog onderzocht.
Ja het schijnt redelijk nauw te luisteren... Dit is wel een handig stukje info: http://www.vegansociety.com/lifestyle/n ... odine.aspx 100 tot 300 microgram zeggen ze hier. Maar:

"Iodine is typically undesirably low (about 50 micrograms/day compared to a recommended level of about 150 micrograms per day) in UK vegan diets unless supplements, iodine rich seaweeds or foods containing such seaweeds (e.g. Vecon) are consumed. "

Over het algemeen zal je dus eerder te laag als te hoog zitten, zeker als je weinig zout over je eten gebruikt ('gezond' zoutgebruik zeg maar). Alleen in sommige zeewiersoorten zit extreem veel jodium. Niet in alle hoor. Maar in kombu bijvoorbeeld. Dat kun je dus mondjesmaat als supplement gebruiken, maar als je er veel van eet (als in, meer dan een paar gram per maand (!) ) krijg je wel te veel jodium binnen.

Emiel

Bericht door Emiel »

jannekevt schreef:Welk merk gebruiken jullie?
Ik gebruik nu deze.
€34,95 voor 3 potjes à 90 tabletten. Daar doe je dus 9 maanden mee.

Wat betreft het al dan niet natuurlijk zijn van bijslikken; wat is er in ons leven tegenwoordig nog wel natuurlijk dan? Het is òf een pilletje òf er moeten dieren lijden voor jouw gerief. Keuze lijkt me simpel. Als mensen moeilijk doen omdat het 'niet natuurlijk is', vraag ik me af of ze niet gewoon een uitweg zoeken om toch dierlijke producten te blijven gebruiken.

Annikka-Ayla

Bedankt Renee (y)
De kombu gebruik ik niet. Ik heb hier aramé en nori. Maar goed om het niet dagelijks te gebruiken en al helemaal niet in combinatie met de veg1.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Annikka-Ayla schreef:Bedankt Renee (y)
De kombu gebruik ik niet. Ik heb hier aramé en nori. Maar goed om het niet dagelijks te gebruiken en al helemaal niet in combinatie met de veg1.
Alles met mate :D ! Ik vind het i.i.g. wel heel erg aanspreken om zeewier als jodiumbron te gebruiken (probeer ik ook) i.p.v. een supplement. Misschien dat het in weze niet uitmaakt, en ik heb ook niet heel veel tegen supplementen, maar het voelt toch goed dat je ook op normaal voedsel gezond vegan kan eten :P

Truus

Bericht door Truus »

Renee1137 schreef:"Iodine is typically undesirably low ... in UK vegan diets."
Mooi, in NL niet, dus. Ik gebruik nooit zout behalve om sommige groentesoorten (bloemkool, broccoli, sla) te wassen en dat spoel ik er weer vanaf, en om het strijkijzer schoon te maken. Op de zout die ik koop staat niet dat het gejodeerd is, maar vertrouwen doe ik het niet. Zeewier eet ik nooit. Geen last van mijn schildklier.

Er bestaat een mening dat wie niet te ver van zee woont, voldoende jodium binnenkrijgt bij het ademhalen. Dat is iets dat ik dagelijks doe.;)
Emiel schreef:Als mensen moeilijk doen omdat het 'niet natuurlijk is', vraag ik me af of ze niet gewoon een uitweg zoeken om toch dierlijke producten te blijven gebruiken.
Je opvatting over het begrip 'natuurlijk' deel ik. Hier heb ik geprobeerd een discussie daarover te beginnen. Wat ik niet deel is je houding wat betreft dat 'uitweg zoeken'. Ieder moet voor zichzelf prioriteiten stellen en afwegingen maken.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Truus schreef: Er bestaat een mening dat wie niet te ver van zee woont, voldoende jodium binnenkrijgt bij het ademhalen. Dat is iets dat ik dagelijks doe.;)
Hmm.. als het om mijn gezondheid gaat vertrouw ik liever op wetenschappelijk onderbouwde feiten dan meningen, persoonlijk.

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik gebruik voor B12 de zuigtabletten van Solgar. Die kun je het beste bij iherb.com kopen, véél goedkoper dan bij Ekoplaza (6 cent per tablet versus 18 cent :mrgreen:). Ik neem er 2x per week 1.

http://www.iherb.com/m/Solgar-Vitamin-B ... /8641?at=0

Truus

Bericht door Truus »

Renee1137 schreef:Hmm.. als het om mijn gezondheid gaat vertrouw ik liever op wetenschappelijk onderbouwde feiten dan meningen, persoonlijk.
Het zijn meningen van wetenschappers, hoor. Ik noemde het uitdrukkelijk 'mening' omdat ikzelf niet alles dat iedere wetenschapper stelt slik voor zoetekoek.

jet
Moderator

Bericht door jet »

....bovendien zijn er ook genoeg onderzoeken die gesponsord worden door bedrijven die er geld mee verdienen als het positief uitvalt. Die onderzoeken komen vaker in de media dan onderzoeken die minder aandacht krijgen van bedrijven.
Verder zijn er ook genoeg onderzoeken niet goed uitgevoerd een aantal jaren geleden. De resultaten daarvan zijn dus niet altijd veelzeggend, omdat ze statistisch niet onderbouwd zijn.
Voordat ik een onderzoek 'geloof' wil ik zelf ook de achtergrond gelezen hebben, met de hele rimram aan feiten, resultaten en gegevens erbij :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie