Liever geen supplementen... Graag advies!

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
jannekevt
Leefwijze: veganist

Liever geen supplementen... Graag advies!

Bericht door jannekevt »

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier :D en ik probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen. Ik eet al langere tijd geen vlees meer en eigenlijk pas sinds gisteren geen vis meer. Ik wil ook zoveel mogelijk proberen veganistisch te eten (is vandaag al helemaal gelukt!).

De hoofdreden dat ik geen dierlijke producten meer wil eten is voor de dieren. Mijn tweede reden is voor mijn gezondheid.... Ik ben dus nog veel aan het lezen over gezondheid en veganisme.

Voor mij klinkt het logischer dat een mens niet gemaakt is om vlees te eten (tanden, darmen, enz).... ook het feit dat we melk van een ander dier drinken dat eigenlijk voor het jong bedoeld is klinkt me raar in de oren.

Maar ik vind het toch raar wat ik hier lees over de supplementen (ik heb niet alles gelezen hoor)! Ik wil het liefste alles natuurlijk binnen krijgen en dus geen supplementen slikken. Maar nu lees ik hier (en ook in andere boeken enz) dat toch veel mensen supplementen slikken, omdat we met een veganistische levensstijl dus niet alle vitaminen binnen krijgen die we moeten hebben??? Maar hoe kan dit dan? B12 zit blijkbaar alleen in dierlijke producten en men zegt dat je B12 zeker nodig hebt voor een gezond lichaam..... Betekent dit dan dat de mens toch dierlijke producten moet eten??!!! Een mens heeft B12 nodig en B12 zit alleen in dierlijke producten... 1 en 1 = 2.

Wie kan dit aan mij uitleggen aub?

Groetjes,
Janneke

TonyJello

Re: Liever geen supplementen... Graag advies!

Bericht door TonyJello »

Hey Janneke!
:cheerie:
Allereerst wil ik zeggen dat het me goed doet te lezen dat je voor een zuiver plantaardige leefwijze kiest.
Te gek dat het je vandaag al gelukt is! Gefeliciteerd, wil ik zeggen. Super. Zo fijn om te lezen!
:govegan:
Wees gerust, je hoeft écht nooit meer iets dierlijks te eten en supplimenten zijn ook niet echt nodig. Zéker niet als je gezond bent, net als ik. B12 heb je echt wel nodig en je zou een pilletje kunnen slikken of sabbelen, dat doe ik ook voor de zekerheid, maar als je lichaam voedingstoffen goed opneemt kun je B12 ook binnen krijgen uit voeding waar het aan toegevoegd is zoals bijvoorbeeld sojamelk/producten van Alpro.
:dansbanana:
Als je gezond, vers en gevariëerd eet en zorgt dat je zo weinig mogelijk E-nummers en kant en klaar voedsel eet zal het waarschijnlijk voortreffelijk met je gezondheid gaan. Misschien is het wijs om je bloed eens te laten nakijken of alles in balans is. Dat zal ik ook eens kunnen doen, maar ik vind het eigenlijk te veel moeite.
:broco:
Goed, dit is mijn mening, kennis en inzicht. Er staat ruim voldoende informatie op dit forum. Gewoon even zoeken. En hieronder zullen nog wel meer reacties verschijnen. Laat je niet gek maken hoor! 100% perfectie bestaat niet en is ook niet nodig.
:carro:

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Hoi Janneke,
Het is inderdaad wel echt nodig om B12 binnen te krijgen, via supplementen of verrijkte voeding (verrijkte voeding is voeding waaraan het is toegevoegd, in Nederland is dat bijvoorbeeld sommige vleesvervangers en sommige sojazuivel).
Dat het alleen in dierlijke producten zit, klopt niet helemaal.
Ten eerste zit het namelijk ook in verrijkt plantaardig voedsel, dierlijk voedsel is het enige voedsel waar het van nature in voorkomt. Ten tweede zit het qua voeding van nature alleen in dierlijke producten, het zit namelijk ook in allerlei dingen die we (gelukkig) niet als voedsel beschouwen (aarde, mensenpoep, verontreinigd water, etc.).

B12 is zelf dus ook niet dierlijk. Het wordt gemaakt door micro-organismen (zeg maar een soort bacteriën), die op allerlei plekken leven, zoals in de aarde en in de buiken van allerlei dieren.
Dierlijke producten bevatten inderdaad B12, doordat de dieren B12 binnenkrijgen via verrijkt voedsel (in de vleesindustrie wordt B12 toegevoegd aan het veevoer), via verontreinigde voeding/drinken (waar aarde of mest op/in zit), en sommige dieren doordat ze de B12 kunnen opnemen die aangemaakt wordt door de micro-organismen die in hun buik leven.
B12 in verrijkte voeding en supplementen komt níet uit dierlijke producten, want dat is veel te duur. Het wordt gemaakt door dezelfde micro-organismen, alleen worden deze gehouden in bakjes met meestal suiker dat als voeding voor hen dient.
Als je B12-supplementen of verrijkte voeding gebruikt, gebruik je dus geen dierlijke producten, en hier hoeven ook geen dieren voor te lijden. Dat is dus gewoon helemaal veganistisch.

Het is echt heel belangrijk om te zorgen dat je voldoende B12 binnenkrijgt, want een B12-tekort kan zéér zware schade aanbrengen aan je lichaam, schade die onomkeerbaar kan zijn. Dat wil je je lichaam echt niet aandoen.
Voor de duidelijkheid: Aarde, mest en verontreinigd water kunnen B12 bevatten, maar dit zijn geen betrouwbare B12-bronnen voor de mens. Het is onverstandig om dit te proberen als B12-bron te gebruiken (nog naast het feit dat het gevaarlijk kan zijn omdat het zo onhygiënisch is).
Zeewier (en zeewiersupplementen zoals Chlorella en Spirulina) zijn ook géén betrouwbare B12-bron. Er wordt door fabrikanten wel eens beweerd dat het B12 bevat, maar dit zijn zogenoemde B12-analogen, die nutteloos zijn voor je lichaam, én de opname van echte B12 mogelijk kunnen tegengaan, waardoor je nóg eerder een tekort krijgt.

Zorg voor een betrouwbare B12-bron, dan kan je veganisme hopelijk je hele leven lang volhouden, en blijven profiteren van een goede gezondheid. Als je geen of te weinig B12 binnenkrijgt omdat je geen supplementen of verrijkte voeding wilt gebruiken, zal je uiteindelijk weer dierlijke producten moeten gaan gebruiken omdat je lichaam gewoon kapot gaat, en dat is zonde als er gewoon supplementen en verrijkte voeding bestaan waar geen enkel dier voor hoeft te lijden en die gezond en veilig zijn voor ons.
Het voelt misschien "onnatuurlijk" (al zijn de meeste Nederlanders sowieso al van verrijkte voeding/supplementen afhankelijk, bijvoorbeeld voor jodium of vitamine D, en zijn bijvoorbeeld computeren en 's nachts licht hebben via lampen ook niet "natuurlijk"), maar dat is een klein "offer" dat we helaas moeten maken. Er staat zoveel prachtigs tegenover (geen dierenleed meer veroorzaken met je voeding, veel minder milieuschade aanrichten, veel minder landbouwgrond opeisen, en alle andere voordelen van veganisme), dat dat kleine offer het wat mij betreft absoluut waard is.

Brent

Bericht door Brent »

jannekevt schreef:Maar ik vind het toch raar wat ik hier lees over de supplementen (ik heb niet alles gelezen hoor)! Ik wil het liefste alles natuurlijk binnen krijgen en dus geen supplementen slikken. Maar nu lees ik hier (en ook in andere boeken enz) dat toch veel mensen supplementen slikken, omdat we met een veganistische levensstijl dus niet alle vitaminen binnen krijgen die we moeten hebben??? Maar hoe kan dit dan? B12 zit blijkbaar alleen in dierlijke producten en men zegt dat je B12 zeker nodig hebt voor een gezond lichaam..... Betekent dit dan dat de mens toch dierlijke producten moet eten??!!! Een mens heeft B12 nodig en B12 zit alleen in dierlijke producten... 1 en 1 = 2.
Als je het persé puur natuur wilt doen, dan kun je dat afkijken van de veganistische dieren.
Gorilla's bijvoorbeeld of orang oetans, eten zo nu en dan hun plantaardige poepjens op. :shock:
Ze voelen die aandrang dat te eten, omdat ze instinctief weten dat het goed voor hen is om de B12 binnen te krijgen die de bacteriën daarin hebben aangemaakt.

Toen ik op een eco-boerderij werkte, zag ik regelmatig dat de honden af en toe een lekkere hap koeienmest aten.
Af en toe een hap onbespoten aarde zou ook bacteriën met B12 kunnen leveren.

Maar als je dat tóch een beetje te puur natuur vindt, zijn die supplementen met B12 een uitkomst.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Bedankt voor de reacties!! Fijn!
TonyJello, die animaties zijn ook leuk haha. Lekker vrolijk!

Ik heb vaker die verhalen gehoord over B12 en ik maak me daardoor eerlijk gezegd zorgen dat ik niet genoeg binnen krijg en daardoor niet gezond genoeg ben. Ik wil niet over een paar jaar overal last van krijgen door een B12 tekort.

Maar, als ik het dus goed begrijp krijgt een groot deel B12 binnen door de voeding die ze krijgen?? En sommige hebben het in hun buik zitten? Niet ieder dier bevat B12 dan?

Ik krijg er nog steeds een beetje een raar gevoel bij... want je kan b12 dan wel binnenkrijgen via ander voedsel waaraan het is toegevoegd, maar dat is niet natuurlijk.
Ik wil heel graag goed bezig zijn voor de dieren en wil zeker geen vlees of vis meer eten. Maar ik twijfel wat ik zou doen met de zuivel en eieren.... Wat als ik de zuivel en eieren alleen maar zou halen bij kleine boerderijen of alleen biologisch?? Dit moet ik natuurlijk niet vragen aan veganisten ;)
Ik wil gewoon graag voeding eten dat "klopt", dat goed is..... Hoe dieren behandeld worden in de bio-industrie klopt voor mij absluut niet, dus daar wil ik niet meer aan mee doen.... Maar als ik eieren en melkproducten zou halen waar ze gewoon lief zijn voor de dieren??

Hmmmm, ik ben nog niet helemaal overtuigd merk ik. Weet niet helemaal goed wat ik moet doen. Wie kan mij overtuigen? :D

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Ja, die hap aarde is voor mij geen goed idee :grin:

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Nee, doe maar geen melk en eieren... Nergens vandaan. Biologisch is bull-shit!

Video over eieren.
Nog een.

Hier een paar linken naar informatie over B12.

En een topic over bloed laten controleren.
Laatst gewijzigd door TonyJello op wo aug 22, 2012 7:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Brent

Bericht door Brent »

jannekevt schreef:Ik krijg er nog steeds een beetje een raar gevoel bij... want je kan b12 dan wel binnenkrijgen via ander voedsel waaraan het is toegevoegd, maar dat is niet natuurlijk.
Ik wil heel graag goed bezig zijn voor de dieren en wil zeker geen vlees of vis meer eten. Maar ik twijfel wat ik zou doen met de zuivel en eieren.... Wat als ik de zuivel en eieren alleen maar zou halen bij kleine boerderijen of alleen biologisch?? Dit moet ik natuurlijk niet vragen aan veganisten ;)
Ik wil gewoon graag voeding eten dat "klopt", dat goed is..... Hoe dieren behandeld worden in de bio-industrie klopt voor mij absluut niet, dus daar wil ik niet meer aan mee doen.... Maar als ik eieren en melkproducten zou halen waar ze gewoon lief zijn voor de dieren??

Hmmmm, ik ben nog niet helemaal overtuigd merk ik. Weet niet helemaal goed wat ik moet doen. Wie kan mij overtuigen? :D
Nou, zoals de gorilla's en orang oetans [onze "neven"] af en toe je poep eten is best natuurlijk hoor.
Het zit dus in grote hoeveelheden in je eigen dikke darm die B12.
Maar het punt is, in die dikke darm wordt niets meer opgenomen buiten water, dus daar kan de B12 je bloedstroom niet meer bereiken, mest eten is dan de oplossing.
Of anders een pilletje per dag.

Biologische zuivel en eieren eten is inderdaad een ander alternatief.
Maar zelfs biologische boeren die heel lief zijn voor hun runderen en kipjens, maken die dood als ze zijn uitgemolken en uitge-eierd.
En alle mannelijke kalfjes en kuikens worden sowieso vermoord of geslacht!
Bovendien heeft melk foute vetten waar je hart- en vaatziekten van kunt krijgen als je ouder wordt en ook eieren schijnen niet zo gezond te zijn als plantaardige voeding, met name het eigeel.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Eén pak sojamelk per dag geeft ruim voldoende vitamine B12, want per 100 ml krijg je 15% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen.

http://www.testberichte.de/imgs/p_imgs/ ... 115667.jpg

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Je zou het ook zo kunnen bekijken: de b12 in pilletjes en in verrijkte voeding is door dezelfde soorten bacteriën gemaakt als die in de darmen van dieren en in de aarde leven. Die bacteriën eten koolhydraten in poep en plantenresten. Ze kunnen ook andere koolhydraten eten, bijvoorbeeld suiker in een laboratorium. De b12 in een pilletje is dus geen rare 'onnatuurlijke' (wat dat dan ook moge betekenen) stof, het is gewoon dezelfde b12 als in dierlijke producten zit.

Ik neem persoonlijk liever iedere dag een pilletje dan dat ik iedere dag poep of grond eet, of producten waar dieren voor gemarteld en gestorven zijn, zeker omdat het gewoon hetzelfde stofje is, alleen wat efficiënter en diervriendelijker gemaakt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Nou, ik raak al steeds meer overtuigd door alles wat ik lees.

Dit is wat Big Onion in 2007 zei in een topic (weet niet hoe ik moet quoten vanuit een ander topic) :
"Ik heb zelf weinig onderzoek gepleegd en heb nu ook geen zin om andere sites te raadplegen maar: als ik een aantal leden van dit forum goed begrijp zou B12 eenvoudig niet uit plantaardig materiaal te verkrijgen zijn of in te kleine mate. Redenen: er af gewassen of niet door onze darmen op te nemen.
Alleen, wat ik vreemd vind, is dat als plantaatrdig voedsel dus blijkbaar geen gegarandeerde bron van B12 is dat dat eigenlijk betekent dat veganisme onnatuurlijk zou zijn en dat je zonder B12 tabletten dus gedwongen zou zijn om zuivel of vlees te eten om deze viamine toch binnen te krijgen. En dat is iets dat ik moeilijk te geloven vind. Zomaar even ter overdenking... "

En dat is nu precies wat ik me ook afvroeg: is veganisme onnatuurlijk??
TonyJello schreef:Nee, doe maar geen melk en eieren... Nergens vandaan. Biologisch is bull-shit!

Video over eieren.
Nog een.

Hier een paar linken naar informatie over B12.

En een topic over bloed laten controleren.
Bij biologische producten heb ik soms ook weleens mijn bedenkingen....

Bedankt voor de links en ik lees nog even verder :)

TonyJello

Bericht door TonyJello »

jannekevt schreef:...En dat is nu precies wat ik me ook afvroeg: is veganisme onnatuurlijk?...
...(weet niet hoe ik moet quoten vanuit een ander topic)...
Nee, veganisme (zuiver plantaardig eten) is niet onnatuurlijk. Vroeger (en in andere landen nog steeds) aten we rechtstreeks uit de grond en zo kregen we bijvoorbeeld ook B12 binnen. Nu (en hier) ligt alles schoon gewassen in de supermarkt.

Quoten uit een ander topic kun je als volgt doen: Je kopiëert de tekst en die plak je waar je hem hebben wilt en om de tekst zet je: [ quote="naam van de persoon" ] tekst [ /quote ]
Alleen heb ik nu spaties gezet voor en na de [ ] anders doet ie het al en zie je niet hoe het gemaakt is.

Als ik het zonder de spaties doe ziet het er zo uit.
naam van de persoon schreef: tekst

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Het is simpel. B12 kan in de huidige samenleving niet verkregen worden op de manier zoals we dat vroeger ook deden. Dus via gronddeeltjes in water of op groenten etc. of evt. via eigen mest e.d.

Dus je hebt de keuze tussen:
1) Dierlijke producten eten
2) Supplementen of verrijkte producten eten

Dierlijke producten komen van dieren die 'verrijkt' worden via gesupplementeerd dierenvoer. De b12 die ze binnenkrijgen via gras e.d. wat ze eten als ze buiten lopen is waarschijnlijk weinig. Door slechte kwaliteit van het land/vervuiling is b12 daar erg weg. De enige soort dieren die b12 zelf kunnen produceren zijn koeien, maar ook deze krijgen extra b12. Dus vlees/melk e.d. zijn eigenlijk indirect ook verrijkt.
Je kan dat bestempelen als onnatuurlijk. Wat je ook kan doen van supplementen of verrijkte producten.

De b12 voor supplementen enzo worden gemaakt door bacterien. En dat proces is toch niet veel anders dan groenten kweken. Je haalt de organismen weg uit natuurlijk verloop in een gecontroleerde omgeving. En dat consumeer je.

Dus je kan alle bronnen van b12 dus wel hier bestempelen als onnatuurlijk. Of natuurlijk. Net wat je wilt. Alleen wat je vaak ziet in discussies is dat die begrippen selectief worden toegepast.

M.i. niets mis met verrijkte producten of supplementen. We leven hygienischer e.d. dus we krijgen het niet via andere wegen meer binnen als we 100% plantaardig zouden leven.

De voordelen van supplementen boven dierlijke producten is dat je een natuurlijkere wereld in stand helpt te houden :)

jannekevt

Bericht door jannekevt »

TonyJello schreef:Nee, veganisme (zuiver plantaardig eten) is niet onnatuurlijk. Vroeger (en in andere landen nog steeds) aten we rechtstreeks uit de grond en zo kregen we bijvoorbeeld ook B12 binnen. Nu (en hier) ligt alles schoon gewassen in de supermarkt.
Vegantastic schreef:Het is simpel. B12 kan in de huidige samenleving niet verkregen worden op de manier zoals we dat vroeger ook deden. Dus via gronddeeltjes in water of op groenten etc. of evt. via eigen mest e.d.

Dus je hebt de keuze tussen:
1) Dierlijke producten eten
2) Supplementen of verrijkte producten eten

Dierlijke producten komen van dieren die 'verrijkt' worden via gesupplementeerd dierenvoer. De b12 die ze binnenkrijgen via gras e.d. wat ze eten als ze buiten lopen is waarschijnlijk weinig. Door slechte kwaliteit van het land/vervuiling is b12 daar erg weg. De enige soort dieren die b12 zelf kunnen produceren zijn koeien, maar ook deze krijgen extra b12. Dus vlees/melk e.d. zijn eigenlijk indirect ook verrijkt.
Je kan dat bestempelen als onnatuurlijk. Wat je ook kan doen van supplementen of verrijkte producten.

De b12 voor supplementen enzo worden gemaakt door bacterien. En dat proces is toch niet veel anders dan groenten kweken. Je haalt de organismen weg uit natuurlijk verloop in een gecontroleerde omgeving. En dat consumeer je.

Dus je kan alle bronnen van b12 dus wel hier bestempelen als onnatuurlijk. Of natuurlijk. Net wat je wilt. Alleen wat je vaak ziet in discussies is dat die begrippen selectief worden toegepast.

M.i. niets mis met verrijkte producten of supplementen. We leven hygienischer e.d. dus we krijgen het niet via andere wegen meer binnen als we 100% plantaardig zouden leven.

De voordelen van supplementen boven dierlijke producten is dat je een natuurlijkere wereld in stand helpt te houden :)
Ik denk dat ik deze uitleg net even nodig had om het helemaal te begrijpen! Thanks!

Ik ga binnenkort dat toch maar vitamine B12 kopen!

TonyJello

Bericht door TonyJello »

jannekevt

Bericht door jannekevt »

:D

jet
Moderator

Bericht door jet »

Wij (de mens) produceren ook vitamine B12. Dat doen we in onze dikke darm, en dat sch*ten we dus gewoon lekker uit ipv het op te nemen (want vanuit de dikke darm neem je dat niet meer op). Je zou natuurlijk je eigen str*nt kunnen eten, maar of dat nou zo lekker/fijn/nuttig is...... *ril* Ik moet er in elk geval niet aan denken.
Ik neem -niet zo heel regelmatig- mijn vitamine B12 tabletjes, of en toe eens wat verrijkte sojamelk (als ik een keer pannekoeken eet ofzo) en voor de rest hoop ik maar dat het allemaal voldoende is.....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Truus

Bericht door Truus »

jet schreef:Wij (de mens) produceren ook vitamine B12. Dat doen we in onze dikke darm, en dat sch*ten we dus gewoon lekker uit ipv het op te nemen (want vanuit de dikke darm neem je dat niet meer op).
Natuurlijk neem je vanuit je dikke darm wél op. Heb je nooit een zetpil gehad? :twisted:

Ik ben inmiddels bijna mijn hele nogal lange leven veganist, en heb nooit vitB12 geslikt. Ik gebruik ook geen verrijktte voedingsproducten, dus waar vitB12 aan toe gevoegd zou kunnen zijn. Als ik vitB12 tekort heb, dan merk ik daar niets van.

Uit literatuuronderzoek op medische sites zoals de PubMed blijkt dat er geen betrouwbare verslagen zijn van vitB12-deficiëntie vanwege veganisme (er zijn wel allerlei andere oorzaken zoals alcoholisme). Je komt wel veelvuldig de term 'at risk' tegen. Dat betekent slechts dat de schrijver van het artikel afwijkende diëten verdacht vindt. Het betekent niet dat zijn verdenkingen gegrond zijn.

Er zijn natuurlijk niet zo veel veganisten in de wereld, maar er zijn er genoeg dat als veganisme daadwerkelijk het risico op vB12-deficiëntie zou verhogen, dat dat zou moeten opvallen. In de hele medische geschiedenis is ooit slechts één artikel verschenen waarin beweerd wordt dat een Italiaanse zuigeling van 5 maanden die alleen melk van de eigen -- veganistische -- moeder dronk, opgenomen in een ziekenhuis werd met vitB12-deficiënctie. Dit noem ik anecdote-geneeskunde.

Het artikel rammelt aan alle kanten. Ten eerste volgens het artikel had het kind een grote variatie aan symptomen die geen van allen uitsluitend of überhaupt in verband kunnen gebracht worden met vitB12-deficiëntie. Ten tweede had het kind ook een lage HB (ijzertekort). Zoiets komt veel voor bij jonge kinderen ongeacht diëet. De baby werd gelijktijdig behandeld met vitB12 en ijzer en werd beter, maar dat betekent niet dat hij beter is geworden van de vitB12.

Meest verdacht aan het artikel is dat bij de behandelende arts van te voren bekend was dat de moeder veganist is, en het ligt er nogal dik bovenop dat de arts erop uit was om juist dit aspect de schuld van de aandoening van het kind te geven. Een artikel over ijzertekort alleen zou immers te weinig interessant zijn geweest voor publicatie. Er komt ook geen follow-up in het artikel voor, m.a.w. we weten niet hoe het verder is gegaan met het kind en welke ontwikkelingen op latere leefttijd nieuw licht op het gezondheidsprobleem van toen hebben geworpen. Als we dit medisch onzinverhaal dat nooit gepubliceerd had moeten worden wegdenken, blijven er nul artikelen over.

Ik kan natuurlijk niet garanderen dat je nooit vitB12-deficiëntie zult krijgen. Dat kan ik trouwens ook niet garanderen bij een omnivoor. Ik stel alleen dat de medisch/wetenschappelijke literatuur geen aanleiding geeft voor veganisten om hierover zo bezorgd te zijn.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Natuurlijk neem je vanuit je dikke darm wél op. Heb je nooit een zetpil gehad? :twisted:
Zekers! Maar daarin zat geen vitamine B12 :mrgreen:
Niet alles neem je op dezelfde manier op en scheiden we op dezelfde manier af. Ik bedoel maar: kijk naar je vitamine D, die maken we zelf aan door zonlicht (of we moeten verrijkte boter eten), maar vitamine C niet. Die plassen we wel weer uit als we er teveel van hebben, maar dat geldt weer niet voor D :wink:
Dus klopt, het is niet zo dat we NIKS opnemen uit onze dikke darm, maar in elk geval geen vitamine B12 :P

Verder ben ik het met je eens wat de medische literatuur betreft. Veel van die 'onderzoeken' dateren ook van de jaren 70 en zijn nooit gereproduceerd en met slechts een paar proefpersonen (of slechts 1) uitgevoerd. Statistisch volkomen crap in elk geval. Maar ja, probeer maar eens gedegen onderzoek te doen naar veganisten.... Dan moet je al toevallig een volledige populatie bij elkaar hebben, want 'zo maar' eventjes vinden lukt niet zo makkelijk :) Dus ik begrijp het ook wel. En bovendien wie zit er op te wachten dat er onderzoek naar veganisme wordt gedaan dat positief zou kunnen zijn? Juist, niemand behalve wij, en wij zijn geen grote geldschieters zoals de zuivelindustrie of noem maar op.....
Overigens heb ik wel een onderzoek kunnen vinden met daarin als risicogroep een paar meisjes in de groei die vegetariër waren, maar bovendien ook te weinig aten (daarin gestuurd door omgeving en media). Die meisjes hadden wel problemen, maar die waren volgens dit onderzoek ook voor het merendeel te wijten aan de weinige hoeveelheid eten die ze tot zich namen en men kon niet bewijzen dat het kwam door het vegetarisme. Desondanks wordt het (natuurlijk *zucht*) wel genoemd, en iemand die 'kwaad' wil kan wel in een samenvatting het zo laten uitkomen alsof het lijkt alsof het aan het vegetarisme (ook al is het geen veganisme) ligt....
Jammer, maar de praktijk zegt: geld is nodig en men zal meestal niet positief uitspraken doen over veganisme :(
Ik lees regelmatig medisch stukjes in de Volkskrant, Trouw of wat voor krant dan ook, en dan zoek ik altijd het originele artikel erbij. Heel vaak klopt de samenvatting van geen kanten. Maar ondertussen wordt zo'n artikel overgenomen, en leest iedereen het fout 'vertaalde' stuk met alle gevolgen van dien......
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Zelf heb ik wel vitamine B12 pilletjes in huis, maar die gaan bij mij lang mee. Ik gebruik ze eigenlijk alleen als ik weet dat ik veel slaaptekort ga krijgen en/of veel vitaminetekort, en zelfs dan nog vergeet ik ze vaak.....
Dat zijn vaak periodes als de vakantie, studiereis, nachtwerk etc etc.
Tijdje terug had ik wel het idee dat ik vitamine B12 tekort kwam, maar het bloedwerk liet dat niet zien. Ik was toen erg moe. Uiteraard kan dat aan veel dingen liggen, maar ik heb toch het zekere voor het onzekere genomen en laten testen. Nu ben ik nog steeds regelmatig moe, maar ik verg ook veel van mezelf, en ik heb begrepen van een psycholoog dat ik nadat ik ben aangereden (dat was ergens in 2005 ofzo) ook wel eens last kon hebben van post-traumatische-weet-ik-veel-wat-voor-kul (sorry) en dat ik daardoor minder 'kan hebben', en minder 'belastbaar' ben. Waar of niet waar? Geen idee, maar feit blijft dat ik regelmatig moe ben en dat ik er geen verklaring voor heb..... En aangezien ik eigenlijk niet zo geloof in dat psycho-verhaal moet het dan wel fysiek zijn :mrgreen: :mrgreen: Maar dat leverde in elk geval qua vitB12 niks op, dus ik tast in het duister :wink:

Plaats reactie