Vegan boek bij diagnose kanker?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Eef
Leefwijze: veganist

Re: Vegan boek bij diagnose kanker?

Bericht door Eef » za nov 17, 2012 20:37

Fijn Dani!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma feb 11, 2013 20:59

Even een korte update.
We nemen inmiddels beide groene smoothies :D Is gekomen doordat ik Groen voor het leven heb gelezen, erg inspirerend boek! Rick is weer terug op zijn oude gewicht en dus aangekomen *happy dance* en vandaag waren we voor controle in het UMCG. Rick hoeft pas over een half jaar weer op controle te komen.
Klieren zijn niet veranderd bij hem, bloedwaardes okay. Zal het mede komen door de goede voeding?
Enige symptoom bij hem is enorme moeheid.
Voorlopig dus nog steeds geen behandeling, weer een half jaartje uitstel zolang er geen onverklaarbare koorts en nachtelijk zweten bijkomt. Zijn eetlust is nog supergoed gelukkig (zeer dankbare partner om voor te koken :P )

Waar ik wel mee zit is dat Rick echt moe is, ik zou wel wat tips willen hebben voor meer energie.
Ook moeten we altijd wat eten bij ons hebben want zijn vertering gaat echt mega snel, en als hij te weinig brandstof heeft stort hij echt in. Nu gaan er steeds van die vegan repen mee uit de natuurwinkel, of bananen of ontbijtkoek. Maar alle ideetjes zijn welkom.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma feb 11, 2013 21:03

Waauw, fijn Dani en Rick! (y)

Ik zal denken over de vermoeidheid.

Koorts is niet onverklaarbaar, he. Dat is een goede afweerreactie van het lichaam.

Heb je wel eens gehoord van een koortshok? Daar wordt het lichaam juist expres op hele hoge temperatuur gebracht om kankercellen te doden. Ik ben eens met een vriend van Simon mee geweest om hem te begeleiden. Ik hield zijn hoofd koel. Dat was bij een bijzondere arts in België, hier net even over de grens. Nu had deze man geen kanker, maar iets anders.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma feb 11, 2013 21:14

TonyJello schreef: Koorts is niet onverklaarbaar, he. Dat is een goede afweerreactie van het lichaam.
Als de koorts verklaarbaar is doordat hij bijvoorbeeld grieperig is, of verkouden of buikgriep heeft dan is het niet direct een symtoom van de lymfeklier kanker. Als er geen andere verklaring voor is, dan is het een symptoom van de kanker en moet er behandeld gaan worden.
Dus in die zin onverklaarbaar, dat er geen normale doorgaanse reden is voor koorts, dan is het te wijten / verklaren aan de kanker.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma feb 11, 2013 21:17

Oooké! Ja, ik snap het. :)

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma feb 11, 2013 21:22

Klinkt goed Dani! Ik denk zeker dat voeding een enorme invloed heeft. Plantaardig, vers en alkalisch schijnen zieke mensen veel baat bij te hebben. Proberen jullie ook superfoods zoals hennep en tarwegras?
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma feb 11, 2013 21:24

Butternutkin schreef:Proberen jullie ook superfoods zoals hennep en tarwegras?
In de smoothie van Rick 's ochtends zit vers gemalen lijnzaad, chiazaad en (ik geloof) rauwe hennep proteine.
Tarwegras daar heb ik nog nooit iets mee gedaan, heb je tips?

Mystique

Bericht door Mystique » ma feb 11, 2013 21:26

Tjonge, ik lees nu voor het eerst jouw verhaal, Dani.
Heftig hoor!

Dat je vriend pas over een half jaar weer op controle hoeft te komen betekent het dat de kanker weg is? Was (waren jullie) al veganisten voordat de diagnose kwam of zijn jullie bewust veganist geworden door de diagnose?

Ik hoop heel erg dat het helemaal goed gaat (komen)!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma feb 11, 2013 21:49

Mystique schreef: Dat je vriend pas over een half jaar weer op controle hoeft te komen betekent het dat de kanker weg is? Was (waren jullie) al veganisten voordat de diagnose kwam of zijn jullie bewust veganist geworden door de diagnose?

Ik hoop heel erg dat het helemaal goed gaat (komen)!
Nee de kanker zit er, en gaat ook niet weg helaas.
Rick heeft een ongeneeslijke vorm van lymfeklier kanker (folliculair lymfoom). Je kan maar twee tot drie keer met een chemokuur behandelen en dan werkt het niet meer. Het behandelen wil je dus pas gaan beginnen als het echt nodig is ("kruit niet verschieten als het niet echt nodig is").
Rick zit nu dus in de "wait and see" periode, pas als de symptomen erger worden gaan ze behandelen. We hopen het met goede voeding en gezond leven zo lang mogelijk uit te stellen, maar helaas is het tot nu toe niet mogelijk om het helemaal uit zijn lichaam te krijgen :(

Sinds 2011 aten we grotendeels veganistisch, sinds begin 2012 eet ik volledig veganistisch en Rick sinds eind 2012. We waren er dus al mee bezig voordat de diagnose kwam in augustus 2012.
Het motiveert ons echter wel om er nog bewuster mee om te gaan. Rick is er van overtuigd dat als hij niet zo gezond had gegeten hij zich veel zieker had gevoeld.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma feb 11, 2013 22:10

Fijn om te horen dat het nog 'goed' gaat met Rick.

Misschien kun je als tussendoortje ook gedroogd fruit meenemen, liefst ongezwaveld natuurlijk. Ik heb zelf een snelle spijsvertering, dus ik moet ook altijd eten meenemen. Ik heb vaak nootjes, gedroogd fruit, liga koeken, van die zoete sesamcrackertjes of hartige crackers van Haust of Lu.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma feb 11, 2013 22:21

Ja inderdaad, gedroogd fruit vindt hij heerlijk en neemt hij vaak mee naar het werk. Van gedroogde pruimen tot abrikozen, dadels en rozijntjes.
Zit ook nog best veel calcium in geloof :)

Mystique

Bericht door Mystique » ma feb 11, 2013 22:33

Jemig...

Sommige wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik steek een kaarsje voor jullie aan en hoop daarbij dat hij toch nog mag genezen!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma feb 11, 2013 22:38

Dankjewel :wink:

lena

Bericht door lena » ma feb 11, 2013 22:48

Dani schreef:Even een korte update.
We nemen inmiddels beide groene smoothies :D Is gekomen doordat ik Groen voor het leven heb gelezen, erg inspirerend boek!
Goed idee! Leg je de nadruk op koolsoorten? Je zou ook een juicer kunnen overwegen (erbij - niet in plaats van). In sap worden die anti-kankerstoffen (uit de kool) geconcentreerd, en het wordt nog beter in het lichaam opgenomen. Het vult ook niet zo erg, dus dat is positief.
Rick is weer terug op zijn oude gewicht en dus aangekomen *happy dance* en vandaag waren we voor controle in het UMCG. Rick hoeft pas over een half jaar weer op controle te komen.
Klieren zijn niet veranderd bij hem, bloedwaardes okay. Zal het mede komen door de goede voeding?
Yay! Dat klinkt goed. Ik weet zeker dat goede voeding heel veel bij kan dragen en dat het echt de moeite waard is om dat te optimaliseren.
Dat is wel naar. Is zijn vitamine D onlangs nog gecontroleerd?

Eef

Bericht door Eef » di feb 12, 2013 15:48

Dani schreef:Even een korte update.
We nemen inmiddels beide groene smoothies :D Is gekomen doordat ik Groen voor het leven heb gelezen, erg inspirerend boek! Rick is weer terug op zijn oude gewicht en dus aangekomen *happy dance* en vandaag waren we voor controle in het UMCG. Rick hoeft pas over een half jaar weer op controle te komen.
Voorlopig dus nog steeds geen behandeling, weer een half jaartje uitstel zolang er geen onverklaarbare koorts en nachtelijk zweten bijkomt. Zijn eetlust is nog supergoed gelukkig (zeer dankbare partner om voor te koken :P )

Waar ik wel mee zit is dat Rick echt moe is, ik zou wel wat tips willen hebben voor meer energie.
Ook moeten we altijd wat eten bij ons hebben want zijn vertering gaat echt mega snel, en als hij te weinig brandstof heeft stort hij echt in. Nu gaan er steeds van die vegan repen mee uit de natuurwinkel, of bananen of ontbijtkoek. Maar alle ideetjes zijn welkom.
Wat fijn!
Wij nemen bij vermoeiheid L-carnitine. Misschien is dat ook wat voor Rick?
Gedroogd fruit is inderdaad een goede snack, en noten. Ik vind vijgen met paranoten een lekkere combinatie, en dan heb je meteen o.a. een mooie dosis selenium (antioxidant).

Plaats reactie