Vegan boek bij diagnose kanker?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Framboos

Re: Vegan boek bij diagnose kanker?

Bericht door Framboos » zo aug 19, 2012 19:37

Dani schreef: Hier zitten handige tips tussen dankjewel!
Sojaproteinepoeder direct gehaald en dat werkte vrijdag en zaterdag volgens mij al behoorlijk, hij voelde zich een stuk actiever!
Je zou ook bijvoorbeeld hemp protein powder kunnen proberen. Te koop bij De Tuinen.
Je kunt trouwens ook pindakaas door je smoothie doen: boerenkool/spinazie, bevroren banaan, pindakaas en melk. Evt nog cacao erbij voor een echte 'Elvis'.
Dani schreef:Aan de lijnzaadolie moet ik nog even wennen, die heb ik nog niet kunnen gebruiken.
Heb je toevallig Vive le Vegan van Dreena Burton? Daarin staan twee recepten om lijnzaadolie draaglijk te maken...
Dani schreef:Ook heb ik bij de Tuinen pompoenpitten gekocht, maar behalve door de couscous weet ik die nog niet echt te gebruiken.
In een droge pan roosteren (een deel zal 'poppen', en ze moeten een beetje bruin worden, vaak omschudden), vuur uitzetten, scheut sojasaus, tabasco en beetje cayennepoeder erbij en op laten drogen. Met een houten spatel sojasaus van bodem pan losmaken. Echt heerlijk vind ik.
Dani schreef:Ik was opzoek naar kurkumapillen (echt werkelijk iedereen aan wie ik het vraag in de winkel verstaat komkommerpillen :shock: :? ), maar er zat gelatine om heen in de winkel waar ik het uiteindelijk vond, dus nu doen we het maar gewoon met het losse poeder door tomatensap met wat peper.
Tofu scrambles en curry's?
Dani schreef: Zoet is ook goed.
In die draad over breakfast bars staan een heleboel links naar gezonde snacks - weinig suiker, weinig vet, maar toch vullend, gezond en niet laagcalorisch.
Dani schreef:Hij ontbijt de laatste tijd wel, dan lunch meestal om 12:00 en vervolgens knabbelt hij noten terwijl ik kook.
We eten meestal zo tegen 19:00. Eigenlijk dus gewoon 3 x per dag. Tenzij we vrij zijn in het weekend dan eten we wat verspreider.
Zou hij niet om, zeg elf uur en drie uur snackjes kunnen eten? Bijvoorbeeld als die snacks die in die draad met breakfast bars staan, een appel + noten, etc.

Dani
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dani » zo aug 19, 2012 20:56

Ja goed idee.
Ik heb net al een bak met gemengde noten klaargezet en er zelf pompoenzaden bij gedaan voor morgen.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma aug 20, 2012 11:03

Ik vind zaden ook wel eens lastig geregeld toe te voegen aan het eten hoor! Ik doe het ook wel eens op brood+beleg, bijvoorbeeld wat lijnzaad op een broodje pindakaas of pompoenpitten op een broodje hummus... misschien is dat nog een idee.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

jojo

Bericht door jojo » ma aug 20, 2012 14:42

Allereerst wens ik jou en je partner heel veel liefde toe voor jullie zelf en in jullie samenzijn. Wat een verschrikkelijk gegeven! Als je elkaar tot steun kunt zijn, dan heb je een mooie basis om vervolgens te zorgen voor lekker 'dikkedak' eten. Wij hebben een broodmachine en soms maak ik voor de erge mjammie wel es brood met heel veel olie (olijfolie bv) erdoor, smotsbrood krijg je dan :) Ik vind het verrukkelijk! Kun je nog wat zaden en pitten door doen en/of dadels, stukjes vijg, nootjes..... En daar dan weer een lekkere laag notenpasta overheen met bv avocado en kiemen oid....mmmmmm! Maar ja, moet je wel zo'n machine hebben....... (kan natuurlijk ook zelf maken, maar da's wel wat meer werk)

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » ma aug 20, 2012 17:22

In een boekje over yoga-behandelingen tegen allerlei ziekten en kwalen staat dit over kanker [vrij vertaald]:

Kanker streed sneller op bij patienten die:

* ongezond leven
* weinig bewegen
* veel aan seks doen
* constipatie hebben
* overdag slapen en laat gaan slapen
* teveel zuurvormende voeding eten [granen, vlees, vis, zuivel, brood etc.]

Er worden een aantal asana's voorgeschreven [yoga oefeningen]
[Kan ik geven indien gewenst.]
De patient moet in elk geval dagelijks een niet te warm bad nemen.

Dieet:

* zoveel mogelijk base-vormende voeding nuttigen om de zuurgraad van het bloed te helpen verlagen
zoals vruchten, allerlei wortelen, groentesoepen
* als de lever goed genoeg werkt is het goed karnemelk te drinken
anders beter kokosmelk, pindamelk, amandelmelk of met water verdunde yoghurt [klein beetje zeezout toevoegen]
* de avondmaaltijd moet voor 7 uur gegeten worden
* de adem moet na iedere hoofdmaaltijd voor minstens 1 uur zoveel mogelijk via het rechter neusgat gaan
* redelijk flink water drinken gedurende de dag, maar nooit in grote hoeveelheden tegelijk
* medicinaal werken bij deze ziekte: banaan, ananas, allerlei soorten citrusvruchten, en tomaten

Wel doen en juist niet doen:

* heel goed bij kanker zijn zonnebaden, mits genomen in de ochtend en alleen met de zon op de rug
- na ieder zonnebad moet het lichaam gekoeld worden door te masseren met een natte handdoek [binnen 10 minuten na het begin doen en eventueel herhalen]
* ook goed zijn dagelijkse modderbaden en daarna bijvoorbeeld afspoelen door te gaan zwemmen
* niet overdag gaan slapen en vroeg opstaan, geen hete kruiden eten, niet-vegetarische voeding vermijden en geen seks hebben
* dagelijks wandelen op een rustige plek en dagelijks een fysiek inspannende klus doen [kan ook zijn fietsen of hardlopen, mits er enige zweet vrijkomt]
* zorgen dat de darmen dagelijks goed geleegd worden [geen obstipatie], desnoods met hulpmiddelen
* voor 21:00 uur naar bed gaan en heel vroeg op staan
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

jet
Moderator

Bericht door jet » wo aug 22, 2012 17:29

Toen mijn vader gediagnostiseerd was met kanker heeft hij ook veganistisch gegeten.
De alternatieve arts (hij had ook een 'gewone' arts) uit de omgeving van Hamburg schreef hem veganisme voor en in elk geval zeker geen koffie of thee te drinken. Als warm drankje liefst venkelthee of iets dergelijks.
Verder qua water kijken naar de pH van het water, en zo basisch mogelijk nemen (de meeste fleswaters in NL zijn juist zuur).
Lieft ook geen paddestoelen (die schijnen iets te doen met je darmflora waardoor je verweer tegen kanker minder snel opbouwt).
Ik heb als het goed is ook nog wat gegevens ergens opgeschreven (helaas niet digitaal), dus ik zal ook even kijken wat ik nog kan vinden. Waarschijnlijk is het wel in het Duits, is dat erg?
In Nederland zit er een alternatieve arts in Elst (geloof ik, in de buurt van Arnhem) waar mijn vader ook nog speciale vitamines en mineralen van voorgeschreven kreeg (hij kon de rit naar Hamburg niet meer aan, dus hebben we via de arts in Duitsland eentje in NL gezocht die ervaring had met kanker). Ook hiervan kan ik de gegevens voor je opzoeken als je dat wilt.

groetjes
jet
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Ananas

Bericht door Ananas » vr aug 24, 2012 20:26

Dani schreef: Ook heb ik bij de Tuinen pompoenpitten gekocht, maar behalve door de couscous weet ik die nog niet echt te gebruiken.
Ik doe ze vaak door de soep, vooral door de broccolisoep erg lekker. En door salades.

Eef

Bericht door Eef » za aug 25, 2012 9:30

Je kunt ook een scheutje lijnzaadolie door je smoothie doen. En natuurlijk in salade's. Ik merk dan niets van de smaak. Hetzelfde geldt voor pompoenpitten, die kun je meeblenderen in de smoothie en ook door de salade doen. Dat zou meer mijn voorkeur hebben dan in de soep doen, omdat ze dan rauw blijven en meer van hun belangrijke werkzame anti-kanker stoffen behouden. Ik zou ze dus ook niet roosteren.

Geen Seks? Die snap ik niet. Van wat ik gelezen heb is seks juist gezond en ook positieve gevoelens zijn goed voor je herstel. Een sterke relatie ook en die bevestig je met intimiteit.
jet schreef: Lieft ook geen paddestoelen (die schijnen iets te doen met je darmflora waardoor je verweer tegen kanker minder snel opbouwt).

groetjes
jet
Wat apart, meestal worden paddestoelen juist als anti-kanker voedingsmiddel genoemd.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » za aug 25, 2012 9:59

jet schreef: Lieft ook geen paddestoelen (die schijnen iets te doen met je darmflora waardoor je verweer tegen kanker minder snel opbouwt).

groetjes
jet
Wat apart, meestal worden paddestoelen juist als anti-kanker voedingsmiddel genoemd.[/quote]

Vooral die gedroogde Chinese champignons.

lena

Bericht door lena » za aug 25, 2012 11:53

Ja, champignons zijn juist supergoed. Zo zie je maar weer hoe moeilijk het is om goede informatie over voeding te vinden en dat je zeker niet alles moet geloven wat je leest op internet (inclusief van mij).
De manier waarop champignons en andere voedingsmiddelen o.a. werken om kanker tegen te gaan is dat ze de groei van bloedvaten naar kankercellen tegengaan. Zie http://www.angio.org/ en http://www.eattodefeat.org/ Dr Greger heeft ook veel over kanker: http://nutritionfacts.org/topics/cancer/ Dr Fuhrman's Super Immunity gaat over gezondheid in het algemeen, maar heeft ook een stuk over kanker, en heeft goede recepten aan het eind van het boek.

Kurkuma kun je ook door een smoothie doen. Daar proef je niets van. Ik zou lijnzaad doen (1 eetlepel per dag) ipv lijnzaadolie omdat er ook andere stoffen in de lijnzaad zitten die goed voor je zijn en lijnzaadolie zo snel ranzig wordt. Lijnzaad moet je wel malen. Kan in een koffiemolen, ik doe zelf altijd gewoon de hele zaadjes met de rest van de smoothieingredienten in de blender, dan wordt het ook fijn.

Veel sterkte Dani.

Brent

Bericht door Brent » za aug 25, 2012 15:50

Ik zou bij kanker liever levend voedsel eten, dan iets dat op dood organisch materiaal groeit zoals schimmel.
In die richtlijnen die ik citeerde gaat het ook over positieve levensenergie opnemen en vasthouden.
Maar inderdaad, zoveel medicijnmannen zoveel meningen. :wink:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Brent

Bericht door Brent » ma aug 27, 2012 10:10

Eef schreef:Geen Seks? Die snap ik niet. Van wat ik gelezen heb is seks juist gezond en ook positieve gevoelens zijn goed voor je herstel. Een sterke relatie ook en die bevestig je met intimiteit.
Ik denk dat dat meer alleen bedoeld is voor mannen met kanker.
Mannen moeten steeds zaad aanmaken en daarvoor verbruiken ze behoorlijk wat van hun vitale energie ["shukra"].
Een dieet met groenten en fruit, de zonnebaden, het vroege opstaan en de gezonde lever geven juist een toename in de vitale energie, maar een rem zetten op het "wegvloeien" is dan ook heel belangrijk.

Als je als man de techniek beheerst om orgasmes te krijgen zonder zaadlozing, dan zou het wel kunnen.

Eef

Bericht door Eef » ma aug 27, 2012 14:06

Lijnzaadolie kan voor mannen een betere keus zijn dan lijnzaad omdat daar niet meer zoveel fyto-oestrogeen in zit. Ik hanteer dat in ieder geval voor mijn man wel. Vegan mannen krijgen sowieso al gauw meer fyto-oestrogeen binnen dan vleeseters ivm o.a. soja waar het ook in zit en zover mij bekend is het beter dat een beetje te beperken.
Brent schreef:
Eef schreef:Geen Seks? Die snap ik niet. Van wat ik gelezen heb is seks juist gezond en ook positieve gevoelens zijn goed voor je herstel. Een sterke relatie ook en die bevestig je met intimiteit.
Ik denk dat dat meer alleen bedoeld is voor mannen met kanker.
Mannen moeten steeds zaad aanmaken en daarvoor verbruiken ze behoorlijk wat van hun vitale energie ["shukra"].
Een dieet met groenten en fruit, de zonnebaden, het vroege opstaan en de gezonde lever geven juist een toename in de vitale energie, maar een rem zetten op het "wegvloeien" is dan ook heel belangrijk.

Als je als man de techniek beheerst om orgasmes te krijgen zonder zaadlozing, dan zou het wel kunnen.
Ah op die manier. Ok dan snap ik het idee erachter, alhoewel ik dat niet heel strikt zou toepassen omdat intimiteit in een relatie ook belangrijk is.

veggie84

Bericht door veggie84 » ma aug 27, 2012 15:04

Lichaamsbeweging, sporten is in het algemeen ook heel belangrijk
Laatst gewijzigd door veggie84 op di aug 28, 2012 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma aug 27, 2012 16:32

Ride schreef: Bijvoorbeeld de bekende Omega-3 kan gezonde cellen beschermen maar uit recent onderzoek lijkt het ook de kankercellen te beschermen waardoor chemo minder goed aanslaat.
.
Interessant.
Heb je documentatie linkjes hiervoor?

Vandaag is besloten het 'wait and see' procedure te hanteren. Symptomen wegen nog niet op tegen de bijwerkingen van een chemo kuur. Eigenlijk hebben we het beste scenario vandaag te horen gekregen die we konden hebben in deze situatie. Arts vond dat we al uitermate gezond leefde vanwege dieet en motiveerde ons dat alleen maar voort te zetten.

Ik lees elk bericht & advies die gegeven wordt, maar met iphone en dan is reageren gewoon wat lastiger. Wilde iig zeggen dat de smoothies die ik sinds 2 weken maak, met gemalen lijnzaad, chiazaad en sojaproteine Rick erg goed bevallen en hij meer energie heeft *weehaa*.
Ook neemt hij kurkuma met gemalen zwarte peper en drinken we 's avonds thee getrokken van citroengras en kaneelpijpjes. Beide zijn anti-kanker aangetoond in wetenschappelijke onderzoeken.

Na gesprek met hematologe vandaag durf ik ook chlorella poeder te gaan geven (was even bang dat dat juist de groei van de kanker in de b-cellen zou stimuleren, maar zorgt voor meer gezonde b-cellen in bloed). Alleen smaakt het zo vies...

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma aug 27, 2012 20:37

Dankjewel. Wat ik eruit begrijp zijn het deze twee vetzuren: n-6 (omega-6), 12-oxo-5,8,10-heptadecatrienoic acid (KHT) en een n-3 (omega-3), hexadeca-4,7,10,13-tetraenoic acid (16:4). Maar als ik daar op zoek komen deze voort uit visolie.
Deze komen volgens mij niet voor in plantaardige bronnen van omega vetzuren zoals bv Chiazaadjes, lijnzaad etc wat ik zo kan ontdekken.

lena

Bericht door lena » ma aug 27, 2012 20:39

Ride schreef:Hier is het artikel. http://www.cell.com/cancer-cell/abstrac ... %2900307-2
Kurkuma/koenjit is inderdaad een bewezen middel (getest in combinatie met chemo), en goed voor van alles.
Zolang je er niet te veel van neemt (zoals met alles natuurlijk): http://nutritionfacts.org/video/oxalates-in-cinnamon/
Dani schreef: Na gesprek met hematologe vandaag durf ik ook chlorella poeder te gaan geven (was even bang dat dat juist de groei van de kanker in de b-cellen zou stimuleren, maar zorgt voor meer gezonde b-cellen in bloed). Alleen smaakt het zo vies...
Zoals Dr Greger zegt: "it kind of tastes like you're drinking your lawn and kale is cheaper"

Op de lange termijn is soja-eiwitpoeder misschien niet het beste idee. Soja-eiwit stimuleert IGF-1, een groeihormoon, dat ook tumoren kan helpen groeien. Ik zou zeker niet stoppen met het eten van soja (zonder concrete reden), want het is hartstikke gezond en heeft ook weer anti-kanker eigenschappen, maar ik zou voorzichtig zijn met zo'n supergeconcentreerde bron van soja-eiwit. Voor nu wel heel fijn dat zijn energie omhoog gaat en dat jullie relatief goed nieuws hebben gekregen vandaag!

Ken je het boek The Cancer Survivor's Guide van o.a. Neal Barnard? Ik ken het zelf niet en kan het dus ook niet aanraden, maar Barnard is over het algemeen wel goed, dus wat dat betreft is het boek denk ik wel de moeite waard om te lezen, als 1 van de bronnen waar je info uit haalt.

Framboos

Bericht door Framboos » do aug 30, 2012 10:34

Bij iHerb.com kun je - redelijk goedkoop vind ik - hemp protein powder koper. Mi beter dan sojaeiwitpoeder. Ook te koop bij de Tuinen, maar daar is het iets duurder.

Emiel

Bericht door Emiel » ma okt 01, 2012 20:14

Ik kwam dit tegen (zie "eten en kanker"). Geen boek, maar misschien kun je er iets mee?

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma okt 01, 2012 20:53

Wat een vreselijk nieuws Dani, ik wens jullie heel veel sterkte.

Ik weet niet of je er interesse in hebt, maar ik keek laatste deze documentaire, misschien hebben jullie daar ook iets aan? http://www.tagtele.com/videos/voir/53181/1/
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Plaats reactie