hoeveel B12 ongeveer

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: hoeveel B12 ongeveer

Bericht door Fynnya »

repelsteeltje schreef:Ik dacht zelf omdat ik gehoord had dat vit B12 heel lang in je lichaam blijft wanneer je het binnen hebt gekregen dat je het dan zeker niet zo vaak hoefde in te nemen. Word het met dierlijke voeding dan zoveel makkelijker opgenomen komt dat door een combinatie van vet met B12?
Zelf zou ik overwegen eens in de zoveel tijd een eitje te eten (omdat ik ze heel lekker vind) maar dan wel ergens waar ik precies weet hoe die kippen leven wat ze te eten krijgen, genoeg ruimte hebben en dergelijke.
(moet ik nog vinden, vroeger had ik ze zelf maar dat is nu hier in de stad wat lastig) Ik weet een biozorgboerderij in de buurt ik ga daar maar eens kijken.
Wat denken jullie zal dat voldoende zijn om de b12 binnen te krijgen? .beetje rare vraag natuurlijk aan veganisten die natuurlijk geen eieren eten...maar ja beter dat ik 90% veganist wordt dan dat ik 100% vegetariër blijf lijkt mij voor de dieren en het mileu en mijn gezondheid.
In Nederland wordt aangehouden dat je 2.8 microgram per dag moet binnenkrijgen, als je het in minstens 2-3 porties verdeeld over de dag neemt (normaal gesproken wordt tot nu toe aangenomen dat dat genoeg is, de
bron van Renee doet het bij mij niet, dus die heb ik nog niet kunnen bekijken).
Een paar hoeveelheden als voorbeeld:
1 glas halfvolle melk (150 ml) = 0,6 mcg
1 schaaltje yoghurt (200 ml) = 0,9 mcg
1 ei (50 gram) = 0,6 mcg
1 glas Alpro sojamelk (150 ml) = 0,55 mcg
1 schaaltje Alpro sojayoghurt (200 ml) = 0,75 mcg
Als je het uit ei en zuivel wil halen, moet je bijvoorbeeld meer dan 2 eieren en 2 glazen melk per dag gebruiken. Alleen met ei meer dan 4 stuks. Dat schiet dus totaal niet op (waardoor een deel van de vegetariërs ook een probleem heeft met B12, omdat lang niet alle vegetariërs zoveel zuivel, ei en verrijkte producten gebruiken).
Een deel van de vleesvervangers en zuivelvervangers (sojamelk, sojayoghurt, etc.) wordt verrijkt met B12, anderen niet. Je kan ervoor kiezen om deze producten te gebruiken voor de B12, maar dat is in principe hetzelfde als een pilletje, het wordt net zo goed toegevoegd, alleen voelt het anders. Het is goedkoper om gewoon een supplement te kopen (en sommige zuigsupplementen zijn net minisnoepjes, dat voelt al anders dan een pil die je moet doorslikken), tenzij je vlees- en zuivelvervangers sowieso al wil gebruiken vanwege de andere voedingsstoffen, omdat je ze lekker vindt, etc.
repelsteeltje
Leefwijze: flexanist

Re: hoeveel B12 ongeveer

Bericht door repelsteeltje »

Dank jullie voor de antwoorden! Mijn man heeft het ook gelezen we zijn al weer een hele tijd vegetariër en hij eet echt niet dagelijks melkprodukten af en toe eens kaas of een ei maar eigenlijk zelden. Dus misschien moeten we dan allebei maar gaans slikken. Ik ga eens kijken..ik zal op het forum ook nog even speuren naar de vit D.
En de andere B vitamines..wat er allemaal staat.
gr.
Martine :govegan:
Plaats reactie