hoeveel B12 ongeveer

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

lani
Leefwijze: veganist

Re: hoeveel B12 ongeveer

Bericht door lani »

Mja en sowieso, liever beetje te veel dan te weinig toch? Andrew Soul (Doctor Yourself, Food Matters, enz) heeft ook schijnbaar onderzocht hoeveel mensen dood zijn gegaan door vitamines schijnbaar niemand..

Ik zal denk ik maar van die pilletjes gaan gebruiken die je elke dag kan nemen, lijkt me wel een goed idee dan.. We hebben hier nog wel B12 pillen maar die zijn hele hoge dosis, heb ik liever minder hoog en dan elke dag aangezien dat dan schijnbaar beter werkt voor de opname :) Correct me if I'm wrong, tis nog vroeg :P
Emiel

Bericht door Emiel »

In bovenstaand artikel staat deze passage:
Efficiency Is the Other Reason Deficiency Is Rare

The human body has evolved with highly efficient and unique mechanisms to absorb, utilize, and conserve this vitamin. Our daily requirement is less than 3 micrograms a day—one microgram is one-millionth of a gram (1/1,000,000 gram).9 Which means, by design, people are expected to be exposed to only miniscule amounts of this essential nutrient.

Vitamin B12 is the only nutrient that requires a cofactor for efficient absorption. The cells of the stomach produce a substance, called intrinsic factor, which combines—after the acidic digestion of the food in the stomach—with the B12 released from food. This “intrinsic factor-B12 complex” then travels to the end of the small intestine (the ileum) where it is actively absorbed.

There is a second, much less efficient process, called “the passive absorption of B12” which also occurs in the intestine. This mechanism does not use intrinsic factor and as a result it is 1/1000 as efficient. But by consuming very large doses of oral B12, passive absorption will correct B12 deficiency even for patients with diseases of the stomach and small intestine.

On average, for someone raised on the Western diet, about 2 to 5 milligrams of B12 are stored, mostly in the liver. This means most people have at least a three year reserve of this vital nutrient. Conservation of B12 by the body boosts the time this supply lasts by 10-fold. After excretion through the bile into the intestines most of the B12 is reabsorbed by the ileum for future use. As a result of this recirculation it actually takes, on average, 20 to 30 years to become deficient after becoming a strict vegan. That is if no vitamin B12 were consumed—which is impossible, even on a strict vegan diet, because of bacterial sources of B12 from the person’s bowel, contaminated vegetable foods, and the environment.
Met andere woorden; een tekort is uiterst zeldzaam en vrijwel onmogelijk gezien de circulatie van B12 in het menselijk lichaam. Je gaat je toch afvragen wat er waar is en wat niet aan het hele B12 verhaal. Voorlopig blijf ik het nog wel gebruiken, want ik heb nog een aantal potjes staan, maar ik ga toch twijfelen als ik zoiets lees. McDougall is ook niet de eerste de beste natuurlijk.

Ook schrijft hij dit:
Efforts to lower homocysteine with supplements of folic acid and/or B12 have produced no reduction in heart disease or stroke12—and in fact the use of folic acid supplements increases the risk of cancer, heart disease, and overall death.13
Lees hier het artikel over folic acid.

Folic Acid zit ook in Veg1...
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Weet nu ff niet meer of ik de Veg1 nu wel of niet wil slikken. Er zit wel jodium in, en daar krijg ik te weinig van. Of ik zou meer zeewier moeten gaan eten. En voor de B12 misschien de Solgar weer.
Ik heb problemen met vitamine/mineralenopname. Het blijft gokken wat nu verstandig is lijkt het.
Emiel

Bericht door Emiel »

Annikka-Ayla schreef:Weet nu ff niet meer of ik de Veg1 nu wel of niet wil slikken. Er zit wel jodium in, en daar krijg ik te weinig van. Of ik zou meer zeewier moeten gaan eten. En voor de B12 misschien de Solgar weer.
Ik heb problemen met vitamine/mineralenopname. Het blijft gokken wat nu verstandig is lijkt het.
Ja is lastig. Zelf denk ik dat ik, als mijn huidige voorraad op is, over ga naar alleen een B12 suppl. en dan misschien 's winters D2 bijslikken. Al die andere dingen moet ik gewoon via voedsel binnen kunnen krijgen lijkt me en dat heeft dan ook mijn voorkeur.
Seraphine
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Seraphine »

Binnenkort gan ik beginnen met veganistisch eten en dan 2 dagen per week. Dit later misschien langzaam uit te breiden. Toen ik dat tegen mensen zei, begon bijna iedereen over b12. Zelf heb ik het idee dat met 2 dagen per week het nog niet echt nodig is om extra vitamine te sliken, maar klopt dat? Een tekort merk je natuurlijk pas later. Ik heb wel het plan om op mijn 'vegan' dagen extra soyamelk / produkten te nemen van alpro waar b12 ook inzit. Vandaar dat ik denk dat ik geen tekort zal krijgen, maar ik vraag het voor alle zekerheid toch even vraag of het nodig is dat ik, misschien uit voorzorg, toch een b12 complex of multivitmine ga slikken?
Ik houd van dieren, maar niet op mijn bord
Groet, Ingrid
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Dat lijkt mij wel het beste. Als vegetariër krijg je misschien ook al minder B12 binnen.
Emiel

Bericht door Emiel »

Seraphine schreef:Zelf heb ik het idee dat met 2 dagen per week het nog niet echt nodig is om extra vitamine te sliken
Denk het ook niet, met de nadruk op "denk".
Fynnya

Bericht door Fynnya »

lani schreef:Wij hebben multi pillen van Veganicity en daar zit 5µg vitamine B12 in (200% schijnbaar, maar wat die µg betekent zou ik niet weten, staat bij meerdere dingen, de rest is allemaal in mg (miligram of microgram weenie meer)).

Slikken het 2 of 3 keer per week, geen idee of dit genoeg is, moet nog steeds ff goed uitzoeken eigenlijk :roll:
Nee, dat is veel te weinig. 5µg is 5 microgram, ook wel geschreven als mcg. Als je maar 1 keer per dag neemt, heb je op z'n allerminst 10 microgram per dag nodig. En dat zijn de conservatieve aanbevelingen, 25-100 microgram is een beter idee. En als je maar een paar keer per week nodig hebt, heb je véél meer nodig, dan is bijvoorbeeld 1000microgram een goede hoeveelheid (dat is vergelijkbaar met 25-100 per dag).
Als je 2 keer per dag neemt, heb je veel minder nodig, slechts 2-3.5 microgram. Wat je kan doen is 2 keer per dag dat supplement van jou nemen, of als het mogelijk is ze in stukjes breken.
Dat 5 microgram 200% ADH is, klopt overigens wel ongeveer hoor, in Nederland is de ADH 2.8 microgram, dus deze zit maar iets lager. Het probleem is alleen dat de ADH is gebaseerd op meerdere keren per dag B12 binnenkrijgen, en de hoeveelheid B12 exponentieel stijgt, dus bij 1 keer per dag en zeker bij om de dag moet je véél meer nemen dan de ADH.
lani

Bericht door lani »

wow.. ik snap er.. een kleeeiiiin beetje van ^__^ .. ik zorg er wel ff voor dat m'n vriend (Harakiri) het ff leest dan kan hij het mij weer uitleggen zodat een 8 jarige het kan begrijpen, want dan snap ik het :grin:

..of ik lees het nog een paar keer dat helpt soms ook weleens! ^___^ ..
*ben niet zo heel erg slim..
Seraphine

Bericht door Seraphine »

Voor alle zekerheid zal ik een vit. B-complex gaan slikken. Teveel zal ik niet veel krijgen, maar tekort misschien wel.
Ik houd van dieren, maar niet op mijn bord
Groet, Ingrid
richarrd

Bericht door richarrd »

Ik heb nu b12 van NOW. Now b12 actief heet dat en daar zit 500mcg methylcobalamine in en 500mcg adenosylcobalamine (dibenzocide). Deze 2 vormen van b12 samen zouden de perfecte samenstelling zijn voor een b12 supplement.
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik lees net dat in de VS de ADH 2.4 microgram is, maar dat dat te weinig is voor veel mensen.

In een onderzoek bleek de totale B12 intake voor vega's namelijk gemiddeld 3.4 microgram te zijn en voor omni's 6.8. Maar 7 tot 11% van de omnivoren blijkt dan alsnog aan de lage kant te zitten qua B12-bloedwaarde, en 16-27% van de vegetariërs ook. (bron)

M.a.w., naar een microgram of 8 à 10 streven is niet zo'n gek idee.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
repelsteeltje

Bericht door repelsteeltje »

Na alles doorgeploegd te hebben ben ik alleen maar meer verward. Sommige van jullie lijken behoorlijk in de materie gedoken te zijn..bijna echte verkopers..lijkt het. :wink:
Ik dacht zelf omdat ik gehoord had dat vit B12 heel lang in je lichaam blijft wanneer je het binnen hebt gekregen dat je het dan zeker niet zo vaak hoefde in te nemen. Word het met dierlijke voeding dan zoveel makkelijker opgenomen komt dat door een combinatie van vet met B12?
Zelf zou ik overwegen eens in de zoveel tijd een eitje te eten (omdat ik ze heel lekker vind) maar dan wel ergens waar ik precies weet hoe die kippen leven wat ze te eten krijgen, genoeg ruimte hebben en dergelijke.
(moet ik nog vinden, vroeger had ik ze zelf maar dat is nu hier in de stad wat lastig) Ik weet een biozorgboerderij in de buurt ik ga daar maar eens kijken.
Wat denken jullie zal dat voldoende zijn om de b12 binnen te krijgen? .beetje rare vraag natuurlijk aan veganisten die natuurlijk geen eieren eten...maar ja beter dat ik 90% veganist wordt dan dat ik 100% vegetariër blijf lijkt mij voor de dieren en het mileu en mijn gezondheid.
Graag reakties!
Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla »

Ik denk dat dat best krap is om alleen via af en toe een eitje voldoende vitamine B12 binnen te krijgen. Voor de zekerheid zou je af en toe je bloed kunnen laten controleren.
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

repelsteeltje schreef: Ik dacht zelf omdat ik gehoord had dat vit B12 heel lang in je lichaam blijft wanneer je het binnen hebt gekregen dat je het dan zeker niet zo vaak hoefde in te nemen.
Dat klopt. Je lichaam heeft ruimte om een voorraad van jaren aan B12 op te slaan. Dus het maakt niet veel uit als je het een paar dagen vergeet ofzo. En de mensen die voor 1 maand meedoen aan de Vegan Challenge hoeven ook niet per se supplementen te kopen. Het gaat om wat je gemiddeld over de maanden/jaren heen binnenkrijgt.

Alles in één keer nemen werkt echter ook niet, want je lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid per tijdseenheid opnemen. Ik vergeet het soms wel, en dan neem ik ook eens én 's ochtends en 's avonds een pilletje, dan ben je in totaal ongeveer weer gelijk ;)
Zelf zou ik overwegen eens in de zoveel tijd een eitje te eten (omdat ik ze heel lekker vind) maar dan wel ergens waar ik precies weet hoe die kippen leven wat ze te eten krijgen, genoeg ruimte hebben en dergelijke.
(moet ik nog vinden, vroeger had ik ze zelf maar dat is nu hier in de stad wat lastig) Ik weet een biozorgboerderij in de buurt ik ga daar maar eens kijken.
Wat denken jullie zal dat voldoende zijn om de b12 binnen te krijgen? .beetje rare vraag natuurlijk aan veganisten die natuurlijk geen eieren eten...maar ja beter dat ik 90% veganist wordt dan dat ik 100% vegetariër blijf lijkt mij voor de dieren en het mileu en mijn gezondheid.
Graag reakties!
Ik snap je idee hoor! Hier is een vergelijking. In eieren zit niet enorm veel ben ik bang, voor 10 microgram moet je er dan wel 15 per dag eten ofzo :P Dus als je denkt aan een paar per week, dan is het qua B12 iig verwaarloosbaar.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
repelsteeltje

Renee1137 schreef:
Ik snap je idee hoor! Hier is een vergelijking. In eieren zit niet enorm veel ben ik bang, voor 10 microgram moet je er dan wel 15 per dag eten ofzo :P Dus als je denkt aan een paar per week, dan is het qua B12 iig verwaarloosbaar.
15 eieren per dag...dat natuurlijk nooit ik dacht aan een in de week ofzo...Maar als ik dat lijstje uit je link bekijk dan zouden niet veganisten toch ook tekorten kunnen krijgen.
Dat is best wel veel dan die 10microgram. he jakkes ik wil niet aan de pillen! :(
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Eén liter Alpro soyamelk per dag is ook genoeg. Daar is B12 aan toegevoegd.
repelsteeltje

TonyJello schreef:Eén liter Alpro soyamelk per dag is ook genoeg. Daar is B12 aan toegevoegd.
Dat lijkt me echter ook niet gezond..
ik wil niet te veel soja innemen..
Tja misschien moet ik toch maar aan de pillen dan. maar dat vind ik zo tegennatuurlijk. Mijn zusje is al jaren veganist..ik zal haar eens vragen hoe veel zij dan inneemt en hoe vaak. Wat ik hier op het forum mee krijg is beter vaak weinig dan in een keer veel dus elke dag pillen slikken.
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ik slik elke dag een pilletje en verder denk ik er niet over na.
lena

Bericht door lena »

repelsteeltje schreef: Tja misschien moet ik toch maar aan de pillen dan. maar dat vind ik zo tegennatuurlijk.
Realiseer je ook dat er heel veel tegennatuurlijks is in de dierenindustrie (ook bij de biologisch-dynamische lieflijk uitziende boerderijen), alleen dat zie je allemaal niet. Dieren in de dier-industrie krijgen ook verrijkte voeding, dus mensen die dierlijke producten eten eten indirect die voedingssupplementen.
Wat ik hier op het forum mee krijg is beter vaak weinig dan in een keer veel dus elke dag pillen slikken.
Nee hoor, dat hoeft niet. Het is alleen zo dat ALS je maar 1 keer in de week wilt slikken je dan een hogere dosis moet nemen omdat lang niet alles opgenomen wordt. Maar daar is verder niets verkeerd aan. Als je eens per week wilt slikken, neem dan 2000 mcg cyanocobalamine, dan zit je goed.
Plaats reactie