Melek schreef:Er zit 75 microgram in. Ik maak dan de ene dag een vers groente/fruitsapje (ongeveer 0,5L) en gooi daar het poeder in. Goed schudden en dan drink ik de ene helft direct en de andere helft de volgende dag. En dan de volgende dag weer opnieuw. Dus ongeveer 37,5 microgram per dag. Zou natuurlijk ook 1 capsule per dag kunnen nemen, maar vind ze aardig duur. (15 euro voor 60 capsules) Ik weet wel dat het per persoon verschilt, maar is dit naar jullie idee genoeg? En is de methode ook goed?
De hoeveelheid klinkt wel oké, ik vraag me alleen af of de portie van de tweede dag niet aangetast wordt door zuurstof of licht (of de stoffen die in het sapje zitten?). Ik dacht dat sommige vitamines wel door zulke omstandigheden aangetast kunnen worden, maar ik weet niet of dat ook voor B12 geldt.
richarrd schreef:50.000 keer de ADH is veel teveel en dat ben je zeker niet nodig. Als je zulke hoge dosis B12 neemt gaat dat ten koste van de andere b-vitaminen die je binnen krijgt, je ijzer daalt heel snel en je kalium ook en dan wordt je uiteindelijk doodziek.
Op wie reageer je nu precies? Wie gebruikt er volgens jou 50.000 keer de ADH?
Dar is 140.000microgram, zo'n grote hoeveelheid heb ik hier volgens mij niet voorbij zien komen.
Bedoel je misschien 1000 microgram, wat 50.000
% ADH is als je (overigens onterecht) 2 microgram als de ADH ziet?
Dat is voor dagelijks gebruik meer dan je nodig hebt, maar lang niet zoveel als je zou verwachten. Je neemt via intrinsieke factor hoogstens een paar microgram op, en via de directe route van mond naar bloed zo'n 1% van het supplement, dus veel hoger dan 15 microgram zal je niet komen per dag. En dat is zo'n 11 keer wat je op z'n allerminst nodig hebt qua opname, dus dat valt heel erg mee (en als je niet kijkt naar wat je op z'n allerminst nodig hebt maar naar een optimale hoeveelheid, is het nog minder).
En als je ze 2 keer per week neemt en niet dagelijks, is het juist een heel goede hoeveelheid.
Overigens heeft de Gezondheidsraad (de organisatie die in Nederland de ADH bepaalt) gesteld dat onderzoek lijkt aan te geven dat een hoge inname geen problemen oplevert, en er dus geen aanvaardbare bovengrens van inname hoeft te worden vastgesteld.