hoeveel B12 ongeveer

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Veg_eric

Re: hoeveel B12 ongeveer

Bericht door Veg_eric » wo okt 03, 2012 18:24

Fynnya schreef:
Veg_eric schreef:De engelse vegan society adviseert bij 1x per week een dosis van 2000 ug. Het maakt geen verschil of je dat doorslikt of er als een snoepje op zuigt.
Bedoel je niet dat het geen verschil maakt of er je erop kauwt/het in je mond laat oplossen, of er als een snoepje op zuigt?
Want doorslikken is echt geen goed idee als je maar 1 keer per week neemt. Je lichaam bevat veel te weinig beschikbare Intrinsieke Factor om via je darmen in één keer genoeg B12 op te nemen voor een hele week.
Beetje late reactie, maar toch:

http://www.vegansociety.com/lifestyle/n ... n/b12.aspx
" Individuals with impaired B12 absorption may find that the third method, 2000 micrograms once a week, works best as it does not rely on normal intrinsic factor in the gut."

Dus intrinsieke factor speelt geen rol bij hogere dosis B12.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do okt 04, 2012 11:04

Veg_eric schreef:
Fynnya schreef:
Veg_eric schreef:De engelse vegan society adviseert bij 1x per week een dosis van 2000 ug. Het maakt geen verschil of je dat doorslikt of er als een snoepje op zuigt.
Bedoel je niet dat het geen verschil maakt of er je erop kauwt/het in je mond laat oplossen, of er als een snoepje op zuigt?
Want doorslikken is echt geen goed idee als je maar 1 keer per week neemt. Je lichaam bevat veel te weinig beschikbare Intrinsieke Factor om via je darmen in één keer genoeg B12 op te nemen voor een hele week.
Beetje late reactie, maar toch:

http://www.vegansociety.com/lifestyle/n ... n/b12.aspx
" Individuals with impaired B12 absorption may find that the third method, 2000 micrograms once a week, works best as it does not rely on normal intrinsic factor in the gut."

Dus intrinsieke factor speelt geen rol bij hogere dosis B12.
Nee, dat begrijp je verkeerd. Het is wel logisch dat je het op die manier interpreteert als je niet weet hoe het in het lichaam verwerkt wordt, maar het zit juist ongeveer andersom.
Bij supplementen is het altijd verstandig, en bij grote hoeveelheden ook absoluut nodig, om het als kauw/zuigtablet te nemen. Hún aanbevelingen voor de supplementen is overigens ook om altijd kauw/zuigtabetten te gebruiken, dat noemen ze ook in de pagina die jij linkte: "Any B12 supplement tablet should be chewed or allowed to dissolve in the mouth to enhance absorption."
Ook bij kauw/zuigsupplementen wordt bij gezonde mensen altijd een deel van de B12 opgenomen via de maag, en dus via intrinsieke factor. Het verschil is alleen dat bij 1 of 3 keer per dag het grootste deel van de opgenomen B12 opgenomen is via intrinsieke factor en maar een heel kleine hoeveelheid direct via mond naar bloed, en dat bij 1 keer per week slechts een heel klein deel van de B12 via intrinsieke factor wordt opgenomen en het grootste deel direct via mond naar bloed. Dit komt doordat je maar zo'n 1% van de B12 die in het supplement zit opneemt via de directe route, en je via intrinsieke factor een relatief grote hoeveelheid opneemt bij laaggedoseerde supplementen (bij heel kleine hoeveelheden per keer wel 80%, bij 1mcg per keer zo'n 50%, bij 10mcg zo'n 15%, maar bij 2000mcg slechts (veel) minder dan 1%).
Daardoor maakt het bij de hooggedoseerde supplementen van 1 keer per week nauwelijks uit of je wel of niet beschikbare en werkende intrinsieke factor in je lichaam hebt, omdat het merendeel toch via de directe route wordt opgenomen. Bij de aanbevelingen van 1 of 3 keer per dag, maakt het echter wel uit, omdat die hoeveelheden zijn gebaseerd op gezonde mensen die dus het merendeel al opnemen via intrinsieke factor.
Dat is dus wat zij bedoelen met dat die derde optie niet afhankelijk is van intrinsieke factor: het is een zuig/kauwsupplement dat zo hooggedoseerd is en met zo'n grote tussenpozen genomen wordt, dat de intrinsieke factor er praktisch geen rol meer speelt. En dus niet dat het bij hooggedoseerde doorsliksupplementen ook zo is.

Hanna
Leefwijze: veganist

Bericht door Hanna » do okt 04, 2012 22:24

Als ik Michel Post goed begrijp dient een (vegan)volwassene voor de veiligheid 2 microgram B12 in te nemen als voedingssupplement. Wat ik dan niet goed begrijp is hoe ik dat precies moet doen.

Ik heb tabletten van 1000 microgram. Ik neem altijd 2 keer in de week een half pilletje (slikken). Ik dacht dat dit wel goed zou zijn, maar nu ik deze topic aan het lezen ben, snap ik het eigenlijk niet meer. Ik kan die tabletten onmogelijk in 500 tabletjes snijden en ik las ook dat niet alles wordt opgenomen, dus dat moet dan toch ook niet de bedoeling zijn. Ik eet/drink af en toe producten die verrijkt zijn met B12, maar daar zit geen regelmaat in.

Kan één van jullie mij misschien meer duidelijkheid geven? :)

marjan

Bericht door marjan » do okt 04, 2012 23:37

Omdat je niet alles - of zelfs soms veel niet - opneemt van de B12 die je slikt is het verstandig om inderdaad veel meer te slikken dan je officieel nodig hebt. Je kunt vrij lastig bepalen hoeveel je moet slikken om voldoende op te nemen. Het is wel zo dat het veel beter is om 2 x er week een halve talblet van 1000 mcg te nemen dan één keer per week een hele. Het is ook nog weer veel beter om vier keer per week een kwart te nemen dan twee keer per week een halve. Mogelijk is dat laatste een goed idee voor je?

Hanna

Bericht door Hanna » za okt 06, 2012 12:06

dankjewel Marjan! Ik denk dat ik dat dan maar ga doen.

marjan

Bericht door marjan » za okt 06, 2012 12:17

Graag gedaan. Enne: die kwart-tablet dan bij voorkeur ook nog onder je tong laten smelten. Liever niet zo in eens doorslikken. Van onder je tong laten smelten neem je veel meer op...

Melek

Bericht door Melek » wo okt 31, 2012 14:06

Echt super handig de informatie hier. Ik had al wel het hoofdstuk over B12 in "Vegan for Life" gelezen, maar hier ben ik toch nog wel weer een stukje wijzer van geworden. :thanks:

Toch zou ik ook wel even mijn eigen situatie willen voorleggen. Even kijken of ik het nu goed aanpak of niet. Ik twijfel altijd zo.

Ik heb nu capsules met B12 in poedervorm gehaald (Raw van Garden of Life). Die kun je dus of heel doorslikken of openmaken en bijvoorbeeld in een sapje gooien. Ik ga er maar vanuit dat dat net zo goed werkt als zuig/kauwtabletten. (Maar ik kan er natuurlijk ook volledig naast zitten. :lol: )

Er zit 75 microgram in. Ik maak dan de ene dag een vers groente/fruitsapje (ongeveer 0,5L) en gooi daar het poeder in. Goed schudden en dan drink ik de ene helft direct en de andere helft de volgende dag. En dan de volgende dag weer opnieuw. Dus ongeveer 37,5 microgram per dag. Zou natuurlijk ook 1 capsule per dag kunnen nemen, maar vind ze aardig duur. (15 euro voor 60 capsules) Ik weet wel dat het per persoon verschilt, maar is dit naar jullie idee genoeg? En is de methode ook goed?

richarrd

Bericht door richarrd » do nov 15, 2012 18:44

50.000 keer de ADH is veel teveel en dat ben je zeker niet nodig. Als je zulke hoge dosis B12 neemt gaat dat ten koste van de andere b-vitaminen die je binnen krijgt, je ijzer daalt heel snel en je kalium ook en dan wordt je uiteindelijk doodziek.

Als ik jou was zou ik geen ultra hoge dosis b12 nemen.

Ik ben er zelf ook nog mee bezig maar ik kan ook nauwelijks supplementen vinden met een normale dosis b12.

Ik weet wel dat de vormen methylcobalamine in combinatie met dibenzocide b12 (combinatie is belangrijk) de beste vormen zijn maar je moet er zeker niet teveel van hebben.

Dosissen als 50.000 ADH die zijn krankzinnig hoog en daar zul je uiteindelijk altijd wel ziek van moeten worden.

richarrd

Bericht door richarrd » do nov 15, 2012 18:56

Ik heb ook hooggedoseerde b12 supplementen genomen en toen heb ik een bloedonderzoek laten doen en mijn b12 was veel hoger dan normaal en dat lijkt me dus niet gezond en neem er nu dus veel minder. Ik gebruikte wel van alles door elkaar, de ene keer hydroxycobalamine en de andere keer cyanocobalamine.

Fynnya

Bericht door Fynnya » do nov 15, 2012 19:08

Hanna schreef:Als ik Michel Post goed begrijp dient een (vegan)volwassene voor de veiligheid 2 microgram B12 in te nemen als voedingssupplement. Wat ik dan niet goed begrijp is hoe ik dat precies moet doen.

Ik heb tabletten van 1000 microgram. Ik neem altijd 2 keer in de week een half pilletje (slikken). Ik dacht dat dit wel goed zou zijn, maar nu ik deze topic aan het lezen ben, snap ik het eigenlijk niet meer. Ik kan die tabletten onmogelijk in 500 tabletjes snijden en ik las ook dat niet alles wordt opgenomen, dus dat moet dan toch ook niet de bedoeling zijn. Ik eet/drink af en toe producten die verrijkt zijn met B12, maar daar zit geen regelmaat in.

Kan één van jullie mij misschien meer duidelijkheid geven? :)
Bij B12 maakt het een wereld van verschil hoe vaak je het neemt. Bij kleine hoeveelheden neem je in vergelijking véél meer op dan bij grote hoeveelheden. Je kan daarom absoluut niet zeggen 'per dag moet je x microgram, dus neem ik per week 7*x microgram', want dan krijg je een enorm tekort!
2.8 microgram is de aanbeveling per dag wanneer je het in minstens 2 a 3 porties, goed verdeeld over de dag, binnenkrijgt (als je de laagste aanbeveling aanhoudt, beter is 4-7 microgram). Als je maar 1 keer per dag B12 binnenkrijgt, moet je een veel grotere hoeveelheid nemen: 25-100 microgram (of als je de allerlaagste aanbevelingen aanhoudt 10 microgram). En als je maar 2 keer per week neemt, moet je maar liefst 1000 microgram nemen.
Die pilletjes van jou zijn dus prima als je 2 keer per week neemt. Tenminste, als het cyanocobalamine is, als het methylcobalamine of een andere vorm van B12 is, gelden andere (soms veel grotere) hoeveelheden.
Laatst gewijzigd door Fynnya op do nov 15, 2012 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

richarrd

Bericht door richarrd » do nov 15, 2012 19:29

(Veel) teveel b12 kan leiden tot bloedklonters en hartfalen.

http://www.livestrong.com/article/35955 ... tamin-b12/

richarrd

Bericht door richarrd » do nov 15, 2012 19:32

Dat zal wel maar je moet ze zeker niet iedere dag gebruiken die hooggedoseerde pillen.

richarrd

Bericht door richarrd » do nov 15, 2012 19:35

...nierproblemen, vorming van littekenweefsel in de lever, allemaal van te hoge b12.

Fynnya

Bericht door Fynnya » do nov 15, 2012 19:39

Melek schreef:Er zit 75 microgram in. Ik maak dan de ene dag een vers groente/fruitsapje (ongeveer 0,5L) en gooi daar het poeder in. Goed schudden en dan drink ik de ene helft direct en de andere helft de volgende dag. En dan de volgende dag weer opnieuw. Dus ongeveer 37,5 microgram per dag. Zou natuurlijk ook 1 capsule per dag kunnen nemen, maar vind ze aardig duur. (15 euro voor 60 capsules) Ik weet wel dat het per persoon verschilt, maar is dit naar jullie idee genoeg? En is de methode ook goed?
De hoeveelheid klinkt wel oké, ik vraag me alleen af of de portie van de tweede dag niet aangetast wordt door zuurstof of licht (of de stoffen die in het sapje zitten?). Ik dacht dat sommige vitamines wel door zulke omstandigheden aangetast kunnen worden, maar ik weet niet of dat ook voor B12 geldt.
richarrd schreef:50.000 keer de ADH is veel teveel en dat ben je zeker niet nodig. Als je zulke hoge dosis B12 neemt gaat dat ten koste van de andere b-vitaminen die je binnen krijgt, je ijzer daalt heel snel en je kalium ook en dan wordt je uiteindelijk doodziek.
Op wie reageer je nu precies? Wie gebruikt er volgens jou 50.000 keer de ADH?
Dar is 140.000microgram, zo'n grote hoeveelheid heb ik hier volgens mij niet voorbij zien komen.
Bedoel je misschien 1000 microgram, wat 50.000% ADH is als je (overigens onterecht) 2 microgram als de ADH ziet?
Dat is voor dagelijks gebruik meer dan je nodig hebt, maar lang niet zoveel als je zou verwachten. Je neemt via intrinsieke factor hoogstens een paar microgram op, en via de directe route van mond naar bloed zo'n 1% van het supplement, dus veel hoger dan 15 microgram zal je niet komen per dag. En dat is zo'n 11 keer wat je op z'n allerminst nodig hebt qua opname, dus dat valt heel erg mee (en als je niet kijkt naar wat je op z'n allerminst nodig hebt maar naar een optimale hoeveelheid, is het nog minder).
En als je ze 2 keer per week neemt en niet dagelijks, is het juist een heel goede hoeveelheid.

Overigens heeft de Gezondheidsraad (de organisatie die in Nederland de ADH bepaalt) gesteld dat onderzoek lijkt aan te geven dat een hoge inname geen problemen oplevert, en er dus geen aanvaardbare bovengrens van inname hoeft te worden vastgesteld.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do nov 15, 2012 20:22

Richard, de hoeveelheden waarbij dat soort reacties op B12 zijn vastgesteld liggen vér boven de grootste hoeveelheden die men in supplementen gebruikt. Je moet echt een potje achterover slaan wil je aan die hoeveelheden komen. Je kunt welk B12 supplement dan ook dus gewoon elke dag nemen.

Dat er weinig risico is, wordt gereflecteerd in het feit dat de medische wereld niet eens een bovenlimiet heeft vastgesteld voor B12 (in tegenstelling tot veel andere stoffen), en het erover eens is dat B vitamines tot de meest risicoloze der vitamines behoren. Vitamines waar je wél te veel van kunt nemen, zijn voornamelijk de in vet oplosbare vitamines, omdat die goed kunnen worden opgeslagen in je lichaam in grote hoeveelheden: A, D, E, K..
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

richarrd

Bericht door richarrd » vr nov 16, 2012 8:27

Het zal wel maar ik neem er toch liever niet teveel want je moet ook aan je ijzer en kalium denken als je teveel b12 inneemt. Je ijzer en kalium kan door een te hoge b12 plotseling heel veel zakken en als je een bijvoorbeeld een kaliumtekort krijgt dan wordt je ook heel ziek.

Ik nam ook dagelijks van die hooggedoseerde b12 supplementen maar toen ik een bloedonderzoek liet doen toen was mijn b12 waarde heel hoog, de huisarts heeft niet gezegd hoe hoog precies maar als zij zegt heel hoog dan denk ik ook wel dat het heel hoog is.

Ik kreeg ook last van slapeloosheid en stress en allerlei andere kwalen, waarschijnlijk door een kaliumtekort door de hooggedoseerde b12, ik heb groentensappen gekocht en toen was het gauw weer over.

Ik moet er wel bij zeggen dat de dosissen die ik nam nog wel nóg iets hoger lagen dan de gemiddelde hooggedoseerde b12 supplement want ik nam zo nu en dan ook wel een hydroxycobalamine van Bloem en daar zit 10 mg (iets van 500.000% ADH) in en dat lijkt me wel iets teveel maar die nam ik niet zo vaak maar wel zo nu en dan.

Emiel

Bericht door Emiel » zo jan 06, 2013 20:54

lani

Bericht door lani » zo jan 06, 2013 23:09

Wij hebben multi pillen van Veganicity en daar zit 5µg vitamine B12 in (200% schijnbaar, maar wat die µg betekent zou ik niet weten, staat bij meerdere dingen, de rest is allemaal in mg (miligram of microgram weenie meer)).

Slikken het 2 of 3 keer per week, geen idee of dit genoeg is, moet nog steeds ff goed uitzoeken eigenlijk :roll:

Emiel

Bericht door Emiel » zo jan 06, 2013 23:43

lani schreef:Wij hebben multi pillen van Veganicity en daar zit 5µg vitamine B12 in (200% schijnbaar, maar wat die µg betekent zou ik niet weten, staat bij meerdere dingen, de rest is allemaal in mg (miligram of microgram weenie meer)).

Slikken het 2 of 3 keer per week, geen idee of dit genoeg is, moet nog steeds ff goed uitzoeken eigenlijk :roll:
µg = microgram

In Veg1 wat ik neem zit 10µg en dat neem ik dagelijks. Wel twijfel ik steeds meer aan Veg1, omdat daar zoveel in zit en ik me afvraag of ik dat allemaal wel echt nodig heb.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jan 07, 2013 7:37

Vegan dietisten in de VS bevelen aan dat je dagelijks een supplement van 25 microgram neemt, omdat je lichaam maar een klein deel van zo'n geconcentreed supplemtent kan opnemen als je het één keer per dag neemt.

Als je dus maar één keer per dag een supplement neemt en verder weinig met B12 verrijkte producten gebruikt is een pil met 25 µg (onder andere verkrijgbaar bij HEMA) aan te bevelen. Bij een lagere dosis kun je de pil eventueel in stukjes breken en die verspreid over de dag innemen, of je kunt er verrijkte producten naast nemen.

Als je maar een paar dagen per week een supplement neemt heb je waarschijnlijk een nog hogere dosering nodig om zeker te weten dat je genoeg B12 binnenkrijgt. Je lichaam kan overvloedige B12 vrij makkelijk afvoeren, dus je hoeft niet bang te zijn voor een overdosis, tenzij je echt absurde hoeveelheden slikt.

Een andere optie is om regelmatig je bloed te laten testen om te kijken of je tekorten ontwikkelt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie