hoeveel B12 ongeveer

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Billy20
Leefwijze: part-time veganist

hoeveel B12 ongeveer

Bericht door Billy20 » vr jun 29, 2012 12:06

Ik slik 1x per week 500 ug vitamine B12 van Solgar. Aangezien dit 50.000 x de ADH is ging ik er van uit dat dit genoeg is maar nu las ik ergens dat niet alles wordt opgenomen. Mijn vraag is nu of bovenstaande te weinig is?

Fynnya

Re: hoeveel B12 ongeveer

Bericht door Fynnya » vr jun 29, 2012 12:24

Billy20 schreef:Ik slik 1x per week 500 ug vitamine B12 van Solgar. Aangezien dit 50.000 x de ADH is ging ik er van uit dat dit genoeg is maar nu las ik ergens dat niet alles wordt opgenomen. Mijn vraag is nu of bovenstaande te weinig is?
Dat is inderdaad te weinig. Bij 2 keer per week wordt al 1000µg aangeraden, dus bij 1 keer per week zou het nog een stuk meer zijn.
Is het een tablet dat je kan zuigen of op kan kauwen, of een die je moet doorslikken? In het laatste geval is 1 of 2 keer per week eigenlijk niet mogelijk, omdat je via je maag maar zo ontzettend weinig B12 opneemt per keer, dat je nooit genoeg B12 kan opnemen voor meerdere dagen (of je met een tablet dat je doorslikt genoeg kan opnemen voor 1 dag is al de vraag). (Edit: tenzij je time-released tabletten hebt, daar heb ik geen verstand van, misschien dat je daarbij wel voor meerdere dagen B12 op kan nemen, maar dat weet ik niet)
Je kan beter een kwart tabletje per dag nemen, dat is namelijk wel genoeg, maar ik weet niet of het lukt om ze in stukjes te snijden.

Gebruik je trouwens voeding waaraan B12 is toegevoegd? Zoals sommige sojamelk/yoghurt/pudding en sommige vleesvervangers? Dan hoeft je supplement al een stuk minder hooggedoseerd te zijn.
En rook je? Dan is het mogelijk verstandig om een andere vorm van B12 te nemen dan cyanocobalamine (voor zover ik kan zien heeft Solgar alleen 500 µg cyanocobalamine, is die van jou inderdaad cyanocobalamine?).

marjan
Leefwijze: veganist

Bericht door marjan » vr jun 29, 2012 19:49

Wat ik weet en geloof: de hoeveelheid B12 per week is prima maar niet hoe je het inneemt. Je zou die tablet van 500 microgram in ongeveer 7 stukjes moeten breken en liefst elke dag een stukje (maakt dan niet uit dat het stukje de ene dag veel groter is dan de andere dag) moeten innemen.

Billy20

Bericht door Billy20 » za jun 30, 2012 18:06

Ik kan het niet op de verpakking vinden maar neem aan dat het cyanocobalamine betreft. Ik rook niet en drink ongeveer 1x per dag een glas soyamelk en 1 portie vleesvervangers. Het zijn pillen die je door moet slikken. Welk merk (liefst verkrijgbaar bij de drogist) heeft pillen die je moet zuigen of smelten? Van Solgar zie ik alleen maar pillen die je moet doorslikken.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za jun 30, 2012 18:25

De nuggets van 1000 ug zijn zuigtabletjes.

Nel

Bericht door Nel » za jun 30, 2012 18:52

Iemand die ik ken had een te laag b12 gehalte in het bloed. Hij nam toen regelmatig > bijna elke dag < 100 ug van de Tuinen onder de tong. Zijn bloedwaarden waren binnen een maand weer op niveau. Ik denk dat als je b12 inneemt dat het goed is om het onder je tong te laten smelten. Dan wordt het niet door je maag en darm afgebroken maar komt het regelrecht in je bloedbaan.
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » zo jul 01, 2012 21:45

Billy20 schreef:Ik slik 1x per week 500 ug vitamine B12 van Solgar. Aangezien dit 50.000 x de ADH is ging ik er van uit dat dit genoeg is maar nu las ik ergens dat niet alles wordt opgenomen. Mijn vraag is nu of bovenstaande te weinig is?

500 ug is niet 50.000 x de adh maar misschien 200x.
Als je dat 1x per week doet dan krijg je inderdaad te weinig.
marjan schreef:Wat ik weet en geloof: de hoeveelheid B12 per week is prima maar niet hoe je het inneemt. Je zou die tablet van 500 microgram in ongeveer 7 stukjes moeten breken en liefst elke dag een stukje (maakt dan niet uit dat het stukje de ene dag veel groter is dan de andere dag) moeten innemen.
Dit klopt op zich wel. Kleinere hoeveelheden b12 worden meer effectief opgenomen dan grotere hoeveelheden.
http://www.vegansociety.com/lifestyle/n ... n/b12.aspx
"Absorption of B12 varies from about 50%, if about 1 microgram or less is consumed, to about 0.5% for doses of 1000 micrograms (1 milligram) or above. So the less frequently you consume B12, the higher the total amount needs to be to give the desired absorbed amount. "

De engelse vegan society adviseert bij 1x per week een dosis van 2000 ug. Het maakt geen verschil of je dat doorslikt of er als een snoepje op zuigt.

Het algemene advies is dat je moet zorgen dat je genoeg b12 binnen krijgt. De vitamines kosten niet zo veel, dus kun je beter teveel dan te weinig binnen krijgen.
Ik zou de 500ug eerder dagelijks nemen dan wekelijks.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma jul 02, 2012 8:11

Veg_eric schreef:De engelse vegan society adviseert bij 1x per week een dosis van 2000 ug. Het maakt geen verschil of je dat doorslikt of er als een snoepje op zuigt.
Bedoel je niet dat het geen verschil maakt of er je erop kauwt/het in je mond laat oplossen, of er als een snoepje op zuigt?
Want doorslikken is echt geen goed idee als je maar 1 keer per week neemt. Je lichaam bevat veel te weinig beschikbare Intrinsieke Factor om via je darmen in één keer genoeg B12 op te nemen voor een hele week.

Billy20

Bericht door Billy20 » ma jul 02, 2012 17:19

Veg_eric schreef:500 ug is niet 50.000 x de adh maar misschien 200x.
Op de verpakking van Solgar staat toch echt 50.000.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma jul 02, 2012 18:20

Billy20 schreef:
Veg_eric schreef:500 ug is niet 50.000 x de adh maar misschien 200x.
Op de verpakking van Solgar staat toch echt 50.000.
Ik denk dat er 50.000% ADH staat (en dus niet 50.000X ADH), want 1µg wordt op verpakkingen vaak genoemd als zijnde de ADH, en anders moet het een typfoutje van hen zijn.

De ADH is in Nederland echter 2.8µg, geen 1µg, maar op verpakkingen mag men het blijkbaar wel zo noemen. De reden dat je geen 19.6µg (7*2.8µg) nodig hebt als je één keer per week slikt, maar véél en veel meer, is omdat je bij grotere porties naar verhouding steeds minder opneemt. Daarom moet je eigenlijk ook nooit naar het percentage ADH kijken bij B12, omdat die een heel verkeerde indruk wekken.

Billy20

Bericht door Billy20 » vr jul 13, 2012 17:34

Fynnya schreef: Op de verpakking van Solgar staat toch echt 50.000.
Ik denk dat er 50.000% ADH staat (en dus niet 50.000X ADH), want 1µg wordt op verpakkingen vaak genoemd als zijnde de ADH, en anders moet het een typfoutje van hen zijn.

De ADH is in Nederland echter 2.8µg, geen 1µg, maar op verpakkingen mag men het blijkbaar wel zo noemen. De reden dat je geen 19.6µg (7*2.8µg) nodig hebt als je één keer per week slikt, maar véél en veel meer, is omdat je bij grotere porties naar verhouding steeds minder opneemt. Daarom moet je eigenlijk ook nooit naar het percentage ADH kijken bij B12, omdat die een heel verkeerde indruk wekken.[/quote]

Op de verpakking staat dit niet duidelijk maar op de internetsite van Solgar staat inderdaad %.
Hoeveel µg heb je per dag nodig als onderhoudsdosis?

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr jul 13, 2012 22:38

Billy20 schreef:Hoeveel µg heb je per dag nodig als onderhoudsdosis?
Dat ligt eraan in hoeveel porties je het neemt.
Bij 1 keer per dag:25 tot 100 µg.
Bij 2 keer per dag: 2,5 tot 4 µg.
Dat geldt voor cyanocobalamine, voor volwassenen (die niet roken); bij andere B12-vormen en leeftijdsfasen horen andere hoeveelheden.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » vr jul 13, 2012 23:20

Hoeveel voor tieners/jongvolwassenen die wel roken? Ik kan het nergens vinden. :(
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr jul 13, 2012 23:34

Appelmoes schreef:Hoeveel voor tieners/jongvolwassenen die wel roken? Ik kan het nergens vinden. :(
De categorie volwassenen omvat ook tieners en jongvolwassenen, dus dat is dezelfde hoeveelheid.
Voor rokers is het nog heel erg onduidelijk. Het kan zijn dat de lichamen van rokers cyanocobalamine teveel uitscheiden in plaats van het te gebruiken, en dan is het beter om bijvoorbeeld methylcobalamine te gebruiken dan cyanocobalamine. Maar er is nog heel erg weinig over bekend, dus mogelijk is het ook helemaal niet nodig.
VeganHealth raadt aan voor de zekerheid als roker 500 tot 1000 µg methylcobalamine per dag te gebruiken. Hij zegt dat die hoeveelheid ook maar een schatting is omdat er nog weinig bekend is over de opneembaarheid ed., maar ik ken zelf geen duidelijkere informatie, dus ik zou dan toch maar dit aanhouden.

richarrd

Bericht door richarrd » vr sep 21, 2012 7:12

In het lichaam wordt vitamine b12 omgezet in 2 verschillende vormen van b12 namelijk; methylcobalamine en adenosylcobalamine (dibencozide). Methylcobalamine kan niet omgezet worden in adenosylcobalamine en dus moet je altijd methylcobalamine samen met adenosylcobalamine nemen anders heeft het geen enkele zin om b12 te nemen.

Zo heb ik het op internet gelezen.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr sep 21, 2012 11:27

Appelmoes schreef:Hoeveel voor tieners/jongvolwassenen die wel roken? Ik kan het nergens vinden. :(
Gewoon niet roken :-P
Hier wat informatie, misschien is het dan duidelijker http://aol-broadband.info/Does_Smoking_ ... breken-B12
Is overigens een artikel dat door Google translate gehaald is, maar de boodschap is duidelijk denk ik.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

jet
Moderator

Bericht door jet » zo sep 30, 2012 9:03

Is overigens een artikel dat door Google translate gehaald is, maar de boodschap is duidelijk denk ik
Krijg je hier niet spontaan haren op je armen die overeind gaan staan van? *ril* Dramatisch dat Google translate, maar goed.

Ken je deze site? http://www.vitamineb12.nl/
Michel Post heeft flink wat literatuurstudie naar B12 gedaan, dus wellicht dat je in het boek van hem nog iets kunt vinden?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo sep 30, 2012 9:25

Ik ben zelf vertaler dus uh... nee! :D Ik weet dat sommige teksten die door mensen vertaald worden niet veel beter zijn. Google translator moet je ook niet gebruiken om een tekst mooi te vertalen, maar om iets dat geschreven is in een taal die je niet kent te begrijpen ;)

Die literatuurstudie had ik ook al ergens gepost op het forum geloof ik, ik weet alleen niet meer waar :scratch:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

jet
Moderator

Bericht door jet » ma okt 01, 2012 12:30

Ik ben zelf vertaler dus uh... nee! :D Ik weet dat sommige teksten die door mensen vertaald worden niet veel beter zijn. Google translator moet je ook niet gebruiken om een tekst mooi te vertalen, maar om iets dat geschreven is in een taal die je niet kent te begrijpen
Klopt, mensen vertalen niet altijd correct (lees: altijd niet :mrgreen: ), maar Engels en 'een taal die je niet kent' 2 heel verschillende dingen (en het was maar zo'n kort stukje dat je dat met gemak zelf nog even kunt vertalen zonder dat je uren bezig bent). Nou snap ik dat niet iedereen Engels kan, en ik gebruik google ook zeker voor talen waar ik geen woord van begrijp..... maar afijn, hele stukken lezen in stonecole Engrish, en dan in je hoofd moeten terugvertalen en weer heen vertalen *zucht*....

Om even weer on topic te gaan:
Michel Post wordt hier vaker gequote, en aangezien zijn werk nog steeds niet achterhaald is (tenzij iemand nieuwe onderzoeken heeft gevonden die het tegendeel bewijzen...?) leek het me handig om hem even te noemen. Beter te vaak naar iets nuttigs gewezen, dan te weinig (zeker zo zonder handige zoekfunctie)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma okt 01, 2012 12:34

Ik denk dat er wel nieuwe onderzoeken zijn, maar die zijn gewoon niet voorhanden. Niet gepubliceerd enzo. Erg jammer.
Linda mcCartney

Plaats reactie