Vitamine B12

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Sophianum
Leefwijze: vleeseter

Vitamine B12

Bericht door Sophianum »

Samen met een medeleerling maak ik een profielwerkstuk over vitamine B12. Deze vitamine komt alleen voor in dierlijke producten.
Volgens bepaalde bronnen hebben veganisten en vegetariërs een grotere kans op een vitamine B12 tekort. Een tekort kan leiden tot concentratiestoornissen, zenuwpijn, gedragsverandering, krachtverlies, hartkloppingen, enz.
Wij vroegen ons af hoe veganisten en vegetariërs dit ervaren en hoe zij hiermee omgaan, bijv. door het slikken van vitaminepillen of enigzins gebruik te maken van dierlijke producten.
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Vitamine B12

Bericht door Fynnya »

Sophianum schreef:Deze vitamine komt alleen voor in dierlijke producten.
B12 komt van nature alleen voor in dierlijke producten, maar wordt tegenwoordig steeds vaker aan voedsel toegevoegd, zoals sommige merken sojamelk/yoghurt/pudding en sommige merken vleesvervangers.
Naast vitaminepillen slikken (of kauwen/onder je tong laten oplossen eigenlijk, wat aangeraden wordt bij B12) en dierlijke producten eten, is er dus ook nog de mogelijkheid om met B12 verrijkte voeding te gebruiken.

Om dagelijks genoeg B12 binnen te krijgen, moet je een behoorlijke hoeveelheid dierlijk voedsel gebruiken, met een heel klein beetje kom je er niet. Dat, in combinatie met dat de B12 in supplementen geen synthetische namaak is maar gewoon wordt geproduceerd door dezelfde micro-organismen als de B12 in dierlijke producten, prima je behoefte aan B12 kan vervullen en veilig is, maakt dat ik kies voor supplementen en verrijkte voeding.
Renee1137
Leefwijze: veganist

Bericht door Renee1137 »

B12 wordt geproduceerd door een (bodem)bacterie. Onze landbouwdieren krijgen deze bacterie binnen en nemen zo ook de geproduceerde B12 op. De B12 supplementen en de B12 die wordt toegevoegd aan bijvoorbeeld sojamelk en bonenburgers, wordt door dezelfde bacterie gemaakt: Die houdt men dan ergens op kweek (zonder dat er een dier aan te pas komt). Zo krijg je dus eigenlijk dezelfde B12 binnen maar via een andere weg. Ik denk dat veel veganisten het daarom ook niet zo erg of raar vinden dat ze een supplement moeten nemen; het is nog steeds redelijk 'natuurlijk'.

B12 supplementen worden aangeraden voor alle veganisten (mensen die helemaal geen dierlijke producten eten). Voor vegetariërs is het soms ook verstandig, maar niet altijd nodig. Aangezien je lichaam voor maanden tot jaren opslagruimte aan B12 heeft, is het niet zo erg als we eens een dagje onze vitaminepil vergeten of geen verrijkte producten eten. Het middelt uit over de lange termijn.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Renee1137 schreef:Onze landbouwdieren krijgen deze bacterie binnen en nemen zo ook de geproduceerde B12 op.
Ze krijgen het veel toegevoegd in veevoer, omdat via gronddeeltjes voor veedieren ook niet betrouwbaar is voor de dieren als bron.
B12 komt van nature alleen voor in dierlijke producten,
Niet helemaal kloppend. Wel als je het hebt over voedingsproducten.

Lees www.vitamineb12.nl voor zeer uitgebreide informatie.
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Vegantastic schreef:
Renee1137 schreef:Onze landbouwdieren krijgen deze bacterie binnen en nemen zo ook de geproduceerde B12 op.
Ze krijgen het veel toegevoegd in veevoer, omdat via gronddeeltjes voor veedieren ook niet betrouwbaar is voor de dieren als bron.
Daar heeft Vegantastic helemaal gelijk in. Het is dus alsnog half supplement :P

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
Fynnya

Bericht door Fynnya »

Vegantastic schreef:
B12 komt van nature alleen voor in dierlijke producten,
Niet helemaal kloppend. Wel als je het hebt over voedingsproducten.
Eh ja, dierlijke voedingsproducten inderdaad :)
Er zijn nog genoeg andere dingen waar het in zit, zoals ook onze eigen poep, maar die dingen eten we gelukkig niet ;)
Vegantastic schreef:
En herkauwers kunnen de B12 opnemen die gemaakt wordt door de micro-organismen die in hun maag zitten. Niet dat zij geen B12 in hun veevoer krijgen, maar ze hebben dat niet per se nodig.
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Op een pak van Alpro Soyadrink staat dat je per 100ml 15% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine B12 binnen krijgt. Als ik dan een pak soyamelk per dag drink, krijg ik toch meer dan genoeg binnen? Dan hoef ik toch niet op een pilletje te sabbelen?
:grin:
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Lijkt me dat je met zoveel sojamelk inderdaad genoeg B12 binnenkrijgt, wel even het pak goed schudden van tevoren, zodat het niet allemaal op de bodem blijft liggen.

Persoonlijk zou ik niet zoveel sojamelk willen drinken. Het is namelijk niet zo milieuvriendelijk (al die pakken die in vrachtwagens door het land worden gesleept en vervolgens bij het afval terecht komen). Het is ook veel duurder dan gewoon elke dag braaf een pilletje te nemen.

De B12 in sojamelk is dezelfde als die in de pilletjes. Alleen zou je het met sojamelk wat meer verspreid over de dag innemen, maar als je dat belangrijk vind kun je de pilletjes in stukjes breken. Tot slot zou ik er helemaal weeïg van worden om de hele dag sojamelk te lurken. Een glaasje bij het ontbijt vind ik nog wel eens lekker, maar de rest van de dag heb ik liever water, thee of siroop.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Fynnya

Bericht door Fynnya »

Sophianum schreef:Wij vroegen ons af hoe veganisten en vegetariërs dit ervaren en hoe zij hiermee omgaan, bijv. door het slikken van vitaminepillen of enigzins gebruik te maken van dierlijke producten.
Omdat je nog weinig antwoord hierop gehad hebt:
Van alles dat ik de afgelopen jaren heb gelezen op veganisten/vegetariërsfora en gesprekken met veganisten/vegetariërs in real life, heb ik de indruk dat het grote merendeel van de veganisten B12-supplementen en/of met B12 verrijkte voeding gebruikt, maar dat lang niet iedereen zich ervan bewust is hoeveel ze precies moeten gebruiken, dat behoorlijke groep eigenlijk te weinig B12 neemt; en dat maar een zeer klein deel van de veganisten niet gelooft dat B12 nodig is en het expres niet neemt.
Ik heb de indruk dat een (behoorlijk groot) deel van de vegetariërs zich er niet van bewust is dat ook vegetariërs mogelijk te weinig B12 binnenkrijgen, dat een groot deel van de vegetariërs zorgt voor genoeg B12 via zuivel en ei, en dat maar een klein deel van de vegetariërs het aanvult met supplementen of verrijkte voeding.
TonyJello schreef:Op een pak van Alpro Soyadrink staat dat je per 100ml 15% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine B12 binnen krijgt. Als ik dan een pak soyamelk per dag drink, krijg ik toch meer dan genoeg binnen? Dan hoef ik toch niet op een pilletje te sabbelen?
:grin:
Die 3.8mcg die Apro toevoegt per liter is inderdaad genoeg, zolang je het in minstens 2 of 3 porties over de dag verdeelt, maar ik kan me niet voorstellen dat je een hele liter in één keer naar binnen giet ;)
Ik sabbel persoonlijk liever op een pilletje dan zoveel sojamelk per dag te drinken (ook financieel), maar gelukkig zijn er tegenwoordig zoveel verschillende manieren om je B12 binnen te krijgen, dat iedereen iets kan kiezen dat bij hem/haar past :)
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ik drink granenkoffie met opgeklopte soyamelk. Ongeveer drie bekers verspreid over de dag.
En ik maak van wel een halve liter soyamelk Brinta. Dus ik hoef geen volle glazen te drinken.
Liadan

Bericht door Liadan »

richarrd

Bericht door richarrd »

Je moet wel goed oppassen welke vorm van b12 je neemt. Het schijnt zo te zijn dat cyanocobalamine nauwelijks wordt opgenomen door je lichaam. Cyanocobalamine komt helemaal niet voor in de natuur. Dus je kunt wel de hele dag cyanocobalamine supplementen nemen maar het is mogelijk dat je dan alsnog een b12 tekort krijgt.

Het beste is een combinatie van methylcobalamine en adenosylcobalamine (dibencozide). Het is wel belangrijk dat je allebei neemt.

Je kunt het wel vinden op google. Dan moet je iets typen als "Cyanocobalamine versus methylcobalamine en/of adenosylcobalamine".
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

richarrd schreef:Je moet wel goed oppassen welke vorm van b12 je neemt. Het schijnt zo te zijn dat cyanocobalamine nauwelijks wordt opgenomen door je lichaam. Cyanocobalamine komt helemaal niet voor in de natuur. Dus je kunt wel de hele dag cyanocobalamine supplementen nemen maar het is mogelijk dat je dan alsnog een b12 tekort krijgt.

Het beste is een combinatie van methylcobalamine en adenosylcobalamine (dibencozide). Het is wel belangrijk dat je allebei neemt.

Je kunt het wel vinden op google. Dan moet je iets typen als "Cyanocobalamine versus methylcobalamine en/of adenosylcobalamine".
Kleine toevoeging; in principe klopt dit natuurlijk helemaal, maar ik wil iets nuanceren over dat cyanocobalamine nauwelijks wordt opgenomen door je lichaam. In de hoeveelheden dat het in supplementen etc. zit neemt je lichaam in principe genoeg op. Maar, cyanocobalamine moet je lichaam zelf nog omzetten in de lichaamseigen variant (die ook in dierlijke producten zit, want dan heeft het dier het al 'voor je gedaan'). Het lichaam van een minderheid van de mensen kan die omzetting niet zo goed doen. Ze krijgen genoeg cyanocobalamine binnen maar hun lichaam maakt daar niet goed genoeg gebruik van, waardoor ze een tekort krijgen aan de uiteindelijke B12-variant.

M.a.w. voor de meeste mensen is cyanocobalamine (genomen in de grote hoeveelheden die in supplementen zitten, van enkele honderden tot duizenden keren de ADH%) prima geschikt. Als je het echter neemt en toch een tekort blijkt te hebben, dan kan het zijn dat je lichaam het niet goed kan omzetten.

De andere cobalamine-varianten zijn echter nogal instabiel als je ze in supplementen stopt. De beste optie is dan toch; intraveneuze injecties.

Daarnaast kun je natuurlijk ook problemen hebben met de opname van B12 zelf als je ook problemen hebt met de opname van nutriënten in het algemeen; als je bijv. de ziekte van Crohn hebt, bepaalde immuunziektes, of je darm/maag operatief verkleint is (na ernstig overgewicht, kanker et cetera).

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Ik ben 'the PH-Miracle' aan het lezen, daarin staat dat een gezond mens op een basisch plantaardig dieet zelf B12 aan kan maken. Misschien kunnen we het dus wel, maar is het in ons Westerse dieet bijna onmogelijk? Net zoals vitamine D, dat hoor je gewoon van de zon te krijgen. Dat gaat niet lukken als je de hele dag in een kantoor zit.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney
jet
Moderator

Bericht door jet »

Dat gaat niet lukken als je de hele dag in een kantoor zit.
Hahaha, nee zeker niet, maar ook als je NIET de hele dag in kantoor zit is het in NL soms nog moeilijk genoeg. In de winter weet ik vrij zeker dat ik niet genoeg krijg, en als we een slechte zomer hebben...... Pfff, nou probeer dan maar eens met blote armpjes buiten te zitten in de stromende regen of bij bewolkt weer.... :wink:
En wij maken ook B12 aan in de dikke darm, alleen nemen we dat zelf kennelijk niet (meer) op.
Overigens, ken je het boek 'de veganistische keuken' van Ben Klok? Daar staan achterin ook lijstjes van voedingsmiddelen met daarbij hoe zuur of basisch ze zijn.... Handig bij het koken!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Butternutkin

Oh wat handig, die ken ik niet! Ik ga er naar zoeken :D

EDIT: volgens mij stond er in the Ph-Miracle dat je de juiste probiotica moest hebben of iets dergelijks om B12 op te kunnen nemen. Voordat je 'schoon' bent raden deze mensen overigens aan om grote hoeveelheden supplementen in te nemen, dus kwaad kan het volgens mij sowieso nooit.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Butternutkin schreef:Ik ben 'the PH-Miracle' aan het lezen, daarin staat dat een gezond mens op een basisch plantaardig dieet zelf B12 aan kan maken. Misschien kunnen we het dus wel, maar is het in ons Westerse dieet bijna onmogelijk? Net zoals vitamine D, dat hoor je gewoon van de zon te krijgen. Dat gaat niet lukken als je de hele dag in een kantoor zit.
Em, dat is toch van die meneer die een kankerpatiente zei te stoppen met chemo omdat hij haar beter kon maken, die toen op Oprah was (die patiente) om te zeggen dat ze genezen was... en toen alsnog dood ging aan kanker? Ik weet niet, wel erg controversieel... Nouja, hij boycot iig niet supplementen dus dat valt nog mee.

Vitamine D ben ik wel met je eens, als je maar genoeg buiten bent dan maak je genoeg aan.

Butternutkin

Geen idee. Maar ja, ook mensen die chemotherapie krijgen gaan alsnog wel eens dood. Je moet, wat je ook doet, wel altijd je hersens blijven gebruiken en ergens 100% achter staan. In de documentaires 'Crazy sexy cancer' en 'sick fat and nearly dead' wordt het dieet behandeld. Ik vond het in ieder geval erg interessant.

Ook vind ik 'dood gaan aan kanker' en 'de mens maakt zelf B12 aan ja/nee' wel twee heeeule verschillende onderwerpen :mrgreen:
Linda mcCartney
Plaats reactie