Omega 3 en Vitamine D3

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: Omega 3 en Vitamine D3

Bericht door Renee1137 »

Wat dat betreft is het misschien veiliger, makkelijker en goedkoper om D-supplementen te slikken i.p.v. onder de zonnebank je D proberen te halen.

Of verplicht naar buiten tijdens je middagpauze 's winters! (gezellig meeroken bij de rokers ;P)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Renee1137 schreef:Of verplicht naar buiten tijdens je middagpauze 's winters! (gezellig meeroken bij de rokers ;P)
Dat heeft in Nederland geen enkele invloed op je vitamine D. Vanaf oktober is de zonkracht hier al zo laag dat je lichaam nauwelijks vitamine D kan aanmaken onder invloed van zonlicht, in de winter is het al helemaal verwaarloosbaar.

Brent
Leefwijze: veganist

Bericht door Brent »

Ik heb wat op internet zitten lezen over vitamine-D-aanmaak door het gebruik van zonnelampen, maar bij de meeste zonnehemels ontbreekt een belangrijk deel van het UV-spectrum, al zouden mensen die er regelmatig onder liggen toch meer aanmaak hebben dan andere mensen.

Lichttherapielampen hebben wel die juiste UV-B straling, maar of je die zomaar kunt gebruiken weet ik niet.
Volgens mij zou het bij bescheiden gebruik geen probleem hoeven zijn, net als met de gewone zon het geval is.
Ik zou er 1 in de badkamer willen hebben hangen zodat ik automatisch tijdens en na de douche een kleine dosis op mijn huid krijg.
http://shop.goodlite.nl/dermalight-500- ... elamp.html

Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D
Onder invloed van UV-B straling uit zonlicht wordt 7-dehydrocholesterol omgezet in previtamine D3, wat vervolgens onmiddellijk wordt omgezet in vitamine D3.

Voorlopig probeer ik minimaal 2x per week met mijn volledige lijf [achterkant] minstens een minuut of 15-20 een zonnebad te nemen, dat lukt aardig, op mijn balkon kan dat vanaf een uur of half 2.
Als de straling te heet aanvoelt koel ik de huid na een paar minuten af door met een natte handdoek na te masseren.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Framboos

Bericht door Framboos »

Fynnya schreef:
Renee1137 schreef:Of verplicht naar buiten tijdens je middagpauze 's winters! (gezellig meeroken bij de rokers ;P)
Dat heeft in Nederland geen enkele invloed op je vitamine D. Vanaf oktober is de zonkracht hier al zo laag dat je lichaam nauwelijks vitamine D kan aanmaken onder invloed van zonlicht, in de winter is het al helemaal verwaarloosbaar.
In het boek van Stephen Walsh staat: als je schaduw langer is dan jijzelf, is de zon niet krachtig genoeg om vit D aan te maken. Handige regel, vind ik.

Plaats reactie