Omega 3 en Vitamine D3

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Eef
Leefwijze: veganist

Omega 3 en Vitamine D3

Bericht door Eef »

Ik kwam in het magazine van de NVV de volgende interessante producten tegen:

Plantaardige omega 3 met 100 EPA /200 DHA per capsule:
https://www.aandachtswinkel.nl/opti3-algen-omega-3/
En voor meer info:
http://www.opti3omega.com/opti3.html

En plantaardige vitamine D3 (geregistreerd bij de Vegan Society):
https://www.aandachtswinkel.nl/vitashine-vitamine-d3/
En voor meer info:
http://www.vitashine-d3.com/

Marla

Re: Omega 3 en Vitamine D3

Bericht door Marla »

Ik kwam bij iHerb ook al plantaardige vitamine D3 tegen, goede zaak!

JesseL

Bericht door JesseL »

Wij hebben 6 potten besteld. Je krijgt er dan een gratis vegan D3 spray bij. Het is op zich dan nog steeds ietjes duurder dan V-Pure (als ik die per 6 direct bij V-pure bestel), maar wel met de gratis D3 en hebben deze nu een iets hogere dosering dan V-pure.
Ik ben benieuwd. Ik zal zodra we ze binnen hebben de ervaringen hier wel posten.

Eef

Bericht door Eef »

Het is inderdaad iets duurder dan V-pure maar de dosering EPA is beduidend hoger, namelijk 100 mg EPA per capsule in plaats van 5 mg EPA per capsule zoals bij V-pure. Dit is tot nu toe de enige omega 3 die ik heb gevonden met zo'n hoge dosering EPA.

Welke veganistische D3 bij Iherb heb jij gezien, Marla?

Marla

Bericht door Marla »

Deze: http://www.iherb.com/Nature-s-Plus-Sour ... 24624?at=0

Er zijn trouwens steeds meer veganistische omega 3 pillen te krijgen. Ik slikte eerst die van V-pure maar had zoveel gedoe met mijn laatste bestelling dat ik daar geen zin meer in had. Toen heb ik een abonnement genomen op die van flinndal, die zijn wel ok, maar ik heb nu zo'n voorraad in huis dat ik het maar weer stop heb gezet. Ik zag van de week in de natuurwinkel weer andere staan, een nederlands merk. Ik zal eens kijken of ik dat op internet kan vinden, ik weet niet wat de samenstelling precies was. Wel fijn dat ze ook gewoon in de winkel te krijgen zijn nu.

Eef

Bericht door Eef »

Marla schreef:Deze: http://www.iherb.com/Nature-s-Plus-Sour ... 24624?at=0

Er zijn trouwens steeds meer veganistische omega 3 pillen te krijgen. Ik slikte eerst die van V-pure maar had zoveel gedoe met mijn laatste bestelling dat ik daar geen zin meer in had. Toen heb ik een abonnement genomen op die van flinndal, die zijn wel ok, maar ik heb nu zo'n voorraad in huis dat ik het maar weer stop heb gezet. Ik zag van de week in de natuurwinkel weer andere staan, een nederlands merk. Ik zal eens kijken of ik dat op internet kan vinden, ik weet niet wat de samenstelling precies was. Wel fijn dat ze ook gewoon in de winkel te krijgen zijn nu.
Die D3 ziet er goed uit! Hooggedoseerd, wholefood gebaseerd en bijna geen toevoegingen. Daar gaat mijn voorkeur dan toch wel naar uit boven die spray van Opti3. Bedankt voor de tip!

De omega 3 van flinndal heeft zoveel toevoegingen. En ik had inderdaad op internet ook al meerdere plantaardige omega 3 gevonden maar allemaal met heel weinig EPA, of zelfs helemaal zonder. Wat dat betreft is die van Opti3 de beste die ik tot nu toe heb kunnen vinden.

Marla

Bericht door Marla »

Wat is de functie van dat EPA dan ook alweer? Ik heb vooral op DHA gelet omdat dat vooral van belang is tijdens de zwangerschap en borstvoeding.

JesseL

Bericht door JesseL »

Wij hebben de Opti3 binnen. De potten en pillen zijn wel een stuk groter dan die van V-Pure. Judith had er geen problemen mee, maar de jongste (net 3) eet normaal de V-Pure met gemak op (kauwt ze kapot en slikt ze door), maar deze kwam er weer uit. Blijkbaar was het omhulsel te stug en teveel om lekker door te slikken (na kapot gekauwd te zijn). Dus speciaal voor haar bestellen we toch ook maar weer V-Pure erbij.
Je kan wellicht de inhoud er ook wel uithalen, maar dan ben ik toch bang dat er toch wat in blijft zitten en verloren gaat...

Eef

Bericht door Eef »

Marla schreef:Wat is de functie van dat EPA dan ook alweer? Ik heb vooral op DHA gelet omdat dat vooral van belang is tijdens de zwangerschap en borstvoeding.
Volgens mij zijn EPA en DHA even belangrijk, ook voor het ongeboren kind. Ik kan alleen mijn bron niet terugvinden.
Maar als beide vetzuren niet middels voeding/supplementatie worden ingenomen, dan moeten deze door het lichaam zelf worden gemaakt uit ALA (alfa linoleenzuur, ook omega 3). En ALA moet je middels je voeding/supplementatie binnenkrijgen, het lichaam maakt dit niet zelf aan, door bijvoorbeeld lijnzaadolie te gebruiken. Het is dus voor het lichaam makkelijker/minder werk om direct EPA en DHA te krijgen. Overigens gebruik ik voor de zekerheid alle 3 de vetzuren in verschillende vormen: een epa/dha algensupplement, lijnzaadolie, walnoten en chiazaadjes.

@JesseL: Wauw wat een bikkel is jullie jongste :mrgreen: aan zo'n capsule zit toch best een sterke algensmaak lijkt me.

JesseL

Bericht door JesseL »

Eef schreef:@JesseL: Wauw wat een bikkel is jullie jongste :mrgreen: aan zo'n capsule zit toch best een sterke algensmaak lijkt me.
Nou, er was ooit bij ons een capsule kapot gegaan, al bij aankomst, en dat hele potje stonk echt verschrikkelijk naar rauwe vis (zoals bij een viskraam op de markt). Dat was echt te smerig voor woorden, maar blijkbaar zou onze jongste erg van rauwe vis hebben gehouden. ;)

Eef

Bericht door Eef »

:D :D

Marla

Bericht door Marla »

Ik heb die vitamine D besteld en binnen (die van iHerb) maar is de dosis niet veel te hoog? Ik vind het een beetje eng om te nemen, zeker omdat ik nog borstvoeding geef :?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Marla schreef:Ik heb die vitamine D besteld en binnen (die van iHerb) maar is de dosis niet veel te hoog? Ik vind het een beetje eng om te nemen, zeker omdat ik nog borstvoeding geef :?
5000IU is 125mcg, en de aanvaardbare bovengrens is volgens de Gezondheidsraad (uit hun rapport in 2008) 50mcg. Mij lijken deze supplementen veel te hooggedoseerd.
Het is alleen de vraag hoeveel je ervan opneemt. Als het bij vitamine D gaat zoals bij B12, dus dat je bij supplementen met hoge doseringen maar een (zeer) klein gedeelte opneemt, is het misschien geen enkel probleem, maar ik heb geen enkel idee of dat zo is.
Er zijn allerlei websites te vinden die zeggen dat 5000IU teveel is en gezondheidsproblemen veroorzaakt, er zijn er ook die juist zeggen dat het wel veilig is en dat de huidige bovengrens veel te laag is, maar ik heb me niet verdiept in de betrouwbaarheid van die websites.
Als je geen reden hebt om zo'n hoge dosis te gebruiken, zou ik persoonlijk deze niet gebruiken.

lena

Bericht door lena »

5000 IU is nuttig om een tekort op te lossen. Als onderhoudsdosis voor iemand die geen tekort heeft is het wat aan de hoge kant. De upper intake volgens het Amerikaanse IOM is 4000 IU.
Hier is een artikel van Fuhrman over vitamine D aanbevelingen in Amerika. Idealiter zou je je bloed laten testen en daar je supplementen op afstemmen. Ik zou dat doen als dat een optie is.

Vitamine D komt wel in je moedermelk. Hoge dosissen vitamine D voor de moeder worden juist gebruikt door moeders die hun kinderen geen supplementen willen geven. Ik zou dus zeker niet zelf een hoge dosis gaan slikken en ook nog je kind pillen of druppels geven. Hier is een studie met 6400 IU per dag. Dit soort studies zijn wel altijd relatief beperkt en kortdurend.

Eef

Bericht door Eef »

Die Vitamine d3 is 5000IU per 2 capsules.
Als je de dosering te hoog vind kun je ook bijvoorbeeld 2x per week een capsule nemen, dat wordt wel opgeslagen en gebruikt wanneer nodig.

Ik gebruik zelf in de winter 5000IE en in de zomer de helft. Vitamine D is voor veel dingen belangrijk - o.a. je weerstand, calcium- en fosforopname, opbouw van de botten, goede werking van de spieren en ik lees ook steeds vaker dat het een kankerwerend effect zou hebben - en in Nederland doe je er niet veel van op.
Ik laat binnenkort een bloedtest doen en pas de hoeveelheid daarop aan, maar ik hou sowieso 2000IE per dag aan.

De orthomoleculaire dagdosis is 400-3000IE per dag en de vastgestelde toxische grens is 10.000 IE. Deze toxische bovengrens is echter niet aan de hand van daadwerkelijke gevallen van vergiftiging vastegesteld. Negatieve effecten van teveel vitamine D zijn zeldzaam.

Door de Gezondheidsraad is als veilige bovengrens 50 mcg (=2000IE) per dag vastgesteld. Maar bij te weinig informatie of het niet bekend zijn van negatieve effecten bij een bepaalde dosis, wordt de veilige bovengrens vastgesteld aan de hand van een aantal keer de adh en dus niet aan de hand van feitelijke gebeurtenissen of resultaten.

Ter info: 1 mcg = 40 IE/IU vitamine D.

Maar zoals met zoveel dingen is, er zijn weer allerlei tegenstrijdige dingen te vinden over Vitamine D en je moet er uithalen wat je zelf het beste lijkt. Als je zeker veilig wilt zitten zou ik 2000IE als maximum aanhouden.

JesseL

Bericht door JesseL »

Ik denk ook om de plantaardige D3 van iHerb te bestellen en er dan gewoon 1 per dag te nemen, dus 2500 IU. Zou deze dosering ook veilig zijn voor Judith (zwanger)? Daarmee wil je geen risico's nemen.

En ik twijfel nog een beetje aan hoe echt dit is. Is deze dosering en werking echt getest/gecontroleerd? Plantaardige D3 klinkt te mooi om waar te zijn...

En wat betreft Omega 3 is het wel heel erg jammer dat er tegenwoordig heel veel visolie capsules geschikt voor kinderen zijn, maar nog geen plantaardige kinder versie. Die Opti3 is dus zelfs voor onze jongste te groot. En de V-pure wilt onze oudste niet meer. Openmaken zie ik nog steeds niet echt zitten, bovendien is de inhoud te smerig voor woorden dus waar moet je dat in doen om die overheersende smaak te verbloemen?
Vooral kinderen zouden veel baat (kunnen) hebben bij Omega 3.

Marla

Bericht door Marla »

Die vitamine D3 komt uit paddestoelen. Een tijdje terug was er ook een topic over, hoe bepaalde paddenstoelen vitamine D3 maken onder invloed van UV licht. Het kan dus wel echt!
Ik weet het niet zo goed, wat Judith betreft. Het is wel extra belangrijk om genoeg binnen te krijgen, maar teveel is ook weer niet goed. Misschien dat ze het even met de verloskundige moet bespreken?

Ik neem nu 1 keer per week zo'n pil, in mijn multi zit ook al vitamine D (2) dus ik hoop zo genoeg binnen te krijgen.

Eef

Bericht door Eef »

@Jessel:
Plantaardige D3 is inderdaad te mooi om waar te zijn en het is echt waar :D
Je zoekt dus kleine omega 3 capsules? En het formaat van Vpure is al te groot? Maken ze van visolie nog kleinere capsules dan dat? Ik dacht dat die vpure capsules wel ongeveer de kleinste omega 3 bron zou zijn.
Maar als ik ze ergens zie laat ik het weten!

Mij lijkt 2500IU per dag ook voor zwangere vrouwen een prima dosering, er wordt tenslotte ook geadviseerd extra Vitamine D te nemen bij zwangerschap en borstvoeding. En anders houdt je voor Judith 5x per week 1 capsule van 2500IU aan, dan zit ze gemiddeld per dag nog onder die 2000IU grens van de Gezondheidsraad.

Ik vermoed dat wanneer je aan een verloskundige vraagt deze met een hele lage dosering aankomt, want dat is de standaard in Nederland, maar dat betekent niet dat dat voldoende is.

JesseL

Bericht door JesseL »

Ja ik heb ook niet zoveel vertrouwen in de verloskundige op dit gebied. Sowieso hebben artsen weinig parate kennis over vitamines is me de afgelopen jaren (sinds ik me zelf er meer in verdiep) opgevallen.
We hebben nu die plantaardige D3 besteld.

De V-pure kauwt onze jongste kapot en slikt dan de inhoud en restant omhusel door. Bij de Opti3 vond ze blijkbaar dat er teveel omhusel (die zijn een stuk groter en taaier) overbleef om door te slikken.
De speciale kinder visolie capsules zijn volgens mij niet echt kleiner, maar met wat ik kon vinden, standaard kauwbaar en met een lekker smaakje.
Een normaal mens, op onze jongste na, gaat over zijn nek van de inhoud van die capsules...

Eef

Bericht door Eef »

Duidelijk! Ik zal eens even voor je gaan zoeken, hopelijk kom ik een plantaardige omega 3 met lekker smaakje tegen!

Plaats reactie