eiwit

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Baukje
Leefwijze: veganist

eiwit

Bericht door Baukje »

Ik krijg al jaren te weinig eiwit binnen, want ik verdraag ook geen noten en sojaprodukten.
Wel eet ik 2 boterhammen per dag en af en toe bonen.
Uiteraard genoeg groente, maar het eiwit dat daarvan komt is praktisch verwaarloosbaar.
Nu heb amandalmelk geprobeerd, maar ook daar reageer ik negatief op.
Uiteindelijk heb ik vorige week (melk)eiwitpoeder gekocht, en dat neem ik elke dag.
Daarnaast heb ik vanmiddag een bak bio kwark op.

Maar ......... ik heb er mentaal zoveel problemen mee, het eiwitpoeder en de kwark, dat ik me, na het eten/drinken hiervan, me vies en misselijk voel.
Wat kan ik nu doen om mijn eiwit op te schroeven?

Uitgaande van 0,5 gr. per kilo moet ik dagelijks 27,5 gr. eiwit binnenkrijgen.
Dat red ik al jaren niet.

lena

Re: eiwit

Bericht door lena »

Weet je zeker dat je te weinig eiwit binnenkrijgt? Heb je het al eens nagekeken met de eetmeter van het voedingscentrum of iets dergelijks? Krijg je wel genoeg calorieen binnen? Eet je veel (producten met) suiker en olie of erg veel suikerrijk fruit? Wat eet je verder op een dag behalve 2 boterhammen en wat groente?

Als je een eiwitpoeder wilt gebruiken kun je ook hennep-, rijst- of erwteneiwit kiezen, maar ik zou eerst eens naar je voeding kijken. Als je al niet komt aan 27,5 gram eiwit per dag dan heb je waarschijnlijk ook andere tekorten. Veganhealth raadt overigens 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aan.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Eet je wel veel zaden? Die bevatten ook veel eiwit, en zijn qua voedingswaarde redelijk vergelijkbaar met noten (zelfs iets beter). Denk aan lijnzaad, sesamzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten, pijnboompitten, hennepzaad, etc. Een klein handje fijngehakte of gemalen zaden over elke maaltijd doet al aardig wat, zonder dat je het echt duidelijk proeft.
Er zijn ook allerlei broodsmeersels van zaden, zoals zonnebloempasta (biowinkel) en tahin (sesamzaadpasta). Tahin is te koop bij biowinkels en toko's. Als je de smaak puur niet lekker vind, kan je er bijvoorbeeld citroensap en verse knoflook bij doen, de kans is groot dat je het dan wel lust omdat dat de 'mufheid' opheft. Je kan ook tahin met chocopasta op brood doen, het is een wat zwaardere smaak dan pindakaas met chocopasta, maar best lekker.
Kan je wel pinda's (officieel geen noot) eten?

Waarom eet je maar af en toe peulvruchten en niet dagelijks?
Bij je avondmaaltijd kan je gekookte peulvruchten eten, gekookte en gepureerde peulvruchten door een saus verwerken, of zelf burgers ed. maken van peulvruchten.
Een peulvruchtburgers of een saus van gepureerde peulvruchten kan je ook prima op brood eten, net als humus (kikkererwtenpuree, zelfgemaakt of uit de supermarkt).

Daarnaast zijn er ook kant-en-klare 'vleesvervangers' zonder soja.
Falafel (supermarkten, biowinkels, of zelf gemaakt) is op basis van kikkererwten.
Seitan (biowinkels of zelf gemaakt) en mock duck, mock chicken, mock abalone etc. (Aziatische winkels) zijn op basis van gluten.
Lustice (Deen, MCD, Agrimarkt) is op basis van lupine. http://www.lustice.nl/lustice/blog/weg-met-de-soja
Quorn stukjes (supermarkten) zijn op basis van een paddestoelachtige schimmel. Quorn is niet veganistisch, maar de stukjes zijn wel een stuk veganistischer dan kwark en melkeiwitpoeder (die bevatten alleen een beetje ei, de burgers enzo ook melk), dus daarom noem ik 'm toch maar, want misschien is het voor jou dan wel een optie.

Bovenstaande 'vleesvervangers' zijn allemaal niet op basis van soja, maar het zou kunnen dat sommige soorten of van sommige merken wel een beetje soja bevatten in de vorm van tamari (sojasaus) ed. Kan je tegen zulke kleine beetjes wel?
Ik weet uit mijn hoofd niet welke merken deze producten 100% sojavrij aanbieden, dat zou je zelf kunnen opzoeken of bij producenten kunnen navragen.

Verder zou ik inderdaad ook kijken naar andere hennepproteïne, erwtenproteïne, etc.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Wat eet je trouwens verder aan granen ed.?
Als je brood zo specifiek benoemt, bedoel je daarmee dat dat je enige graanproduct is?

Ik heb trouwens nog even opgezocht welke merken ik zo kon vinden die wat sojavrije vleesvervangers hebben. Bij de seitan en mock vlees zit bij veel merken wel sojasaus of sojaolie, maar bij falafel lijkt het wel goed te zitten:

Van Florentin bevatten de Falafel en de Tamruc Falafel geen soja (ook niet bij de allergie-informatie): http://www.florentin-bio.com/files/Prod ... Tamruc.pdf http://www.florentin-bio.com/files/Prod ... alafel.pdf
De Falafel en Spicy Falafel van Tivall (te koop bij AH) hebben volgens de ingrediënten op de website geen soja: http://www.tivall.nl/product.asp?id=69 http://www.tivall.nl/product.asp?id=80
De Falafelmix van Joannusmolen bevat volgens de verpakking geen soja.
De falafel van Vivera bevat volgens de ingrediënten op de website geen soja, maar kan wel sporen van soja bevatten: http://www.vivera.com/product/plantaard ... a-falafel/

Van Lustice kan ik zo geen ingrediënten vinden, maar aangezien ze op hun website uitgebreid schrijven over hoe slecht soja wel niet zou zijn, kan ik me goed voorstellen dat het 100% sojavrij is: http://www.lustice.nl/lustice/blog/weg-met-de-soja

Hoe kom je trouwens aan het uitgangspunt van 0.5 gram per kg? Normaal gesproken wordt voor vegetariërs en veganisten 0.9 gram per kg lichaamsgewicht aangehouden (en voor vleeseters 0.8).

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Maud
Leefwijze: flexanist

Bericht door Maud »

Linzen en rijst geven samen volwaardig eiwit (de juiste aminozuren).

indra

Bericht door indra »

geen soja, dus geen sojaproteine; maar verdraag je evt wel hennep(proteine)? dat zit boordevol eiwit

Maud
Leefwijze: flexanist

Bericht door Maud »

Ik zie net dat we reageren op een vraag van 1,5 jaar geleden. Baukje heeft ook al een jaar niks meer gepost. Dus misschien niet zo zinnig meer om hier nog verder op te reageren :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

idd.. oude topics omhoog kicken met alleen maar een plaatje is iig niet de bedoeling/handig.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Een beter topic voor dit plaatje kon ik niet vinden...

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Wel triest dat ze geen nuttig antwoord heeft gehad.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Boele Ytsma over eiwitten

-Edit-
Onee, dit topic is te oud, he. Sorry.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Er zijn meer mensen die graag info lezen/zien over eiwitten, dus bedankt (y)

Geweldig, interessante filmpjes!

Plaats reactie