Intensief sporten en eiwitten

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
defruiteters
Berichten: 41
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 19:24
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door defruiteters »

Skyclad schreef: @defruiteters
Je kan niet met fruit genoeg eiwit binnenkrijgen tenzij je 8 uur per dag op een fiets zit of gaat hardlopen. Gemiddeld is fruit zo'n 5% eiwit en vet, met 5000 kcal zit je dan op 62,5g eiwit en 28g vet. Daarmee kan je misschien 63kg mee onderhouden, en dat is als je geluk hebt met de AAs en op 80-90% complete eiwit zit. Op 10000 kcal (zoals de gemiddelde wielrenner/marathonloper) zit je op 125g/56g vet, wat wel genoeg is voor zeker 75 kg massa ook al is het AA profiel brak. Met 63kg weeg je nog minder dan flub, en dat lijkt me geen plezier aangezien we nog wel eens storm in Nederland hebben. Gigantische hoeveelheden eiwitten helpen niet echt, maar als je te weinig binnenkrijgt zal je lichaam altijd spiermassa dumpen totdat er een balans in eiwit is bereikt en er netto geen eiwit meer verloren wordt door onderhoud.

En dit is al op 5000 kcal. Wat voor een ramp denk je dat het wordt als iemand die graag op de bank zit dit gaat doen met 3000 kcal? Of een vrouw met 2500 kcal? Dat gaat niet goed en dan komt het natuurlijk weer omdat veganisme ongezond is en je toch echt vlees moet eten, ipv dat ze snappen dat een bord bonen per dag genoeg eiwit bevat.
He Skyclad,

Wij eten niet alleen fruit hoor, maar ook veel groenten, zoals ik eerder heb gepost. Vooral bladgroenten maar ook bijvoorbeeld peulvruchten als jonge doperwten en pinda's (beiden in kleine hoeveelheden, beiden rauw eetbaar). Geadviseerd wordt om 3-6 % van je calorieën per dag aan bladgroenten te eten. Ik eet zelf ongeveer 2 a 3 kroppen sla per dag. Het grootste gedeelte van mijn calorieen komt natuurlijk nog steeds van fruit. Ik heb hier een rekenvoorbeeld op onze site gepost, om wat meer inzicht te geven in de hoeveelheden proteine, mineralen, vitaminen etc die je binnen (kunt) krijgen:
http://www.defruiteters.nl/index.php/he ... ngswaarden
Ik heb twee weken geleden nog een bloedtest laten doen en al mijn waarden waren normaal, na ongeveer 5 jaar op dit dieet.
Mijn eigen ervaring is dat het op dit dieet zeer goed mogelijk is om een beter sporter te worden. Ook met krachttraining. Als je mij zou zien, dan weet je dat ik niet lijdt aan een proteine tekort...
Anyway, ik wil je nergens van overtuigen, maar wilde je post even beantwoorden. Top dat je in ieder geval al veganist bent en dat jouw manier van eten werkt voor je! Dat is het belangrijkst!

Mvg,
Jelke
fruit rules!

30bananasaday.com
defruiteters.nl

Skyclad
Berichten: 189
Lid geworden op: di mar 12, 2013 22:32
Leefwijze: veganist

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door Skyclad »

62g eiwit is voor de meesten niet genoeg. Laat staan een bodybuilder. Hier hebben we het nog over 3500 kcal, wat veel is. Ik train en heb een snelle stofwisseling en zelfs ik heb 3500 nodig. Iemand die dus niet traint en minder actief is heeft misschien 2500 kcals nodig en haalt dus niet eens de 50g.

Er valt weinig te overtuigen, ik snap ook wel dat ik ipv 1 kg rijst/3 kg bonen veel beter 1 kg bonen en 10 kg fruit kan eten. Financieel alleen niet echt mogelijk. Ben bezig met zelf fruit te kweken wat wel 100 kg per jaar kan worden als ik het goed doe. 3550 kg te weinig, maar toch leuk.

indra
Berichten: 667
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 18:31
Leefwijze: veganist

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door indra »

ik kwam vandaag langs de health shop (of iets dergelijks) en heb even rondgekeken (vooral eiwit op basis van wei) en informatie gevraagd over plantaardige eiwit. Sojaproteine raden ze daar af, omdat je ook teveel oestrogenen binnen krijgt; er iets nu iets 'nieuwer', nl eiwitpoeder op basis van rijst. Erug duur. Ik ga nog eens bij de Tuinen vragen wat ze daar aanraden.

Skyclad
Berichten: 189
Lid geworden op: di mar 12, 2013 22:32
Leefwijze: veganist

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door Skyclad »

Waarom zou je dat doen?

Een pak bonen heeft al snel 250g eiwit voor €2.

indra
Berichten: 667
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 18:31
Leefwijze: veganist

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door indra »

ik ga voor 4 mnd naar het buitenland en merkte vorig jaar dat ik daar (Centraal Azie) extra supplementen nodig heb.. ik wil het voor de zekerheid bij me hebben.

Marla
Berichten: 3895
Lid geworden op: vr jan 10, 2003 11:07
Leefwijze: veganist

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door Marla »

Was het deze: http://www.sunwarrior.com/product-info/classic-protein/
Ik heb daar in ieder geval wel goede dingen over gehoord, maar inderdaad nogal prijzig ja.

indra
Berichten: 667
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 18:31
Leefwijze: veganist

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door indra »

die hadden ze inderdaad staan in Den Haag; ik ben nu voor de simpele' versie van de Tuinen gegaan.

Fynnya
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo jul 01, 2007 15:20
Leefwijze: part-time veganist
Locatie: Utrecht

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door Fynnya »

Ik was een tijdje geleden aan het uitzoeken welke proteïnepoeder het goedkoopst is, mocht er iemand interesse hebben, hier een lijstje met per proteïnebron de goedkoopste variant die ik kon vinden:

Erwten:
Webwinkel Body&Fit heeft erwtenproteïne van het merk Reflex van 32.50 voor 2.1 kilo (15.48 per kilo, geen verzendkosten).

Soja:
Winkelketen De Tuinen heeft eigen merk sojaproteïne van 20,99 per kilo.

Hennep:
Webwinkel Canah heeft hennepproteïne van eigen merk (waarvan ik niet weet of het veganistisch is, maar ik vermoed van wel) van 500 gram voor 14.95 (29.90 per kilo), wat de verzendkosten zijn kan ik niet vinden. Als de verzendkosten hoog zijn, winkelketen VitaminStore heeft hennepproteïne van het merk Terrasana van 6.95 voor 200 gram (34.75 per kilo).

Rijst:
Webwinkel Maximum Health heeft rijstproteïne van het merk Jarrow van 18.50 voor 504 gram, plus 4.99 verzendkosten (41.69 per kilo incl verzendkosten).
Gekiemde rijst:
Webwinkel Vegasport heeft Protein Raw Vegan (gekiemde volkoren rijst) van het merk Sunwarrior van 47.95 per kilo, zelf ophalen op Texel. Winkel Unlimited Health in Amsterdam heeft deze voor 49.95.

Aardappel:
Webwinkel Raw-Superfood heeft aardappelproteïne van het merk Mattisson van 350 gram voor 16.95 (48.43 per kilo excl verzendkosten). De verzendkosten zijn 5.95, vanaf 55 euro geen verzendkosten.

Gemengd:
Webwinkel Smeets&Graas heeft Optimal Plant Proteins van het merk Jarrow (erwtenproteïne, bruine rijstproteïne, hennepproteïne, chlorella en chiazaad) van 540 gram voor 23.95 incl verzendkosten (39.93 per kilo incl verzendkosten, want je krijgt 10-20% korting als je meerdere potten koopt)
Webwinkel Vegasport heeft Warrior Blend (proteïne uit erwten, cranberry en hennepzaad, in de smaken naturel, vanille en chocola) van het merk Sunwarrior van 47.95 per kilo, zelf ophalen op Texel. Winkel Unlimited Health in Amsterdam heeft deze voor 49.95.
Er zijn nog andere soorten gemengde proteïne, met verschillende combinaties van proteïnebronnen, maar die zijn allemaal duur (meer dan 50 euro per kilo).

Ik heb per proteïnesoort alleen het goedkoopste product opgeschreven, maar van de meeste soorten zijn er natuurlijk allerlei merken en winkels die ze verkopen. Hier is een overzicht van alle proteïnepoeders.

Het is trouwens ook verstandig om te kijken naar hoeveel gram proteïne het bevat per 100 gram, dat verschilt wel wat tussen de verschillende soorten proteïne en de verschillende merken (ik zag bijvoorbeeld dat eentje met erwtenproteïne 74 gram per 100 gram heeft en een andere 83.6 gram per 100 gram, toch zo'n 10% verschil, van hennepproteïne heb ik er een aantal bekeken en die bevatten zelfs maar 47-50% proteine per 100 gram). Ik heb dit nog niet doorberekend in de prijs, het zou dus kunnen dat er andere merken zijn die in feite per gram proteïne goedkoper zijn.

Het verschilt tussen de verschillende soorten proteïne hoeveel ze van specifieke aminozuren bevatten. Volgens VeganHealth is voor veganisten lysine het aminozuur dat het belangrijkste is om op te letten (of dat voor vegan sporters ook het belangrijkste is, weet ik niet). Van de paar merken die ik bekeken heb, bevatte hennepproteïne veel minder lysine dan erwtenproteïne, van de andere soorten heb ik het nog niet bekeken (veel merken noemen het ook niet op hun website).

Rorrim
Moderator
Berichten: 417
Lid geworden op: do sep 12, 2013 11:36
Leefwijze: veganist

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door Rorrim »

Via thehempshop.co.uk bestel ik zo nu en dan een kilo "Hemp flour". 33% eiwit met een uitstekende aminozuursamenstelling en betaalbaar. Ook de hennepzaden die ze verkopen zijn een stuk voordeliger dan het spul dat hier in de schappen ligt. Wel betaal je ruim 10 pond (12-13 euro) verzendkosten, vandaar dat ik alleen bestel als ik ook kleding of andere hennepartikelen kan gebruiken. Een eetlepel van deze vermalen hennep door een koud gerecht of shake is een zeer goede aanvulling op het dieet van elke sporter! Ik ben niet dol op reclame maken, maar dit wou ik jullie even laten weten.
:govegan:

Arjan
Berichten: 90
Lid geworden op: ma dec 09, 2013 1:10
Leefwijze: pescotarier

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door Arjan »

Hey,

Mmmmm interessant!!!
Natural Hygiene er is een werkelijke beschijving voor mensen die experimenteren binnen Vegan.
(wat ik vluchtig ff las hoor) Hier ga ik morgen even heel goed naar kijken, nice link.
Eet eigenlijk zolang ik weet al wel sowieso 4 x fruit per dag als niet meer(nu 6 tot 8 ), als ik geen rekening met voedsel adviezen zou houden denk ik dat ik altijd wel boven de 75% fruit zou eten. Moet mijn handen tegenhouden dat te blijven pakken om trek genoeg voor andere dingen op te bouwen. Fruit ====> vlees ==> melk/granen ==> groenten is de voorkleurs volgorde.

http://www.defruiteters.nl/index.php/he ... ngswaarden


Ben me hier zelf vooral nog aan het orienteren. Grootste stap naar zonder vlees is mijn bestelling soja eiwitten bij body en fit en leren bonen eten, stapje voor stapje zeg maar.

Na verlies van 42kg door dex-amfetamine en uit depressie komen nu naar dat body type als die MMA man aan het trainen. De 121 kg die ik woog als tiener in sportschool woog is niet realistisch en niet mijn smaak meer ook, en een veel veel te grote energie verspilling (voeding technisch). Nog 7 kg erbij en dan fine tunen hoop dat de bonen goed werken samen met de 4 x sport natuurlijk ^^. Goed voor de motivatie voor me die Mac Danzig, kan met Vegan dus wel.

Laters, Arjan

indra
Berichten: 667
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 18:31
Leefwijze: veganist

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door indra »

Fynnya schreef:Ik was een tijdje geleden aan het uitzoeken welke proteïnepoeder het goedkoopst is, mocht er iemand interesse hebben, hier een lijstje met per proteïnebron de goedkoopste variant die ik kon vinden:

Erwten:
Webwinkel Body&Fit heeft erwtenproteïne van het merk Reflex van 32.50 voor 2.1 kilo (15.48 per kilo, geen verzendkosten).

Soja:
Winkelketen De Tuinen heeft eigen merk sojaproteïne van 20,99 per kilo.

Hennep:
Webwinkel Canah heeft hennepproteïne van eigen merk (waarvan ik niet weet of het veganistisch is, maar ik vermoed van wel) van 500 gram voor 14.95 (29.90 per kilo), wat de verzendkosten zijn kan ik niet vinden. Als de verzendkosten hoog zijn, winkelketen VitaminStore heeft hennepproteïne van het merk Terrasana van 6.95 voor 200 gram (34.75 per kilo).

Rijst:
Webwinkel Maximum Health heeft rijstproteïne van het merk Jarrow van 18.50 voor 504 gram, plus 4.99 verzendkosten (41.69 per kilo incl verzendkosten).
Gekiemde rijst:
Webwinkel Vegasport heeft Protein Raw Vegan (gekiemde volkoren rijst) van het merk Sunwarrior van 47.95 per kilo, zelf ophalen op Texel. Winkel Unlimited Health in Amsterdam heeft deze voor 49.95.

Aardappel:
Webwinkel Raw-Superfood heeft aardappelproteïne van het merk Mattisson van 350 gram voor 16.95 (48.43 per kilo excl verzendkosten). De verzendkosten zijn 5.95, vanaf 55 euro geen verzendkosten.

Gemengd:
Webwinkel Smeets&Graas heeft Optimal Plant Proteins van het merk Jarrow (erwtenproteïne, bruine rijstproteïne, hennepproteïne, chlorella en chiazaad) van 540 gram voor 23.95 incl verzendkosten (39.93 per kilo incl verzendkosten, want je krijgt 10-20% korting als je meerdere potten koopt)
Webwinkel Vegasport heeft Warrior Blend (proteïne uit erwten, cranberry en hennepzaad, in de smaken naturel, vanille en chocola) van het merk Sunwarrior van 47.95 per kilo, zelf ophalen op Texel. Winkel Unlimited Health in Amsterdam heeft deze voor 49.95.
Er zijn nog andere soorten gemengde proteïne, met verschillende combinaties van proteïnebronnen, maar die zijn allemaal duur (meer dan 50 euro per kilo).

Ik heb per proteïnesoort alleen het goedkoopste product opgeschreven, maar van de meeste soorten zijn er natuurlijk allerlei merken en winkels die ze verkopen. Hier is een overzicht van alle proteïnepoeders.

Het is trouwens ook verstandig om te kijken naar hoeveel gram proteïne het bevat per 100 gram, dat verschilt wel wat tussen de verschillende soorten proteïne en de verschillende merken (ik zag bijvoorbeeld dat eentje met erwtenproteïne 74 gram per 100 gram heeft en een andere 83.6 gram per 100 gram, toch zo'n 10% verschil, van hennepproteïne heb ik er een aantal bekeken en die bevatten zelfs maar 47-50% proteine per 100 gram). Ik heb dit nog niet doorberekend in de prijs, het zou dus kunnen dat er andere merken zijn die in feite per gram proteïne goedkoper zijn.

Het verschilt tussen de verschillende soorten proteïne hoeveel ze van specifieke aminozuren bevatten. Volgens VeganHealth is voor veganisten lysine het aminozuur dat het belangrijkste is om op te letten (of dat voor vegan sporters ook het belangrijkste is, weet ik niet). Van de paar merken die ik bekeken heb, bevatte hennepproteïne veel minder lysine dan erwtenproteïne, van de andere soorten heb ik het nog niet bekeken (veel merken noemen het ook niet op hun website).

Ik heb vorig jaar op reis een tijd sojaproteine gebruikt, en nu thuis ook weer omdat ik het even nodig heb, voor mijn gevoel. Ik heb echter gemerkt zowel vorig jaar als nu dat ik last krijg van verstopping (terwijl ik echt niet meer vezels in mijn voeding kan 'stoppen' dan ik nu doe). Iemand soortgelijke ervaringen?

Brent
Berichten: 1078
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 8:37
Leefwijze: veganist
Locatie: Amsterdam

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door Brent »

Ik krijg van veel dingen verstoppingen, maar zeker ook van zuivel en soyaproducten.
Als ik meer essentiele aminozuren ga eten omdat ik bezig ben met spieropbouw, dan altijd in de vorm van (chia-) zaden, noten en avocado's en dan vermengd met andere voeding. Dat geeft vaker op de dag een stoelgang, waar ik vroeger blij mocht zijn met eens per dag.
Mogelijk gaven de granen bij mij ook problemen, dus ik kan niet zeggen of het een deel of het geheel van de dieetverandering is geweest die het verschil maakte.

Geconcentreerde eiwitten zoals in soya en kaas gaven bij mij ook regelmatig migraineaanvallen waar ik die nu nooit meer heb.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Unicorn
Berichten: 30
Lid geworden op: do jan 09, 2014 13:16
Leefwijze: veganist

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door Unicorn »

We hebben veel minder eiwitten nodig dan dat gezegd wordt, zelfs als je aan krachttraining doet. Ikzelf geloofde ook, omdat het op heel het internet verspreid wordt, dat ik veel eiwitten moest eten om spieren te krijgen. Ik heb een tijd een eiwitrijk dieet gehad, rond de 120 gram (weeg zelf ong. 60 kg), ik trainde in die tijd zo'n 4 keer per week. Poeders, melkproducten, veel vlees, ik voelde mij er heel oncomfortabel bij. Ik had constant een opgeblazen gevoel en ik begon de norm van eiwit in twijfel te trekken. Ik ben toen overgestapt naar voornamelijk plantaardig voedsel, maar hield nog constant in de gaten hoeveel gram eiwit ik binnenkreeg.
Maar eigenlijk maakt het mij nu totaal niet meer uit, ik eet tegenwoordig tussen de 40 en 70 gram eiwit, en raadt is: ik kan nog steeds meer spier krijgen. Sterker nog, ik herstel even snel en train nu nog maar 3 keer in de week met beter resultaat. Als je intensief sport zijn koolhydraten ook een belangrijke factor die vaak wordt vergeten door het hele eiwitverhaal. Nu kan ik al mijn calorieën die ik teveel aan eiwit besteedde gebruiken voor de koolhydraten. Reden dat er zoveel eiwitsupplementen op de markt zijn, is vooral om de fitnessindustrie booming te houden. Belangrijkste is dat je goed en gevarieerd eet en dat je een kritische blik werpt op het gebruik van supplementen.

Brent
Berichten: 1078
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 8:37
Leefwijze: veganist
Locatie: Amsterdam

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door Brent »

Idd, bovendien is het zo, dat als je aan spieropbouw doet, je geheel en al automatisch meer trek gaat krijgen in dingen waar die essentiele aminozuren geconcentreerder inzitten zoals noten, zaden, avocado, groene bladgroenten, bananen etc. Het is dus nergens voor nodig om dagelijks soyamelk, soyayogurt of vleesvervangers weg te werken.
Bovendien voegen de producenten vaak allerlei rotzooi toe zoals fabriekssuiker en hulpstoffen en is het zeer de vraag hoe schadelijk al die soya is voor je lijf.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

menveg
Berichten: 2
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:46
Leefwijze: veganist
Locatie: Amsterdam

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door menveg »

Idd wel handig om aan te geven om wat voor sport het dan gaat. Ik loop zelf al een jaar of 40 dagelijks hard en heb nog nooit iets bijzonders gedaan wat eten betreft. Tenzij je gevarieerd en gezond eten bijzonder wilt noemen.
Living is a lot like flying, either do it or die trying

sillygirl
Berichten: 380
Lid geworden op: wo dec 11, 2013 13:10
Leefwijze: veganist

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door sillygirl »

menveg schreef:Idd wel handig om aan te geven om wat voor sport het dan gaat. Ik loop zelf al een jaar of 40 dagelijks hard en heb nog nooit iets bijzonders gedaan wat eten betreft. Tenzij je gevarieerd en gezond eten bijzonder wilt noemen.
Nou dat is best bijzonder denk ik. :D De meeste Nederlanders eten teveel verzadigd vet, véél te weinig vezels (alsof dat zo moeilijk is om goed te doen) en te weinig groente en fruit. En natuurlijk vlees en vis dat niet gezond is. En afwisseling betwijfel ik ook. Hoeveel mensen eten niet als (bijna) enige fruit appels, bananen en mandarijnen omdat die makkelijk, goedkoop en zoet zijn? En als granen alleen dezelfde aardappelen rijst en (witte) tarwe...

Fruitig
Berichten: 345
Lid geworden op: di feb 03, 2009 19:01
Leefwijze: veganist

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door Fruitig »

Na alle reacties is het mij nog steeds onduidelijk wat nu de beste inname aan eiwit is (dus wat voor soort eten danwel drinken). Hoort dit voor, tijdens of na de inspanning? Moet de eiwit inname een dagelijkse extra inname zijn? Wie kan er wat duidelijkheid in scheppen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.
vegan with an edge!

Brent
Berichten: 1078
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 8:37
Leefwijze: veganist
Locatie: Amsterdam

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door Brent »

Ik hou het bij eiwit direct uit de levende plantendelen, bij mij is dat vooral uit bladgroenten, zaden, noten, vruchten en avocado's.

Extra eiwitten halen uit soyaproducten of zogenaamde eiwitpoeders lijkt me al snel overdaad, tenzij je voornamelijk een arm dieet hebt van vooral brood, pasta en gekookte groenten.
Een overdaad aan eiwitten is schadelijk voor je gezondheid, de afvalproducten zijn bijvoorbeeld schadelijk voor je nieren, alles wat teveel is ga je moeten verbranden.

Een klein aandeel bonen of linzen of soyaproducten in een vrij arm dieet kan prima voor je eiwitbehoefte, maar heel veel bonen lijkt me ook weer minder gezond. Wat dat betreft is het net als met noten en zaden, beperkt is het gezond, maar bij teveel niet meer.
Indiers leven vaak op maaltijden van flink wat rijst, wat groenten daarbij en een klein soepje van bonen of linzen.
Een soepje dus, niet een half bord of zelfs maar een kwart bord met linzen of andere bonen.

Als je intensief sport gaat je eiwitbehoefte niet enorm toenemen, wel ietsjes in de fase dat je nieuwe spiervezels opbouwt.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Framboos
Berichten: 4645
Lid geworden op: do nov 18, 2004 13:55

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door Framboos »

Fruitig schreef:Na alle reacties is het mij nog steeds onduidelijk wat nu de beste inname aan eiwit is (dus wat voor soort eten danwel drinken). Hoort dit voor, tijdens of na de inspanning? Moet de eiwit inname een dagelijkse extra inname zijn? Wie kan er wat duidelijkheid in scheppen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik snap niet helemaal wat je nu precies wilt weten.
Voor en tijdens sporten eet ik geen eiwitten. Na duursport is de ideale verhouding eiwit : koolhydraten 1 : 4. Na krachtsport kun je een proteineshake nemen: met hemp, pea of soy protein. Of een mix daarvan.

Het hangt af van wat voor sport je doet, wat je doel is, etc.

Fruitig
Berichten: 345
Lid geworden op: di feb 03, 2009 19:01
Leefwijze: veganist

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door Fruitig »

Om geen spiermassa kwijt te raken door intensief sporten met te weinig inname eiwitten. Ik wil daarom weten wat bevordelijk is bij intensief sporten (minimaal 4x per week intensief racefietsen).
vegan with an edge!

Plaats reactie