Intensief sporten en eiwitten

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
defruiteters
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door defruiteters »

Ja, Flub dat is me ook opgevallen en ik denk ook dat wanneer je elke dag alleen maar fruit en rauwe groenten eet je dan vrij veel moet eten. Maar een hele meloen voor ontbijt lijkt me wel heel erg veel. Ik zou ploffen! Het kan vast wel met minder. Een meloen heeft erg veel water, je blijft plassen! Een banaan vult veel beter.
Ja, je moet inderdaad meer volume eten. Dat is waar iedereen in het begin aan moet wennen. Per hap zit er minder calorieen in fruit en groente dan met gekookt eten. Wij adviseren iedereen om minimaal 2500 (voor een vrouw) of 3000 (voor een man) calorieen per dag te eten. Ik zit zelf een beetje tussen de 3700 en 4500 calorieen per dag (man, 78 kilo). En niet bang zijn, je wordt er op lange termijn alleen maar slank en fit van!

Deze Australische dame kan het heel goed uitleggen:
http://youtu.be/dReydoU9mUE
fruit rules!

30bananasaday.com
defruiteters.nl

Ananas

Bericht door Ananas »

Zijn die bananen fair trade dan?

Ik vind het sowieso onnatuurlijk & bijzonder slecht voor het milieu dat als je rauw eet, er zoveel groenten en vooral fruit van heinde en verre geïmporteerd moet worden. Maar dat is een andere discussie dan deze over intensief sporten.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Al een jaar of tien heb ik een kilo of acht vet teveel. Ik ben supergezond en heb dus wat reserve, maar ik vind het lelijk en vies. Hopelijk gaat die slappe hap nu binnenkort van mijn lichaam. :grin:

defruiteters
Contacteer:

Ik vind het sowieso onnatuurlijk & bijzonder slecht voor het milieu dat als je rauw eet, er zoveel groenten en vooral fruit van heinde en verre geïmporteerd moet worden. Maar dat is een andere discussie dan deze over intensief sporten.
Biologische koop ik meestal een keer per week, tegen 1.75 per kilo. Voor zover ik weet is Fair Trade niet altijd biologisch, trouwens, maar dat weet ik niet zeker.
Het allerbeste wat je voor deze planeet kunt doen is veganist worden en dan ook nog zoveel mogelijk fruit eten! Het eten van dierlijk producten is zeeeeer belastend voor de planeet en het milieu (maar dat wist je natuurlijk al!). Het voordeel van het eten van heel veel fruit is dat je heel veel bomen nodig hebt! En die nemen CO2 op, houden water vast in de bodem, gaan bodemerosie tegen, zorgen voor een habitat voor dieren, etc, etc! Veel fruit komt overigens per boot aan, niet per vliegtuig, dat scheelt ook al weer!
fruit rules!

30bananasaday.com
defruiteters.nl

defruiteters
Contacteer:

Al een jaar of tien heb ik een kilo of acht vet teveel. Ik ben supergezond en heb dus wat reserve, maar ik vind het lelijk en vies. Hopelijk gaat die slappe hap nu binnenkort van mijn lichaam
Gewichtsverlies kan heel snel met dieet, in mijn geval ongeveer 10 kilo in drie maanden. DIt is wel afhankelijk van de persoon. In het geval van bijvoorbeeld ziekte of een geschiedenis van calorieen restrictie kan het wat langer duren. Op langere termijn geldt altijd: je bereikt je optimale gewicht. Ik heb enorme transformaties gezien, hier zijn een aantal voorbeelden:
http://youtu.be/b9jkHpyPHKU
http://youtu.be/pxzEnvLQvZA
maar ik ga geloof ik wel off topic hiermee nu, haha. te enthousiast!
fruit rules!

30bananasaday.com
defruiteters.nl

Mark

Bericht door Mark »

defruiteters schreef:
Al een jaar of tien heb ik een kilo of acht vet teveel. Ik ben supergezond en heb dus wat reserve, maar ik vind het lelijk en vies. Hopelijk gaat die slappe hap nu binnenkort van mijn lichaam
Gewichtsverlies kan heel snel met dieet, in mijn geval ongeveer 10 kilo in drie maanden. DIt is wel afhankelijk van de persoon. In het geval van bijvoorbeeld ziekte of een geschiedenis van calorieen restrictie kan het wat langer duren. Op langere termijn geldt altijd: je bereikt je optimale gewicht. Ik heb enorme transformaties gezien, hier zijn een aantal voorbeelden:
http://youtu.be/b9jkHpyPHKU
http://youtu.be/pxzEnvLQvZA
maar ik ga geloof ik wel off topic hiermee nu, haha. te enthousiast!
Verlies je door het voornamelijk eten van fruit ook niet juist veel spiermassa, gezien fruit een erg laag gehalte aan eiwitten bevat?

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Men moet natuurlijk wel blijven bewegen.

Ik ben zelf een beetje op internet op zoek maar eiwitten in groenten en fruit, en net zag ik dat boerenkool en taugé goed is. :thumbsup:

Trouwens, heb je wel eens een gorilla gezien? Nee, een zilverback gorilla? :broco:
Laatst gewijzigd door TonyJello op wo mar 21, 2012 20:34, 3 keer totaal gewijzigd.

defruiteters
Contacteer:

Verlies je door het voornamelijk eten van fruit ook niet juist veel spiermassa, gezien fruit een erg laag gehalte aan eiwitten bevat?
Hoi Mark,

We adviseren om niet alleen veel fruit maar ook veel bladgroente en andere groenten te eten (en ook wat noten en zaden). Vooral in bladgroente zit heel veel proteine, meer dan genoeg voor spieropbouw. Je ziet dat krachtsporters meer (blad)groenten gaan eten. In een eerdere post van mij in deze thread had ik een aantal voorbeelden van (kracht)sporters laten zien, hieronder zijn ze nogmaals. Ik ben echt een allrounder, heb gemerkt dat ik op al mijn sporten beter ben gaan presteren, ook met krachttraining.

http://www.30bananasaday.com/forum/topi ... gladiators
http://veganbodybuilding.com/?page=bio_martell
http://www.heilkost.de/blog/dirk-riske- ... 25-jahren/
fruit rules!

30bananasaday.com
defruiteters.nl

Mark

Bericht door Mark »

Dat in groenten genoeg eiwitten te vinden zijn is me duidelijk, daarnaast nemen veel vegan krachtsporters ook extra proteine poeders om voor de 40 gram eiwitten niet een kilo boerenkool weg te hoeven werken ;) Waar ik meer op doelde is dat gewichtsverlies makkelijk zou zijn op een dieet met veel fruit, maar ik vraag me dus af, is het niet een groot gedeelte spiermassa dat verliest?
Ik heb gelezen over vegan athleten die juist zoveel mogelijk fruit vermijden vanwege het hoge gehalte suikers en het lage gehalte eiwit. Ik denk dat het juist veel te maken heeft met het soort sport dat je beoefent, een duurathleet zal een grotere behoefte hebben aan koolhydraten (fruit) en krachtsporters juist meer eiwitten (groenten) nodig hebben.

defruiteters
Contacteer:

Hoi Mark,

Goede vraag. Wat ik zelf heb ervaren is dat ik vet verloor, en geen spieren of kracht. Ik kon met minder gewicht meer tillen, vaker tillen, sneller rennen, etc. Ik heb meer mensen gezien die op deze manier van eten veel spiermassa hebben opgebouwd. Niet vergeten dat er in fruit ook proteine/eiwitten zitten. Ik ben er geen expert in, maar de theorie is dat zolang je genoeg fruit en groenten eet, je ook genoeg proteine binnenkrijgt. Zolang je als bodybuilder maar genoeg calorieen eet, zal je ook genoeg proteine binnenkrijgen. En je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je niet oneindig veel bladgroente kun blijven eten. Ik eet 1 tot 3 kroppen sla per dag (of selderij, paksoy, etc), en dat is wel mijn maximum.
Op het forum 30bananasaday.com komen veel krachtsporters en ook voedingsexperts, mocht je echte gedetailleerde vragen hebben is dat een goede online plek.
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van poeders en pillen om prestaties te verhogen. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het nodig is, en waarschijnlijk ook schadelijk voor het lichaam. Ik ben ook geen voorstander van dieeten met heel veel proteine (zeker niet dierlijke), ik denk dat dat een hele belasting is voor nieren etc.

Jelke
fruit rules!

30bananasaday.com
defruiteters.nl

Ananas

Bericht door Ananas »

defruiteters schreef:

Biologische koop ik meestal een keer per week, tegen 1.75 per kilo. Voor zover ik weet is Fair Trade niet altijd biologisch, trouwens, maar dat weet ik niet zeker.
klopt, dus dan weet je nog niet of ze wel in mensvriendelijke omstandigheden geproduceerd wordt.
Het allerbeste wat je voor deze planeet kunt doen is veganist worden en dan ook nog zoveel mogelijk fruit eten! Het eten van dierlijk producten is zeeeeer belastend voor de planeet en het milieu (maar dat wist je natuurlijk al!). Het voordeel van het eten van heel veel fruit is dat je heel veel bomen nodig hebt! En die nemen CO2 op, houden water vast in de bodem, gaan bodemerosie tegen, zorgen voor een habitat voor dieren, etc, etc! Veel fruit komt overigens per boot aan, niet per vliegtuig, dat scheelt ook al weer!
Nog beter voor de planeet & haar bewoners is het om lokaal te eten. Door zoveel fruit te importeren haal je belangrijke mineralen en vitaminen uit de bodem in die verweg-landen en aangezien onze ontlasting niet wordt gerecycled en teruggebracht wordt, gaan die stoffen verloren. Dat leidt tot verdroging van landbouwgrond etc

Bovendien is al dat geïm- en geëxporteer een reden dat er zo veel eten is bij ons en zo weinig in de '3e wereld'. De internationale spelers betalen meer voor de importgroenten/fruit, waardoor de lokale bevolking het nakijken heeft op die groenten die van hún grond komen. bovendien wordt schoon drinkwater gebruikt voor de teelt wat anders naar de bevolking kon gaan. Er wordt wereldwijd genoeg voeding geproduceerd voor 12 miljard mensen. Meer dan de helft van dat voedsel wordt weggegooid, er lijden 1 miljard mensen aan honger. De voedselkringlopen kloppen niet meer.

defruiteters
Contacteer:

Hoi Ananas,

Ik ben het eigenlijk wel eens met de meeste dingen die je zegt.
Lokaal eten is zeker beter. Vrienden van ons die ook 'Fruiteter' zijn (en daarmee heel serieuze ziekten hebben overwonnen) zijn daarom ook naar Brazilie verhuisd om een permacultuur farm in fruit op te zetten. Dat is echt de toekomst, lokale productie van fruit op permacultuur basis. Met respect voor natuur en dier. Ik zal vanavond eens zoeken of ik daar nog interessante filmpjes over kan vinden. Heel inspirerend. Dat kan ook in gematigde klimaten zoals de onze; met kassen misschien zelfs met tropisch fruit! En kassen hebben we toch al genoeg hier.

Wist je trouwens dat de productie per hectare van fruit veel hoger is dan dat van bijvoorbeeld granen en natuurlijk veel hoger dan de productie van vlees en melk? Zeker als de westerse bevolking af zou stappen van vleesconsumptie, bestaat het hele wereldvoedsel probleem niet meer.

Mijn vrouw komt uit India en we zijn dit dieet heel erg aan het promoten onder haar vrienden. Een heeft zelfs al de beginselen gemaakt van een permacultuur farm van enkele hectaren, daarbij de hele omgeving inspirerend! En er zijn al veel meer van dat soort initiatieven in India. Echt heel mooi voor ons om daar een beetje deel van te maken. En in India is zeker een verandering nodig, daar gaat de natuur echt in heel hard tempo achteruit. En iedereen is daar natuurlijk aan het hongeren of verschrikkelijk ongezond.

De reden dat wij dit dieet zo promoten is om het tussen de oren van mensen te krijgen dat je van veel fruit gezond, slank en fit kan worden. Hopelijk komt de rest dan ook.

Ik hoop dat ik een en ander heb kunnen verduidelijken...

Mvg,

Jelke
fruit rules!

30bananasaday.com
defruiteters.nl

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ananas schreef: Nog beter voor de planeet & haar bewoners is het om lokaal te eten. Door zoveel fruit te importeren haal je belangrijke mineralen en vitaminen uit de bodem in die verweg-landen en aangezien onze ontlasting niet wordt gerecycled en teruggebracht wordt, gaan die stoffen verloren. Dat leidt tot verdroging van landbouwgrond etc
:)
Ik mag echt van geluk spreken dat ik op deze boerderij terecht ben gekomen (ik kom uit de randstad en ben geboren in het centrum van Amsterdam). Hier groeit van alles waarvan ik vrij mag eten: verschillende soorten appels, peren, druiven, kersen, aalbessen, pruimen, kruisbessen, moerbei, walnoten, en nog een soort noten waarvan ik even vergeten ben hoe ze heten, misschien hazelnoten. Heerlijk!
En dan heb ik ook nog mijn eigen groententuintje met tomaten, sla, bonen en nou ja, van alles en nog wat.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Wow!

Van ‘Simon’ mag ik het huisje langs de weg omtoveren tot winkeltje en alles wat hier groeit gaan verkopen…
:carro: :broco: :dansbanana: :carrot:

richarrd

Bericht door richarrd »

Ik gebruik noten-, en zadenmeel voor het sporten. Je stampt allerlei noten en zaden fijn in een vijzel (ongeveer 100gr.) en je doet er een halve of hele avocado bij, een theelepeltje mosterd en wat citroensap en dan heb je een calorieen en eiwittenbom met veel vitaminen, mineralen en goede vetten en het smaakt ook nog eens bijzonder goed.

Framboos

Bericht door Framboos »

Ik heb die ooit gekocht. Er zat een sticker op: dat er van de staat California (geloof ik) verplicht deze sticker op moest zitten omdat er bij het maken een ingrediënt wordt gebruikt dat problemen kan geven met reproductie (van mensen, niet van het product).

ik heb het een paar keer geprobeerd, maar (ook door de summiere info, want wat dan?) stond het me toch zo tegen dat ik het op een gegeven moment maar weggegooid heb. :(

TonyJello

Bericht door TonyJello »

richarrd

Bericht door richarrd »

Klik ook eens op deze link www.eiwittenXL.nl/all_natural_pea_protein want deze eiwitten zijn echt heel lekker (vooral caramel fudge) en deze eiwitten zijn licht verteerbaar.

Mark

Bericht door Mark »

Iets wat ik altijd gelezen heb, is dat eiwit afkomstig uit wei (melk dus) superieur is ten opzichte van plantaardige eiwitten vanwege een completere aminozuur spectrum. Recent onderzoek wijst echter uit dat rijst eiwit dezelfde voordelen heeft als wei eiwit zonder de gevaren van IGF-1 en andere hormonen.

http://www.prnewswire.com/news-releases ... 18811.html

Skyclad

Bericht door Skyclad »

@flub (zal wel weg zijn aangezien het over is genomen door de volgende met een agenda)
Serieus, gast, je weegt 76 kg bij 1,88m. Denk je nou echt dat het hem ligt in de haver ipv waxy maize of al die andere onzin? NIEMAND heeft moeite met spiermassa op te bouwen onder de 22 BMI. Als je een beetje eet en traint vliegt die massa er zo op. Koop maandag 10 kilo droge bonen. Zorg dat ze volgende maandag op zijn en je nieuwe moet halen. Simpel en het werkt. En koop extra toiletpapier en een ontstopper, want dat ga je de eerste paar weken nodig hebben.

@defruiteters
Je kan niet met fruit genoeg eiwit binnenkrijgen tenzij je 8 uur per dag op een fiets zit of gaat hardlopen. Gemiddeld is fruit zo'n 5% eiwit en vet, met 5000 kcal zit je dan op 62,5g eiwit en 28g vet. Daarmee kan je misschien 63kg mee onderhouden, en dat is als je geluk hebt met de AAs en op 80-90% complete eiwit zit. Op 10000 kcal (zoals de gemiddelde wielrenner/marathonloper) zit je op 125g/56g vet, wat wel genoeg is voor zeker 75 kg massa ook al is het AA profiel brak. Met 63kg weeg je nog minder dan flub, en dat lijkt me geen plezier aangezien we nog wel eens storm in Nederland hebben. Gigantische hoeveelheden eiwitten helpen niet echt, maar als je te weinig binnenkrijgt zal je lichaam altijd spiermassa dumpen totdat er een balans in eiwit is bereikt en er netto geen eiwit meer verloren wordt door onderhoud.

En dit is al op 5000 kcal. Wat voor een ramp denk je dat het wordt als iemand die graag op de bank zit dit gaat doen met 3000 kcal? Of een vrouw met 2500 kcal? Dat gaat niet goed en dan komt het natuurlijk weer omdat veganisme ongezond is en je toch echt vlees moet eten, ipv dat ze snappen dat een bord bonen per dag genoeg eiwit bevat.

Plaats reactie