Intensief sporten en eiwitten

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door Rick »

Wat zijn je bronnen flub? Of is het een verslag van je eigen experimenten?

flub5

Bericht door flub5 »

Ik lees heel veel overal op het internet over voeding omdat ik intensief sport en ziek ben geworden. Nu ik meer over voeding weet gaat het gelukkig een stuk beter en kan ik intensiever sporten zonder echt moe te worden.

Ik haal overal informatie vandaan, van krachttrainingsites en van sites over professionele sporters. Informatie over aminozuren haal ik bijvoorbeeld van www.livestrong.com, waar heel veel informatie over aminozuren te vinden is maar dat is niet voldoende, ik haal daarom ook informatie van bodybuildingsites, zoals vegan bodybuilding sites maar ook gewone, hoezo?

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

flub5 schreef:[...] hoezo?
Omdat het op mij allemaal niet zo wetenschappelijk onderbouwd overkomt. Ik lees nergens iets over welke problemen zich bij welke tekorten voordoen. Ik heb eiwitten nooit als probleem gezien voor een veganistisch-dieet. Ik begrijp nu wat beter je achtergrond, maar ik heb niets met bodybuilding. Ik heb wel wat aan sport gedaan. Tegenwoordig wat minder intensief dan vroeger, maar ik heb nooit problemen gehad en ik zie ook niet hoe die problemen zouden kunnen ontstaan voor mij.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Mijn zoons waren ongeveer 18 en 20 toen ze aan fitness deden om spierontwikkeling te krijgen. Ze aten toen bijna veganistisch. Nog wel ei af en toe.
Ze aten goed, al namen ze geen proteïneshakes. Ze kwamen in gewicht nauwelijks aan. Ze werden er eerder nog slanker van dan ze al waren. Wel een beetje spiergroei. Op de sportschool hebben ze destijds advies gevraagd. Zij kwamen niet echt verder dan kwark en kippenvlees. Maarja, dat aten mijn zoons niet.
Blijkbaar konden mijn zoons het er niet op de gewone manier bij eten. Ze zijn allebei 1.90 dus hebben ook al veel voeding nodig.
Ze hebben veel bruine boterhammen met pindakaas en banaan gegeten na afloop van een training om extra eiwitten/calorieën te krijgen wat ook geen gewichtsgroei gaf. En boterhammen met gebakken tofu.

Ze zijn trouwens al een tijd geleden gestopt omdat ze er op zeker moment geen plezier meer in hadden en omdat het veel tijd kost.

Ted

Bericht door Ted »

flub5 schreef:Ik lees heel veel overal op het internet over voeding omdat ik intensief sport en ziek ben geworden. Nu ik meer over voeding weet gaat het gelukkig een stuk beter en kan ik intensiever sporten zonder echt moe te worden.

Ik haal overal informatie vandaan, van krachttrainingsites en van sites over professionele sporters. Informatie over aminozuren haal ik bijvoorbeeld van http://www.livestrong.com, waar heel veel informatie over aminozuren te vinden is maar dat is niet voldoende, ik haal daarom ook informatie van bodybuildingsites, zoals vegan bodybuilding sites maar ook gewone, hoezo?
Kijk vooral ook voorbij de voeding. Overtaining is een serieus spelbreker, evenals te weinig rust. Beiden werken spiergroei tegen en breken je... en dat gebeurd eerder dan je denkt

flub5

Bericht door flub5 »

Rick schreef:
flub5 schreef:[...] hoezo?
Omdat het op mij allemaal niet zo wetenschappelijk onderbouwd overkomt. Ik lees nergens iets over welke problemen zich bij welke tekorten voordoen. Ik heb eiwitten nooit als probleem gezien voor een veganistisch-dieet. Ik begrijp nu wat beter je achtergrond, maar ik heb niets met bodybuilding. Ik heb wel wat aan sport gedaan. Tegenwoordig wat minder intensief dan vroeger, maar ik heb nooit problemen gehad en ik zie ook niet hoe die problemen zouden kunnen ontstaan voor mij.
Als je niet aan sport doet dan ben je andere voeding nodig dan iemand die wel aan sport doet, laat staan iemand die intensief aan sport doet. Ik denk dat ieder persoon het beste z'n eigen situatie kan bekijken, of die veel sport of niet bijvoorbeeld, om te kijken hoeveel eiwitten en andere voedingsstoffen deze persoon nodig is. Wat je nodig bent aan voedingsstoffen verschilt namelijk nogal per leefstijl.

flub5

Bericht door flub5 »

Ted schreef:
flub5 schreef:Ik lees heel veel overal op het internet over voeding omdat ik intensief sport en ziek ben geworden. Nu ik meer over voeding weet gaat het gelukkig een stuk beter en kan ik intensiever sporten zonder echt moe te worden.

Ik haal overal informatie vandaan, van krachttrainingsites en van sites over professionele sporters. Informatie over aminozuren haal ik bijvoorbeeld van http://www.livestrong.com, waar heel veel informatie over aminozuren te vinden is maar dat is niet voldoende, ik haal daarom ook informatie van bodybuildingsites, zoals vegan bodybuilding sites maar ook gewone, hoezo?
Kijk vooral ook voorbij de voeding. Overtaining is een serieus spelbreker, evenals te weinig rust. Beiden werken spiergroei tegen en breken je... en dat gebeurd eerder dan je denkt
Ik denk niet dat ik in overtraining geloof. Overtraining bestaat naar mijn mening niet tenzij je iets verkeerd doet zoals verkeerd eten of drinken.

Als je de juiste voedingsstoffen gebruikt kun je naar mijn mening zo gek doen als je zelf wilt op het gebied van sport, je wordt vanzelf moe en dan stop je automatisch met sporten dus is er niets aan de hand.

Als je een tekort hebt van een bepaald eiwit bijvoorbeeld raakt je lichaam uit balans maar dat herstelt zich wanneer je dat eiwit wel weer in neemt.

flub5

Bericht door flub5 »

Annikka-Ayla schreef:Mijn zoons waren ongeveer 18 en 20 toen ze aan fitness deden om spierontwikkeling te krijgen. Ze aten toen bijna veganistisch. Nog wel ei af en toe.
Ze aten goed, al namen ze geen proteïneshakes. Ze kwamen in gewicht nauwelijks aan. Ze werden er eerder nog slanker van dan ze al waren. Wel een beetje spiergroei. Op de sportschool hebben ze destijds advies gevraagd. Zij kwamen niet echt verder dan kwark en kippenvlees. Maarja, dat aten mijn zoons niet.
Blijkbaar konden mijn zoons het er niet op de gewone manier bij eten. Ze zijn allebei 1.90 dus hebben ook al veel voeding nodig.
Ze hebben veel bruine boterhammen met pindakaas en banaan gegeten na afloop van een training om extra eiwitten/calorieën te krijgen wat ook geen gewichtsgroei gaf. En boterhammen met gebakken tofu.

Ze zijn trouwens al een tijd geleden gestopt omdat ze er op zeker moment geen plezier meer in hadden en omdat het veel tijd kost.
Ja, dat is begrijpelijk, ik kwam ook niets aan door een tekort aan eiwit want ik nam ook geen eiwitshakes. Nu wel en kom ik ook wel weer aan wanneer ik hard train maar er komt inderdaad wel wat bij kijken. Je moet precies uitrekenen hoeveel eiwitten je nodig bent per dag en die moet je gelijkmatig over de dag verdelen omdat ze maar een paar uur werken (3 uur ofzo).

In de V.S. hebben ze het iets makkelijker omdat ze daar verschillende merken (vegan) meal-replacement-powder hebben en daar zitten alle voedingsstoffen in die ook in dierlijke produkten zitten. Ze nemen gewoon wat plantaardige recepten en drinken iedere dag zo'n replacement shake en klaar is het al maar ik heb dat spul hier in Nederland nog niet ontdekt.

Mark

Bericht door Mark »

Voor spierherstel heb ik een aantal verschillende soorten veganistische proteïne supplementen gebruikt de afgelopen jaren en kan zeggen dat ik het meest tevreden ben over Optimal plan proteins van Jarrow en Brown Rice Protein van Jarrow. Sinds kort ben ik bezig met het uitproberen van Sun Warrior en ook deze bevalt tot nu toe prima. Alle 3 hebben ze een compleet aminozuur spectrum en zijn prima van smaak. Een nadeel is wel dat het vrij duur is ten opzichte van bijvoorbeeld whey proteine. Ze kosten zo'n 45 a 50 euro per kilo.

Soja eiwit probeer ik te vermijden vanwege phyto-oestrogenen en een lagere biologische waarde dan de bovengenoemde eiwitten. Hennep proteine heb ik ook een tijdje geprobeerd, maar vond ik niet praktisch omdat het mij te sterk smaakt en niet echt tot goede shake te maken is.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

flub5 schreef:Ik denk niet dat ik in overtraining geloof. Overtraining bestaat naar mijn mening niet tenzij je iets verkeerd doet zoals verkeerd eten of drinken.
Als je de juiste voedingsstoffen gebruikt kun je naar mijn mening zo gek doen als je zelf wilt op het gebied van sport, je wordt vanzelf moe en dan stop je automatisch met sporten dus is er niets aan de hand.
Flup5,

Er valt niet wel of niet in overtraining te geloven; het is een feit.

Wanneer je niet traint, ga je niet vooruit.
Wanneer je op de juiste manier traint, ga je vooruit.
Wanneer je op een bepaald moment wilt pieken, bv. bij een wedstrijd, dan stem je je training daarop af.
Wanneer je teveel traint, ga je achteruit... dan heb je jezelf overtraind.
De juiste balans is heel belangrijk en ook rust is een belangrijk onderdeel van training net als voeding dat is.
:grin:
Laatst gewijzigd door TonyJello op ma mar 12, 2012 10:37, 3 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Annikka-Ayla schreef:Mijn zoons waren ongeveer 18 en 20 toen ze aan fitness deden om spierontwikkeling te krijgen. Ze aten toen bijna veganistisch. Nog wel ei af en toe.

Annikka-Ayla,

Niet elk lichaam heeft de aanleg voor flinke spierontwikkeling. Dan kun je trainen en eten wat je wilt, maar het resultaat blijft mager.

Zo heb je sprinters en marathonlopers.
Zo heb je hoogspringers en kogelstoters.
;)

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

@TonyJello,

Als ik naar mijn oudste zoon kijk, denk ik dat je gelijk hebt. Hij heeft meer de bouw van een wielrenner.
Mijn jongste is juist heel atletisch gebouwd, bij hem ging het ook iets beter. Hij oefent nu thuis nog wat met gewichten en traint niet meer zo hard. Mogelijk vroeg hij destijds teveel van zichzelf.

flub5

Bericht door flub5 »

@Tony jello en @Annika ... Dat klopt helemaal niet! Iedereen kan spieren kweken. Ik ben toevallig zelf ook lang en mager van nature, 1.88m en 67kg maar nu ben ik door krachttraining 1.88 en 76 kg en dat is toch echt nogal een verschil! Voor mij zou het in eerste instantie ook moeilijk zijn om spieren aan te maken maar dat klopt helemaal niet. Als je genoeg traint en genoeg eet en dus genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt dan kan iedereen gespierd worden.

flub5

Bericht door flub5 »

@tony jello, okee dat zal wel maar ik persoonlijk heb daar dus geen last van want ik rust wel voldoende.

flub5

Bericht door flub5 »

@Ted, nee hoor, dat is niet waar. Ik heb geen last van overtraining en dat laat ik me ook niet aanpraten. Ik heb duidelijk een voedingsmiddelentekort. Ik ben veel meer eiwitpoeder gaan nemen plus koolhydraten en neem ernaast ook andere supplementen zoals ornithine, lysine, BCAA's en methionine en doe weer flink aan krachttraining en wordt heel snel steeds zwaarder en gespierder. De afgelopen twee weken ben ik 4 kg aangekomen aan spiermassa en voel me alweer een heel stuk beter.

Ik train gewoon door maar neem meer voedingsstoffen en het gaat dus steeds beter. Teveel rust is ook niet goed.

Je bent voldoende rust nodig maar ook zeker niet teveel want daar schiet je helemaal niets mee op.

Hoeveel rust je spieren nodig zijn staat wel genoeg op internet beschreven en ik denk dat de meeste mensen die sporten daar wel voldoende verstand van hebben. Het gaat hier om de voeding en de voeding is net zo belangrijk als de trainingen zelf, met tekorten kom je in de problemen.

flub5

Bericht door flub5 »

@Ted of je wel voldoende rust neemt of niet is onder dit topic helemaal geen issue, het gaat hier om de voeding.

Mark

Bericht door Mark »

flub5 schreef:@Tony jello en @Annika ... Dat klopt helemaal niet! Iedereen kan spieren kweken. Ik ben toevallig zelf ook lang en mager van nature, 1.88m en 67kg maar nu ben ik door krachttraining 1.88 en 76 kg en dat is toch echt nogal een verschil! Voor mij zou het in eerste instantie ook moeilijk zijn om spieren aan te maken maar dat klopt helemaal niet. Als je genoeg traint en genoeg eet en dus genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt dan kan iedereen gespierd worden.
Spiergroei hangt naast voeding en training ook voor een groot gedeelte af van je genen en het type lichaam dat je hebt. Sommige mensen kunnen veel makkelijker spieren groeien zonder veel te hoeven trainen dan anderen, terwijl ze hetzelfde eten en even hard trainen. Dit heeft puur te maken met genetische aanleg en het metabolisme van de personen in kwestie.
Laatst gewijzigd door Mark op di mar 13, 2012 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted

Bericht door Ted »

flub5 schreef:@Ted of je wel voldoende rust neemt of niet is onder dit topic helemaal geen issue, het gaat hier om de voeding.
Klopt. Ik zeg ook niet dat JIJ overtraind bent... ik geef aan dat je rust ook in het totaal plaatje moet betrekken.
Erg veel sporters nemen te weinig rust en gaan daardoor achteruit. Alle 3, training voeding en rust, moeten in balans zijn. Je kan het een niet met het ander compenseren.

Jouw schema's en voeding ken ik niet... ik zie alleen een profiel naam met een paar berichtjes.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Pijlers Eigen Kracht - Training.

Een overzichtelijke website over krachttraining en eiwitten (en nog veel meer).
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... hQGf2bdaqg

:)

flub5

Bericht door flub5 »

Mark schreef:[
Spiergroei hangt naast voeding en training ook voor een groot gedeelte af van je genen en het type lichaam dat je hebt. Sommige mensen kunnen veel makkelijker spieren groeien zonder veel te hoeven trainen dan anderen, terwijl ze hetzelfde eten en even hard trainen. Dit heeft puur te maken met genetische aanleg en het metabolisme van de personen in kwestie.

Ja, er zit wel verschil in mensen, ik heb toevallig net iets gelezen over mensen die moeilijk spiermassa opbouwen, daar ben ik er zelf ook één van namelijk, dat deze mensen dus meer koolhydraten nodig zijn, dus wel 2 keer zoveel als andere mensen.

Ectomorfen (mager en slank) zijn bijna 2 keer zoveel koolhydraten nodig dan andere mensen met een andere lichaamsbouw. Daarom heb ik vandaag een pot met WMS (Waxy Maize Starch) besteld en dan zullen we zien hoe het gaat met de spiergroei. Ik heb nu havermeel en dat werkt ook al wel heel goed maar de nieuwe (de WMS) werkt beter.

Plaats reactie