Intensief sporten en eiwitten

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
flub5
Leefwijze: veganist

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door flub5 »

Er is trouwens niets mis met geisoleerde eiwitten voor sporters. Het is zelfs zo dat hoe hoger het percentage geisoleerde eiwitten in poeder hoe hoger de kwaliteit is van de poeder. Sporters gebruiken bewust geisoleerde eiwitten omdat ze er sneller sterker van worden.

Er is dus niets mis met geisoleerde soja eiwitten en zijn zelfs een heel goed alternatief voor vleeseiwitten, voor sportes in ieder geval zeker.

flub5

Bericht door flub5 »

Ik wil er ook nog bij vermelden dat je heel goed moet oppassen wanneer je veganist wordt want het is heel gemakkelijk om eiwittekorten te krijgen. Eiwittekorten zijn gevaarlijk, je kunt er allerlei ernstige onomkeerbare ziektes van krijgen en het kan makkelijk je dood betekenen uiteindelijk als je veel sport.

Je kunt tekorten krijgen van ornithine, lysine, leucine, methionine, creatine, taurine en carnitine.

Ornithine komt in overvloed in dierlijke produkten (5 tot 10gr per dag) voor maar niet in plantaardige produkten en is heel belangrijk voor van alles en nog wat.

Lysine, leucine en methionine komen wel voor in plantaardige produkten maar dan hebben we het over het algemeen over half zoveel dan wat er in dierlijke produkten voorkomt en dus kun je makkelijk van deze ook tekorten krijgen.

Carnitine wordt in het lichaam gemaakt uit methionine, net als creatine, en lysine maar als je niet voldoende methionine en lysine binnenkrijgt zou dat nog weleens tegen kunnen vallen.

flub5

Bericht door flub5 »

Ornithine wordt aangemaakt uit arginine, dat weet ik (Arginine+H2O=Ornithine+ureum). Maar het schijnt dus zo te zijn dat arginine ook geen essentieel aminozuur is omdat het in het lichaam gemaakt kan worden uit ornithine dus dan klopt er volgens mij iets niet.

Plantaardige voeding is rijker aan arginine dan dierlijke voeding maar het gaat hier om 5 tot 10 gram ornithine per dag dat gemaakt moet worden uit 5 tot 10 gram arginine en daarom maak ik me een beetje zorgen.

flub5

Bericht door flub5 »

Mijn advies zou zijn om zelf de eiwitbehoefte ten opzichte van je eigen leefstijl te berekenen, iets wat best wel ingewikkeld kan zijn zeker wanneer het om speciefieke aminozuren gaat maar best wel te doen is.
Als je kennis hebt van de engelse taal is het makkelijker om de juiste en volledige informatie te vinden op het internet.

flub5

Bericht door flub5 »

Deze site is heel interessant www.livestrong.com/amino-acids/

vegalan

Bericht door vegalan »

Er zit soms een groot verschil tussen sport bedrijven en gezondheid realiseren!

.

flub5

Bericht door flub5 »

Dat is waar maar sport kan zeker wel gezond zijn als je maar wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. De combinatie intensief sporten op een veganistisch dieet zonder eiwitpoeder zal je wel snel opbrken. Tenminste ik ben er doodziek van geworden. Ik heb nu een ernstig eiwittekort en moet nu heel veel eiwitshakes hebben zodat m'n lichaam zich kan herstellen en dan duurt het nog 3 maanden voordat ik weer beter ben.

indra

Bericht door indra »

wat is intensief sporten? ik ga enorm twijfelen over mijn eiwit inname, ik sport ook wel intensief (denk ik).. (4 a 5 keer per week fiets ik 55 km). Of is dat niet te vergelijken met jullie sportbeoefening?

Ted

Bericht door Ted »

Ik zie dat deze site nog niet genoemd is: http://www.veganbodybuilding.com/
Inclusief informatief forum, waar het een stuk breder gaat dan bodybuilding.

flub5

Bericht door flub5 »

4 a 5 keer per week zo'n eind fietsen is wel intensief denk ik. Als je ziek wordt dan zou het wel eens aan een eiwittekort kunnen liggen. Ik neem nu zo'n 5 eiwitshakes per dag + nog wat supplementen en voel me snel beter worden maar ik had al wel een tekort en ben wel meer nodig daarom denk ik.

Ik moest altijd fysiek zwaar werk doen en moest veel overwerken en fietste 150 km per week naar en van het werk en heb toen al m'n reserves opgebruikt. Veel later ben ik veganist geworden en ben aan krachttraining gaan doen en nu ben ik uiteindelijk volledig ingestort door de fitnesstraining en door het al bestaande eiwittekort. Nu gaat het na 10 jaar eindelijk beter door de eiwitshakes.

Hoe het bij jou zit weet ik niet maar ik weet wel dat je goed op de eiwitten moet letten en dat je er wel sneller een tekort van kunt krijgen als je sport.

flub5

Bericht door flub5 »

Ik zie ook op de veganbodybuildingsite dat deze bodybuilders ook iedere dag vegan mealreplacementpowder gebruiken waar alle voedingsstoffen in zitten die ook in dierlijke produkten zitten.

flub5

Bericht door flub5 »

Teveel eiwit is zeker ook niet goed! Vijf eiwitshakes per dag is definitief teveel! Ik heb overal puisten, voel me heel erg zwak, m'n weerstand is weg (blaasjes en schimmelinfectie) en stinkende adem na een eiwitkuur van 5 eiwitshakes + nog wat supplementen per dag, ik ben meer dood dan leven momenteel. Ik heb al wel weer een zware krachtraining achter de rug en voel me gelukkig alweer een heel stuk beter ;) omdat het teveel aan eiwit door m'n lichaam opgebruikt wordt momenteel.

Teveel eiwit is dus duidelijk net zo verkeerd als te weinig eiwit!

Het gaat om balans. De rekenmachine erbij en uitrekenen wat je nodig bent lijkt me het beste wat je kunt doen.

flub5

Bericht door flub5 »

...misschien zo nu en dan een supplement zoals een carnitine, taurine, ornithine, lysine en creatine maar dan een klein beetje en niet de geadviseerde hoeveelheid.

flub5

Bericht door flub5 »

update: Ik heb een allergische reactie gehad van een methionine supplement en niet van de eiwitpoeder. Eiwitpoeder kun je gewoon nemen.

flub5

Bericht door flub5 »

...maar wees wel voorzichtig met methionine omdat de kans dat je daar een allergische reactie van krijgt relatief groot is.

flub5

Bericht door flub5 »

Als je intensief sport en je gebruikt voldoende eiwitshakes dan heb je waarschijnlijk geen arginine/ornithine supplementen nodig omdat ik goed slaap zonder extra arginine/ornithine maar meerdere keren per nacht wakker wordt (dit is nog aan de zachte uitgedrukt) wanneer ik wel extra arginine/ornithine neem.

Ik neem na zware krachttraining zo'n 5 eiwitshakes per dag en daarbij 2 arginine/ornithine supplementen met het gevolg dat ik een gejaagd gevoel krijg. Dat zijn dus duidelijke vergiftigingsverschijnselen en daarom denk ik dat wanneer je voldoende eiwitten neemt dat je dan geen arginine/ornithine nodig bent.

vegalan

Bericht door vegalan »

Als ik aan flub5 denk dan komen die eiwitshakes er van zelf bij. :wink:

.

flub5

Bericht door flub5 »

Ik weet het, ik ben er nog wat mee aan het experimenteren en daarom wordt het ook wel onduidelijk volgens mij maar ik kom er wel uit uiteindelijk.

flub5

Bericht door flub5 »

Ik ben er net achter dat wanneer je veel sport dat dan de BCAA's (Branched Chain Amino Acids) het belangrijkst zijn en dat geldt trouwens voor iedere sporter en niet enkel voor veganisten. Van de BCAA's wordt je een stuk sterker ook.

Er wordt ook gezegd dat ornithine en arginine belangrijk zijn maar arginine, waaruit ornithine gesynthetiseerd kan worden in het lichaam, komt in grote hoeveelheden voor in Soja-eiwit (3x zoveel als in Whey-eiwit bijvoorbeeld) en als je dat afzonderlijk erbij gaat nemen dan doet het naar mijn mening meer kwaad dan goed.

Dus mijn conclusie is dat wanneer je intensief wilt sporten kun je gewoon soja-eiwit en/of bijvoorbeeld hennepeiwit nemen en kun je er het beste BCAA's bij nemen want daar wordt je sterker van.

flub5

Bericht door flub5 »

...let wel op wanneer je BCAA's neemt dat deze ook vervaardigd kunnen zijn uit veren en zijn daarom niet veganistisch.

Plaats reactie