Intensief sporten en eiwitten

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Almond
Leefwijze: flexitarier

Intensief sporten en eiwitten

Bericht door Almond » wo nov 09, 2011 10:31

Hallo,
Mijn broer sport vrij intensief en wil ook graag (meer) spieren kweken.
Hij drinkt momenteel eiwitshakes van weipoeder :(
En hij eet veel eieren, vlees etc..
Hebben jullie een idee hoe hij dit kan vervangen met plantaardige producten,
waarbij hij ook alle aminozuren binnen krijgt?

marjan
Leefwijze: veganist

Re: Intensief sporten en eiwitten

Bericht door marjan » do nov 10, 2011 10:37

Je kunt ook zelf eiwitshakes maken met bijvoorbeeld Nutri Force Soja Proteïne 95% "Voedingskundig compleet product voor planaardig, eiwitrijk dieet". Verkrijgbaar bij reformzaken.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do nov 10, 2011 11:04

Bij De Tuinen heb je vrij goedkope sojaproteïnepoeder, met name wanneer eentje in de aanbieding is (en dat is behoorlijk vaak!) http://www.detuinen.nl/sportvoeding/eiw ... -soja.html
Verder heb je ook proteïnepoeders op basis van hennep, die schijnen bijzonder gezond te zijn. Wel wat duurder dan soja heb ik het idee, en bevatten wat minder proteïne per hoeveelheid. Als je via google zoekt op hennepproteïne, vind je allerlei webwinkels die het verkopen.

Almond
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Almond » do nov 10, 2011 13:57

Ja, ik heb hem al die van de tuinen gegeven, de soja-proteïne.
Die gebruikte ik zelf eerst namelijk ook, maar hij denkt dat wei beter is :S
Hopelijk kan ik hem overtuigen dat soja beter verteerd ed..
Want hij heeft niks met heel het gedoe rondom dierenleed..

Ananas

Bericht door Ananas » vr nov 11, 2011 9:41

Maarrrr koemelk is voor kalfjes. Niet voor mensen. Kan niet gezond zijn voor ons...

Verder zijn er geloof ik aardig wat sites die laten zien dat als je veel groenten eet (raw) dat je dan ook veel eiwitten binnenkrijgt, alleen moetje veel eten. Maar ik zit niet zo in die wereld dus ik heb geen links oid.

Misschien kan je iets van Mike Tyson vinden :-) vegan bokser. En er was toch ook zo'n raw of fruitarian atleet. Nouja vast wel meer ook.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » vr nov 11, 2011 10:29

Misschien kan je wat info vinden bij Brendan Brazier, een vegan topsporter die ook een soort eigen dieet heeft opgesteld en boeken daarover heeft geschreven. Daar staat veel in over vegan voeding en sport.
Hoeveel waarheid er in zit, weet ik overigens niet; hij beweert ook dat je geen B12 hoeft te slikken, dus ik neem zijn woorden wel met een korreltje zout.
Ik heb een van zijn boeken als e-book.
Ananas schreef:Maarrrr koemelk is voor kalfjes. Niet voor mensen. Kan niet gezond zijn voor ons...
Waarom kán dat niet gezond zijn? Soja en planten zijn ook niet vóór ons, die planten ontwikkelen zich ook maar op zo'n manier dat zij zelf het meeste kans van overleven hebben, niet met als doel om óns de juiste voedingsstoffen te leveren.

Framboos

Bericht door Framboos » zo nov 27, 2011 13:47

Ik heb deze:
http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-He ... 15275?at=0
Is er ook met smaakjes dacht ik.

En Thrive is een goede om te lezen!
(Edit: hoewel ik 't niet met alles eensch ben..)

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » ma nov 28, 2011 11:55

Ja, Hemp Protein is de beste. Koop aub geen soja protein, want dit is een geisoleerde eiwit en is hartstikke ongezond.
Ik raad je broer ook aan om een boek van Brendan Brazier te lezen, het is echt een geweldig boek. Maakt in principe niet uit, welk boek, ze zijn allebei heel goed.
Het leest heel makkelijk en is zeer inspirerend!

Thrive: The Vegan Nutrition Guide to Optimal Performnace in Sports and Life

Thrive: The Vegan-Based Training Program for Maximum Strength, Health, and Fitness

Je kunt ze op deze site heel goedkoop aanschaffen:
http://www.bookdepository.com/search?se ... an+brazier (geen verzendkosten)

Misschien wel een leuk idee voor een kerst cadeau?

vedavegan

Bericht door vedavegan » za dec 10, 2011 18:49

t/m 2008 heb ik op hoog niveau fitness wedstrijden gedaan in binnen en buitenland en dus ook lange tijd zwaar getraind met gewichten
het enige waar mensen aan denken die fanatiek trainen,zijn proteine inname voor groei,koolhydraten en vetten,zo denkt de zwaar trainende mens om maar spiergroei te bevorderen.
uitzonderingen daar gelaten is het bijna onmogelijk om op hoog niveau mee te draaien op soja en hemp.dit is vanwege het vrouwelijk hormoon wat gestimuleerd word en dat wil je dus niet als je op spiergroei traint,vandaar dat wei-eiwitten genomen word en het lage vet gehalte.als je dan die spieren zo hard traint wil je ook nog dat het gezien word dat je hard traint,dat kan alleen als het vocht onder de huid minimaal word,het zogenaamde droog trainen.
ook dat werkt niet met soja en hemp.
melkprodukten zijn ook een "no-go" in de sport,omdat je er ook nog eens een dikke huid van krijgt en vocht vast houd....

hoe het wel werkt....als je "gewoon een beetje traint" zou het denk ik wel kunnen,maar op hoog niveau gaat het niet lukken.
er zijn amerikaanse sites waar wel een paar bodybuilders die vegan zijn,maar slikken daarbij ook wel wat meer dan multivitaminen zeg maar.... :roll:

na mijn wedstrijd periode,waarin ik alleen vis at,ben ik vegetarier geworden en nu bijna een jaar vegan...

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » za dec 10, 2011 21:33

Hoezo "niet mogelijk" als er sporters zijn die het wel voor elkaar krijgen? Verder zou ik graag willen weten waar je de informatie vandaan hebt over de vrouwelijke hormonen in hemp protein?
Hemp has no hormones, unlike soy, which contains phytoestrogens that mimic the action of estrogen in the human body. http://sarenafuller.hubpages.com/hub/Th ... ss-of-Hemp
Zo te horen heb je het niet geprobeerd om op vegan diet te trainen.. Dan kun er je toch ook geen advies over geven? Brendan Brazier is het namelijk wel gelukt.

lena

Bericht door lena » za dec 10, 2011 22:40

Volgens mij heeft vedavegan het niet over intensief sporten in het algemeen, maar over bodybuilden met als doel je lichaam er op een bepaalde manier uit te laten zien. Ik moet zeggen dat ik geen flauw idee heb hoever je daarmee komt op een vegan dieet.

Er zijn inderdaad zat vegan sporters. Het bekendste voorbeeld dat ik altijd aanhaal is Carl Lewis die zijn beste prestaties leverde op een vegan dieet. Op een gegeven moment voelde hij zich niet optimaal en was hij ook bezorgd over eiwitten, maar zijn dokter zei dat dat hij gewoon meer calorieen moest binnenkrijgen. Hij ging meer sap (!!) drinken, en won goud op de WK honderd meter sprint (en dat is typisch een sport waarvoor een eiwitrijk dieet gepromoot wordt.)

Ik vond laatst een citaat uit een algemeen sportboek (Which Comes First, Cardio or Weights?: Fitness Myths, Training Truths, and Other Surprising Discoveries from the Science of Exercise): Contrary to convential wisdom, the amount of protein in a typical North American diet is more than enough to build muscle with any strength training program

vedavegan

Bericht door vedavegan » zo dec 11, 2011 20:22

ik heb het iid over het bodybuilden met doel een gespierd lichaam met zichbare definitie van de verschillende spieren.
ik weet dat er vegan bodybuilders zijn maar die draaien niet mee met de reguliere bonden,

ik weet niet hoe het gaat met de proteine inname bij duur-sport,het gaat daar immers om andere resultaten.

methilde
Leefwijze: flexanist

Bericht door methilde » za feb 11, 2012 13:47

Sun Warrior protein powder komt van rijst en is ook geschikt voor raw vegans. Ik wil het zelf nog eens gaan proberen, maar het is wel erg duur (49 euro voor een pak).

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » za feb 11, 2012 16:37

http://www.veganmuscleandfitness.com/
Het zijn twee vegan bodybuilders, Teresa ging zelfs tijdens haar zwangerschap door met trainen :o http://www.veganmuscleandfitness.com/my ... y-routine/
http://66.147.244.208/~veganmu1/wp-cont ... 22x300.jpg

flub5

Bericht door flub5 » di feb 14, 2012 13:23

Als je gebruik maakt van louter plantaardige eiwitbronnen dan moet je zeker letten op de eiwitten methionine en lysine omdat deze in veel minder mate voorkomen in plantaardige eiwitbronnen.

Een mens kan bijvoorbeeld zelf carnitine, creatine, choline, taurine en glutathion aanmaken en is daarom niet afhankelijk van dierlijke eiwitten, let wel: míts er voldoende lysine en methionine aanwezig zijn in je voeding dus let daar goed op.

flub5

Bericht door flub5 » di feb 14, 2012 13:52

Als je duidelijke informatie wilt hebben dan moet je in het Engels zoeken op Google bijvoorbeeld. Dan moet je zoeken naar which amino acids you need if you want to become a vegan bijvoorbeeld en dan zul je wel wat wijzer worden denk ik.

flub5

Bericht door flub5 » ma feb 20, 2012 13:13

Ik vraag me trouwens af hoe het zit met het aminozuur ornithine. Iemand die dierlijk eet krijgt namelijk 5 tot 10 gr. per dag binnen maar iemand die enkel plantaardig eet krijgt precies 0 gr. binnen. Ik vraag me af waarom ik dit niet weet en of iemand wel weet hoe dat zit met dit aminozuur ornithine dus.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma feb 20, 2012 14:03

Zo te zien is ornithine geen essentieel aminozuur. Dat betekent dat je lichaam het zelf kan aanmaken, en dat het dus niet uitmaakt of je het uit je voeding binnenkrijgt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » ma feb 20, 2012 21:16

Precies, Martine.

flub5

Bericht door flub5 » di feb 21, 2012 10:10

Okee, ik weet het, als krachttrainer lijkt me het toch wel verstandig wanneer je er meer informatie over zoekt want ik ben namelijk ook behoorlijk in de problemen gekomen door eiwittekorten en dat is echt niet goed kan ik je vertellen.
Ik ben trouwens niet de eerste krachttrainer die in de problemen is gekomen want het is in die wereld heel normaal, zeker ook voor vleeseters, wanneer er iemand in de problemen komt door verkeerde voeding e.d. maar uiteindelijk kom ik er wel uit.
Ik heb dus wel een pot ornithine(/arginine) poeder gekocht, zoals veel vleesetende krachttrainers dat ook doen, zodat ik toch wel verder kan gaan met de krachttraining.

Veganisme is een ding op zich maar krachttraining is ook een ding op zich waarbij het naar mijn mening noodzakelijk is om meer te weten te komen over aminozuren en hun werking in het lichaam anders kom je zeker in de problemen.

Plaats reactie