allemaal maatje XS - S

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: allemaal maatje XS - S

Bericht door Assie »

Ik heb trouwens maat 34 voor shirts en 36 voor broeken. Maar ik ben ook niet groot: 1,67.

Bowlertje

Bericht door Bowlertje »

MBVegan31 schreef:
MBVegan31 schreef:Hahaha nou een XS of een S pas ik echt niet in hoor!
Ik ben niet dik ofzo maar Sje knap ik toch echt uit.
Wellicht nu ik de melk en kaas e.d. ga laten staan dat ik ineens mager ga worden.

(hoop t eigenlijk niet)

Grappig om deze weer te zien ... ik pas inmiddels met gemak in S-XS :mrgreen:
Dus je bent in 3 maanden tijd veel afgevallen?

Truus

Bericht door Truus »

ARTHUR schreef:Hulde!
Ik weet niet of ik het daar mee eens ben. Fijn, natuurlijk, dat MBVegan31 tevreden is met zichzelf, maar zij/hij moet wel heel kort en klein van stuk zijn om in een XS te passen.

Jullie zijn waarschijnlijk allemaal jong. Ik zie wel eens vrouwen van mijn leeftijd waar nauwelijks 'n spatje vet op zit. Mijn eerste reactie is jaloezie want zij passen in al die leuke kleren waar ik al sinds m'n 12de niet in kon, maar mijn tweede reactie is dat ze niet ziek moeten worden, want ze hebben onvoldoende reserves om een nare periode te overbruggen.

Truus

Bericht door Truus »

ARTHUR schreef:Is vet de reserve voor een nare periode?
Er wordt niet veel openlijk over gesproken, maar het gebeurt regelmatig dat vooral oudere mensen die langer dan een weekje of twee ziek zijn overlijden niet aan hun ziekte maar aan ondervoeding.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Truus schreef: Jullie zijn waarschijnlijk allemaal jong. Ik zie wel eens vrouwen van mijn leeftijd waar nauwelijks 'n spatje vet op zit. Mijn eerste reactie is jaloezie want zij passen in al die leuke kleren waar ik al sinds m'n 12de niet in kon, maar mijn tweede reactie is dat ze niet ziek moeten worden, want ze hebben onvoldoende reserves om een nare periode te overbruggen.
Natuurlijk, als iemand letterlijk graatmager en ingevallen is dan kan het goed zijn dat dat negatief voor iemands gezondheid is (op welke leeftijd dan ook en hoe het ook komt). Maar 'gewoon' mager is echt niet per sé ongezond. Ik ben zelf 1,83 en 60-61 kg. Niet omdat ik lijn of er dun uit móet zien ofzo, het is gewoon mijn genetica in combinatie met mijn eetpatroon over de afgelopen tig jaar. Ik eet gezond en niet weinig. Ik denk niet dat dát mij slecht voorbereid maakt op ziekte...

En aan ondervoeding omkomen kan ook als je nog veel vetreserves hebt; als je het hebt over een ziektebed van 2 weken, dan past je lichaam zich niet zo snel aan. Niet voor niets is het moeilijk om van je vetreserves af te komen, zelfs als je het wilt.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Truus

Bericht door Truus »

Renee1137 schreef:Ik eet gezond en niet weinig.
Je bent niemand verantwoording schuldig, hoor, doe ik ook niet.
Renee1137 schreef:En aan ondervoeding omkomen kan ook als je nog veel vetreserves hebt
Natuurlijk hangt het van meerdere factoren af. Ik had het ook vooral over ouderen. Jongeren kunnen ook ziek worden maar ouderen zijn nu eenmaal meer kwetsbaar voor alles behalve leeftijdscontrole bij de slijterij.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Truus schreef:
ARTHUR schreef:Hulde!
Ik weet niet of ik het daar mee eens ben. Fijn, natuurlijk, dat MBVegan31 tevreden is met zichzelf, maar zij/hij moet wel heel kort en klein van stuk zijn om in een XS te passen.

Jullie zijn waarschijnlijk allemaal jong. Ik zie wel eens vrouwen van mijn leeftijd waar nauwelijks 'n spatje vet op zit. Mijn eerste reactie is jaloezie want zij passen in al die leuke kleren waar ik al sinds m'n 12de niet in kon, maar mijn tweede reactie is dat ze niet ziek moeten worden, want ze hebben onvoldoende reserves om een nare periode te overbruggen.
Maar lezen is ook een kunst want ik gaf aan dat ik daar ook nooit in hoopte te passen en ook had ik een bericht in het afvallen topic met hoe kom ik aan ;)

Verder ben ik niet extreem kort of klein van stuk ... tenminste 1,72 m... verder ben ik ook niet echt jong meer, alhoewel 31 ook niet oud is.
Jaloezie vind ik heel ongepast. Want nee, ik pas niet in alle kleren, alles zakt van m'n kont. Een broek passen is een ramp. Ik ga vaak zonder kleren weer naar huis.
En ik doe wanhopig mn best om wat aan te komen, maar blijf helaas nog steeds afvallen.
Inmiddels schiet ik onder de 55 waar ik 58-60 was begin maart. Iedere week ben ik weer wat lichter, terwijl ik meer eet dan mijn vriend van 2 meter!

Dus graag niet allemaal aannames doen! Het kan voor iemand die kampt met overgewicht wellicht lastig zijn dat in te zien, maar ook onder wat je wilt is geen pretje!!

Truus

Bericht door Truus »

MBVegan31 schreef:Maar lezen is ook een kunst
Ja, klopt, en onthouden. En controleren wie wat schrijft. Daar ben ik nogal slordig in.
MBVegan31 schreef:verder ben ik ook niet echt jong meer, alhoewel 31 ook niet oud is.
Wacht maar, je zult het steeds jonger gaan vinden.
MBVegan31 schreef:Ik ga vaak zonder kleren weer naar huis.
Over de openbare weg?;)
MBVegan31 schreef:blijf helaas nog steeds afvallen.
Ik wil je niet aanzetten tot hypochondrie maar als je niet minder eet en geen pillen of drugs gebruikt en toch afvalt, zou het wellicht verstandig zijn een gesprek te voeren met je huisarts, om uit te sluiten dat er iets mis is.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Hahaha nee wel met mn eigen kleren nog aan maar zonder nieuwe ;)

Ik gooi t afvallen tot nog toe op de omslag naar veganisme. Een kilo jonge kaas en een stuk brie per week zal wat gewicht schelen :mrgreen:

Truus

Bericht door Truus »

MBVegan31 schreef:Een kilo jonge kaas en een stuk brie per week zal wat gewicht schelen
Zou het niet ook zo zijn dat kaas makkelijk te pakken is uit de koelkast, terwijl andere gerechten eerst moeten worden voorbereid?

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Truus schreef:
MBVegan31 schreef:Een kilo jonge kaas en een stuk brie per week zal wat gewicht schelen
Zou het niet ook zo zijn dat kaas makkelijk te pakken is uit de koelkast, terwijl andere gerechten eerst moeten worden voorbereid?
Geen idee, maar qua ontbijt/lunch/avondeten en zo is er verder weinig veranderd. Enkel eet ik nu dus geen kaas meer op brood, maar andere zaken. Ik deed ook over bijna al het eten gesmolten kaas. Soms snaaide ik idd wel zo makkelijk vanuit de koelkast, maar dat doe ik nu ook. Alleen pak ik nu dus nootjes of cassave kroepoek of pure chocola :mrgreen:

Ach ja... ik kijk t nog even aan. Ik heb voor mezelf gezegd dat als ik ook nog 53 kilo word ik langs de dokter ga :roll:
Ik hoop dat het zich gaat stabiliseren onderhand en dat ik weer wat aankom. Ik vond mn oude gewicht 58-60 prima eigenlijk. Toen had ik tenminste enigszins ook nog een beetje tiet. Nu zie je bijna niet meer dat er wat zit

Dus maar goed, zo zie je maar... ook dunne mensen hebben wat te klagen ;)

Mystique

Bericht door Mystique »

Whahaha, je mag van mij wel wat tiet, dat weet je, tiet zat!

Skyclad

Bericht door Skyclad »

172 en 55 kg zijn al die teeny weeny string bikini's toch al te klein? Zeker niet te groot...ik kende meiskes van 150 ofzo en 45 kg en die hadden geen problemen met kleren. "Yay...past precies". En ik had zoiets van...hoe kan je in godsnaam ergens anders terecht dan bij de kinderafdeling?

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Ja nou ja wellicht is t net wat je dan als dun interpreteert Skyclad. Ik heb amper tiet, zie m'n ribben en heb dunne spillepootjes, pas geen broeken omdat alles van m'n gat afzakt.. ik vind dat dun en weeg liever 60...

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Ik heb ook amper tiet en vind dat eigenlijk wel handig. :P Weeg ook onder de 60, van mezelf, maar als ik aankom krijg ik alleen maar een vettere kont.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Mystique

Bericht door Mystique »

Ik heb tiet te veel.

Iemand? :mrgreen:

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Het ging niet om dik of dun...
Ik vond het alleen vreemd dat met 172/55 kg kleren veel te groot zijn, terwijl ik toch echt veel kleinere vrouwtjes in confectiekleding heb zien passen. Van wat ik kan schatten denk ik niet dat je daar in past met 172/55 kg. Misschien dat die maten vanwege alle magere dames in A'dam uitverkocht zijn tegenwoordig, maar ze maken ze iig wel.

En broeken zijn sowieso een hel. Broeken heeft de confectie helemaal mis om de één of andere reden. Voor mannen is XS al 71cm middel, een kerel met iets dunnere botstructuur heeft al een 65cm middel, 71cm klinkt eerder S of M dan XS. Deze broeken hebben ook 50cm benen ofzo en dat is al helemaal een raadsel.
DeVegetarische schreef:Ik heb ook amper tiet en vind dat eigenlijk wel handig. :P Weeg ook onder de 60, van mezelf, maar als ik aankom krijg ik alleen maar een vettere kont.
Dus alles gaat naar de juiste plaats? Aangezien meer tiet minder handig is?

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Wel grappig, ik heb maat 36, ben 1.58, maar weeg..... schrik niet......65 kg.

Ik ben gespierd, heb mijn hele leven lang gesport, vanaf dat ik een jaar of 12 was, en heb dus een vrij laag vetpercentage, maar weeg wel ongeveer 10 kg meer dan mensen zouden verwachten.

Overigens denk ik wel dat het voor een mens goed is om mager te zijn.
Vet is een prima reserve, maar vet waar je een halfjaar lang op kunt teren is nergens voor nodig. Buiten dat gaan er in ons deel van de wereld veel meer mensen dood aan overvoeding, dan aan ondervoedig. Die overvoeding is in feite vooral verkeerde voeding, veel te veel verkeerd vet en eiwit, en veel te weinig vezels, goede vetten en koohydraten. Vezels zouden de basis van je voeding moeten vormen (waardoor het bijna onmogelijk is een vitaminetekort op te lopen) vet en koolhydraten als energiebron. Eiwit voor de opbouw van je spieren en onderhoud, waarbij ik wel moet opmerken dat eiwitten uit paddestoelen en noten veel gemakkelijker opneembaar en verwerkbaar zijn dan dierlijk eiwit (nou hoef ik dat hier niet te vertellen, maar op veel plekken wel). Als je zo eet, heb je meer dan voldoende reserve om een periode van niet eten door te komen.

Veel mensen zijn te dik, maar hebben tegelijk een vitaminetekort, vanwege te weinig vezels, darmproblemen om diezelfde reden, en dus heel veel afval en troep in hun lijf, wat het lichaam heel veel energie kost, en de enige manier voor een herbivoor om aan voldoende energie te komen, zijn vezels (véél) en koolhydraten, en dan vet pas. De ondervoeding zit 'm hierin, dat er niet voldoende vitaminen opgeslagen zijn, te weinig vezels (véél te weinig) om die darmen eens goed schoon te maken, en de organen vaak vervet zijn, waardoor zij hun werk niet optimaal kunnen doen, en dat kost ook meer energie. En als er een tijd lang meer energie nodig is, dan er binnenkomt, maar de drainagesystemen zijn stuk, en het riool functioneert niet, kan het afval niet weg, maar trekt wél energie weg, en uiteindelijk is het hele systeem naar de bliksem, en dat noemt men dan ondervoeding, is het in feite niet.

Vet is wel een reserve, maar de hoeveelheid waarin 70% van de Nederlanders die heeft, is eerder een belasting voor het lichaam dan een extra. Een zwembandje is echt voldoende, meer vetreserve heeft een mens niet nodig. Wil je reserves opbouwen? Eet vitaminen. Eet mango's, appels, sinaasappel, bessen, kersen, bananen, spinazie, tomaat, radijs. Vergeet de olijfolie in je salades niet, rooster noten of eet ze rauw, eet er bruine rijst bij, of meergranen pasta, groene kruiden, en zo is er nog veel meer.

Bij ouderen ligt het ondervoedingsverhaal nog wat ingewikkelder, veel ouderen eten slecht (te weinig) en daarbij ook nog vaak verkeerd, teveel vet en eiwit, en veel te weinig vezels (ivm kunstgebitten bijvoorbeeld). Nu is de 'grap' dat als je altijd eten hebt gehad waarbij je goed moest kauwen, veel vezels enz. dat je gebit er over het algemeen veel beter van blijft en je dus later veel beter in staat bent om gezonde dingen te blijven eten.
Wat dan ontstaat is een heel groot vitaminetekort, en dáár zit 'm die ondervoeding in, niet in wel of geen vet hebben. Alleen vitamine A en D worden in vet opgeslagen, de rest niet.
Dus Truus: imo heb je enerzijds gelijk, maar het ligt, voor zover ik weet wel veel genuanceerder.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Skyclad schreef:Het ging niet om dik of dun...
Ik vond het alleen vreemd dat met 172/55 kg kleren veel te groot zijn, terwijl ik toch echt veel kleinere vrouwtjes in confectiekleding heb zien passen. Van wat ik kan schatten denk ik niet dat je daar in past met 172/55 kg. Misschien dat die maten vanwege alle magere dames in A'dam uitverkocht zijn tegenwoordig, maar ze maken ze iig wel.

En broeken zijn sowieso een hel. Broeken heeft de confectie helemaal mis om de één of andere reden. Voor mannen is XS al 71cm middel, een kerel met iets dunnere botstructuur heeft al een 65cm middel, 71cm klinkt eerder S of M dan XS. Deze broeken hebben ook 50cm benen ofzo en dat is al helemaal een raadsel.
DeVegetarische schreef:Ik heb ook amper tiet en vind dat eigenlijk wel handig. :P Weeg ook onder de 60, van mezelf, maar als ik aankom krijg ik alleen maar een vettere kont.
Dus alles gaat naar de juiste plaats? Aangezien meer tiet minder handig is?
Nee, want dan vind ik de vorm ongebalanceerd.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Truus

Bericht door Truus »

Yamcha schreef:Dus Truus: imo heb je enerzijds gelijk, maar het ligt, voor zover ik weet wel veel genuanceerder.
Ben ik wel met je eens hoor. Alleen ik doe niet mee aan de obsessie met het lichaam. Natuurlijk kijk ik regelmatig in de spiegel, en dan zou ik ook graag een Barbiepop zien, maar het is niet zo en ik heb meer belangrijke zaken om me mee bezig te houden.

Trouwens, ik heb waarschijnlijk meer vet dan jij, maar ook ik ben gespierd, en dat gaat allemaal mee op de weegschaal.

Wat betreft gezondheid, niemand weet precies wat wel en wat niet en hoeveel van wat en bij wie gezond is.

Mijn grootouders (negentiende eeuw) wisten niets van gezondheidsleer en drie van de vier hebben toch de negentig gehaald. Degene die jong is overleden, nou ja, tegen de 70, is toevallig ook de enige van de vier die niet dik was. Ik bedoel maar, levenswijze zal er iets mee te maken hebben, maar gewoon geluk/pech veel meer dan we denken.

Nu beweer ik niet dat je net zo goed gezond kunt blijven met een dieet van marsbars, cola en cigaretten. Maar ik zie hier meningen voorbij komen waarvan ik denk, nou nou nou... Als ik het allemaal zou geloven zou ik 's nachts wakker moeten liggen met berouw over een hap brood.

Plaats reactie