allemaal maatje XS - S

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

DeVegetarische
Leefwijze: veganist

Re: allemaal maatje XS - S

Bericht door DeVegetarische »

Ik heb wel maatje XS-S. Dat komt misschien ook omdat ik 21 ben en dan schijnt je schildklier sneller te werken. Ik werd altijd maat M-L als ik een tijd erg veel snoepte. Dus dat is denk ik niet mijn ''gewone'' gewicht. Ik heb ook meestal niet zo'n grote honger en vaak hecht ik ook niet zo aan eten. (dat het lekker en veel moet zijn enzo) Ik vind het soms wel irritant dat je over dikke mensen niks mag zeggen, maar dat dunne mensen anorexiapatienten, ziekelijk, lelijk, enzovoorts genoemd mogen worden.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Truus

Bericht door Truus »

DeVegetarische schreef:Ik vind het soms wel irritant dat je over dikke mensen niks mag zeggen, maar dat dunne mensen anorexiapatienten, ziekelijk, lelijk, enzovoorts genoemd mogen worden.
Je bent waarschijnlijk een beeldschone vrouw. De mensen die ziekelijk, lelijk, enzovoorts eruit zien zijn mensen die hun lichaam geweld aan doen. Mensen die graatmager zijn vanwege armoede (die hebben we in NL niet) of een ziekte (bv maagkanker) zouden we ook niet mooi vinden, we zouden medelijden met ze hebben. Mensen die gezond maar van nature dun zijn worden hoogstens al die lelijke dingen toe gedicht uit jaloezie.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Dat de gemiddelde vrouw maatje 42 heeft vind ik niet zo gek.
Als je vrouwen rekent vanaf hun 18e tot aan hun 100e (of ouder :mrgreen: ), dan zul je zien dat rond je 18e je inderdaad rond maatje 36/38 zit, maar op latere leeftijd (nadat je kinderen hebt gebaard en/of je in de menopauze zit, andere hormoonhuishouding hebt etc) gaat dat mooi voorbij de 42 (schijnt).
Gemiddeld op 42 vind ik dus niet raar.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Truus

Bericht door Truus »

Daar heb je een goed punt Jet. 'Gemiddeld' is zo'n ontzettend breed begrip, wat hebben we daaraan?

Wat mij ook ergert is dat bij de kledingwinkels de grotere maten als eerste eruit zijn, en de kleren in de aanbieding zijn meestal juist de onverkochte kleine maten. Dat geldt trouwens ook voor schoenen, terwijl schoenmaten niets met vet te maken hebben. Als er meer mensen zijn met grotere maten, waarom maken ze dan niet meer kleren en schoenen in grotere maten?

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ja, gemiddelden zijn leugens.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Ik heb een tijd lang geprobeerd wat vrouwelijkere kleren te kopen ipv alleen maar van die tent-tshirts. In de normale winkels kon ik ze niet krijgen, daar verkopen ze alleen maar vrouwententen bij de grote maten (want het is toch logisch dat als je een voorgevel hebt, je overal wel zult uitsteken....???).
Dus online maar eens gezocht. Dan meet je jezelf op met zo'n meetlint, en dan zegt die site: deze lengtes en breedtes horen niet bij elkaar, u moet deze maat kopen. Kocht ik een broek maat 48, nou, met 3 riemen erom past ie nog niet (kan ik minstens 2 keer in). En het tshirt maat 48 was veel te klein aan de bovenkant, en veel te groot aan de onderkant..... *zucht*
Ik koop dus maar geen kleding meer, behalve schoenen, maar die moet ik ook passen (in tegenstelling tot de rest heb ik smalle voetjes)..... Kennelijk ben ik gewoon 'moeilijk' qua alle maten. Ik heb vrijwel nooit dat ik iets zo uit een rek kan trekken, passen en dat het gelijk goed is (en ik haat winkelen, dus dat gaat niet zo goed samen :mrgreen: ).
Ik koop dus maar gewoon heren tshirts XL, die zijn wat tenterig, maar dat past tenminste. En ik koop mijn spijkerbroeken bij Ter Stal, ook bij de heren, want daar verkopen ze ook een lengtematen in....
Ik zou wel eens gewoon een maatje 36 of 38 willen hebben om eens iets anders dan jeans+tshirt aan te hebben....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Truus

Bericht door Truus »

jet schreef:daar verkopen ze alleen maar vrouwententen bij de grote maten
Het lijkt wel of ze denken, 'Die vrouwen zijn lelijk, dus zullen ze ook wel lelijke kleren willen dragen.'
jet schreef:want het is toch logisch dat als je een voorgevel hebt
Dat probleem heb ik ook. Alles is boven te nauw en onder te wijd. Komt nog bij dat zo dicht bij als België! de maten anders genummerd worden, dus wat daar maat 42 heet blijkt bij aankomst onze maat 40 te zijn.
jet schreef:Ik zou wel eens gewoon een maatje 36 of 38 willen hebben om eens iets anders dan jeans+tshirt aan te hebben....
Die vrouwen zie ik ook overallen lopen, en wat hebben ze met hun dunne figuur dan aan? Juist ja, jeans+tshirt.

lena

Bericht door lena »

Toen ik dik was zag ik er denk ik eleganter uit dan toen ik dun was. Ik droeg altijd lange rokken met wijde tunieken, of soms wijde jurken. Het was echt mijn stijl. Toen ik afviel moest ik dat helemaal opnieuw ontdekken, heel raar was dat. Nu draag ik soms ook wel een sportbroek met shirt inderdaad, omdat dat nu lekker makkelijk en goedkoop is. Broeken deed ik toen niet aan. Vreselijk, broeken kopen. Maar dat vind ik nog steeds, ik draag nog steeds bijna altijd rokken, en als ik een broek draag is dat een broek uit de sportwinkel die gewoon lekker zit.

Ik had meer problemen met kleren kopen met maat XS. De meeste winkels hebben die niet, en als ze hem wel hebben, dan is hij alsnog te groot (zie maat-inflatie waar we het eerder over hadden). Uiteindelijk kom je dan terecht bij ofwel van die boetiek-winkeltjes waar ze Frans/Italiaanse lieflijke bloemenjurkjes verkopen, ofwel bij de kinderkledingafdeling.

Ik herken ook wel wat DeVegetarische zegt, ik krijg meer commentaar op zowel mijn eetgewoontes als mijn gewicht als ik dun ben dan als ik dik ben.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

jet schreef:Ik heb een tijd lang geprobeerd wat vrouwelijkere kleren te kopen ipv alleen maar van die tent-tshirts. In de normale winkels kon ik ze niet krijgen, daar verkopen ze alleen maar vrouwententen bij de grote maten (want het is toch logisch dat als je een voorgevel hebt, je overal wel zult uitsteken....???).
Dus online maar eens gezocht. Dan meet je jezelf op met zo'n meetlint, en dan zegt die site: deze lengtes en breedtes horen niet bij elkaar, u moet deze maat kopen. Kocht ik een broek maat 48, nou, met 3 riemen erom past ie nog niet (kan ik minstens 2 keer in). En het tshirt maat 48 was veel te klein aan de bovenkant, en veel te groot aan de onderkant..... *zucht*
Ik koop dus maar geen kleding meer, behalve schoenen, maar die moet ik ook passen (in tegenstelling tot de rest heb ik smalle voetjes)..... Kennelijk ben ik gewoon 'moeilijk' qua alle maten. Ik heb vrijwel nooit dat ik iets zo uit een rek kan trekken, passen en dat het gelijk goed is (en ik haat winkelen, dus dat gaat niet zo goed samen :mrgreen: ).
Ik koop dus maar gewoon heren tshirts XL, die zijn wat tenterig, maar dat past tenminste. En ik koop mijn spijkerbroeken bij Ter Stal, ook bij de heren, want daar verkopen ze ook een lengtematen in....
Ik zou wel eens gewoon een maatje 36 of 38 willen hebben om eens iets anders dan jeans+tshirt aan te hebben....
Koop een naaimachine en ga aan de slag! Je kan tegenwoordig online hele mooie biologische fair trade stofjes kopen :)
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Truus

Bericht door Truus »

Butternutkin schreef:Koop een naaimachine en ga aan de slag!
Niet iedereen is handig. Het lukt me eerder mezelf uit te mergelen dan een jurk te naaien.
Butternutkin schreef:Je kan tegenwoordig online hele mooie biologische fair trade stofjes kopen
Maar ze zijn prijzig, vooral in aanmerking genomen de hoge kans dat ik ze verpest.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Beginnen met tweedehands lapjes ;)
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

jet
Moderator

Bericht door jet »

Wel eens geprobeerd, maar...... mijn naaimachine wordt zo weinig gebruikt, dat ie als ik em wil gebruiken niet functioneert. Dus moet ik em dan weer wegbrengen, wordt ie gerevideerd, maja, dan ben ik mn naaimanie al weer kwijt..... (en ik heb de ruimte en de tijd meestal niet.....).\
Afijn, tshirts it is.....

lani

Bericht door lani »

ik draag op t moment een XXL vest.. want XXXL was er niet..

*grinnik*

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Interessant dat het ook voor vrouwen moeilijk is om kleding te vinden. Als ik wanhopig op zoek ben naar iets veganistisch dat niet foeilelijk is kan ik altijd alleen maar vrouwenkleren vinden, dus ik kan niet geloven dat het niet makkelijker is.

Voor mij is het al helemaal onmogelijk dankzij de Justin Bieber Skinny Jeans Revolutie. Broeken met 88cm middel en 50cm bovenbeen met een rise waar ik impotent van word. Voor wie die gemaakt zijn snap ik ook niet...

Maar er is altijd wel wat te vinden (klassieke Engelse broeken, zelfs 30" past gewoon over m'n benen :D) of anders Made to measure. Of naar de kleermaker (geen idee hoe het gaat met broeken, ik koop ze liever MTM dan dat ik aan een dure broek uit de winkel ga sleutelen met alle risico's van dien) om middel in te nemen of mouwen korter te maken. Zelfs die tent shirts zijn dan geen probleem, middel kan volgens mij altijd wel makkelijk aangepast worden. Het belangrijkste is de pasvorm in de schouders. Maar die tent shirts zijn hoe dan ook nooit mooi, vrijwel alle redelijke kleding is al getailleerd maar voor zover ik weet zijn dat dezelfde maten (L is gewoon altijd 40" borst, alleen middel verschilt). En als je lang of kort bent heb je gewoon een probleem. Als ik 1,85+ zou zijn moest ik ook alles op maat maken omdat XL dan te klein zou zijn.

Hier in Amsterdam zie ik trouwens alleen maar (de blanke, iig) vrouwen onder de 20 BMI en ik neem aan dat het gros niet veganist is. En ja, ze hebben allemaal jeans en tshirt aan. Valt me pas sinds kort op, gek genoeg. Wat voor maat zou ik niet weten, wat is 36 precies? Inches? Middel? Buste?

Eaolise
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Eaolise »

Lol, wat is iedereen mager zeg, op dit forum. ;-) Ik ben natuurlijk pas net vegan aan 't worden, maar vegetariër ben ik al meer dan de helft van mijn leven. Maargoed, als je ergens véél van eet, is 't nooit goed, vegan of niet. Ik heb maat 48. Broeken 42-44. 92 kilo. Heb ik geen problemen mee, en niemand begrijpt dat, of ze zijn gewoon jaloers dat 't mij niets doet en zij met maat 36 vinden zichzelf nog te dik. :roll: Dat laatste komt wel eens voor met een aantal jongeren in mijn straat. Die vinden 't maar al te leuk om woorden te roepen als ik een korte broek aan heb. Zielig hoor.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Hahaha nou een XS of een S pas ik echt niet in hoor!
Ik ben niet dik ofzo maar Sje knap ik toch echt uit.
Wellicht nu ik de melk en kaas e.d. ga laten staan dat ik ineens mager ga worden.

(hoop t eigenlijk niet)

jojo

Bericht door jojo »

Ik heb maat 42/44.... en zat vroeger lange tijd op 34/36...... bij mij ging het dus andersom...... :mrgreen: Veganistisch eten is pojangoshie ook veuls te lekker!!!! Is natuurlijk ook de leeftijd.... en ik heb veel prednisolon moeten gebruiken, getopt met roken, kleine kinderen werden groot, mijn stressfactor is al jaren bijzonder laag...... en zo zijn er een hele bult reden te noemen waardoor ik geen Sje meer heb.... Zolang ik maar redelijk stabiel blijf en mijn naam geen eer aan doe, ben ik blij :mrgreen:

stippel
Leefwijze: flexanist

Bericht door stippel »

Ik heb ook altijd op gewicht gelet. Ik heb een vrij vrouwelijk lichaam dus dat betekent dat ik wel wat kan aankomen als ik mij zou 'laten gaan'. Gelukkig voor mij ben ik niet dermate verzot op eten. Daarnaast ben ik ook redelijk klein, mijn maat is dus sowieso al wel kleiner alleen al door mijn lengte, bij kleding kan dat wel lastig zijn omdat ik graag 'strakke' kleren draag. Ik vind dat mooier. Komen vormen ook beter uit enz. Ik heb ook begrepen dat tegenwoordig in winkels veel maten zijn verschoven, omdat er meer dikke mensen zijn bijgekomen en dat anders te confronterend zou zijn, of zo. Of slecht voor de koopindustrie.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

MBVegan31 schreef:Hahaha nou een XS of een S pas ik echt niet in hoor!
Ik ben niet dik ofzo maar Sje knap ik toch echt uit.
Wellicht nu ik de melk en kaas e.d. ga laten staan dat ik ineens mager ga worden.

(hoop t eigenlijk niet)

Grappig om deze weer te zien ... ik pas inmiddels met gemak in S-XS :mrgreen:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Dat vooroordeel hoor ik ook al mijn halve leven: "Je komt voedingsstoffen te kort, daarom ben je vast zo dun" :roll:

Nee, ik ga regelmatig over mijn nek van de migraine en heb chronische pijn, dan heb je soms geen mogelijkheid om te eten. Net of je als vegetariërs (in mijn geval) of veganist niet kan genieten van een heerlijk stuk chocoladecake.

Maar ik ben op de goede weg! Ik zit in revalidatie en mijn XS shirts worden bij de schouders te klein, joepie!!!

Plaats reactie