allemaal maatje XS - S

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Skyclad
Leefwijze: veganist

Re: allemaal maatje XS - S

Bericht door Skyclad »

@Yamcha
http://www.girlswithmuscle.com/7436/

Dat is hoe 1,60m met 57 kg spiermassa eruit ziet. Die 10 kg is iets anders dan spiermassa.
DeVegetarische schreef: Nee, want dan vind ik de vorm ongebalanceerd.
Ja, hey, waar zou et dan naartoe moeten? Nergens is geen optie.

@Truus
Die oude wijsheid van mensen uit de vorige eeuw die 90 zijn geworden is geen argument. Als je naar statistieken kijkt leefden mensen in Nederland toen minder lang. Het is al bewezen dan mensen uit die tijd minder lang leefden, dus dat er uitschieters tussen zitten van 90 zegt meer over de variatie dan over de levensstijl.

Wat ook bewezen is is dat mensen met overgewicht een verhoogd risico op hartziekten hebben, en hartziekten zijn wereldwijd de nr 1 oorzaak van vroegtijdige dood (behalve misschien oorlogen en vissen). HIV, kanker, verkeersongelukken, dat zijn allemaal beginners vergeleken met hartziekten. We hebben het hier niet over "het is een tikkie ongezond...", mensen gaan indirect in grote getale dood aan de gevolgen van overgewicht, roken en over het algemeen ongezond eten.

Dus we weten precies wat ongezond is en wat gezond is. Enkele details zijn alleen moeilijk in cijfers uit te drukken, maar dat te dik zijn ongezond is (en niet zo'n beetje ook) is iets wat wel heel goed gezegd kan worden. We weten ook dat mensen die gezond veganistisch eten met weinig vet vrijwel geen hartziektes krijgen.

Je moet het zelf weten hoe je leeft, maar het is absoluut niet zo dat we het allemaal nog niet weten. Ik weet niet of je ooit de tv aanzet of de krant leest, maar de gehele westerse wereld is wanhopig bezig om de "overgewicht en hartziekte epidemie" op te lossen. We hebben absurde hoeveelheden geld die over de balk worden gesmeten om misschien een hint te krijgen wat de oplossing is. Als het "niet zo heel zeker was", zou dit dan gebeuren?

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Geen idee dan. Wil je een foto? 't Is geen vet iig.

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Alsof het werkelijk belangrijk is wat het is?

Truus

Bericht door Truus »

Skyclad schreef:Het is al bewezen dan mensen uit die tijd...
Het is bewezen dat... is zo'n argumentatievorm als God wil dat... Nb ben ik inhoudelijk best wel met jouw visies over voeding eens, maar het belijft een geloof ook al zou iedereen het met me eens zijn.
Skyclad schreef:We weten ook dat mensen die gezond veganistisch eten met weinig vet vrijwel geen hartziektes krijgen.
Dat kan onmogelijk bewezen zijn want er zijn nauwelijks veganistische mensen, het valt nooit na te gaan of mensen echt eten zoals ze beweren en er worden geen statistieken over bij gehouden.
Skyclad schreef:Ik weet niet of je ooit de tv aanzet of de krant leest
Hoezo, is bewezen dat alles dat daar in staat waar is?
Skyclad schreef:Als het "niet zo heel zeker was", zou dit dan gebeuren?
Ja. Er zijn gigantische bedragen geld mee gemoeid, met de hele gezondheidsindustrie. Daarom ook wordt alle nuance en twijfel de kop in gedrukt.

En al zou het allemaal precies kloppen, dan nog moet ieder voor zichzelf uitmaken hoeveel belang hij eraan hecht. Evenals iedereen voor zichzelf moet uitmaken of hij een PT zinnig vindt.

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Het is geen loze leus. Het is echt bewezen.
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... 0ned&LA=NL

Iemand die 41 was in 1950, had gemiddeld nog 35,6 jaar te leven.
Iemand die in 2012 41 was, had gemiddeld nog 42 jaar te leven.

Al het onderzoek wijst uit dat verzadigde dierlijke vetten schadelijk zijn. Er is zelfs onderzoek dat teveel methionine (alleen in grote hoeveelheden in dierlijk eiwit) de levensverwachting verlaagd. Okinawans in Japan hadden bijv 80% minder hart en vaatziekten, en deze aten nog zelden vlees en vis.

Hart en vaatziekten worden veroorzaakt door teveel vet (vooral verzadigd vet), cholesterol, methionine en nog een hoop. Al deze oorzaken zijn te vinden in vlees en dierlijke producten, in niet of zeer weinig in plantaardige producten (uitzondering is bijv olie). De enige plantaardige oorzaken van hartziekten zijn een te hoge inname van omega-6, en een B-12 tekort. Met B-12 supplementen, geen olie en gezonde Omega6/omega3 ratio (en er zijn natuurlijk nog andere spelers, Vitamine D, Vitamine K, Vitamine B6, etc etc) is het niet mogelijk om hartziekten te krijgen omdat alle oorzaken zoals hoge bloeddruk, atherosclerose, inflammatie, verhoogde homocysteine, overgewicht niet voorkomen met zo'n dieet.

Mensen die een hartaanval krijgen dan ook het advies om dit dieet te volgen.

Maar als jij gelooft dat alles één grote samenzwering is om geld te verdienen...tsja. Dat is de vleesindustrie ook en die kan nog steeds niet al het wetenschappelijk onderzoek aan zijn kant krijgen. Ja, ze hebben ook daadwerkelijk alles precies uitgewerkt.
"Onderzoek moet uitwijzen dan een veganistisch dieet het beste is maaaaaaaarrrrr we moeten ook zorgen dat een B-12 tekort hartziekten veroorzaakt want we willen wel B-12 supplementen verkopen, en tsja, werp de vleesindustrie ook een bot toe. Oh! En verkeerde omega-6 balans moet ook hartziekten veroorzaken, voor de flax en walnotenindustrie. Hmm...wat nog meer...tsja we hebben het niet zo met de oliefabrikanten, dus olie is slecht. Heeeeeeel slecht! En dikke mensen...jesus daar irriteert iedereen zich toch wel aan? Huppakee, overgewicht is rampzalig".

Duidelijk zijn er geen limitaties qua verbeelding?

Truus

Bericht door Truus »

Skyclad schreef:Iemand die in 2012 41 was, had gemiddeld nog 42 jaar te leven.
Het is van iemand die in 2012 41 was en nu nog leeft, niet mogelijk te zeggen hoeveel jaren hij/zij nog te leven heeft, ook niet in gemiddelden, want niemand kan in de toekomst kijken en zien welke factoren dan zullen spelen ten gunste of ten ongunste van de levensverwachting. Maar als het waar is dat we het nu zoveel beter doen dan 62 jaar geleden, dan moeten we misschien vooral doorgaan met vlees, marsbars en cola.
ARTHUR schreef:dan zie je wel degelijk bewijzen naar aanleiding van intensief en langdurig onderzoek
Skyclad zal je hiervoor dankbaar zijn.

Melek

Bericht door Melek »

Skyclad schreef:
Hart en vaatziekten worden veroorzaakt door teveel vet (vooral verzadigd vet), cholesterol, methionine en nog een hoop. Al deze oorzaken zijn te vinden in vlees en dierlijke producten, in niet of zeer weinig in plantaardige producten (uitzondering is bijv olie). De enige plantaardige oorzaken van hartziekten zijn een te hoge inname van omega-6, en een B-12 tekort. Met B-12 supplementen, geen olie en gezonde Omega6/omega3 ratio (en er zijn natuurlijk nog andere spelers, Vitamine D, Vitamine K, Vitamine B6, etc etc) is het niet mogelijk om hartziekten te krijgen omdat alle oorzaken zoals hoge bloeddruk, atherosclerose, inflammatie, verhoogde homocysteine, overgewicht niet voorkomen met zo'n dieet.

Ik hoop dat ik dit hier verkeerd lees. Beweer je nu echt dat overgewicht niet voor komt bij een plantaardig dieet (met B12 supp., geen olie en gezonde Omega6/omega 3 ratio)?

Mystique

Bericht door Mystique »

Vast niet, want ik voldoe aan die eisen en heb overgewicht...

Nah, nee klopt niet. Ik gebruik wel olie, maar minder dan gemiddeld, denk ik...

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Truus schreef:Het is van iemand die in 2012 41 was en nu nog leeft, niet mogelijk te zeggen hoeveel jaren hij/zij nog te leven heeft, ook niet in gemiddelden, want niemand kan in de toekomst kijken en zien welke factoren dan zullen spelen ten gunste of ten ongunste van de levensverwachting. Maar als het waar is dat we het nu zoveel beter doen dan 62 jaar geleden, dan moeten we misschien vooral doorgaan met vlees, marsbars en cola.
Dat noemen we statistieken. Lies, damn lies, and statistics.
Voorspellen hoe oud iemand wordt is niet waar het hierom gaat, het gaat om het verschil met 60, 100 of 200 jaar geleden.

In veel armere landen eten de mensen gezonder en heeft vrijwel niemand overgewicht en nog leven ze korter. Denk maar aan simpele dingen zoals een longontsteking. Dat los je niet op met gezond eten.
Melek schreef: Ik hoop dat ik dit hier verkeerd lees. Beweer je nu echt dat overgewicht niet voor komt bij een plantaardig dieet (met B12 supp., geen olie en gezonde Omega6/omega 3 ratio)?
Kan het niet 100% zeker zeggen, maar van wat ik weet is het gewoon niet te doen. Met een lage vetinname, geen olie (En noten hebben een heel ander effect dan dierlijke vetten en olie, hoe dat precies zit weet ik niet) is de novo lipogenesis nodig om al die kcal om te zetten in lichaamsvet (dus het is mogelijk dat in dit geval noten wel efficiënt in lichaamsvet worden omgezet). Dit is bijna onmogelijk om te doen, dus zolang vet laag genoeg is kan je geen vetreserves opbouwen. Hoe meer lichaamsvet, hoe lastiger het wordt (het vet moet "onderhouden" worden).

Elke hoeveelheid olie is al snel teveel. 1 eetlepel is 15g vet. Ik gebruik al gauw een eetlepel als ik met weinig olie kook. Als ik er niet op let gaan er makkelijk 2 eetlepels in.

Truus

Bericht door Truus »

ARTHUR schreef:Geen idee, ik plaatste het voor jou naar aanleiding van je reacties.
Wellicht had ik er een emoticon bij moeten zetten. Deze: :wink:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Assie schreef:Ik heb trouwens maat 34 voor shirts en 36 voor broeken. Maar ik ben ook niet groot: 1,67.
Hier klopt helemaal niets meer van :P
Ik ben door de polsrevalidatie in het bezit gekomen van 2 prachtige schouders :lol:
Dus maat 36 past, maar 38 beter.
Mijn ribben etc zijn nog steeds dun maar toch valt mijn kleding veel beter!

Plaats reactie