Geen zuivel, geen soja. Hoe dan genoeg calcium?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
lullaby
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Geen zuivel, geen soja. Hoe dan genoeg calcium?

Bericht door lullaby » vr aug 12, 2011 12:21

Hoi!
Dit is mijn eerste post. :D

Ik ben al een tijdje aan het rondzoeken omdat ik niet blij ben met mijn huidige eetpatroon.

Nu mag ik vanwege de ziekte van Graves, geen sojaproducten eten of drinken.
Ik heb dit een tijd wel gedaan zonder te weten dat dit een slecht idee zou zijn, waardoor mijn schildklier alarm sloeg met alle gevolgen van dien.

Nu zit ik ook nog eens met mijn hele been in het gips vanwege een wel heel toevallige botbreuk, die wel eens gerelateerd zou kunnen zijn aan medicatie.
Dit vertel ik omdat ik dus extra zeker wil zijn van genoeg calcium.
De tabletten zijn vanwege dezelfde reden als de soja geen goed idee.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Geen zuivel, geen soja. Hoe dan genoeg calcium?

Bericht door Fynnya » vr aug 12, 2011 12:42

Ik kopieer hier eventjes een stuk dat ik een keer voor iemand heb geschreven op een ander forum, omdat daar alle belangrijke info in staat die ik ken:

Becoming Vegan raadt aan om dagelijks 6 tot 8 porties calciumrijk voedsel te eten.
1 portie =
120 ml verrijkte sojamelk (hoewel ik niet weet of in Nederland de hoeveelheid toegevoegde calcium veel verschilt met de hoeveelheid in de VS)
60 ml calciumset tofu (ik weet niet precies wat dat is, en of je dat in Nederland ook hebt)
120 ml verrijkte sinaasappelsap (ik weet niet of in Nederland sinaasappelsap ook met calcium verrijkt wordt)
60 ml amandelen
3 eetlepels amandelboter
240 ml gekookte calciumrijke groente (kale, collards, Chinese greens, broccoli, okra)
480 ml rauwe calciumrijke groente (kale, collards, Chinese greens, broccoli, okra)
240 ml calciumrijke bonen (soja, witte, navy, Great Northern, black turtle)
60 ml droge hijiki zeewier
1 eetlepel blackstrap molasses
5 vijgen

Die 6 tot 8 porties zijn volgens mij gebaseerd op de normaal geldende ADH van 1000 mg calcium per dag. Het zou kunnen dat veganisten wat minder calcium binnen hoeven te krijgen, omdat veganistisch voedsel over het algemeen minder verzurend is dan dierlijk voedsel. Volgens Becoming Vegan was er toen het boek geschreven werd nog te weinig bekend daarover.

Op Vegan Health (http://www.veganhealth.org/articles/bones#reccal) zeggen ze dat het voor veganisten waarschijnlijk voldoende is om 700 mg calcium per dag binnen te krijgen, en dat dat voor de gemiddelde veganist neerkomt op 1 glas verrijkte sojamelk per dag in combinatie met een uitgebalanceerd dieet.

240 ml verrijkte sojamelk: 200-300 mg
120 ml tofu (indien calcium-set): 120-300 mg
240 ml verrijkte sinaasappelsap: 250 mg
1 eetlepel blackstrap molasses: 187 mg
2 eetlepels sesamzaad: 176 mg
120 ml gekookte collard greens: 133 mg
240 ml veg baked bean: 128 mg
240 ml navy beans: 128 mg
120 ml gekookte kale: 90 mg
1 eetlepel tahin: 64 mg
120 ml gekookte broccoli: 50 mg
2 eetlepels amandel: 50 mg

Calcium is overigens niet de enige factor bij botontkalking, veel dingen spelen hierin een heel grote rol, zoals:
- de zuur/base verdeling van je voedsel (hoe meer verzurend je voedsel, hoe meer calcium uit je botten gehaald wordt om het bloed de juiste zuur/base graad te geven, en hoe meer calcium je dus moet binnenkrijgen om dit te compenseren. Dierlijk voedsel is verzurend, groente en fruit (ook zuur smakend fruit) zijn base. Veel (mogelijk met name dierlijk) eiwit gebruiken werkt verzurend, te weinig eiwit werkt ook negatief))
- beweging: beweging beschermt tegen botontkalking
- natrium: hoe meer natrium, hoe meer calcium je verliest, en je dus weer moet aanvullen
- vitamine d: calcium heeft vitamine d nodig, te weinig vitamine d zorgt dat de calcium niet effectief werkt

Dus naast calcium is het verstandig om ook te zorgen voor genoeg beweging, een goede zuur/base verdeling, genoeg vitamine d en niet teveel natrium.

lullaby
Contacteer:

Bericht door lullaby » vr aug 12, 2011 18:32

Kijk, daar heb ik wel iets aan, dankje! :D

Wat mn botten betreft is het gewoon een extra factor waar ik me druk om maak. :wink:

Duifje
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Duifje » vr aug 12, 2011 19:19

Fynnya schreef:Ik kopieer hier eventjes een stuk dat ik een keer voor iemand heb geschreven op een ander forum, omdat daar alle belangrijke info in staat die ik ken:

Becoming Vegan raadt aan om dagelijks 6 tot 8 porties calciumrijk voedsel te eten.
1 portie =
120 ml verrijkte sojamelk (hoewel ik niet weet of in Nederland de hoeveelheid toegevoegde calcium veel verschilt met de hoeveelheid in de VS)
60 ml calciumset tofu (ik weet niet precies wat dat is, en of je dat in Nederland ook hebt)
120 ml verrijkte sinaasappelsap (ik weet niet of in Nederland sinaasappelsap ook met calcium verrijkt wordt)
60 ml amandelen
3 eetlepels amandelboter
240 ml gekookte calciumrijke groente (kale, collards, Chinese greens, broccoli, okra)
480 ml rauwe calciumrijke groente (kale, collards, Chinese greens, broccoli, okra)
240 ml calciumrijke bonen (soja, witte, navy, Great Northern, black turtle)
60 ml droge hijiki zeewier
1 eetlepel blackstrap molasses
5 vijgen

Die 6 tot 8 porties zijn volgens mij gebaseerd op de normaal geldende ADH van 1000 mg calcium per dag. Het zou kunnen dat veganisten wat minder calcium binnen hoeven te krijgen, omdat veganistisch voedsel over het algemeen minder verzurend is dan dierlijk voedsel. Volgens Becoming Vegan was er toen het boek geschreven werd nog te weinig bekend daarover.

Op Vegan Health (http://www.veganhealth.org/articles/bones#reccal) zeggen ze dat het voor veganisten waarschijnlijk voldoende is om 700 mg calcium per dag binnen te krijgen, en dat dat voor de gemiddelde veganist neerkomt op 1 glas verrijkte sojamelk per dag in combinatie met een uitgebalanceerd dieet.

240 ml verrijkte sojamelk: 200-300 mg
120 ml tofu (indien calcium-set): 120-300 mg
240 ml verrijkte sinaasappelsap: 250 mg
1 eetlepel blackstrap molasses: 187 mg
2 eetlepels sesamzaad: 176 mg
120 ml gekookte collard greens: 133 mg
240 ml veg baked bean: 128 mg
240 ml navy beans: 128 mg
120 ml gekookte kale: 90 mg
1 eetlepel tahin: 64 mg
120 ml gekookte broccoli: 50 mg
2 eetlepels amandel: 50 mg

Calcium is overigens niet de enige factor bij botontkalking, veel dingen spelen hierin een heel grote rol, zoals:
- de zuur/base verdeling van je voedsel (hoe meer verzurend je voedsel, hoe meer calcium uit je botten gehaald wordt om het bloed de juiste zuur/base graad te geven, en hoe meer calcium je dus moet binnenkrijgen om dit te compenseren. Dierlijk voedsel is verzurend, groente en fruit (ook zuur smakend fruit) zijn base. Veel (mogelijk met name dierlijk) eiwit gebruiken werkt verzurend, te weinig eiwit werkt ook negatief))
- beweging: beweging beschermt tegen botontkalking
- natrium: hoe meer natrium, hoe meer calcium je verliest, en je dus weer moet aanvullen
- vitamine d: calcium heeft vitamine d nodig, te weinig vitamine d zorgt dat de calcium niet effectief werkt

Dus naast calcium is het verstandig om ook te zorgen voor genoeg beweging, een goede zuur/base verdeling, genoeg vitamine d en niet teveel natrium.
Wat ik er van weet, is dat het niet zo zeer beweging is, maar meer gewichtdragende sport; dus niet conditietrainng, maar krachtsport, wat helpt tegen botontkalking.

Sascha
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sascha » vr aug 12, 2011 22:18

Duifje: de meeste cardio/conditie sporten zijn gewicht dragende sporten. Eigenlijk is alleen een sport als zwemmen ongeschikt. Maar gewoon wandelen is al botopbouwend.

Sascha

Bericht door Sascha » vr aug 12, 2011 22:44

Lullaby:

Ik heb een paar vraagjes aan je:
-wat heb je precies gebroken in je been?
-hoe is dat gebeurd?
-slik je alleen medicatie voor de ziekte van Graves? En is dat dan een combinatie van strumazol of iets dergelijks (schildklierremmer) en thyrax (schildklierhormoon)? Wellicht een beta-blokker? Of heb je wellicht een schildklieroperatie gehad? Slik je zuurremmers (gewoon van bij de drogisterij bijv tegen brandend maagzuur?)
-heb je met je behandelend arts de toevalligheid besproken van deze breuk?
-heb je met je behandelend arts je zorgen besproken over een eventueel tekort aan calcium?

Mijn advies is in ieder geval je zorgen bespreken met je behandelend arts. Hij/zij kent de volledige medische situatie en kan ook beter inschatten of de botbreuk het gevolg is van verzwakte botten.

Als je de vragen overigens niet wilt beantwoorden dan snap ik dat geheel. Het is ook om te laten zien dat het voor ons lastig in te schatten is wat er aan de hand is. Daarom is mijn belangrijkste advies nu dan ook om dit met je arts te bespreken.

Als laatste heb je ook andere melkvervangers dan soja. Rijstmelk bijvoorbeeld. Let erop dat deze verrijkt is met calcium.

lullaby
Contacteer:

Bericht door lullaby » za aug 13, 2011 15:13

Ik heb aankomende Dinsdag een afspraak in een privekliniek na het sturen van een brief aan de schildklierstichting.
Dit omdat ik door mijn behandelend internist naar mijn gevoel niet begrepen ben, en er wat fouten gemaakt zijn rond snel optreden in het begin.

Absoluut zijn de dingen omtrent mijn botbreuk grote punten op mijn lijst, die meegaat naar dit eerste gesprek.
Naast het moederschap sinds twee jaar is mijn zoektocht naar info, en gewaarwording wat betreft voeding ook in gang gezet door de problemen rond, en de ziekte zelf.

Even de antwoorden op je vragen:

Ik slik enkel medicatie voor de ziekte van Graves, en dat zijn Strumazol 30 en Euthyrox 62.5.
In de beginfase betablokkers, maar nu alweer bijna een half jaar niet.
Dit zou in principe tot volgend jaar Mei zo blijven. (mocht deze arts niet anders besluiten)
Dit ook omdat ik absoluut geen radioactief jodium wil.

Mijn Eminentia, het midden van het Tibia plateau, is volledig afgebroken, terwijl ik me simpelweg te snel omdraaide in de huiskamer.
Het gekke is dat de kruisbanden niet beschadigd zijn, terwijl die dus waarschijnlijk met kracht die Eminentia hebben losgetrokken.
Normaal gebeurt dit andersom natuurlijk. :?

Maar goed, zoals ik al zei ben ik heel benieuwd naar de reactie van de internist Dinsdag.

Rijstmelk vond ik gister doodleuk in de supermarkt. :grin:

Edit:

Ik vergeet te vermelden dat ik inderdaad aan flinke training begonnen ben, zo'n 4 maanden terug, om mijn symptomen tegen te gaan.
Helaas zit dit er nu even niet in tot na de revalidatie.

Nog even een foto van de breuk, om alles maar compleet te hebben. :wink:

http://i819.photobucket.com/albums/zz11 ... ecd1cf.jpg

Sascha

Bericht door Sascha » za aug 13, 2011 21:31

Hihi, medicatie had ik dan goed bedacht. Ik kan wel dokter worden ;) Ik zal morgen als ik wat helderder van geest ben kijken of ik nog iets nuttigs kan zeggen.

Je kan overigens wel rustig aan de rest van je botten (armen en andere been) aan het werk zetten door bijv. gewichten te heffen (of iets anders zwaars) terwijl je zit en je andere been belast je ook als je met krukken loopt. Je hoeft echt niet gigantisch hard te sporten om resultaat te hebben.

lullaby
Contacteer:

Bericht door lullaby » za aug 13, 2011 22:14

Ik heb werkelijk elke centimeter van dit huis schoongeschrobt, dus met mijn work out van vandaag zit helemaal goed. :D
Schoonmaakziekte, handige bijwerking van hyperthyroide. :roll:

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » zo aug 21, 2011 7:56

Maak regelmatig "balletjes" van amandelen en gedroogde vijgen. In beide zit veel calcium. Ik eet ze op mn werk als tussendoortje. Gewoon 250 gr. amandelen en 250 gr. vijgen in de keukenmachine en dan een theelepel citroensap (optioneel) en dan er balletjes van kneden. Erg lekker.

Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas » zo aug 21, 2011 8:10

maar vijgen zijn niet vegan. daar leggen vliegen eitjes in, dat zijn de zwarte dingetjes aan de binnenkant. (geloof ik ,min of meer) staat hier wat meer over: http://www.allesovergroentenenfruit.nl/ ... 506.0.html

Zen

Bericht door Zen » di aug 23, 2011 7:49

Vijgen, yuck!

Hier een discussie over het al dan niet vegan zijn van vijgen.
Cut cold stone with a warm heart

dorus

Bericht door dorus » di aug 23, 2011 14:08

@lullaby
er bestaat ook met calcium verrijkte havermelk van het merk "oatly"

@ananas
vijgen zijn wel degelijk vegan
het is in de "mannelijke" bloemen waar eitjes gelegd worden, wij eten de vruchten die uit de bestoven "vrouwelijke" bloemen groeien
wat wel eventueel kan, maar dat geld voor alle fruit en bij uitbreiding voor alle voedsel, is dat kleine insecten zoals mijten zich in de overrijpe en/of gedroogde vruchten bevinden en zo mee worden opgegeten
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Plaats reactie